1

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ چیست؟

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ چیست؟ در این مقاله آموزشی قرار است که این موضوع را بررسی کنیم. ادامه مقاله را حتما بخوانید.

بیشتر بخوانید: جریان اصلی در کسب و کار چیست؟

بیشتر بخوانید: بازاریابی طاقچه چیست؟

اصل 80/20 و ارتباط آن با موضوع

اصل 80/20 از زمانی که برای اولین بار در سال 1897 توسط پارتو مطرح شد، به طور گسترده در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مخاطبان هنوز این قانون را با موضوعات مختلفی از جمله مدیریت، روانشناسی، بازاریابی و غیره مرتبط می دانند. در بازاریابی، قانون 80/20 به عنوان یک سناریوی رایجی که در آن 80٪ از سود یک شرکت توسط 20٪ از نیروی فروش، خطوط تولید، محصولات یا مشتریان آن ایجاد می‌شود، توصیف می‌گردد. (دوبینسکی و هانسن، 1982، ص96)

مثال

برای یک تجارت یا کسب و کار، 80 درصد سود آن از فروش 20 درصدی آن ایجاد می‌شود. این محصولات، محصولات ستاره یا کلاسیک این شرکت است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها به تبلیغات محصولات کلاسیک خود ادامه می‌دهند، حتی اگر سال‌هاست که فروش رفته‌اند، زیرا کلاسیک‌ها سود اصلی را برای این شرکت‌ها به ارمغان می‌آورند. در عین حال، بازار به طور کلی در انحصار 20٪ برندهای اصلی است که 80٪ از سهم بازار را در اختیار دارند. این شرکت‌های پیشرو در بازار جریان اصلی از مزیت شدیدی در سرمایه‌ها، خدمات و ترجیحات مصرف‌کننده برخوردارند و فرصت‌های نسبتاً کمتری را برای سایر مشاغل کوچک باقی می‌گذارند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ۹ پارامتر مهم در انتخاب محصول مناسب برای تولید

رقابت با شرکت‌های انحصاری برای بسیاری از مشاغل جدید به چالشی بزرگ تبدیل می‌شود. به عنوان مثال، کمپین معروف جنگ Uncola برای توسعه محصول نوشابه سون آپ (7up). هدف آن تغییر موقعیت 7up است و افراد را قادر می‌سازد تا با شناختن 7up و تشخیص آن از کولا، به سمت خرید این محصول سوق پیدا کنند.

نظریه دم بلند یا Long Tail

با این حال، نظریه دیگری در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر رایج شده است، که به نظریه “دم بلند” یا “Long Tail” شهرت پیدا کرده است. نظریه دم بلند ایده‌هایی را ارائه می‌دهد که مخالف اصل 80/20 است. این نظریه فرض را بر این می‌گذارد که سود حاصل از محصولات خاص یا نیچ (Niche Products) به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و دیگر نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

مثال

به عنوان مثال، “استفاده گسترده از اینترنت، تنوع و توزیع محصولات ارائه شده را تغییر داده است” (Yang, 2013, p733). اینترنت تا حدودی هزینه فروش محصول را کاهش می‌دهد و کارایی توزیع فروش را افزایش می‌دهد. هر محصول خاص در بازار آنلاین موجود می‌شود و سود ایجاد می‌کند. تا زمانی که کسی از این محصولات خاص استفاده می‌کند، تقاضا برای محصولات جدید همراه می‌تواند به اندازه عموم مردم سهم بازار را به دست آورد، اگر نه بیشتر. این پدیده به عنوان “دم بلند” در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، اینترنت در حال تبدیل شدن به بستری برای محصولات خاص یا نیچ است. آمازون یک شرکت موفق “دم بلند” است.

در کتابفروشی آنلاین آمازون تعداد قابل توجهی کتاب فروخته می‌شود. بخشی از این کتاب‌ها پرفروش هستند و فروش آن‌ها تقریباً 50 درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد. اما 50 درصد دیگر فروش مربوط به تمام کتاب‌های دیگری است که به صورت جداگانه فروش خوبی ندارند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استارتاپ چیست؟

نتیجه‌گیری

در قرن بیست و یکم، به بازاریابان بیشتری هشدار داده می‌شود که دیگر 20 درصد محصولات مصرفی ارزیابی شده نمی‌توانند 80 درصد از فروش را به اندازه قبل ایجاد کنند. این پدیده ناشی از کیفیت محصولات جریان اصلی یا ترجیح مصرف کنندگان نیست، بلکه ناشی از افزایش سود محصولات نیچ است. در اصل، این وضعیت با توجه به توسعه فناوری اینترنت بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود. به طور خلاصه، فرض بر این است که محصولات جریان اصلی هنوز نقش کلیدی در بازار امروز دارند، اما مزایای محصولات نیچ نیز باید در قرن بیست و یکم ارزیابی شود.

در این مقاله در مورد تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ مطالبی ارائه شد.

منابع

۱. محصولات اصلی و نیچ – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

الگوریتم درخت تصمیم در داده کاوی چیست؟

سهراب محمدی

الگوریتم درخت تصمیم در داده کاوی چیست؟ در این مقاله قصد داریم تکنیک درخت تصمیم در داده‌کاوی را برایتان توضیح دهیم. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. مقاله اصلی: انواع روشهای داده کاوی چیست؟ مقدمه درخت‌های تصمیم از سه بخش کلیدی تشکیل شده‌اند: گره‌های تصمیم (نماینده تصمیم)، گره‌های تصادفی یا انتخاب (نماینده احتمال)، […]

1 دقیقه

دانشورزی چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

دانشورزی چیست؟ مفاهیم کار دانش‌ورزانه ، کارمند دانش یا کارگردانش چیست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید. اگر شما در کار انعطاف‌پذیر هستید یا قصد دارید به چنین شخصی تبدیل شوید ، ممکن است به این نتیجه برسید که کار دانش‌پایه یا به تعبیر بهتر ، “دانش‌ورزی” می‌تواند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان