1

تکنیک طوفان فکری چیست؟ در این نوشتار قصد داریم درباره مفهوم طوفان فکری توضیح داده و جزئیات مربوط به آن را تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

طوفان فکری روشی است که توسط تیم‌های طراحی برای ایجاد ایده جهت حل مسائل استفاده می‌شود. تحت شرایط کنترل شده و یک محیط آزاد اندیش، تیم‌ها از طریق ابزارهایی مانند سؤالات «چگونه می توانیم» با مسئله برخورد می‌کنند.

در تکنیک طوفان فکری، طیف گسترده‌ای از ایده‌ها را تولید می‌کنند. سپس، آن‌ها را برای یافتن راه‌حل‌های بالقوه به هم وصل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تعریف کارآفرینی و انواع آن ، اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟ ، تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟

چگونه از تکنیک طوفان فکری به بهترین شکل استفاده کنیم؟

طوفان فکری بخشی از تفکر طراحی است. شما در مرحله ایده‌پردازی از آن استفاده می‌کنید. این تکنیک برای تیم‌های طراحی بسیار محبوب است زیرا با آن می‌توان ایده‌ها و تفکرات را در همه جهات گسترش داد. اگرچه تیم‌ها قوانین و نیز فردی تسهیلگر برای حفظ آنها در مسیر تعیین شده دارند، اما آزادند تا از تفکر جانبی و خارج از چارچوب برای جستجوی مؤثرترین راه‌حل‌ها برای هر مشکل طراحی استفاده کنند.

با تکنیک طوفان فکری، آن‌ها می‌توانند تعداد زیادی از رویکردها را اتخاذ کنند، به جای اینکه تنها راه‌های مرسوم را کاوش کنند و با موانع مرتبط برخورد کنند. وقتی تیم‌ها در فضایی بدون قضاوت کار می‌کنند تا ابعاد واقعی یک مشکل را بیابند، احتمالاً پاسخ‌های تقریبی را ارائه می‌کنند که بعداً به راه‌حل‌های احتمالی تبدیل می‌شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بین بازاریابی محتوا و سئو

مدیر عامل بازاریابی، الکس آزبورن، “مخترع” طوفان فکری، عناصر تصفیه شده حل خلاقانه مسئله را در کتاب خود به نام تخیل کاربردی در سال 1953 به تصویر کشید. در طوفان فکری، ما مستقیماً یک مشکل طراحی را هدف قرار می‌دهیم و زرادخانه‌ای از راه‌حل‌های بالقوه را تولید می‌کنیم. نه تنها با جمع‌آوری ایده‌های خود، بلکه با در نظر گرفتن و تکیه بر ایده‌های همکارانمان، مشکل را از تمام زوایای قابل تصور پوشش می‌دهیم.

“کم کردن یک ایده دیوانه‌کننده آسان‌تر از ارائه ایده جدید است.”

الکس آزبورن

همه اعضای یک تیم طراحی باید تعریف روشنی از مشکل هدف داشته باشند. آن‌ها معمولاً برای یک جلسه طوفان فکری در اتاقی با یک تخت یا دیوار بزرگ برای عکس Post-Its ملاقات می‌کنند.

ترکیب خوبی از شرکت‌کنندگان، مجموعه تجربیات را گسترش می‌دهند و بنابراین فضای ایده‌ها را گسترده‌تر می‌کنند.

قوانین تکنیک طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری ممکن است نامحدود به نظر برسد، اما همه باید از هشت قانون خانه پیروی کنند و از کسی بخواهند که به عنوان تسهیلگر عمل کند.

۱. تعیین محدودیت زمانی: بسته به پیچیدگی موضوع، ۱۵ الی ۶۰ دقیقه طبیعی است.

۲. با یک موضوع یا مختص هدف شروع کنید: اعضا باید به این موضوع، برنامه یا هدف کاملاً تعریف شده رسیدگی کنند و در موضوع باقی بمانند.

۳. از قضاوت یا انتقاد خودداری کنید: هیچ‌کس نباید نسبت به یک ایده منفی (از جمله از طریق زبان بدن) داشته باشد.

۴. ایده‌های عجیب و غریب و احمقانه را تشویق کنید، علاوه بر ممنوع کردن عبارات نامناسب و کشنده مانند “خیلی گران”، دریچه‌های سیل را باز نگه دارید تا همه در بیان ایده‌های خود آزاد باشند (تا زمانی که ایده‌ها در مورد موضوع مورد بحث هستند).

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تکنیک ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت چیست؟

۵. کمیت را هدف قرار دهید: به یاد داشته باشید که “کمیت باعث ایجاد کیفیت می‌شود”. فرآیند الک و مرتب‌سازی بعداً انجام می‌شود.

۶. ساختن بر روی ایده‌های دیگران: این یک فرآیند تداعی است که در آن اعضا نظرات دیگران را گسترش می‌دهند و ایده‌های جدیدی دریافت می‌کنند و به آن ایده‌ها اجازه می‌دهند ایده‌های خودشان را ایجاد کنند. به جای دلسرد کردن با «اما»، بگویید «و» تا ایده‌ها را به مشکل هدف نزدیک کنید.

۷. آن را بصری نگه دارید: نمودارها و یادداشت‌های چسبنده به ایده‌ها کمک می‌کنند و به دیگران کمک می‌کنند چیزها را به روش‌های مختلف ببینند.

۸. اجازه یک مکالمه در یک زمان: برای دست‌یابی به نتایج واقعی، ضروری است که در مسیر باقی بمانید و به ایده‌های یکدیگر احترام بگذارید.

قوانین تکنیک طوفان فکری را رعایت کنید.
قوانین تکنیک طوفان فکری را رعایت کنید.

نقش تسهیلگر و نقش کاتب

برای به تصویر کشیدن ایده‌های همه در یک جلسه طوفان فکری، شخصی باید نقش “کاتب” را بازی کند و هر ایده را روی تخته علامت گذاری کند. در غیر این صورت، در حین رفتن ایده‌های خود را یادداشت کرده و با گروه به اشتراک بگذارید. اغلب، مشکلات طراحی نیاز به تاکتیک‌های ترکیبی دارند: طوفان فکری و رویکردهای مشابه آن، دامپینگ مغزی (برای افراد)، و نوشتن مغزی و راه‌پیمایی مغزی (برای ترکیب‌های گروهی و فردی).

هم‌چنین همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، فردی در نقش تسهیلگر، مراقب اجرای قوانین است.

مراقب طوفان فکری باشید!

طوفان فکری شامل به کارگیری هم افزایی است. ما تفکر جمعی خود را به سمت راه‌حل‌های بالقوه مختلف به کار می گیریم. با این حال، داشتن آزادی نامحدود دشوار است. در گروه‌ها، درون‌گراها می‌توانند ساکت بمانند در حالی که برون‌گراها مسلط هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مالکیت فکری چیست؟

هر کسی که جلسه را رهبری می‌کند باید تیم را “نظارت” کند تا از یک فضای سالم و متمرکز بر راه‌حل اطمینان حاصل کند که حتی خجالتی‌ترین شرکت‌کنندگان در آن صحبت می‌کنند. یک فعالیت گرم کردن می‌تواند «یبوست» طوفان فکری را درمان کند. برای مثال، از شرکت‌کنندگان بخواهید راه‌هایی را فهرست کنند که اگر فلز مانند لاستیک بود، دنیا متفاوت بود.

خطر دیگر این است که اجازه دهید تیم از موضوع منحرف شود و یا به مسائل دیگر بپردازد. از آن‌جایی که می‌توانیم از طوفان فکری در هر بخشی از فرآیند طراحی خود، از جمله حوزه‌های مرتبط با حوزه اصلی پروژه استفاده کنیم، ضروری است که شرکت‌کنندگان به مشکل مربوط به آن بخش (که آزبورن آن را «نقطه دیدگاه» نامید) پایبند باشند. به همین ترتیب، با قاب‌بندی مسائل با سؤالات «چگونه می‌توانیم»، به یاد می‌آوریم که طوفان فکری ارگانیک و بدون مرز است.

به طور کلی، تیم شما باید در یافتن راه‌هایی برای حل یک مشکل روان بماند. نه اینکه به دنبال راه‌حلی برای «جام مقدس» باشد که کسی در جای دیگری ایجاد کرده است. ایده این است که “سنگ معدن” را از ایده استخراج کنیم و بعدا راه‌حل‌های “طلایی” را اصلاح کنیم.

در این مقاله درباره این موضوع که تکنیک طوفان فکری چیست، مطالبی را مطرح کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. معرفی طوفان فکری – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

۹ پارامتر مهم در انتخاب محصول مناسب برای تولید

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

۹ پارامتر مهم در انتخاب محصول مناسب برای تولید چیست؟ برای تولید در شرایط سخت اقتصادی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ اصلی‌ترین دغدغه یک کارآفرین، انتخاب محصول یا خدمات مناسب برای ارائه کردن می‌باشد. اگر محصول نامناسبی انتخاب کنید، شکست خواهید خورد و سرمایه‌تان به فنا می‌رود. تحقیقات محصول در کنار بازار و […]

1 دقیقه

الگوریتم های دسته بندی داده کاوی چیست؟

سهراب محمدی

الگوریتم‌های دسته‌بندی داده‌کاوی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به یکی از انواع الگوریتم‌ در داده‌کاوی بپردازیم. پس با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: انواع روشهای داده کاوی چیست؟ ، داده کاوی چیست؟ ما از آموزش (train کردن) مجموعه داده برای به دست آوردن شرایط مرزی (الگوی مرزبندی) بهتر استفاده می‌کنیم که می‌تواند برای تعیین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان