1

تلسکوپ جیمز وب نخستین اکتشاف فضایی خود را انجام داد

تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب نخستین اکتشاف فضایی خود را انجام داد. این تلسکوپ، ۲۵ دسامبر سال میلادی گذشته، سوار بر موشک آریان از گویان به فضا پرتاب شد و در یکی از نقاط لاگرانژی زمین قرار گرفت.

هنر یا علم؟ کدامیک بهتر است؟

شاید این سوال شما را به یاد کلیشه موضوع انشاء معروف بیندازد؛ علم بهتر است یا ثروت؟ حال ایده جالب و نوآورانه این است به این مقایسه بین علم و هنر بپردازیم، به ویژه وقتی پای تلسکوپ جیمز وب وسط می‌آید.

می‌گویند اول هنر می‌آید بعد علم. تلسکوپ جیمز وب به خوبی این موضوع را ثابت کرده است. جیمز وب ابتدا یک اثر هنری محسوب می‌شود، سپس به وسیله‌ای برای اکتشاف علمی تبدیل می‌گردد.

تنها بیش از یک هفته پس از اینکه ناسا با انتشار اولین مجموعه تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، جهان را مبهوت و خیره کرد، اخترشناسانی که با یکی از این تصاویر کار می‌کنند، معتقدند که قدیمی‌ترین کهکشا‌ن‌های در دیدرس بشر را پیدا کرده‌اند. قدمت این تصاویر، به 13.5 میلیارد سال یا فقط 300 میلیون سال پس از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ می‌رسد.

سن کهکشان‌ها و انبساط جهان

سن یک کهکشان با پدیده‌ای که به آن “انتقال به سرخ” می‌گوییم اندازه‌گیری می‌شود. با انبساط جهان، طول موج نور به طیف قرمز کشیده می‌شود. هر چه تصویر قرمزتر باشد، کشش بیشتر و شیء در تصویر دورتر و قدیمی‌تر است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع ستارگان آسمان کدامند؟

پدیده انتقال به سرخ در کیهان، مکانیزمی مشابه اثر دوپلر در صوت دارد. هر چه منبع صوتی از شما دورتر گردد، صدای شنیده شده بم‌تر می‌گردد.

تیمی به رهبری “روهان نایدو”، ستاره شناس از مرکز اخترفیزیک هاروارد، با تجزیه‌وتحلیل تصویر میدان اعماق بازگردانده شده توسط تلسکوپ وب، کهکشانی را شناسایی نموده‌اند که 13.5 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

نایدو به فرانس 24 گفت: “ما به طور بالقوه توانسته‌ایم به دورترین نور ستارگانی که تا کنون دیده شده نگاه کنیم.”

مرحله بعدی، تأیید مشاهدات علمی تلسکوپ با بررسی‌های دقیق و کامل است.

بررسی کهکشان‌های اولیه کار نسبتا راحتی است. قطر یک کهکشان اولیه متوسط 3000 تا 4500 سال نوری است و حدود یک میلیارد ستاره دارد. در مقایسه، کهکشان راه شیری بزرگ ما حدود 100000 سال نوری وسعت دارد و حدود 200 میلیارد ستاره دارد.

اما دیدن چیزی در فاصله 13.5 میلیارد سال نوری به این معنی است که ما آن را مانند 13.5 میلیارد سال پیش می‌بینیم. با گذشت زمان، کهکشان‌های کوچک و باستانی با سایر کهکشان‌های نزدیک ادغام شدند و یک توده کهکشانی غول پیکر را تشکیل دادند.

جیمز وب و بحث هزینه و فایده

با این حال، این فقط سود علمی ناسا از تلسکوپ جیمز وب نیست. در یک نظرسنجی جدید از 1000 نفر توسط YouGovAmerica، ناسا و جیمز وب اعدادی را منتشر کردند که هر سیاستمداری به آن حسادت می‌کند.

جیمز وب و افکار عمومی جامعه آمریکا

در مجموع، کمی بیش از 70 درصد از آمریکایی‌ها نظر مساعد نسبت به ناسا و پروژه‌هلی آن، و 13 درصد نظر نامطلوب نسبت به این آژانس فضایی دارند و 16 درصد می‌گویند که در این باره چیزی نمی‌دانند یا نظری ندارند. مردان با بازه 76 درصد نسبت به زنان با بازه 66 درصد در حمایت از ناسا جلوتر هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  رمزنگاری کوانتومی و امنیت؛ آیا هک کردن دیگر غیر ممکن می‌شود؟

جیمز وب و سیاست

از نظر سیاسی نیز، جیمز وب از معدود مواردی است که درباره آن شکاف حزبی قابل توجهی وجود ندارد. 79 درصد دموکرات‌ها و 72 درصد جمهوری خواهان پروژه ناسا را ​​تأیید می‌کنند.

جیمز وب و اقتصاد

در مورد قیمت خیره کننده 10 میلیارد دلاری جیمز وب، آمریکایی‌ها چندان اعتراض یا ان‌قلتی ندارند. شصت درصد می‌گویند جیمز وب یک سرمایه‌گذاری خوب یا بسیار خوب است. 26 درصد مطمئن نیستند و تنها 13 درصد می‌گویند که این پول بد خرج شده است.

اعداد بالای تأیید از جیمز وب ناسا، ممکن است زمانی که نظرسنجی انجام شد (بین 14 و 18 ژوئیه) یا درست زمانی که اولین عکس‌های جیمز وب از فضا در حال تهیه بود، تا حدودی اغراق شده به نظر برسد. به گزارش The Verge، یکی از افراد نظرسنجی به YouGov گفت: «من از شدت زیبایی تعجب کرده و کاملا غرق شده‌ام.”

منابع

۱. هفته‌نامه تایم – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
پروژه بینایی ماشین برگرفته از خرچنگ فیدلر 1 دقیقه

پروژه بینایی ماشین برگرفته از خرچنگ موسوم به فیدلر، با کارایی بالا

golearnwork

پروژه بینایی ماشین برگرفته از خرچنگ موسوم به فیدلر، یک پروژه جدید در راستای توسعه هوش مصنوعی و بینایی ماشین است. مقاله‌های آموزشی: هوش مصنوعی چیست؟ – مثال های یادگیری عمیق زمینه‌های پژوهش بینایی ماشین از خرچنگ محققان مؤسسه GIST یا علم و فناوری گوانگجو در کره جنوبی، در یک مطالعه جدید، یک سیستم بینایی […]

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب 1 دقیقه

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب

golearnwork

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب یک کهکشان نزدیک را در طیف نوری کاملا جدید نشان می‌دهد. برای این که از جزئیات این تصاویر مطلع شوید با ما همراه باشید. مقاله آموزشی: دانش نجوم یا ستاره شناسی چیست؟ این تصویر ترکیب شده، ترکیبی از داده‌های تلسکوپ‌های هابل و وب را برای کهکشان مارپیچی NGC 7496 […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان