1

تفاوت دریاچه داده و انبار داده چیست؟

تفاوت دریاچه داده و انبار داده چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره این تفاوت صحبت کنیم و آن را برای شما توضیح دهیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تفاوت اصلی بین دریاچه داده و انباره داده در پشتیبانی آن‌ها از انواع داده‌ها و رویکرد آنها به طرح‌واره داده است. در یک انبار داده که عمدتاً داده‌های ساختاریافته را ذخیره می‌کند، طرح‌واره مجموعه داده‌ها از پیش تعیین شده است و برنامه‌ای مشخص برای پردازش، تبدیل و استفاده از داده‌ها در هنگام ذخیره‌سازی در انبار داده وجود دارد. اما این امر لزوماً در مورد دریاچه داده صادق نیست. دریاچه داده می‌تواند انواع مختلفی از داده‌ها را ذخیره‌سازی کند و نیازی به داشتن یک طرح‌واره از پیش تعریف شده برای آن‌ها ندارد. هم‌چنین در دریاچه داده، برنامه خاصی برای نحوه استفاده از داده‌ها وجود ندارد.

برای فهم بهتر تفاوت بین دریاچه داده و انبار داده، یک انبار واقعی را در مقابل یک دریاچه در نظر بگیرید. دریاچه، متحرک و بی‌شکل است و از رودخانه‌ها و نهرها تغذیه می‌شود. اما انبار، سازه‌ای است با قفسه‌ها، ردیف‌ها و قسمت‌هایی که برای نگهداری اقلام ساخته‌شده‌اند.

مقایسه چند پارامتر در تفاوت دریاچه داده و انباره داده

این تفاوت را می‌توان از چند جهت بررسی کرد، از جمله:

زیرساخت فناوری و معماری

انبار داده معمولاً شامل یک پایگاه‌داده است که بر روی یک سرور معمولی اجرا می‌شود. درحالی‌که دریاچه داده معمولاً در یک خوشه یا کلاستر Hadoop و یا سایر محیط‌های پردازش و ذخیره‌سازی مجموعه‌داده‌ها (Big Data) مستقر می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  فرآیند در رایانش چیست؟

منابع داده

داده‌های ذخیره‌شده در یک انبار عمدتاً از برنامه‌های پردازش تراکنش‌های داخلی استخراج شده‌اند. از آن‌ها برای پشتیبانی از تکنیک‌های هوش تجاری (BI) و گزارش نتیجه پر سشنامه‌‌های عملیاتی استفاده می‌شوند.

دریاچه‌های داده اغلب به‌منظور کار با فروشگاه‌های داده‌اند و بیشتر در واحدهای تجاری اجرا می‌شوند.

دریاچه‌های داده معمولاً داده‌های برنامه‌های تجاری، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه را ذخیره می‌کنند.

کاربران

انبارهای داده برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های سیستم‌های عملیاتی مفید هستند. این کار از طریق پرسش‌های نوشته شده توسط تیم هوش تجاری (BI) و یا تحلیلگران تجاری مفید هستند.

ازآنجایی‌که داده‌های موجود در دریاچه داده از منابع مختلفی تهیه می‌شود و معمولاً پردازش و تنظیم نشده است. برای کاربران معمولی مناسب نیستند. در عوض، برای استفاده توسط کاربران حرفه‌ای که مهارت مرتب‌سازی داده‌ها را دارند، بسیار مناسب‌ هستند.

کیفیت داده

داده‌ها در انبار داده عموماً منبعی قابل‌اعتماد در نظر گرفته می‌شوند. زیرا برای یافتن و رفع خطاها، پیش‌پردازش و پاک‌سازی شده‌اند. اما داده‌های موجود در دریاچه داده کمتر قابل‌اعتماد هستند. زیرا اغلب از منابع مختلف استخراج می‌شوند و معمولاً پردازش خاصی بر روی آنها انجام نگرفته است.

چابکی و مقیاس پذیری

دریاچه‌های داده پلتفرم‌های بسیار چابکی هستند و ازآنجایی‌که از سخت‌افزارهای پایه استفاده می‌کنند، می‌توان اکثر آن‌ها را در صورت نیاز، مجدداً پیکربندی کرد تا نیازهای تجاری را برآورده کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت سخت‌افزارهای پایه و تجاری

انبارهای داده به دلیل دارابودن طرح‌واره تثبیت شده و مجموعه‌داده‌های آماده شده، انعطاف کمتری دارند.

امنیت

انبارهای داده همانند دریاچه‌های داده، از سیستم‌های حفاظتی بسیار پیشرفته‌ای برخوردارند. با این تفاوت که امنیت انبارهای داده بر مبنای فناوری‌های گذشته‌ است. اما دریاچه‌های داده همگام با فناوری‌های روز حرکت می‌کند و چارچوب‌ها و ابزارهای امنیتی خود را به‌روز می‌کنند.  .

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انبار داده چیست؟

به دلیل تفاوت‌های بسیاری که این دو پلتفرم با یکدیگر دارند، سازمان‌ها معمولاً از ترکیب این دو با یکدیگر، استفاده می‌کنند.

در این مقاله درباره تفاوت دریاچه داده و انبار داده صحبت کردیم. سپاسگزاریم از همراهی شما.

منابع

۱. تعریف دریاچه داده – ترجمه از انگلیسی

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
تحلیل محیط کلان توسط مدل PEST 1 دقیقه

تحلیل محیط کلان توسط مدل PEST چگونه انجام می‌شود؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تحلیل محیط کلان توسط مدل PEST چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله با نگاهی به مدیریت استراتژیک آن را بررسی خواهیم کرد. جایگاه محیط کلان در مدیریت استراتژیک کسب و کار چهار مؤلفه اصلی مدل یا ماتریس SWOT در مدیریت استراتژیک مورد بررسی قرار می‌گیرد که دو تا مربوط به درون سازمان شما و دو […]

تخریب خلاق در نوآوری 1 دقیقه

تخریب خلاق در نوآوری چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تخریب خلاق در نوآوری چیست؟ در این مقاله قصد داریم مفهوم تخریب خلاق و ارتباط آن با نوآوری در اندیشه جوزف شومپیتر را توضیح دهیم. بیشتر بخوانید: تعریف کارآفرینی و انواع آن تخریب خلاقانه از بین بردن شیوه‌های قدیمی با هدف ایجاد فضا برای نوآوری انجام می‌شود و به عنوان نیروی محرکه سرمایه داری تلقی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان