1

سیستم های یادگیری انسان کدامند؟

سیستم های یادگیری انسان چیست؟ همه انسان‌ها یکجور یاد نمی‌گیرند. ما سیستم‌های یادگیری متفاوتی داریم و از کانالهای متفاوتی برای آموختن استفاده می‌کنیم. البته این کانال‌ها مشخص هستند اما میزان ترکیب و پیچیدگی‌ها و جزئیات آن‌هاست که تفاوت به وجود می‌آورد.

این سیستم فراگیری مبتنی بر کانال های حسی یادگیری هستند، همان حواس پنجگانه که البته سه مورد آن در فراگیری نقش عمده دارند یعنی: بینایی، شنوایی و لامسه. حسهای بویایی و چشایی نقش کلیدی در یادگیری بازی نمی‌کنند.

سیستم یادگیری دیداری


گروهی از افراد دیداری هستند، آن‌ها دوست دارند بیشتر از طریق «دیدن» و «مشاهده کردن» بیاموزند.

ابزار مهم آن‌ها برای یادگیری بیشتر تصاویر و ویدئوها هستند. این افراد بینایی خوبی دارند. مغزشان در تشخیص رنگ‌ها و شناسایی اشکال و چهره‌ها به بهترین شکل عمل می‌کند، بنابراین همین نقاط قوت به کمک آن‌ها می‌شتابد.

حافظه تصویری بهتری نسبت به دیگران دارند و شکل مطالب و محتواها را به خاطر می‌سپارند و به وسیله آن یاد می‌گیرند.

معمولا خواهید دید که این افراد برای به خاطر آوردن مطالب چشم‌هایشان را می‌بندند.

این افراد بهترین ارتباط را با نمودارها و اشکال گرافیکی برقرار می‌کنند. هم‌چنین هنرهای مورد علاقه آنان نقاشی، گرافیک و هنرهای تجسمی است.

سیستم یادگیری شنیداری


افرادی که سبک یادگیری شنیداری دارند، با «شنیدن» و «گوش کردن» بهتر می‌آموزند.

این افراد در اصطلاحی طنزآمیز و اغراق گونه، بلند فکر می‌کنند و آن‌ها را ممکن است در حال حرف زدن با خود ببینید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تنظیم موسیقی چیست؟

آن‌ها برای به یادسپاری مطالب، آن را بلند پیش خود تکرار می‌کنند.

آنها بیشتر از آنکه بنویسند، صحبت می‌کنند و از بحث کردن درباره‌ی آنچه آموخته‌اند، لذت می‌برند.

ممکن است این افراد از نظر هنری و زیبایی شناختی به موسیقی گرایش داشته باشند. یا گوینده خوبی باشند.

سیستم یادگیری حرکتی و لامسه‌ای


افرادی که سبک یادگیری‌شان حرکتی است، با «لمس اشیا» و «انجام کارهای عملی» مطالب را می‌آموزند.

آنها دوست دارند فعال باشند، استراحت و وقفه‌های زمانی زیادی در حین فراگیری به خود می‌دهند و اصطلاح یک بیل و استراحت می‌تواند وصف این افراد باشد.

آن‌ها در حین فعالیت می‌آموزند مثلا در حین پیاده روی. معروف است که ارسطو حکیم و فیلسوف یونانی، با شاگردانش در حین راه رفتن آموزش می‌داد، از این جهت آنان را “مشائیون” یعنی “راه روندگان” و “مشی کنندگان” می‌نامیدند.

افراد با کانال یادگیری حرکتی، معمولاً در هنگام صحبت کردن از حرکات دست‌ و زبان بدن کمک بسیاری می‌گیرند.

آن‌ها به فعالیت‌های بدنی و انواع ورزش علاقه بسیاری دارند. هنرهای مورد علاقه آنان مجسمه‌سازی و صنایع دستی است و از انجام فعالیت‌های شغلی هم‌چون نجاری، رانندگی و بازیگری لذت می‌برند.

یادگیری ترکیبی


هیچ کس صد در صد دیداری، شنیداری یا حرکتی – لامسه‌ای نیست. سیستم یادگیری هر کس به میزانی ترکیبی از این سه گرایش است. اما به هر روی یکی از این گرایش‌ها قویتر خواهد بود. همین تفاوت در شدت یا ضعف این گرایش‌ها هست که سیستم فراگیری هر شخص را منحصر به فرد می‌سازد.

در این مقاله در مورد سیستم های یادگیری خواندیم. در مقالات آینده در مورد تکنیک‌ها و الگوریتم‌های فراگیری بیشتر بحث خواهیم کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  URL چیست؟

برای مطالعه بیشتر

یادگیری دیداری – ویکی‌پدیای انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

چطور نوازنده شویم؟

golearnwork

چطور نوازنده شویم؟ نوازنده شدن مانند خواننده شدن گام‌هایی دارد مانند انتخاب سبک مورد علاقه و انتخاب هدف نوازنده شدن و سطح اجرایی (در سطح ارکسترال، استودیویی یا Just for fun) که توصیه می‌شود مقاله چگونه خواننده شویم؟ را بخوانید: هم‌چنین مطالبی که در مورد تهیه ساز و انتخاب دوره آموزشی مناسب نیاز دارید در […]

1 دقیقه

چگونه خواننده شویم؟

golearnwork

در سالهای اخیر، تب خوانندگی بسیار بالا گرفته، به طوری که افراد بسیاری به سودای معروف شدن به سمت استودیوهای موسیقی سرازیر می‌شوند وحاضرند با پرداخت هزینه‌های گزافی، خود را در رده و رسته کسانی قرار دهند که از آن‌ها اثری تولید و پخش شده. چگونه خواننده شویم؟ در سالهای اخیر، تب خواننده شدن بسیار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان