1

روش دلفی چیست و چه کاربردی دارد؟

روش دلفی چیست؟

روش دلفی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این نوشتار آموزشی قصد داریم روش دلفی را توضیح داده و نکات مربوط به آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

روش دلفی یک چارچوب فرآیند پیش‌بینی است که بر اساس نتایج چندین دور پرسش‌نامه ارسال شده به پانل خبرگان است. پس از هر دور پرسش‌نامه، خلاصه‌ای از دور آخر به متخصصان ارائه می‌شود که به هر متخصص اجازه می‌دهد تا پاسخ‌های خود را بر اساس پاسخ گروه تنظیم کند. این فرآیند مزایای تحلیل متخصص را با عناصر خرد جمعی ترکیب می‌کند.

روش دلفی می‌تواند به عنوان یکی از تکنیک‌های خلاقیت برای رسیدن به نوآوری در کارآفرینی به کار برود.

بیشتز بخوانید: اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟ ، تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟ ، تعریف کارآفرینی و انواع آن

نکات کلیدی در روش دلفی

روش دلفی فرآیندی است که برای رسیدن به یک نظر یا تصمیم گروهی از طریق مصاحبه با گروهی از کارشناسان استفاده می‌شود.

کارشناسان به چندین دور از پرسش‌نامه‌ها پاسخ می‌دهند و پاسخ‌ها پس از هر دور جمع‌آوری شده و با گروه به اشتراک گذاشته می‌شود.

کارشناسان می‌توانند پاسخ‌های خود را در هر دور تنظیم کنند، بسته به اینکه چگونه “پاسخ گروهی” ارائه شده به آنها را تفسیر می‌کنند.

نتیجه نهایی قرار است یک اجماع واقعی در مورد آنچه که گروه فکر می‌کند درست است، باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده کاوی در زمان واقعی چیست؟

درک روش دلفی

چندین دور پرسش‌نامه به پنل متخصصان ارسال می‌شود و پاسخ‌های ناشناس پس از هر دور جمع‌آوری و با پانل به اشتراک گذاشته می‌شود. کارشناسان مجازند بسته به نحوه تفسیر “پاسخ گروهی” ارائه شده به آن‌ها، پاسخ‌های خود را در دورهای بعدی تنظیم کنند. از آن‌جایی که مجموعه‌های متعددی از سوالات پرسیده می‌شود و به پنل گفته می‌شود که گروه به عنوان یک کل چه فکر می‌کند، روش دلفی به دنبال رسیدن به پاسخ صحیح با اجماع است.

تاریخچه روش دلفی

روش دلفی در ابتدا در دهه 1950 توسط اولاف هلمر و نورمن دالکی از شرکت رند ابداع شد. این نام به اوراکل دلفی، یک کشیش معبد آپولو در یونان باستان اشاره دارد که به دلیل پیشگویی‌هایش شناخته شده است.

کارکرد روش دلفی

روش دلفی به متخصصان اجازه می‌دهد تا با تکمیل یک سری پرسش‌نامه‌های در حال گردش و ارسال نظرات مرتبط برای عمیق‌تر کردن بحث در هر دور بعدی، در جهت توافق متقابل کار کنند. پاسخ‌های کارشناسان با تکمیل دورها بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سایر کارشناسان شرکت کننده در تجزیه و تحلیل تغییر می‌کند.

روش دلفی به دنبال جمع‌آوری نظرات مجموعه‌ای از کارشناسان مختلف است و این کار را می‌توان بدون نیاز به گردهم‌آوردن همه برای یک جلسه فیزیکی انجام داد. از آن‌جایی که پاسخ‌های شرکت‌کنندگان ناشناس هستند، لازم نیست اعضای پانل در مورد عواقب نظرات خود نگران باشند. با تأثیرگذاری بر نظرات می‌توان در طول زمان به اجماع رسید و این عمل است که روش دلفی را بسیار مؤثر می‌سازد.

با این حال، اگرچه روش دلفی امکان بازخورد از گروه متنوعی از شرکت‌کنندگان را فراهم می‌کند، اما منجر به تعاملات مشابه با چت زنده نمی‌شود. یک چت زنده گاهی اوقات می‌تواند نمونه بهتری از اجماع باشد، زیرا ایده‌ها و برداشت‌ها معرفی، تجزیه و ارزیابی مجدد می‌شوند. زمان پاسخ با روش دلفی می‌تواند طولانی باشد و سرعت بحث‌ها را کاهش دهد. هم‌چنین ممکن است اطلاعات دریافتی از کارشناسان فاقد ارزش ذاتی باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مدیریت ریسک چیست؟

چکیده: روش دلفی فرآیندی برای دستیابی به اجماع گروهی با ارائه دورهای پرسشنامه به همراه پاسخ گروه قبل از هر دور بعدی است.

فرآیند روش دلفی

ابتدا رهبر گروه، گروهی از کارشناسان را بر اساس موضوع مورد بحث انتخاب می‌کند. هنگامی که همه شرکت‌کنندگان تأیید شدند، هر یک از اعضای گروه یک پرسش‌نامه حاوی دستورالعمل‌هایی برای اظهار نظر در مورد هر موضوع بر اساس نظر شخصی، تجربه یا تحقیقات قبلی خود دریافت می‌کند.

پرسش‌نامه‌ها به تسهیل‌کننده بازگردانده می‌شود که نظرات را جمع‌آوری کرده و نسخه‌هایی از اطلاعات را تهیه می‌کند. یک کپی از نظرات گردآوری شده برای هر شرکت کننده ارسال می‌شود و امکان اظهار نظر بیشتر وجود دارد. در پایان هر جلسه بازخورد، تمام پرسش‌نامه‌ها به فرد تسهیلگر بازگردانده می‌شود که تصمیم می‌گیرد که آیا به دور دیگری نیاز است یا نتایج برای انتشار آماده است.

مجموعه پرسش‌نامه‌ها را می‌توان هر چند بار که لازم است تکرار کرد تا به یک احساس عمومی از اجماع برسیم.

مزایای روش دلفی چیست؟

روش دلفی به دنبال جمع‌آوری نظرات مجموعه‌ای از کارشناسان مختلف است و این کار را می‌توان بدون نیاز به گردهم‌آوردن همه برای یک جلسه فیزیکی انجام داد. از آن‌جایی که پاسخ‌های شرکت‌کنندگان ناشناس هستند، لازم نیست اعضای پانل در مورد عواقب نظرات خود نگران باشند. با تأثیرگذاری بر نظرات می‌توان در طول زمان به اجماع رسید و این عمل است که این روش را بسیار مؤثر می‌سازد.

معایب روش دلفی چیست؟

روش دلفی به نوع سازنده‌ای از تعاملات که مثال آن در چت زنده وجود دارد، منجر نمی‌شود. یک چت زنده گاهی اوقات می‌تواند نمونه بهتری از اجماع باشد، زیرا ایده‌ها و برداشت‌ها معرفی، تجزیه و ارزیابی مجدد می‌شوند. زمان پاسخ با روش دلفی می‌تواند طولانی باشد و سرعت بحث ها را کاهش دهد. هم‌چنین ممکن است اطلاعات دریافتی از کارشناسان فاقد ارزش ذاتی باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تکنیک ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت چیست؟

در این مقاله آموزشی درباره این که روش دلفی چیست و چه کاربردی دارد، مطالبی ارائه کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. معرفی روش دلفی – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ 1 دقیقه

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ چیست؟ در این مقاله آموزشی قرار است که این موضوع را بررسی کنیم. ادامه مقاله را حتما بخوانید. بیشتر بخوانید: جریان اصلی در کسب و کار چیست؟ بیشتر بخوانید: بازاریابی طاقچه چیست؟ اصل 80/20 و ارتباط آن با موضوع اصل 80/20 از زمانی که برای اولین بار در سال […]

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ 1 دقیقه

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟

golearnwork

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم ضمن تعریف مفهوم آن‌ها تفاوت این دو گزینه را توضیح دهیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید: امروز کدام مسیر برگشت سریع‌ترین خواهد بود؟ با وجود برنامه‌های نوآورانه‌ای مانند Waze، و تجربیاتی که از آن کسب کرده‌ایم، می‌دانیم که کوتاه‌ترین مسیر از […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان