1

خانه هوشمند چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره خانه هوشمند به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های هوشمندسازی صحبت کنیم.

برای هوشمندسازی، این مقاله را بخوانید: هوشمندسازی چیست؟

در مورد اینترنت اشیا، این مطلب را بخوانید: اینترنت اشیا چیست؟

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به یک سامانه هوشمند خانگی مناسب اطلاق می‌شود که در آن دستگاه‌ها و لوازم خانگی را می‌توان به طور خودکار از راه دور از هر نقطه و با اتصال به اینترنت و با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه کنترل کرد. دستگاه‌های یک خانه هوشمند از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند و به کاربر اجازه می‌دهند تا از راه دور عملکردهایی مانند دسترسی امن به خانه، دما، روشنایی و سینمای خانگی را کنترل کند.

نکات کلیدی خانه هوشمند

خانه هوشمند به صاحبان خانه این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت از طریق اتصال به اینترنت، وسایل، ترموستات، چراغ‌ها و سایر دستگاه‌ها را از راه دور کنترل کنند.

خانه‌های هوشمند را می‌توان از طریق سیستم‌های بی سیم یا سیمی پیکربندی کرد.

فناوری خانه‌های هوشمند راحتی و صرفه‌جویی در هزینه را به صاحبان خانه ارائه می‌دهد.

خطرات و اشکالات امنیتی همچنان تولید کنندگان و کاربران فناوری خانه‌های هوشمند را آزار می‌دهد.

روش کار خانه‌های هوشمند

دستگاه‌های خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و از طریق یک نقطه مرکزی قابل دسترسی هستند: تلفن هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ یا کنسول بازی، قفل درب، تلویزیون، ترموستات، مانیتور خانه، دوربین‌ها، چراغ‌ها و حتی دستگاه‌هایی مانند یخچال قابل کنترل هستند. از طریق سیستم اتوماسیون خانگی این سیستم بر روی یک دستگاه تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه نصب شده است و کاربر می تواند برنامه‌هایی را برای اعمال تغییرات خاص ایجاد کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سیستم تشخیص چهره چیست؟

لوازم خانگی هوشمند دارای قابلیت خودآموزی هستند تا بتوانند برنامه زمانی مالک را یاد بگیرند و هر گونه تنظیمات لازم را انجام دهند. خانه‌های هوشمند با کنترل روشنایی به صاحبان خانه این امکان را می‌دهند که مصرف برق خود را کاهش دهند و از صرفه‌جویی در هزینه انرژی بهره مند شوند. برخی از سیستم‌های اتوماسیون خانگی در صورت مشاهده حرکت در خانه به صاحب خانه در صورت عدم حضور در خانه هشدار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند در صورت وقوع یک موقعیت خطرناک، با پلیس یا آتش‌نشانی تماس بگیرند.

پس از اتصال، خدماتی مانند زنگ درب هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و دستگاه‌های هوشمند، همگی بخشی از فناوری اینترنت اشیا (IoT) هستند، شامل شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی که می‌توانند اطلاعات را جمع‌آوری و به اشتراک بگذارند.

ایمنی و کارایی از دلایل اصلی افزایش استفاده از فناوری خانه هوشمند است.

تجهیزات سیمی و بی سیم

خانه‌های هوشمند می‌توانند دارای سیستم‌های بی سیم یا سیمی یا هر دو باشند. نصب سیستم‌های بی سیم راحت‌تر است. نصب یک سیستم اتوماسیون خانگی بی سیم با ویژگی‌هایی مانند روشنایی هوشمند، تهویه مطبوع و امنیت می‌تواند چندین هزار دلار هزینه داشته باشد که آن را بسیار مقرون به صرفه می‌کند.

از سوی دیگر، سیستم‌های سیمی قابل اعتمادتر هستند و به طور کلی هک آنها دشوارتر است. یک سیستم سیم کشی سخت می‌تواند ارزش فروش مجدد خانه را افزایش دهد. اما یک نقطه ضعف مهم دارد، بسیار گران است. نصب یک سیستم سیمی هوشمند و لوکس می‌تواند ده‌ها هزار دلار برای صاحبان خانه هزینه داشته باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هوش مصنوعی چیست؟

ارزش بازار جهانی اتوماسیون خانگی در سال 2016 حدود 24 میلیارد دلار بود که به 45.8 میلیارد دلار در سال 2017 افزایش یافت. در بازار خانه‌های هوشمند ایالات متحده، انتظار می‌رود تعداد خانوارهای فعال تا سال 2025 به 77.0 میلیون کاربر برسد. سرگرمی‌های ویدیویی و بلندگوهای هوشمند در حال حاضر وجود دارند. مهم‌ترین مؤلفه اصلی فناوری خانه هوشمند و پس از آن خدمات امنیتی و نظارتی خانه قرار دارد. فناوری بلندگوهای هوشمند به طور کامل در بازار ایالات متحده نفوذ کرده است، جایی که بیش از یک سوم خانواده ها در حال حاضر از دستگاهی مانند Amazon Echo (الکسا) یا Google Nest استفاده می کنند.

مزایا و معایب خانه های هوشمند

مزایا

نصب یک سیستم فناوری خانه هوشمند راحتی بسیاری را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند. به جای کنترل لوازم خانگی، ترموستات‌ها، روشنایی و سایر ویژگی‌ها با استفاده از دستگاه‌های مختلف، صاحبان خانه می‌توانند همه آنها را با استفاده از یک دستگاه، مثلاً یک تلفن هوشمند یا تبلت، کنترل کنند.

از آنجایی که آن‌ها به یک دستگاه قابل حمل متصل هستند، کاربران می‌توانند اعلان‌ها و به روز رسانی ها را در مورد مشکلات خانه خود دریافت کنند. به عنوان مثال، زنگ های هوشمند به صاحبان خانه اجازه می دهد تا افرادی را که به درب خانه می آیند، ببینند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

برای هزینه راه اندازی سیستم هوشمند، صاحبان خانه می توانند از صرفه جویی قابل توجهی بهره مند شوند. لوازم خانگی و الکترونیک را می توان با کارایی بیشتری مورد استفاده قرار داد و هزینه های انرژی را کاهش داد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هوش مصنوعی در پزشکی چه کاربردی دارد؟

معایب

در حالی که خانه هوشمند راحتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به ارمعان می‌آورد، چالش‌ها همچنان وجود خواهند داشت. خطرات و اشکالات امنیتی همچنان تولید کنندگان و کاربران فناوری را آزار می‌دهند. به عنوان مثال، هکرها می‌توانند به دستگاه های متصل به اینترنت در یک خانه هوشمند دسترسی پیدا کنند. در اکتبر 2016، بات نتی به نام Mirai به دستگاه‌های متصل به DVR، دوربین‌ها و روترها نفوذ کرد تا بسیاری از وب‌سایت‌های اصلی را از طریق حمله DDoS، از بین ببرد.

اقدامات برای کاهش خطرات چنین حملاتی شامل محافظت از دستگاه‌ها و دستگاه‌های هوشمند با رمز عبور قوی، استفاده از رمزگذاری چند مرحله‌ای، و اتصال تنها دستگاه‌های مورد اعتماد به شبکه آن است.

همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه‌های نصب فناوری هوشمند می‌تواند از چند هزار دلار برای یک سیستم بی سیم تا ده‌ها هزار دلار برای یک سیستم سیمی متغیر باشد. این هزینه سنگینی خواهد بود.

در این مقاله راجع به این که خانه هوشمند چیست، مطالبی گفته شد.

منابع

۱. تعریف خانه هوشمند – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

دریاچه داده چیست؟

سهراب محمدی

دریاچه داده چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره دریاچه داده صحبت کرده و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید بیشتر بخوانید: پایگاه داده چیست؟ ، انبار داده چیست؟ دریاچه داده یا Data Lakes، یک مخزن ذخیره‌سازی است که مقادیر زیادی از داده‌های خام را در قالب اصلی خود نگهداری می‌کند تا […]

1 دقیقه

ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی به کمک تجزیه و تحلیل

golearnwork

ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی به کمک تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده را در این مقاله بررسی کرده و چند نمونه آن را معرفی خواهیم کرد. بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و آنالیز پیش بینی کننده ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی تعدادی از این ابزار را با هم بررسی می‌کنیم: Adobe Analytics ابزار Adobe Analytics […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان