1

تاریخچه هوش مصنوعی چیست؟

تاریخچه هوش مصنوعی چیست؟ آموزش بنا داریم راجع به تاریخچه هوش مصنوعی بررسی کنیم ، و سیر تکاملی آن را متوجه شویم. لطفاً با ما همراه باشید.

مقدمه

مفهوم اجسام بی‌جان با هوش از زمان‌های قدیم وجود داشته است. خدای یونانی هفایستوس در اسطوره‌ها به عنوان جعل کننده خدمتکارانی شبیه روبات‌های ساخته شده از طلا توصیف شده است. مهندسان مصر باستان مجسمه خدایان را که توسط کشیشان متحرک شده بود ، ساختند. در طول قرن‌ها ، اندیشمندان از ارسطو تا الهیات شناس اسپانیایی قرن سیزدهم رامون لول تا رنه دکارت و توماس بیز از ابزار و منطق زمان خود برای توصیف فرایندهای فکری انسان به عنوان نمادها استفاده کرده‌اند و زمینه را برای مفاهیم هوش مصنوعی مانند بازنمایی دانش عمومی فراهم کرده‌اند.

تاریخچه هوش مصنوعی چیست؟

نقطه عطف پشتیبانی از زمینه مدرن هوش مصنوعی ، به سال 1956 تا به امروز باز می‌گردد.

در پایان قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم آثار اساسی‌ای پدید آمد که رایانه مدرن را به وجود آورد. در سال 1836 ، ریاضیدان دانشگاه کمبریج ، چارلز بابیج و آگوستا آدا بایرون ، کنتس لاولیس ، اولین مفهوم ماشین قابل برنامه‌ریزی را اختراع کردند.

دهه 1940

جان فون نویمان ریاضیدان پرینستون ، معماری رایانه برنامه ذخیره شده را طراحی کرد . این ایده شکل گرفت و توسعه یافت که برنامه رایانه و داده‌هایی که پردازش می‌کند را می‌توان در حافظه کامپیوتر ذخیره کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  اینترنت اشیا IoT چیست؟

وارن مک کالچ و والتر پیتس پایه و اساس شبکه‌های عصبی را پایه‌گذاری کردند.

دهه 1950

با ظهور رایانه‌های مدرن ، دانشمندان توانستند ایده‌های خود را در زمینه هوش مصنوعی آزمایش کنند. روشی برای تعیین اینکه آیا کامپیوتر دارای هوش است توسط ریاضیدان بریتانیایی و کدکننده جنگ جهانی دوم آلن تورینگ ابداع شد. آزمایش تورینگ بر توانایی رایانه در فریب بازجویان به این باور است که پاسخ سوالات آنها توسط یک انسان ساخته شده است.

سال 1956

مفهوم مدرن هوش مصنوعی به طور گسترده‌ای عنوان می‌شود. در این سال در یک کنفرانس تابستانی در کالج دارتموث ، که توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) حمایت می‌شود ، 10 شخصیت برجسته در این زمینه را گرد هم آورد ، از جمله مارون مینسکی ، الیور سلفریج و جان مک کارتی ، از پیشگامان هوش مصنوعی ، که به عنوان مبدع واژه هوش مصنوعی شناخته شده‌اند. آلن نیول ، دانشمند کامپیوتر و هربرت آ. سیمون ، اقتصاددان ، دانشمند علوم سیاسی و روان‌شناس شناختی نیز حضور داشتند که نظریه پرداز منطق انقلابی خود را ارائه کردند ، یک برنامه کامپیوتری که قادر به اثبات برخی قضایای ریاضی است و به عنوان اولین برنامه هوش مصنوعی تعیین شده است.

دهه‌های 1950 و 1960

به دنبال کنفرانس کالج دارتموث ، رهبران حوزه در حال ظهور هوش مصنوعی پیش‌بینی کردند که هوش مصنوعی معادل مغز انسان در گوشه گوشه قرار دارد و از سوی دولت و صنعت مورد حمایت قرار گرفته است.

در واقع ، نزدیک به 20 سال تحقیقات بنیادی با بودجه خوب ، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کرد: به عنوان مثال ، در اواخر دهه 1950 ، نیول و سایمون الگوریتم حل مشکل عمومی (GPS) را منتشر کردند که در حل مشکلات پیچیده موفق نبود ، اما زمینه‌ای را ایجاد کرد که برای توسعه معماری های شناختی پیچیده‌تر ، بسیار هموار بود؛ مک کارتی Lisp ، یک زبان برنامه‌نویسی هوش مصنوعی را توسعه داد که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اواسط دهه 1960 ، جوزف وایزن باوم ، استاد MIT ، ELIZA را توسعه داد ، یک برنامه اولیه پردازش زبان طبیعی که پایه و اساس چت بات های امروزی بود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پردازش زبان طبیعی چیست؟

دهه 1970 و 1980

اما دستیابی به هوش مصنوعی عمومی غیرقابل اجتناب است ، نه محدود ، بلکه محدودیت های پردازش و حافظه رایانه و پیچیدگی مشکل ایجاد شده است. دولت و مشاغل از حمایت خود برای تحقیقات هوش مصنوعی کنار کشیدند ، که منجر به یک دوره سقوط از 1974 تا 1980 شد که به عنوان اولین “زمستان هوش مصنوعی” شناخته می‌شود. در دهه 1980 ، تحقیق در مورد تکنیک‌های یادگیری عمیق و استفاده از سیستم‌های متخصص توسط صنعت توسط ادوارد فایگنباوم موج جدیدی از اشتیاق برای هوش مصنوعی را برانگیخت و به دنبال آن سقوط دیگری از بودجه عمومی و پشتیبانی صنعت رخ داد. دومین زمستان هوش مصنوعی تا اواسط دهه 1990 ادامه داشت.

از دهه 1990 تا امروز افزایش قدرت محاسباتی و انفجار داده‌ها باعث احیای هوش مصنوعی در اواخر دهه 1990 شد که تا به امروز ادامه داشته است. آخرین تمرکز بر هوش مصنوعی منجر به پیشرفت‌هایی در پردازش زبان طبیعی ، بینایی رایانه ، روباتیک ، یادگیری ماشین ، یادگیری عمیق و موارد دیگر شده است. علاوه بر این ، هوش مصنوعی هر روز ملموس‌تر می‌شود ، به خودروها سوخت می‌دهد ، بیماری‌ها را تشخیص می‌دهد و نقش خود را در فرهنگ عامه تقویت می‌کند. در سال 1997 ، آبی عمیق IBM ، گری کاسپاروف ، استاد شطرنج روسی را شکست داد و به اولین برنامه کامپیوتری تبدیل شد که قهرمان شطرنج جهان را شکست داد. چهارده سال بعد ، واتسون IBM با ضرب و شتم دو Jeopardy سابق مخاطبان را مجذوب خود کرد! اخیراً ، شکست تاریخی لی سدول ، 18 بار قهرمان جهان ، توسط Google DeepMind’s AlphaGo جامعه Go را متحیر کرد و نقطه عطفی در توسعه ماشین‌های هوشمند به شمار می‌رود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ۵ ترند بازاریابی محتوا ۲۰۲۱

در این مقاله به صورت اجمالی در این باره که تاریخچه هوش مصنوعی چیست سخن گفته شد. با تشکر از مطالعه شما.

منبع

۱. تعریف هوش مصنوعی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

یادگیری ماشین چیست؟

golearnwork

یادگیری ماشین چیست؟ در این مقاله آموزشی سر آن داریم در مورد یادگیری ماشین و انواع آن توضیحاتی بدهیم. لطفا با ما همراه باشید. یادگیری ماشین ، کاربردی از هوش مصنوعی (AI) است که به سیستم‌ها اجازه می‌دهد به طور خودکار از تجربه یاد بگیرند و بدون برنامه‌ریزی صریح ، پیشرفت کنند. یادگیری ماشین بر […]

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ 1 دقیقه

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟

golearnwork

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم ضمن تعریف مفهوم آن‌ها تفاوت این دو گزینه را توضیح دهیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید: امروز کدام مسیر برگشت سریع‌ترین خواهد بود؟ با وجود برنامه‌های نوآورانه‌ای مانند Waze، و تجربیاتی که از آن کسب کرده‌ایم، می‌دانیم که کوتاه‌ترین مسیر از […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان