1

راهکارهایی برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری

راهکارهایی برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری

راهکارهایی برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری؛ اکثر انسان‌ها کارها و رفتارهای قبلی خود را ادامه می‌دهند و انتظار دارند که نتایج متفاوت‌ و بهتری بگیرند. به این فکر کنید که می‌خواهید سه سال بعد در چه موقعیتی باشید، آیا با این روندی که دارید طی می‌کنید رسیدن به آن شرایط امکان پذیر است؟

در مسیر حرکت به سوی اهداف مان بعضی از اوقات دچار اهمال کاری می‌شویم و کارهای اصلی‌مان را به زمان دیگری موکول می‌کنیم و در عوض خود را سرگرم کارهای کم ارزش‌تر و بیهوده می‌کنیم؛ همین موضوع سبب می‌شود برنامه‌مان را عملی نکنیم؛ در نتیجه رسیدن به آن شرایطی که در نظر داریم سخت می‌شود.

چه کاری در راستای هدف ماست

در این مقاله قصد داریم چند راهکار ساده اما به شدت مهم و کاربردی را با هم یاد بگیریم و با استفاده از این راهکارها از این تنبلی و اهمال کاری دور بمانیم.

تفاوت تنبلی و اهمال کاری

خیلی از افراد شاید فکر کنند که تنبلی و اهمال کاری معادل هم هستند اما اینطور نیست؛ تنبلی و اهمال کاری با هم تفاوت‌هایی دارند.

اکثر محققان عدم فعالیت بدنی را تنبلی می‌دانند، یعنی کسی که تنبل است کاری انجام نمی‌دهد؛ اما در اهمال کاری فرد به جای اینکه کار اصلی را انجام دهد خودش را با کارهای کم ارزش یا بی‌ارزش سرگرم می‌کند و کار اصلی را پشت گوش می‌اندازد.

برای مثال قرار است من فردا یک کلاس آنلاین برگزار کنم اما به جای اینکه مطالب و پاورپوینت‌ها را آماده کنم می‌روم و کتاب می‌خوانم یا مقاله می‌نویسم؛ شاید بگویید که کتاب خواندن و مقاله نوشتن که خوب است، اما کاری به خوب یا بد بودن کارها نداریم الان باید پاورپوینت آماده می‌کردیم که به جای آن رفتیم سراغ کارهایی که زمان انجامشان الان نبوده؛ هر کاری زمان خودش را دارد و باید با اولویت‌هایمان پیش برویم.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چرا پولدارها پولدارتر میشوند؟

بنابراین اهمال کاری یعنی خودمان را سرگرم کار غیر اصلی کنیم و تنبلی یعنی کار خاصی انجام ندهیم یا تحرک زیادی نداشته باشیم.

تفاوت تنبلی و اهمال کاری چیست؟

چرا اهمال کاری می‌کنیم؟

اهمال کاری ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد اما یکی از دلایل رایج آن شروع بزرگ است؛ ما می‌خواهیم یک شروع طوفانی داشته باشیم و همین باعث می‌شود که در برابر انجام آن کار مقاومت نشان دهیم و کارمان را انجام ندهیم.

در کل اگر می‌خواهید اهمال کاری نکنید شرایط الان تان را در نظر بگیرید و با توجه به این شرایط برنامه‌ریزی کنید، تفکر ربات گونه را دور بریزید، قدم‌های کوچک اما مستمر بردارید و کم کم این قدم‌ها را با توجه به افزایش توانایی‌هایتان بزرگتر دهید.

این موضوع آنقدر مهم و اثرگذار است که اگر همین نکته را رعایت کنید شاید قسمت اعظم مشکل اهمال کاری‌تان حل شود، قبل از قضاوت کردن بهتر است این نکته را رعایت کنیم.

راهکار برای حل مشکل اهمال کاری

‎‌

آسان کردن شرایط

قدم اول برای برداشتن این مانعی که بین ما و رسیدن به اهداف‌مان قرار گرفته این است که شرایط را آسان کنیم، مثلا اگر می‌خواهید کتاب بخوانید، کتاب مشخص شده باید در دسترس باشد و خیلی راحت و آسان به آن دستیابیم، حتی توصیه می‌کنم که صفحه‌ای از کتاب را، که قرار است از آن شروع کنید، به صورت باز بر روی میز بگذارید تا خیلی راحت به آن دسترسی داشته باشید.

اگر می‌خواهید صبح ورزش کنید باید از شب قبل لباس و کفش ورزشی‌تان را آماده کنید تا زمانی که بیدار شدید بهانه زیادی وجود نداشته باشد و بروید سراغ ورزش کردن.

نکته کلیدی

اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید مراحل شروع کار را بسیار کوتاه و کوچک کنید و اگر نمی‌خواهید آن کار را انجام دهید مراحل شروع کار را بیشتر، طولانی‌تر و بزرگتر کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  موفقیت به سبک اسکویید گیم

افرادی که الآن در دام اعتیاد گیر افتاده‌اند با خودشان نگفته بودند که می‌خواهیم معتاد شویم بلکه مرحله شروع را خیلی کوچک کرده بودند به گونه‌ای که با مقاوت مغز مواجه نشده بودند؛ اما مشکل ما این است که شروع‌مان را بسیار بزرگ قرار می‌دهیم و در نتیجه مغز در برابر انجام کار مقاومت نشان می‌دهد.

بزرگ فکر کن اما کوچک شروع کن

زخمی کردن کار

یکی دیگر از تکنیک‌های که می‌تواند بسیار تاثیرگذار و کاربردی باشد این است که به اصطلاح کارتان را زخمی کنید؛ به این صورت که هر موقع حس و حال انجام کاری را نداشتید با خودتان بگویید که پنج دقیقه این کار را انجام می‌دهم، اگر حس و حال انجام کار آمد ادامه می‌دهم اگر نیامد کار را ادامه نمی‌دهم.

این تکنیک از چند جهت می‌تواند بسیار اثرگذار باشد:

1.در اکثر مواقع کار را بسیار بیشتر از مدت زمان مشخص شده انجام می‌دهیم.

2.حتی اگر حس و حال ادامه دادن نداشته باشیم باز هم پنج دقیقه آن کار را انجام داده‌ایم و این خیلی بهتر از هیچ است.

داشتن توقع درست

اهمال کاری و تنبلی عادت‌هایی هستند که در طول زمان در ما شکل گرفته‌اند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که به یک باره  آن‌ها را از بین ببریم، این موضوع چیزی شبیه به قرص‌های لاغری‌ست که می‌گویند یک دانه بخورید و چندین کیلو لاغر شوید، البته که اینها به ما آسیب می‌زند.

برای تغییر کردن باید صبور بود و توقع‌های بیجا را کنار گذاشت.

از همین نکته هم می‌توانید به عنوان یک راهکار استفاده کنید، برای مثال از خودتان توقع درستی داشته باشید، ما ماه‌هاست ورزش نکرده‌‌ایم و الآن در برنامه‌مان می‌نویسیم دو ساعت ورزش، این یک توقع بیجاست که باعث می‌شود اهمال کاری کنید چرا که نقطه شروع بزرگی‌ست و مغز را می‌ترساند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ چهار راهکار برای بالا بردن تمرکز

عاقبت اندیشی

هر کاری را که فکر می‌کنید ممکن است آن را پشت گوش بیندازید را در نظر بگیرید، سپس یک کاغذ بردارید و در یک طرف بنویسید اگر این کار را انجام ندهم چه اتفاق بدی برایم خواهد افتاد، تمام اتفاقات بدی که ممکن است از عدم انجام این کار نشات بگیرند را بنویسید.

در طرف دیگر بنویسید که اگر این کار را انجام دهید چه اتفاقات خوبی ممکن است برایتان بیفتد، تمام فکرهایی که به ذهن‌تان می‌آید را بنویسید.

در قسمت اول باید حالتان بد شود و در قسمت دوم کاملا برعکس این قضیه، یعنی باید حالتان خوب شود؛ هر موقع خواستید آن کار را پشت گوش بیندازید، کاغذتان را بردارید و نوشته‌هایتان را بخوانید تا تاثیر آن را ببینید.

نوشتن و مق مقایسه انجام دادن و انجام ندادن کارها

جریمه و پاداش آنی

برای خودتان جریمه و پاداش تعیین کنید؛ برای انجام دادن کار یا برنامه‌تان یک پاداش تعیین کنید که اگر آن کار را انجام دادید به خودتان این پاداش را بدهید؛ این پاداش می‌تواند هرچیزی که می‌خواهید باشد مثلا بازی کردن، خرید کتاب جدید یا هر چیز دیگری.

باید یک جریمه هم برای خودتان مشخص کنید که اگر کار را انجام ندادید خودتان را جریمه کنید، جریمه هم مثل پاداش می‌تواند بسیار متنوع باشد برای مثال خودتان را جریمه کنید که دو ساعت به گوشی دسترسی نداشته باشید.

این تکنیک‌ها مثل مسکن هستند برای درد؛ ممکن است یک نفر با همین مسکن دردش به پایان برسد اما برای کس دیگری که مشکلش عمیق‌تر است فقط یک تسکین دهنده درد به صورت موقت است و باید به فکر درمان اصلی این موضوع باشیم.

در این مقاله راهکارهایی برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری را بررسی کردیم.

در مقالات آینده قدم به قدم این مشکل را به صورت ریشه‌ای درمان خواهیم کرد، با من همراه باشید.

امیدورام که دانا و عملگرا باشید.

ارادتمند شما فرات حسن پور

فرات حسن پور

فرات حسن‌پور هستم ، دانشجوی رشته روانشناسی و مدیریت رشد فردی. من یاد گرفته‌ام که همه چیز از خودم شروع میشه ، همه چیز زمان حاله ، کسی آینده رو ندیده ، پس به جای اینکه نگرانش باشی براش برنامه‌ریزی کن و خودتو آماده کن. یاد گرفتم انسان با تغییر باورهاش می‌تونه زندگیشو تغییر بده و یاد گرفتم که خوشبختی مثل تلفنه که اگه تو داشته باشیش و بقیه نداشته باشن به هیچ دردی نمیخوره. پس اول اومدم و شروع کردم به آموزش دیدن و رشد کردن ، وقتی دیدم داره خوب نتیجه میده ، اومدم تا به بقیه هم این موارد رو آموزش بدم و بهشون کمک کنم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

پنج ویژگی اصلی یک برنامه ریزی موفق

فرات حسن پور

پنج ویژگی اصلی یک برنامه ریزی موفق؛ در این مقاله آموزشی ما با هم این ویژگی‌های مهم را بررسی می‌کنیم. همه‌ی ما اهدافی داریم که خواستار رسیدن به آنها هستیم و در نهایت نتیجه‌ای که می‌خواهیم از برنامه‌ریزی مان بگیریم رسیدن به همین اهداف است. تا به الان در مقالات گذشته در مورد نحوه برنامه‌ریزی […]

1 دقیقه

دوره حرفه ای برنامه ریزی

فرات حسن پور

دوره حرفه ای برنامه ریزی؛ چرایی ، اصول ، بایدها و نبایدهای برنامه‌ریزی را در این دوره به شما معرفی خواهم کرد. با من همراه باشید. سؤال مهم: برنامه‌ریزی به چه دردی می‌خوره؟ بعضی‌ها هستند که می‌گویند مگر برنامه‌ریزی به چه دردی می‌خورد؟ کارهایی که نیاز باشد را انجام می‌دهیم دیگر چه نیازی به نوشتن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان