1

تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟

تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟

تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟ چگونه کسب‌وکار خلاقانه‌تری بسازیم؟ در این مقاله قصد داریم مفهوم نوآوری را توضیح داده و ارتباط آن را با کارآفرینی شرح دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعریف کارآفرینی و انواع آن

نوآوری چیست؟

این کلمه، تصویری از دانشمندان در لباس آزمایشگاهی را برایمان تداعی می‌کند. اما ما می‌دانیم که امروزه نوآوری به اشکال مختلفی ظهور می‌کند. پس باید با عینکی از جنس خودش، به دنبال آن بود.

نوآوری در واقع عبارت است از: واکنش به تغییرات به روشی خلاقانه. این مفهوم به معنای تولید ایده‌های جدید، انجام تحقیق و توسعه، بهبود فرآیندها یا اصلاح محصولات و خدمات است.

تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟

به عبارت دقیق تر، نوآوری پایه کارآفرینی است که با خلق ایده‌های نوبه دنبال ساخت محصولی خلاقانه است.

حتما بخوانید: اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟

در سطحی دیگر، نوآوری نباید به همین‌جا ختم شود. بلکه باید منش شما در تجارت باشد. شما باید به‌عنوان یک کارآفرین، داشتن ذهن خلاق را بین تمام همکاران و کارمندان خود ترویج و همواره افراد خلاق را تشویق کنید تا در تمام مراحل، خارج از چارچوب‌های رایج بیندیشند.  

برای پی‌بردن به اهمیت خلاقیت، به عملکرد و تاریخچه شرکت‌های بزرگی چون گوگل و اپل نگاه کنید. ببینید که چگونه تمام فعالیت‌های خود را بر اساس نوآوری پیش می‌برند. گاهی با ابداع یک محصول کم‌هزینه، توانسته‌اند بر ارزش سهام شرکت بیفزایند یا سرمایه‌گذارهای جدید را برای خرید سهام به سمت شرکت جذب کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استراتژی برندسازی چیست؟

در کنار تمام تعاریف از نوآوری، این جمله حیاتی را به‌خاطر بسپارید که هیچ کسب‌وکاری، به‌اندازه یک کسب‌وکار خلاق، ارزنده نخواهد بود.

انواع نوآوری‌ها برای کسب‌وکار

۱. روش‌های جدید برای رساندن محصولات خود به مشتریان.

۲. نوآوری در پاسخگویی به خواسته‌های مشتری.

۳. استفاده بهبودیافته از فناوری برای به‌روزرسانی فرایندهای سفارش و بهبود تعامل با تأمین‌کنندگان و مشتریان.

۴. طرحی کارآمد برای کاهش زمان تولید.

۵. طراحی محصولاتی که مطابق با استانداردهای سبز هستند.

۶. افزایش دامنه محصولات یا خدمات برای دستیابی به مشتریانی هدفمند.

۷. یک مفهوم جدید یا یک روش جدید برای انجام تجارت

پرونده تجاری

در یک محیط تجاری بسیار رقابتی، شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند صرفاً بر روی دارایی‌های مشهود مانند جدیدترین تجهیزات و با ارائه کمترین هزینه به مشتریان رقابت کنند.

توانایی نوآوری همچنین بر پتانسیل بازار شما تأثیر می‌گذارد و راهی برای رقابت با بازارهای نوظهور، نیروی کار در حال کاهش و تغییرات سریع تکنولوژیکی به شما می‌دهد. در واقع، نوآوری به یک استراتژی کلیدی برای جذب و حفظ مشتریان شما در یک بازار ناپایدار تبدیل شده است.

اگر کسب‌وکار شما نوآوری نداشته باشد، خطر عقب ماندن از نظر بهره‌وری، ازدست‌دادن مشتریان و سهم بازار یا به‌سادگی نابودشدن را دارد

چه کاری را اول انجام می‌دهید؟

یکی از اولین گام‌های کلیدی این است که با سنجش توانایی‌های نوآوری شرکت خود، امکان پیشرفت در بخش‌های مختلف را بررسی کنید. به‌عنوان‌مثال، با بررسی پتانسیل نوآوری و تهیه فهرستی از فرصت‌ها در «پرتفوی نوآوری» خود که شامل همه ابتکارات نوآورانه‌تان اعم از بزرگ و کوچک است، شروع کنید.

چگونه یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند؟

یک مشاور می‌تواند در تجزیه‌وتحلیل بازارهای داخلی و خارجی به شما کمک کند تا فرصت‌های مناسب برای عرضه محصولات نوآورانه را کشف کنید. به‌عنوان‌مثال، او با بررسی بازار و شناسایی نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارتان، پیشنهاد می‌دهد تا فقط با بهبود روش‌های توزیع، به‌راحتی نرخ جذب مشتریان خود را چندبرابر کنید. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از مشاور این است که نسبت به ایده‌های خلاقانه شما دیدگاه عقلانی دارد و این  به شما کمک می‌کند تا از عمل بر اساس احساسات اجتناب کنید. تجربه نشان می‌دهد که برخی از ایده‌های خلاقانه که به ذهن افراد می‌رسد، آنها را مسحور می‌کند و اجازه بررسی عقلانی را به آنها نمی‌دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  طرح توجیهی چیست؟ عوامل مهم در نوشتن طرح توجیهی

استراتژی خود را مشخص کنید!

پس از اینکه پتانسیل نوآوری کسب‌وکار خود را ارزیابی کردید، اعضای تیم را دور هم جمع کنید و استراتژی‌ خاص خود را برای آنها توضیح دهید. حتماً با تشریح اصول اولیه آغاز کنید:

۱. به آنها این اطمینان را بدهید که بهترین بازگشت سرمایه را خواهید داشت.

۲. تغییرات پژوهش‌محور را در محصولات و خدمات خود آغاز کنید.

۳. فرایندهای تجاری بهتری را برای رفع نیازهای خود تبیین کنید.

۴. کارمندان را با ابزارهای بهتر توانمند کنید تا هوشمندتر کار کنند.

۵. افراد را برای یادگیری و اجرای فرایندهای جدید آموزش دهید.

۶. مسائل خاص مانند ملاحظات مالکیت معنوی را ارزیابی و لحاظ کنید.

قلب نوآوری چیست؟

قلب نوآوری در کسب و کار شما، شامل افراد و نگرش آن هاست.

قلب نوآوری در کسب‌وکار شما، افراد و نگرش آن‌هاست. همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، شرکت‌های بزرگ و موفق کارکنان خود را تشویق می‌کنند تا همیشه خلاقانه فکر کنند.

همیشه راهی برای کارمندان ایجاد کنید تا ایده‌های نوآورانه خود را مطرح کنند، به‌عنوان‌مثال؛ در قالب جعبه پیشنهادها یا برگزاری انجمن‌ها یا جلسات حضوری برای ایده‌پردازی.

راهکار دیگری که وجود دارد این است که یک فرد را منصوب کنید تا ابتکارات نوآورانه را رهبری و مسئولیت‌پذیری را تشویق کند.

ضروری است که به اعضای تیم خود اجازه ریسک دهید تا به راه‌های خلاقانه فکر کنند. البته شرکت باید پشتیبانی لازم را از ایده‌های خلاقانه آنها داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر یک کارمند در حال آزمایش یک فرایند جدید است، باید مطمئن باشد که از سمت مدیران ارشد حمایت خواهد شد. حتی اگر در نهایت شکست بخورد و از طرفی اگر آزمایش او، به موفقیت دست پیدا کرد. باید با به او پاداش بسیار خوبی داده شود. این امر به شما کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا خلاق‌ترین و مبتکرترین افراد خود را همواره حفظ کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  جریان اصلی در کسب و کار چیست؟

در واقع افرادی که در پشت‌صحنه به طرح ایده‌های نوآورانه، مشغول‌اند. همان کسانی هستند که موفقیت شما را تضمین می‌کنند.

در این نوشتار آموزشی در این باره که تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست، صحبت کردیم. با تشکر از خوانش شما.

منابع

۱. نوآوری چیست؟ – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
انبار داده چیست؟ 1 دقیقه

انبار داده چیست؟

سهراب محمدی

انبار داده چیست؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباره انبار داده، انواع و ویژگی‌های آن مطالبی را ارائه نماییم. با ما همراه باشید. مقدمه در محیط کنونی تجارت و کسب‌وکار که به سرعت در حال تغییر است، شرکت‌ها برای جمع‌آوری، گزارش و تجزیه و تحلیل راحت داده‌ها به فناوری‌های مبتنی بر ابر روی آورده‌اند. اینجاست که […]

1 دقیقه

جریان اصلی در کسب و کار چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

جریان اصلی در کسب‌وکار چیست؟ در این مقاله مفهوم جریان اصلی و سپس کاربرد آن در کسب‌وکار را بررسی خواهیم کرد. تعریف عمومی جریان اصلی جریان اصلی یا Mainstream به چیزهایی اطلاق می‌شود که به‌طورکلی در دسترس اقشار مختلف مردم باشد. در مفاهیم بازاریابی، جریان اصلی را می‌توان به این شکل تعریف کرد: هر چیزی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان