1

تولید به موقع JIT چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد سیستم تولید یا موجودی به موقع یا بهنگام توضیح داده و تاریخچه و کارکردهای آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

تعریف تولید به موقع

سیستم تولید به موقع JIT یا موجودی لحظه‌ای JIT (مخفف شده Just In Time) ، یک استراتژی مدیریتی است که سفارش‌های مواد اولیه یا قطعات از تأمین‌کننده را مستقیماً با برنامه‌های تولید و تقاضا هماهنگ می‌کند.

شرکت‌ها از این استراتژی موجودی برای افزایش کارایی و کاهش ضایعات ، با دریافت کالاها فقط در مواقعی که برای فرآیند تولید به آنها نیاز دارند ، استفاده می‌کنند و هزینه‌های موجودی را کاهش می‌دهند.

این روش تولیدکنندگان را وادار می‌کند تا تقاضا را به طور دقیق پیش‌بینی کنند.

نکات مهم JIT

سیستم موجودی بهنگام (JIT) یک استراتژی مدیریتی است که موجودی را به حداقل می‌رساند و کارایی تولید را افزایش می‌دهد.

تولید به موقع به سیستم تولید تویوتا (TPS) نیز معروف است زیرا شرکت خودروسازی تویوتا برای نخستین بار این نوع سیستم تولید و سازوکار آن را در دهه 1970 به کار گرفت.

سیستم Kanban نیز یک سیستم زمان‌بندی است که اغلب همراه با JIT برای جلوگیری از ایجاد ظرفیت اضافی کار در حال انجام و سربار استفاده می‌شود.

موفقیت فرایند تولید JIT در گرو تولید روان ، کیفیت بالا ، عدم خرابی ماشین‌آلات و کار کردن با تامین‌کنندگان قابل اعتماد است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  نقشه استراتژی چیست؟

موجودی به موقع چه سازوکاری دارد؟

سیستم موجودی به موقع (JIT) میزان موجودی و هزینه‌های نگهداری آن را به حداقل می‌رساند و کارایی را افزایش می‌دهد.

سیستم‌های تولید JIT هزینه‌های موجودی را کاهش می‌دهند زیرا تولید کنندگان مواد و قطعات مورد نیاز برای تولید را درست هنگام تولید دریافت می‌کنند و بنابراین مجبور نیستند هزینه‌های ذخیره را بپردازند.

در صورت لغو یا عدم انجام سفارش ، تولیدکنندگان نیز موجودی ناخواسته‌ای را تجربه نمی‌کنند.

سیستم موجودی بهنگام ، نقش زنجیره تأمین را پررنگ می‌کند.

نمونه‌ای از سیستم موجودی JIT ، سیستم خودروسازی است که با سطوح پایین موجودی کار می‌کند اما در مقابل به زنجیره تأمین خود وابسته است تا قطعات مورد نیاز برای ساخت خودروها را با توجه به نیازها تحویل دهد. بنابراین ، سازنده ، قطعات لازم برای مونتاژ خودروها را تا پس از دریافت تقاضای تولید ، سفارش نمی‌دهد.

برای موفقیت در تولید JIT ، شرکت‌ها باید دارای تولید پایدار ، کیفیت بالا ، ماشین‌آلات کارخانه بدون مشکل و تامین‌کنندگان قابل اعتماد باشند.

سیستم موجودی JIT با استراتژی‌های “Just In Case” که تولیدکنندگان موجودی کافی برای داشتن محصول مورد نیاز برای جذب حداکثر تقاضای بازار دارند ، در تضاد است.

مزایا و معایب موجودی بهنگام (JIT)

سیستم‌های موجودی JIT چندین مزیت نسبت به مدل‌های سنتی دارند. دوره‌های تولید کوتاه است ، به این معنی که تولید‌کنندگان می‌توانند به سرعت از یک محصول به محصول دیگر منتقل شوند. علاوه بر این ، روش تولید به موقع با به حداقل رساندن نیازهای انبار ، هزینه‌های موجودی را کاهش می‌دهد.

همچنین شرکت‌ها پول کمتری برای مواد اولیه خرج می‌کنند زیرا منابع کافی را برای تولید محصولاتی که سفارش می‌دهند خریداری می‌کنند و نه بیشتر.

معایب سیستمهای موجودی JIT شامل اختلالات احتمالی در زنجیره تامین است. اگر تأمین‌کننده مواد اولیه دچار مشکل شود و نتواند کالا را به موقع تحویل دهد ، می‌تواند کل زنجیره تولید را مسدود کند. سفارش ناگهانی و غیرمنتظره کالا ممکن است تحویل محصولات نهایی به مشتریان نهایی را به تأخیر بیندازد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استراتژی ارتقا چیست؟

ملاحظات ویژه: برنامه‌ریزی کانبان برای تولید به موقع

کانبان یک سیستم برنامه‌ریزی ژاپنی است که اغلب همراه با تولید ناب و JIT استفاده می‌شود. Taiichi Ohno ، یک مهندس صنعتی در تویوتا ، کانبان را با هدف بهبود کارایی تولید توسعه داد. این سیستم با اندازه‌گیری زمان لید و زمان چرخه در طول فرآیند تولید ، مشکلات را شناسایی و برجسته‌سازی می‌کند ، که این امر باعث می‌شود حد بالای “موجودی کار در حال انجام” ، شناسایی شود. که این کار به منظور جلوگیری از ظرفیت اضافی یا موجودی سربار انجام می‌گیرد.

نمونه‌ای از تولید به موقع

شرکت تویوتا موتور که به دلیل سیستم موجودی JIT خود مشهور است ، تنها زمانی قطعات را سفارش می‌دهد که برای خودروهای جدید سفارش دریافت می‌کند. اگرچه شرکت این روش را در دهه 1970 آغاز کرد ، اما بیست سال طول کشید تا آن را تکمیل کند.

متأسفانه ، سیستم موجودی JIT تویوتا تقریباً این شرکت را در فوریه 1997 متوقف کرد ، پس از آتش‌سوزی در تامین کننده قطعات خودرو ژاپنی Aisin ، توانایی تولید شیرهای P برای وسایل نقلیه از میان رفت. از آنجا که Aisin تنها تامین‌کننده این بخش است ، تعطیلی چند هفته‌ای آن باعث شد تویوتا تولید خود را برای چند روز تعطیل کند.

این امر باعث ایجاد یک موج شد ، زیرا سایر تامین‌کنندگان قطعات تویوتا نیز مجبور به تعطیلی موقت شدند زیرا خودروساز در این مدت به قطعات آن‌ها نیاز نداشت. در نتیجه ، این آتش‌سوزی 160 میلیارد ین برای تویوتا خسارت داشت.

اصطلاحات “تولید چرخه کوتاه” که توسط موتورولا استفاده می‌شود و “تولید جریان مداوم” که توسط IBM استفاده می‌شود نیز مترادف با سیستم JIT است.

سوالات متداول

منظورتان از “به موقع و بهنگام” دقیقاً چیست؟

یک سیستم موجودی به موقع (JIT) یک استراتژی مدیریتی است که به یک کسب و کار اجازه می‌دهد تا آنجا که ممکن است کالاها و قطعات اولیه تأمین‌کنندگان را زمانی که واقعاً مورد نیاز است دریافت کند. بنابراین ، اگر یک کارخانه مونتاژ خودرو نیاز به نصب کیسه هوا داشته باشد ، موجودی کیسه‌های هوا را در قفسه‌های خود نگه نمی‌دارد ، بلکه آن‌ها را هم‌زمان با ورود این خودروها به خط مونتاژ از تأمین‌کننده دریافت می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  طرح توجیهی چیست؟ عوامل مهم در نوشتن طرح توجیهی

آیا تولید به موقع پرریسک به نظر نمی‌رسد؟ اگر همه چیز به موقع اتفاق نیفتد چه؟

یکی از مزایای اصلی سیستم JIT این است که نیاز یک شرکت برای ذخیره مقادیر زیادی موجودی در انبارها را به حداقل می‌رساند ، که باعث افزایش کارایی و صرفه‌جویی قابل توجه می‌شود. با این حال ، اگر شوک عرضه یا تقاضا وجود داشته باشد ، می‌تواند تمامی فرآیند را متوقف کند. به عنوان مثال ، در آغاز بحران اقتصادی سال 2020 ، همه چیز از دستگاه‌های تنفسی گرفته تا ماسک‌های جراحی دچار اختلال شد ، زیرا ورودی‌های خارج از کشور نتوانستند به موقع به مقاصد خود برسند تا بتوانند تقاضای بیشتر را برآورده کنند.

چه نوع مشاغلی از JIT استفاده می‌کنند؟

سیستم موجودی JIT در مشاغل کوچک و مشاغل بزرگ محبوب است زیرا جریان نقدینگی را بهبود می‌بخشد و میزان سرمایه مورد نیاز برای اداره تجارت را کاهش می‌دهد. خرده‌فروشان ، رستوران‌ها ، انتشارات درخواستی ، تولید فناوری و تولید خودرو نمونه‌هایی از صنایع هستند که از موجودی به موقع بهره مند شده‌اند.

چه کسی مدیریت موجودی JIT را اختراع کرد؟

مااکیت فکری سیستم JIT به خودروساز ژاپنی تویوتا موتور تعلق می‌گیرد. مدیران تویوتا در دهه 1970 معتقد بودند که این شرکت می‌تواند سریعتر و موثرتر با روند تغییرات فنی ، یا تقاضاهای مربوط به تغییرات مدل سازگار شود ، در صورتی که موجودی خود را بیشتر از آنجایی که دیگر واقعا مورد نیاز نیست ذخیره نکند.

مقاله راجع به تولید به موقع JIT یا تولید به هنگام صحبت کردیم.

منابع

۱. تولید در زمان به موقع – اینوستوپدیا – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

خزش دامنه در مدیریت پروژه چیست؟

golearnwork

خزش دامنه در مدیریت پروژه چیست؟ در این نوشتار آموزشی قصد داریم درباره مفهوم خزش دامنه یا اسکوپ در پروژه‌ها صحبت کرده و راه های جلوگیری از آن را بیان کنیم. نوشتار اصلی: اسکوپ پروژه چیست؟ آموخته‌ایم که اسکوپ کاری، کار مورد نیاز در هر بخش از یک پروژه را مشخص می‌کند. مدیریت محدوده بخش […]

1 دقیقه

اندازه گیری کار چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

اندازه گیری کار چیست؟ مفهوم و اهداف اندازه گیری کار را در این مقاله آموزشی برای شما توضیح خواهیم داد‌. با ما همراه باشید. اندازه گیری کار چیست؟ اندازه گیری کار یا کارسنجی یا ارزیابی کار و زمان به برآورد زمان استاندارد ، یعنی زمان اختصاص داده شده برای تکمیل یک کار با استفاده از […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان