1

توزیع دبیان لینوکس چیست؟

توزیع دبیان لینوکس چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد توزیع دبیان لینوکس و کارایی‌ها و انواع آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در لینوکس به عنوان یک سیستم عامل رایگان و منبع باز ، چندین توزیع مختلف طراحی شده که هر کدام برای رفع نیاز جامعه بزرگی از کاربران مناسب است. لینوکس برای همه کاربران از کاربران اداری و خانگی گرفته تا محیط‌های شرکتی ، لینوکس کارآمد و باثمر است.

لینوکس در اصل یک هسته یا کرنل سیستم عامل است که بر اساس سیستم عامل یونیکس طراحی شده و منبع باز می‌باشد.

در هر یک از توزیع‌ها انواع نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی به سورس کد هسته لینوکس افزوده می‌شود.

این مطلب را حتما بخوانید: سیستم عامل لینوکس چیست؟

بیشتر بخوانید: کرنل یا هسته سیستم عامل چیست؟

توزیع دبیان لینوکس ( Debian Linux) چیست؟

دبیان به عنوان مادر توزیع های محبوب لینوکس مانند Deepin ، Ubuntu و Mint شناخته شده است که عملکرد و تجربه کاربری بی‌نظیری را ارائه کرده‌اند. آخرین نسخه پایدار Debian 10.5 است ، به‌روزرسانی Debian 10 که در میان عموم کاربران آن به عنوان Debian Buster شناخته می‌شود.

توجه داشته باشید که Debian 10.5 نسخه جدیدی از Debian Buster نیست و تنها یک به‌روزرسانی Buster است که آخرین به‌روز‌رسانی‌ها و برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری به آن اضافه شده است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کرنل چیست و انواع مختلف آن کدام است؟

اصلاحات امنیتی رافع مسائل امنیتی موجود نیز گنجانده شده است. اگر سیستم Buster خود را در اختیار دارید ، نیازی نیست آن را رها کنید. کافی است با استفاده از APT Package Manager سیستم را ارتقاء دهید.

تاریخچه و مشخصات لینوکس دبیان

لینوکس دبیان در سال ۱۹۹۳ توسط ایان مرداک توسعه یافت و به سرعت تبدیل به محبوب‌ترین توزیع لینوکس شد.

پروژه دبیان بیش از 59000 بسته نرم‌افزاری را ارائه می‌دهد و از انواع از رایانه‌های شخصی پشتیبانی می‌کند که هر نسخه طیف وسیعی از انواع معماری‌های سیستم را شامل می‌شود.

این توزیع بین نوآوری فناوری و ثبات تعادل ایجاد می‌کند.

علل موفقیت پروژه لینوکس دبیان

۱. گستردگی پروژه و نوشته شدن توسط بیش از ۱۰۰۰ داوطلب برنامه‌نویس و آزمون و خطا توسط عقل جمعی جامعه بزرگ برنامه‌نویسان

۲. دبیان لینوکس قابلیت انعطاف بالایی با توجه به منبع باز بودن دارد و اعمال تغییر در سورس کد آن ، بیش از ۱۲۰ مدل مختلف توزیع لینوکسی ایجاد شده است که بر پایه دبیان هستند.

۳. برای آزمون و خطا ، کنترل کیفیت و یوزرفرندلی (کاربرپسند) شدن هر چه بیشتر آن ، نظامنامه دقیقی وجود دارد.

انواع نسخه‌های دبیان

دبیان ۳ نسخه اصلی توسعه را ارائه می‌دهد: پایدار ، آزمایشی و ناپایدار.

نسخه پایدار: همانطور که از نامش پیداست ، دارای حفاظت کامل است ، و از امنیت کامل برخوردار است ، اما متأسفانه با جدیدترین برنامه‌های نرم‌افزاری همگام نیست. با این حال ، برای کاربران دسکتاپ نسبتاً محافظه‌کار که دغدغه داشتن آخرین و بروزترین بسته‌های نرم‌افزاری را ندارند ، مناسب است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ترموکس چیست؟

نسخه تست: این نسخه یک نسخه ویژه آزمون و خطا است و آخرین پیشرفت‌های نرم‌افزاری را برای آزمون ارائه می‌دهد. این پیشرفت‌ها هنوز در نسخه پایدار جدید پذیرفته و لخاظ نشده‌اند.

این مرحله در حقیقت شامل توسعه نسخه پایدار بعدی دبیان است. معمولاً با مسائل بی‌ثبات کننده‌ای همراه است و می‌تواند به راحتی دچار شکست‌های نرم‌افزاری شود. علاوه بر این ، پک‌های امنیتی مورد نیاز خود را نمی‌تواند به موقع دریافت کند. آخرین نسخه تست دبیان در زمان نگارش این مقاله ، Bullseye است.

نسخه ناپایدار: مرحله توسعه فعال دبیان است. این یک توزیع آزمایشی است و به عنوان یک بستر مناسب برای توسعه‌دهندگانی که به طور فعال کد را ارسال می‌کنند تا مرحله “آزمایش” را پشت سر بگذارد ، عمل می کند. یعنی مربوط به برنامه‌نویسان سیستم عامل است تا توزیع مناسب خود را ایجاد کنند ، در حالی که نسخه تست مربوط به کاربران و گرفتن فیدبک یا بازخورد از ایشان است.

به طور کلی ، دبیان به دلیل مخزن بسته غنی و ثباتی که ارائه می‌دهد ، به ویژه در محیط‌های تولید ، توسط میلیون‌ها کاربر استفاده می‌شود.

مزایای لینوکس

۱. نسخه‌های مختلفی از نظر شیوه اجرای سیستم عامل دارد. از جمله نسخه‌های قابل نصب ، و نسخه‌های Live

۲. دبیان لینوکس از انواع معماری سیستم حتی دارای CPUهای ۱۲ پردازنده‌ای نیز پشتیبانی می‌کند ، شامل تمامی پردازنده‌های بیتی 32 و 64 بیتی شرکت‌های Intel و AMD و انواع پردازنده‌های سرورها.

۳. دارای رابط گرافیکی قوی و مبتنی بر سیستم اشاره و کلیک ، و نیز ترمینال خط فرمان بسیار مناسب.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مدیر بسته چیست؟

APT Package Manager

نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز توزیع Debian

ابزار بسته‌بندی پیشرفته یا APT (Advanced Package Tool) ، یک رابط پیشرفته برای سیستم نصب بسته‌های نرم‌افزاری Debian به وسیله کد برنامه apt-get را ارائه می‌دهد.

این ابزار به کاربر امکان می‌دهد تا با استفاده از خط فرمان لینوکس ، کل کارهای مربوط به یافتن و مدیریت بسته‌های نرم‌افزاری مورد نیاز ، و نیز جستجوی اطلاعات در مورد آن‌ها ، و هم‌چنین دسترسی سطح پایین به تمام قابلیت‌های کتابخانه libapt-pkg ، به نصب سریع برنامه‌های مورد نیاز خود بپردازد.

با استفاده از بسته‌های DEB نیز می‌توان این نرم‌افزارها را نصب کرد.

مهم‌ترین توزیع‌های لینوکسی دبیان

شامل Ubunto ، Openbox ، SolydXK ، Knoppix ، Tanglu ، کالی لینوکس و … می‌باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد اینکه توزیع دبیان لینوکس چیست و انواع ، اهداف ، کارآیی‌های آن و دلایل موفقیت آن چیست مطالبی آموختیم. لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع مورد استفاده

۱. وبگاه رسمی دبیان لینوکس

۲. ده توزیع لینوکس – tecmint.com – ترجمه از انگلیسی

۳. معرفی لینوکس دبیان به زبان ساده – توسینسو – محمد نصیری.

۴. توزیع دبیان و کاربردهای آن – وبلاگ شتابان هاست.

مطالب مرتبط
1
معرفی زبان برنامه نویسی PHP 1 دقیقه

معرفی زبان برنامه نویسی PHP

محمد امیری

معرفی زبان برنامه نویسی PHP، به عنوان یک زبان محبوب سمت سرور. برای آشنایی با این زبان و درک چیستی و کاربرد آن، با ما همراه باشید. زبان PHP یک زبان شناخته‌شده برای توسعه وب می‌باشد که تقریباً 80 درصد از وب‌سایت‌ها روی این چارچوب اجرا می‌شوند. به عنوان شرکتی که به دنبال ایجاد یک […]

1 دقیقه

هاست چیست؟ انواع و کارکردهای آن چیست؟

golearnwork

هاست چیست؟ انواع آن کدام است؟ کارکرد آن چیست؟ هاست اختصاصی ، اشتراکی ، مجازی و … چیست؟ برای رسیدن به پاسخ همراهان باشید. هاست به معنای میزبان ، وظیفه میزبانی از سایت‌ها یک سری خدمات را بر عهده دارد. هاستینگ چیست؟ شرکتی است که خدمات میزبانی هاست را ارائه می‌دهد. سرور چیست؟ سرور یک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان