1

داده چیست و چه کاربردی دارد؟

داده چیست و چه کاربردی دارد؟

داده چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره داده‌ها و کاربرد آن‌ها در علم داده و داده‌کاوی صحبت کنیم. با ما همراه باشید

نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟

در پردازش، داده‌ها اطلاعاتی خام و اولیه هستند که به شکلی مؤثر برای جابجایی یا پردازش به زبان کامپیوتر ترجمه شده‌اند.

مقدمه

در مقایسه با کامپیوترها و رسانه‌های انتقال امروزی، داده‌ها اطلاعاتی هستند که به شکل دیجیتال باینری تبدیل می‌شوند. قابل‌قبول است که داده‌ها به‌عنوان موضوع مفرد یا به‌عنوان موضوع جمع استفاده شوند. داده خام اصطلاحی است که برای توصیف داده‌ها در ابتدایی‌ترین فرمت دیجیتالی آن استفاده می‌شود.

مفهوم داده در زمینه علوم کامپیوتر ریشه در کار کلود شانون، ریاضی‌دان آمریکایی معروف دارد. او پیش‌گام مفاهیم دیجیتال باینری مبتنی بر کاربرد منطق بولی دوارزشی در مدارهای الکترونیکی بود. فرمت‌های رقم دودویی زیربنای پردازنده‌ها، حافظه‌های نیمه‌هادی، دیسک درایورها و همچنین بسیاری از تجهیزات جانبی رایج در حوزه پردازش رایانه‌های امروزی هستند.

اولین ورودی‌های کامپیوتر برای کنترل داده‌ها به‌صورت کارت‌های پانچ بود که بعدها با نوارهای مغناطیسی و هارد دیسک‌ها جایگزین شد.

در اوایل کار، اهمیت داده‌ها در محاسبات سازمانی با محبوبیت اصطلاحاتی همچون «پردازش داده» و «پردازش الکترونیکی داده» آشکار شد که برای مدتی بخش وسیعی از آنچه را که امروزه فناوری اطلاعات نامیده می‌شود در می‌گرفت. در طول تاریخ محاسبات سازمانی، به‌مرور تخصص‌های مختلفی پدیدار شده است که یکی از آنها تخصص داده است.

نحوه ذخیره و اندازه‌گیری داده‌ها

کامپیوترها، داده‌هایی شامل ویدئو، تصاویر، صدا و متن را به‌صورت مقادیر باینری با استفاده از الگوهای دو عددی نشان می‌دهند: 1 و 0.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع الگوریتم های رمزنگاری چیست؟

بیت: بیت کوچک‌ترین واحد داده است و تنها یک مقدار را نشان نمی‌دهد.

بایت: یک بایت هشت رقم باینری یعنی شامل هشت بیت است. فضای ذخیره‌سازی و حافظه بر حسب مگابایت و گیگابایت است.

واحدهای اندازه‌گیری داده با افزایش حجم داده‌های جمع‌آوری و ذخیره شده به رشد خود ادامه می‌دهند. اصطلاح نسبتاً جدید «برونتوبایت»، برای مثال، ذخیره‌سازی داده معادل 10 به توان 27 بایت است.

داده‌ها را می‌توان در فرمت‌های فایل، مانند سیستم‌های مرکزی با استفاده از ISAM و VSAM ذخیره کرد. سایر فرمت‌های فایل برای ذخیره، تبدیل و پردازش داده‌ها شامل مقادیر جدا شده با کاما است. این قالب‌ها هم‌چنان در انواع مختلف ماشین‌ها کاربرد پیدا می‌کردند، حتی زمانی که رویکردهای متمرکز بر داده‌های ساختاریافته‌تر جای پای خود را در محاسبات سازمانی به دست آوردند.

پایگاه داده

درنتیجه کارهای تخصصی نظیر کار با پایگاه‌های داده، سیستم‌های مدیریت و فناوری‌های پیشرفته، پایگاه‌داده رابطه‌ای برای سازماندهی اطلاعات ساخته شد.

گستره داده‌های دیجیتال در طول زمان از بیت‌ها و بایت‌ها به برونتوبایت‌ها افزایش‌یافته است و در آینده، اندازه‌گیری‌های داده با مقیاس‌های بزرگ‌تر نیز در راه است.

بیشتر بخوانید: پایگاه داده چیست؟

نوع داده

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع داده، این مطلب را حتما بخوانید.

گسترش اینترنت و گوشی‌های هوشمند در دهه گذشته، منجر به رشد تولید داده‌های دیجیتال شده است. داده‌ها امروزه شامل اطلاعات متنی، صوتی و تصویری و همچنین گزارش‌ها و رکوردهای مختلف فعالیت‌های وب هستند که بیشتر آن‌ها شامل داده‌های بدون ساختار است.

بیشتر بخوانید: داده های ساختاریافته، نیمه ساختاریافته و ساختارنایافته و تفاوت آن‌ها

اصطلاح داده بزرگ برای توصیف داده‌هایی در محدوده پتابایت یا بیشتر استفاده می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مایکل پورتر

یکی از تعاریف اولیه، داده بزرگ را با 3 فاکتور توصیف می‌کند: حجم، تنوع و سرعت. با گسترش تجارت الکترونیک، مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر داده‌های بزرگ تکامل یافته‌اند. این مدل‌ها داده‌ها را به‌خودی‌خود به‌عنوان یک دارایی در نظر می‌گیرند. البته ناگفته نماند که معایبی هم دارد. مثلاً ممکن است برای اطلاعات خصوصی در شبکه‌های اجتماعی خطرآفرین باشد.

بیشتر بخوانید: داده بزرگ چیست؟

داده‌ها معنایی فراتر از کاربردهای معمول در برنامه‌های کامپیوتری دارند. به‌عنوان‌مثال، در اتصال قطعات الکترونیکی و ارتباطات شبکه، اصطلاح داده اغلب از «اطلاعات کنترل» و «بیت‌های کنترل» و اصطلاحات مشابه برای شناسایی محتوای اصلی یک واحد انتقال متمایز می‌شود. همچنین در علم از واژه داده برای توصیف مجموعه‌ای از حقایق جمع‌آوری شده استفاده می‌شود. این امر در زمینه‌هایی مانند امور مالی، بازاریابی، جمعیت‌شناسی و سلامت نیز صادق است

مدیریت و استفاده از داده‌ها

با گسترش بیش‌ازپیش داده‌ها در ادارات و سازمان‌ها، به‌تدریج  بر کیفیت آن افزوده شده است.

مراحل مدیریت داده شامل پایش، استخراج، بارگذاری و یکپارچه‌سازی داده‌ها است. امروزه داده‌هایی که باید پردازش شوند با ابر داده تکمیل می‌شوند که گاهی به آن‌ها عنوان “داده‌های مربوط به داده‌ها” اطلاق می‌شود که به مدیران و کاربران کمک می‌کند تا پایگاه‌داده و سایر داده‌ها را درک کنند.

تجزیه‌وتحلیل داد‌های ساختاریافته و بدون ساختار، زمانی بسیار اهمیت پیدا می‌کند که سازمان‌ها و ادارات بخواهند بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنند که این سرمایه‌گذاری نیاز به سیستم‌های پیشرفته‌ای دارد. چرا که تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، در قالبی عظیم، به شکلی که بتواند این تحلیل‌ها را در لحظه اجرایی کند، به فناوری نوینی نیاز دارد.  .

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع پایگاه داده چیست؟

باگذشت زمان، ایده پایگاه‌داده که برای داده‌های عملیاتی و تراکنش‌ها استفاده می‌شد، به پایگاهی باهدف گزارش‌گیری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های پیش‌بینی‌کننده تبدیل شد. مثالی بارز برای این تبدیل، انبار داده است که برای پاسخگویی به سؤالات تحلیلگران کسب‌وکار و مدیران تجاری بهینه‌سازی شده است.

متخصصان داده

شغل و سمت مدیریت پایگاه‌داده شاخه‌ای از فناوری اطلاعات است. این کارشناسان روی طراحی، تنظیم و نگهداری پایگاه‌داده کار می‌کنند.

این حرفه زمانی شکلی رسمی به خود گرفت که سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای به شکلی گسترده در کسب‌وکار استفاده شد  که این امر در دهه 1980 شروع شد. ظهور پایگاه‌داده رابطه‌ای توسط زبان پرس‌وجو ساختاریافته (SQL) امکان‌پذیر شد. بعداً پایگاه‌های داده غیر SQL که با نام پایگاه‌های داده NoSQL شناخته شدند، به‌عنوان جایگزینی برای RDBMS‌های تأسیس‌شده پدیدار شدند.

امروزه شرکت‌ها متخصصان مدیریت داده را به کار می‌گیرند یا نقش سرپرستی داده را به کارمندان اختصاص می‌دهند که شامل اجرای سیاست‌های استفاده از داده و امنیت است که در طرح‌های حاکمیتی داده‌ها مشخص شده است.

یک عنوان جداگانه، یعنی دانشمند داده، برای توصیف متخصصان متمرکز بر کاوش و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها هم وجود دارد. علاقه به علم داده تا جایی پیش رفت که باعث پیدایش هنرمندان داده شد. این افراد به دنبال ارائه داده‌ها به شیوه‌ای نو هستند. .

در این مقاله درباره این که داده چیست و چه کاربردی دارد مطالبی را مطرح کردیم. با تشکر از مطالعه شما.

منابع

۱. تعریف داده – ترجمه از انگلیسی

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
بلاک چین چیست؟ 1 دقیقه

بلاک چین چیست؟

golearnwork

بلاک‌چین چیست؟ در این نوشتار قصد داریم به‌صورت اجمالی درباره بلاک‌چین توضیحاتی را ارائه دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. بلاک‌چین مجموعه‌ای از اطلاعات است که به شکلی بسیار پیچیده در یک سیستم گردآوری شده است. به‌گونه‌ای که تغییر و هک آن، بسیار دشوار یا تقریباً غیرممکن است. بلاک چین یک رکورد دیجیتالی […]

1 دقیقه

بازاریابی رشد چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

بازاریابی رشد چیست؟ در این مقاله در مورد بازاریابی رشد و مبانی و اهداف آن و تفاوت آن با برخی دیگر از شاخه‌های بازاریابی صحبت می‌کنیم. که با ما همراه باشید. طی پنج سال گذشته ، علاقه به بازاریابی رشد در ایالات متحده دو برابر شده است. این روند نه تنها نشان دهنده افزایش علاقه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان