1

تگ کنونیکال چیست؟ در این مقاله برآنیم تا در مورد تگ کنونیکال و تأثیر آن بر سئو صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست؟

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال یا Canonical Tag، که به پارسی برچسب متعارف نیز نامیده می‌شود، یک تگ HTML است که برای نشان دادن نسخه اصلی و ترجیحی یک صفحه وب به‌کارگرفته می‌شود. این تگ زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که چندین نسخه از یک محتوا در URLهای مختلف موجود باشد. هم‌چنین به عنوان URL rel=canonical یا canonical شناخته می‌شود.

شکل کد تگ کنونیکال در HTML

شکل کد تگ کنونیکال
شکل کد تگ کنونیکال

چرا تگ‌های متعارف برای سئو مهم هستند؟

موتورهای جستجو محتوای تکراری را دوست ندارند. چرا که انتخاب محتوای اصلی برای آن‌ها دشوار است، زیرا نمی‌دانند:

۱. کدام نسخه از یک صفحه را ایندکس کنند؟

۲. کدام نسخه از صفحه را برای پرس‌وجوهای مرتبط رتبه‌بندی کنند؟

۳. این که آیا آن‌ها باید ارزش “لینک پیوند” را به یک صفحه اختصاص دهند یا آن را بین چندین نسخه تقسیم کنند؟

محتوای تکراری بیش از حد نیز می‌تواند بر بودجه خزیدن یا Crawl Budget شما تأثیر بگذارد. این بدان معناست که ممکن است موتور جستجو، به جای کشف محتواهای مهم دیگر در وب‌سایت شما، زمان و منابع را برای خزیدن چندین نسخه مشابه از یک صفحه تلف کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

هدف تگ کنونیکال

هدف از استفاده از تگ کنونیکال، جلوگیری از تولید محتوای تکراری است که می‌تواند بر رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که موتورهای جستجو در چندین نسخه از یک محتوا را خزش می‌کنند، ممکن است ندانند کدام نسخه را فهرست کرده و در نتایج جستجو نمایش دهند. این امر می‌تواند منجر به کاهش رتبه و کاهش بازدید وب‌سایت شود.

با استفاده از یک برچسب کنونیکال، صاحبان وب‌سایت می‌توانند به موتورهای جستجو بگویند که کدام نسخه از محتوا را ترجیح می‌دهند تا ایندکس شود و در نتایج جستجو نمایش داده شود. این امر به ایجاد ارزش پیوند و جلوگیری از تقسیم اعتبار صفحه در چندین URL کمک می‌کند.

URL کنونیکال چیست؟

URL متعارف یا کنونیکال، URL ترجیحی یک صفحه وب است که موتورهای جستجو برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری از آن استفاده می‌کنند. این همان URL ترجیحی است که شما می‌خواهید موتورهای جستجو آن را فهرست کرده و در نتایج جستجوی خود نمایش دهند. هنگامی که چندین URL با محتوای مشابه یا یکسان وجود دارد، استفاده از یک URL متعارف به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند کدام نسخه از محتوا باید اولویت‌بندی شود و در نتایج جستجو نمایش داده شود. این امر می‌تواند به بهبود سئو و جلوگیری از جریمه برای محتوای تکراری کمک کند.

چه سایت‌هایی به تگ کنونیکال بیشتر نیاز دارند؟

تگ‌های کنونیکال به ویژه برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی که دارای چندین صفحه محصول با محتوای مشابه یا یکسان هستند مفید هستند. به عنوان مثال، اگر محصولی در رنگ‌ها یا اندازه‌های مختلف موجود باشد، هر تنوع می‌تواند URL خاص خود را داشته باشد. با استفاده از یک تگ کنونیکال، مالک وب‌سایت می‌تواند نشان دهد که همه تغییرات باید تحت یک URL ترجیحی گروه‌بندی شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده ساختاریافته در سئو چیست؟

تگ‌های کنونیکال هم‌چنین می‌توانند برای صفحاتی با URL پویا که نسخه‌های متفاوتی از یک محتوا را بر اساس ورودی کاربر یا عوامل دیگر تولید می‌کنند، استفاده شوند. در این حالت می‌توان از تگ کنونیکال برای نشان دادن نسخه اصلی یا پیش‌فرض صفحه استفاده کرد.

پیاده‌سازی تگ کنونیکال

پیاده‌سازی یک تگ کنونیکال نسبتاً ساده است. تگ باید به قسمت هِدِر یا سرصفحه کد HTML، برای هر صفحه‌ای که به آن نیاز است اضافه شود. ارزش تگ باید روی URL ترجیحی برای این صفحه تنظیم شود.

برای پیاده سازی یک تگ متعارف، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. URL صفحه‌ای را که می‌خواهید به عنوان نسخه متعارف استفاده کنید، شناسایی کنید. این نسخه، معمولاً نسخه اصلی یا ترجیحی آن صفحه است.

2. برای هر صفحه با محتوای تکراری، یک تگ rel=canonical به بخش هِدِر کد HTML خود اضافه کنید. تگ rel=canonical باید به URL نسخه متعارف صفحه اشاره کند.

3. مطمئن شوید که تمام نسخه‌های صفحات شما دارای یک URL منحصر به فرد هستند و در دسترس موتورهای جستجو هستند.

4. پیاده‌سازی خود را با استفاده از کنسول جستجوی گوگل یا سایر ابزارهای سئو آزمایش کنید تا بررسی کنید که آیا تگ‌های متعارف به درستی پیاده‌سازی شده و توسط موتورهای جستجو شناسایی شده‌اند یا خیر.

5. به طور منظم وب‌سایت خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که صفحات جدید به درستی با برچسب‌های متعارف علامت‌گذاری شده‌اند و هیچ مشکل محتوای تکراری وجود ندارد.

در صورتی که از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌های Yoast Seo و یا Rankmath برای تنظیمات تگ کنونیکال استفاده کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تراکنش در بلاک چین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

جمع‌بندی

در نتیجه، تگ‌های کنونیکال ابزار مهمی برای صاحبان وب‌سایت‌هایی هستند که می‌خواهند رتبه‌بندی موتورهای جستجوی خود را بهبود بخشند و از مشکلات محتوای تکراری اجتناب کنند. وب‌مسترها با مشخص کردن نسخه ترجیحی از یک صفحه وب، می‌توانند ارزش پیوند ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که مهم‌ترین صفحات آن‌ها ایندکس شده و در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

در این مقاله درباره این که تگ کنونیکال چیست صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. سایت ahrefs.com – ترجمه از انگلیسی

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

توکن غیر قابل معاوضه (NFT) چیست و چه کاربردی دارد؟

آژانس معاملات هوشمند

توکن غیر قابل معاوضه یا None-Fungible Tokens) یا به اختصار NFT‌ها، دارایی‌های رمزنگاری روی یک بلاکچین با کدهای شناسایی منحصر به فرد و ابرداده هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. برخلاف ارزهای دیجیتال، نمی‌توان آنها را به صورت همتراز معامله یا مبادله کرد. این امر، NFT‌ها را با توکن‌های قابل تعویض مانند ارزهای […]

قیف فروش و بازاریابی چیست؟ 1 دقیقه

قیف فروش و بازاریابی چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

قیف فروش و بازاریابی چیست؟ تفاوت‌های آن کدامند و کارایی و اهمیت آنها در چیست؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها با ما همراه باشید. قیف فروش و بازاریابی چیست؟ آیا می‌دانید که تنها 2 درصد از خریدها در اولین تماس انجام می‌شود؟ این درصد حتی در چهارمین زمان تماس حتی به 10 درصد می‌رسد. به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان