1

تفاوت خزش وب و خراش وب چیست؟

تفاوت خزش وب و خراش وب چیست؟ در این مقاله برآنیم تا تفاوت میان این دو مفهوم را توضیح داده و تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

نوشتارهای اصلی: داده کاوی چیست؟ ، وب کاوی چیست؟ ، خزش وب چیست و چگونه کار می‌کند؟ ، چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

هم‌چنین بخوانید: موتور جستجو وب چیست؟

تفاوت خزش وب و خراش وب چیست؟ یک پاسخ اجمالی این است که خراش وب فرآیند استخراج داده‌ها از یک یا چند وب سایت است. در حالی که خزش به معنای جستجو یا کشف URL‌ها و نیز پیمایش پیوندها یا لینک‌ها در وب است.

تفاوت خزش داده و خراش داده

خزش داده به معنای سروکار داشتن با مجموعه‌های بزرگ داده‌های صفحات وب است. در بحث خزش، شما خزنده‌های (یا در اصل ربات‌های خزنده) خود را به وب می‌فرستید تا توانایی خزش ژرف‌ترین صفحات وب را داشته باشند. از سوی دیگر، خراش داده‌ها شامل بازیابی اطلاعات از هر منبعی (نه لزوماً وب) است. برخلاف خزش که معمولا منحصر در داده‌های صفحات وب است.

ما به داده‌کاوی از وب یا همان وب کاوی، عنوان خراش‌دادن (یا برداشت‌کردن) می‌دهیم که البته این یک تصور جدا اشتباه است.

در پروژه‌های داده کاوی وب یا همان وب کاوی، معمولا باید خزش و خراش را با هم ترکیب کنید. بنابراین شما ابتدا URLها را خزیده یا کشف می‌کنید، فایل‌های HTML را دانلود می‌کنید و سپس داده‌ها را از آن فایل‌ها واکشی می‌کنید. به این معنی که شما داده‌ها را استخراج می‌کنید و کاری با آن‌ها انجام می‌دهید، مثلاً آن‌ها را در یک پایگاه داده ذخیره و بعداً پردازش می‌کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  رویکرد تجویزی در آنالیز چیست؟

اهداف گوناگون در خزش و خراش وب

اگر ژرف‌تر بنگریم، تفاوت زیادی در هدف این دو کار و نیز نحوه کار آن‌ها وجود دارد.

در خراش وب یا همان وب اسکرپینگ، همه چیز حول محور داده‌ها می‌چرخد. فیلدهای داده‌ای که می‌خواهید از وب‌سایت‌های خاص استخراج کنید. و این یک تفاوت بزرگ است زیرا با خراش وب معمولاً وب‌سایت‌های هدف را می‌شناسید، ممکن است URLهای صفحه خاصی را ندانید، اما حداقل دامنه‌ها را خواهید شناخت.

با خزش، احتمالاً URLهای خاصی را نمی‌شناسید و احتمالاً دامنه‌ها را نیز نمی‌شناسید. و به همین دلیل است که خزش انجام می‌شود زیرا می‌خواهید URLها و لینک‌ها را پیدا کنید. بنابراین می‌توانید بعداً کاری با آنها انجام دهید. به عنوان مثال، موتورهای جستجو در وب می‌خزند تا بتوانند صفحات را فهرست کرده و در نتایج جستجو نمایش دهند.

اما مثال دیگری از داده کاوی زمانی است که شما وب سایتی دارید که می خواهید داده‌ها را از آن استخراج کنید. در این مورد، دامنه را می شناسید، اما URL صفحه آن وب‌سایت خاص را ندارید. بنابراین شما نمی‌دانید که کدام صفحات را خراش دهید. بنابراین ابتدا یک خزنده ایجاد می‌کنید که تمام URLهای صفحه مورد نظر شما را نشان دهد. این‌ها می‌توانند صفحاتی در یک دسته‌بندی خاص در سایت یا در بخش‌های خاصی از وب‌سایت باشند. یا شاید URL باید حاوی نوعی کلمه باشد برای مثال و شما همه آن URLها را جمع‌آوری می کنید. سپس یک اسکراپر یا خراشنده ایجاد می‌کنید که فیلدهای داده ازپیش‌تعریف‌شده را از آن صفحات استخراج کند.

خروجی‌های گوناگون

بنابراین با خزش وب، خروجی بسیار ساده‌تر است زیرا فقط فهرستی از URLها و لینک‌ها است. البته که شما می‌توانید داده‌های دیگری نیز داشته باشید، اما خروجی اصلی خزش، URLها هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده ساختاریافته در سئو چیست؟

ولی با خراش وب معمولاً تعداد ۵، ۱۰، ۲۰، ۱۰۰ یا تعداد بیشتری زمینه‌های داده بیشتر دارید. URL می‌تواند یکی باشد، اما زمانی که خراش می‌دهید، داده‌ها را نه لزوماً برای کشف URLها بلکه برای سایر داده‌های نمایش داده شده در وب سایت استخراج می‌کنید که می تواند بسته به مورد استفاده تجاری شما هر نوع داده‌ای باشد. مانند: نام محصول یا قیمت محصول، یا برخی از متن‌ها یا اطلاعات دیگر از هر نوع وب‌سایت.

در این مقاله آموزشی، درباره این که تفاوت خزش و خراش وب چیست، مطالبی را تقدیم نگاه پرمهرتان کردیم. با تشکر از مطالعه شما.

منابع مورد استفاده

۱. خزش وب در برابر خراش وب – ترجمه از انگلیسی

۲. خزش وب در برابر خراش وب – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
پردازش زبان طبیعی چیست؟ 1 دقیقه

پردازش زبان طبیعی چیست؟

سهراب محمدی

پردازش زبان طبیعی چیست؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع مهم از هوش مصنوعی را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید. زبان‌های طبیعی یکی از زیرشاخه‌های بااهمیت در حوزهٔ گستردهٔ علوم رایانه، هوش مصنوعی است، که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های (طبیعی) انسانی می‌پردازد؛ بنابراین پردازش زبان‌های طبیعی بر ارتباط انسان و […]

طراحی سایت با وردپرس 1 دقیقه

طراحی سایت با وردپرس، سکوی پرتاب توسعه وب

golearnwork

طراحی سایت با وردپرس چگونه انجام می‌شود؟ چه ویژگی‌ها و امکاناتی را در اختیار شما به عنوان توسعه‌دهنده وب قرار می‌دهد؟ برای دانستن این موضوعات با ما همراه باشید. وردپرس چیست؟ در ابتدا به معرفی این CMS محبوب می‌پردازیم. وردپرس به یکی از رایج‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) در جهان تبدیل شده‌است که توسعه وب […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان