1

بیمه ورزشی چیست؟ در این مقاله بر آن هستیم که بیمه ورزشی را چه برای ورزشکاران و چه برای سازمان‌ها و تیم‌های ورزشی شرح دهیم و شرایط آنها را ذکر کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بیمه این مقاله را حتما بخوانید: تقسیم‌بندی انواع بیمه در ایران

انواع بیمه‌های ورزشی بر اساس نوع شخصیت بیمه شونده

بیمه را در دو دسته کلی برای اشخاص حقیقی یعنی ورزشکاران و برای اشخاص حقوقی یعنی سازمان‌های ورزشی شامل باشگاه‌ها تیم‌ها و لیگ‌های ورزشی بررسی می‌کنیم.

بیمه ورزشی برای شخص حقیقی ورزشکار

بیمه ورزشی در اصل قراردادی است بین ورزشکار و فدراسیون پزشکی ورزشی. در این قرارداد مقرر می‌شود که ورزشکار در ازای پرداخت وجه مشخصی تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد. در صورت بروز هر گونه حوادث ورزشی منجر به جرح یا فوت بایستی به خودش یا خانواده‌اش مبلغی به عنوان غرامت پرداخت شود.

بدیهی است که ورزشکار بایستی در حین تمرین کارت بیمه خود را به همراه داشته باشد. همچنین او می‌بایست در سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی معتبر و دارای مجوز تمرین کند. در غیر این صورت بیمه مسئولیتی در قبال حوادث پیش آمده به عهده نخواهد گرفت.

انواع پوشش بیمه برای شخص حقیقی ورزشکار

بیمه‌های ورزشی برای اشخاص حقیقی ورزشکار معمولاً شامل دو نوع پوشش حوادث و خدمات درمانی می‌باشد.

همچنین غرامت ناشی از موارد تحت پوشش این بیمه ، از ناحیه بیمه مسئولیت سازمان‌های ورزشی مانند باشگاه تیم یا سازمان لیگ برگزاری مسابقات پرداخت می‌شود.

پوشش بیمه‌ای ورزشی در ایران شامل پرداخت غرامت در اثر حوادثی همچون نقص عضو و فوت و نیز کمک هزینه‌های درمان در صورت جراحت و آسیب دیدگی پزشکی می‌باشد.

نکات مهم بیمه ورزشی شخص حقیقی ورزشکار

۱. اعتبار این نوع بیمه‌نامه‌ها ، سه روز پس از صدور آن آغاز می‌شود. سقف اعتبار آن در حالت پیش فرض تا یکسال بوده و در تاریخ سررسید بایستی تمدید گردد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تقسیم بندی انواع بیمه در ایران

۲. ورزشکار می‌تواند علاوه بر این بیمه از خدمات بیمه تکمیلی نیز استفاده نماید.

۳. ورزشکاران قهرمان که مدال کسب کرده‌اند نیز می‌توانند برابر قانون از مزایای ویژه‌ای که مخصوص به خودشان است استفاده کنند.

۴. ورزشکاران می‌توانند از خدمات پایه درمان مانند فیزیوتراپی ، ارتوپدی ، ‏MRI ، تغذیه و روانشناسی ورزشی به صورت رایگان استفاده کرده و انواع جراحی‌ها و آزمایش‌های پزشکی را با تخفیف ویژه انجام دهند.

۵. در صورت بهره‌مندی ورزشکار از ۳ سال پوشش بیمه‌ای می‌تواند غرامتی ۵ برابر تعرفه مشخص شده دریافت نماید.

۶. اگر ورزشکار دچار حادثه ورزشی شد موظف است تا حداکثر دو هفته گزارش حادثه ورزشی را در فرم‌هایی که در باشگاه وجود دارد کرده و با دریافت امضای مسئولین مربوطه به هیأت پزشکی ورزشی استان ارائه کند.

۷. ورزشگاه ظرف ۳ ماه مهلت دارد تا مدارک هزینه‌های درمان خود را به هیئت پزشکی ورزشی استان خود ارائه دهد.

سایر ملاحظات

  • حق بیمه ورزشی در سال ۱۴۰۰ ، ۳۰ هزار تومان می باشد.
  • بیمه ورزشی برای کلیه ورزشکاران از سنین ۵ تا ۷۵ سال و در هر سطح اعم از آماتور ، حرفه‌ای و نیز قهرمانان ورزشی ارائه می‌گردد.
  • بیمه ورزشی شامل کوهنوردان هم می‌شود.

ثبت نام و پرداخت بیمه ورزشی برای ورزشکاران

برای ثبت نام بیمه ورزشی نشانی وب‌گاه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران به نشانی زیر مراجعه نمایید:

insurance.ifsm.ir

توجه: دقت کنید که سامانه پیامک تلفن همراه شما مسدود نباشد. برای این کار عدد ۲ را به شماره ۸۹۹۹ ارسال نمایید.

در این لینک می‌توانید نسبت به ثبت بیمه ورزشی و یا پرداخت بیمه ورزشی اقدام کنید.

بیمه ورزشی برای سازمان‌های ورزشی به عنوان اشخاص حقوقی

در ادامه مطالب خود در ارتباط با گرفتن بیمه ورزشی توجهمان را به سمت سازمان‌های ورزشی لیگ‌ها و تیم‌ها می‌بریم و شرایط گرفتن بیمه ورزشی را برای آن‌ها بررسی می‌کنیم.

منظور ما از سازمان ورزشی در این بخش باشگاه‌ها تیم‌های ورزشی و سازمان‌های لیگ برگزاری مسابقات می‌باشد.

بیمه ورزشی می‌تواند توسط یک باشگاه ، لیگ ورزشی یا آژانس‌های ورزشی خریداری شود.

بیمه ورزشی از بیمه شدگان در برابر حوادث ، دعاوی حقوقی و خسارت ناشی از یک رویداد ورزشی که او یا اعضای تیمش در آن دخیل بوده‌اند ، محافظت می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  بهترین حرکات کیک بوکسینگ چیست؟

بیمه ورزشی اشخاص حقوقی چیست؟

از آنجایی که یک باشگاه یا یک سازمان لیگ ورزشی ممکن است یک شرکت حقوقی یا تجاری باشد ، به طرح بیمه خاص خود نیاز دارد و طبیعتا تحت پوشش بیمه نامه‌های اشخاص قرار گیرد.

انواع بیمه‌نامه‌های ورزشی موجود

بیمه ورزشی تنها یک نوع بیمه نیست. در واقع پنج نوع مختلف از پوشش‌های بیمه ورزشی وجود دارد. اگر عضو یک باشگاه یا تیم ورزشی هستید ، بهتر است که همه انواع پوشش‌های بیمه‌ای زیر را خریداری کنید تا از آمادگی لازم برای هرگونه حادثه احتمالی مطمئن شوید:

بیمه حوادث ورزشی

اگر یک بازیکن ورزشی یا یک فرد غیر بازیکن در هر رویداد ورزشی شما آسیب ببیند ، بیمه حوادث ورزشی تمام هزینه‌های پزشکی و درمانی مربوطه را پوشش می‌دهد.

افراد غیر بازیکن ممکن است شامل داوطلبان ، تماشاچیان یا یک شخص ثالث مثلا یک کودک باشند. واقعیت غم‌انگیز این است که بسیاری از افراد پوشش بیمه پزشکی ندارند و ممکن است نتوانند هزینه خدمات درمانی خود را پرداخت کنند.

پوشش بیمه حوادث ورزشی تضمین می‌کند که افراد آسیب دیده درمان‌ها و مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند . بدین گونه است که احتمال شکایت از شما یا باشگاه و تیم‌تان کاهش می‌یابد.

بیمه مسئولیت عمومی ورزشی

این پوشش بیمه‌ای زمانی لحاظ می‌شود که تماشاگر یا بازیکنی ادعا کند که به دلیل سهل‌انگاری مسئولان سازمان ، تیم یا لیگ دچار صدمه یا خسارت مالی شده است.

اگر این نوع پوشش را دریافت کنید ، مطمئن شوید که نه تنها سازمان ورزشی ، بلکه مدیران ، افسران ، کارکنان و داوطلبان آن را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. چه پیش از برگزاری دادگاه و در شورای حل اختلاف به توافق برسید و چه در دادگاهی علیه شما حکمی صادر شود ، این بیمه نامه پرداخت می‌شود.

حتی اگر از شما شکایت شود و در دادگاه برنده شوید ، مشمول پرداخت هزینه‌هایی خواهید شد. به عنوان مثال می‌بایست هزینه‌های وکیل مدافع خود را بپردازید. بیمه مسئولیت عمومی این هزینه‌های حقوقی را تحت پوشش قرار داده و برای شما پرداخت می‌کند.

بیمه مدیران و کارمندان

این نوع پوشش از سازمان ورزشی و کارکنان و مدیران در برابر افرادی که مدعی هستند که سوء مدیریت سازمان ورزشی حقوق آنها را نقض کرده یا به آن‌ها ضرر مالی وارد کرده است ، محافظت می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آسیب شناسی عضلات

به عنوان مثال ، یک تماشاگر ممکن است ادعا کند که سازمان ورزشی حقوق شهروندی او را نقض کرده است.

ممکن است یک بازیکن یا کارمند سازمان مدعی شود که به صورت ناعادلانه‌ای اخراج شده است.

همانند بیمه مسئولیت عمومی ، بیمه مدیران و کارکنان در صورتی که تصمیم دادگاه علیه شما باشد پرداخت می‌شود.

هم‌چنین هزینه‌های وکالت‌نامه و گرفتن وکیل مدافع را پوشش می‌دهد.

بیمه جرم

این نوع پوشش بیمه از سازمان ورزشی بیمه شده در برابر ضررهای مالی ناشی از اختلاس کارکنان و یا اشخاص ثالث خارج از سازمان حافظت می‌کند.

بیمه تجهیزات ورزشی

به زبان ساده ، بیمه تجهیزات ورزشی از تجهیزات ورزشی سازمان (به عنوان مثال ، لباس ، وسایل ورزشی و تمرین ، تابلوی امتیاز ، حصار و فنس ، سفیدکننده و …) در برابر آتش‌سوزی ، صاعقه ، باد ، سرقت و خرابکاری حفاظت کرده و هزینه‌‌های ناشی از آن را پوشش می‌دهد.

هم‌چنین سازمان‌های ورزشی به سایر پوشش‌های بیمه‌ای غیر ورزشی نظیر بیمه اموال ، بیمه خودرو و نیز غرامت کارگران نیاز پیدا می‌کنند.

انواع بیمه ورزشی چیست؟

مزایای بیمه ورزشی برای سازمان‌های ورزشی چیست؟

بزرگ‌ترین و حیاتی‌ترین مزیت بیمه ورزشی این است که از سلامت مالی یک لیگ ، تیم یا باشگاه ورزشی حراست می‌کند. حتی یک سازمان لیگ و یا یک تیم باشگاهی با بودجه خوب ممکن است تنها پس از یک دعوی حقوقی به سرعت دچار بحران‌های مالی پیچیده‌ای شود. پیامدهای این امر می‌تواند منجر به اخراج کارکنان شده یا حتی به ورشکستگی سازمان بیانجامد. با توجه به اینکه افراد زیادی برای درآمد خود به سازمان ورزشی وابسته هستند ، بیمه ورزشی یک ضرورت است.

بیمه ورزشی همچنین تضمین می‌کند که شرکت‌کنندگانی که در طول بازی آسیب دیده‌اند ، بدون توجه به نوع پوشش بیمه درمانی شخصی خود ، تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار گیرند.

نکته مهم: در ایران داشتن کارت بیمه ورزشی برای تمامی مدیران ورزشی ، سرپرستان و مربیان تیم‌ها الزامی می‌باشد.

در این مقاله در رابطه با اینکه بیمه ورزشی چیست و اینکه این بیمه چه مواردی را پوشش می‌دهد و کاربردهای آن کدام است مطالبی مطرح کردیم. هم‌چنین در مورد ثبت بیمه ورزشی و پرداخت آن توضیحاتی دادیم. به امید اینکه مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

مطالب مرتبط
1
بیمه عمر و انواع آن 1 دقیقه

بیمه عمر و انواع آن

گروه مطالعات بیمه بختگان

بیمه عمر و انواع آن. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع ، کاربردها و پوشش‌های مختلف بیمه عمر به تفصیل توضیح خواهیم داد. هم‌چنین برخی بیمه‌های عمر مانند بیمه عمر پارسیان و همراه بیمه پاسارگاد را معرفی خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر بخوانید: تقسیم‌بندی انواع بیمه در ایران. مقدمه معمولاً همه مردم در […]

تقسیم بندی انواع بیمه در ایران 1 دقیقه

تقسیم بندی انواع بیمه در ایران

گروه مطالعات بیمه بختگان

تقسیم بندی انواع بیمه در ایران چگونه است؟ در این مقاله دیدگاه جامعی نسبت به انواع بیمه در ایران خواهیم یافت و برخی از آن‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد. بیمه چیست؟ بیمه قراردادی است بین بیمه شونده و سازمان بیمه کننده که در طی آن ، سازمان متعهد می‌شود در ازای دریافت مبلغ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان