1

علم یادگیری ماشین چیست؟

علم یادگیری ماشین چیست؟

علم یادگیری ماشین چیست؟ در این مقاله قصد داریم علم یادگیری ماشین و کاربردها و مزایای آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مقایسه یادگیری عمیق و یادگیری ماشین

علم یادگیری ماشین، الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری مورد استفادهٔ سیستم‌های کامپیوتری است که به‌جای استفاده از دستورالعمل‌های معمول، از الگوها و استنباط برای پیش بینی یا طبقه بندی یک متغییر مشخص استفاده می‌کند.

کاربرد یادگیری ماشین

یادگیری ماشین در بسیاری زمینه‌ها از جمله مهندسی، امور مالی مثل طبقه بندی کردن مشتری ها پیش بینی قیمت بیت کوین یا امور درمانی مثل تشخیص سرطانی بودن یا نبودن عکس تومورها کاربرد دارد.

هدف یادگیری ماشین این است که سامانه‌ها بتوانند به تدریج و با افزایش داده‌ها قدرت و دقت بالایی درپیش بینی طبقه بندی یا پیشنهاد دهی داشته باشند.

مزایای یادگیری ماشین

یادگیری ماشین کمک فراوانی به صرفه جویی در هزینه‌های عملیاتی و بهبود سرعت عمل تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌کند. به عنوان مثال در صنعت نفت و پتروشیمی با استفاده از یادگیری ماشین، داده‌های عملیاتی تمام حفاری‌ها اندازه‌گیری شده و با تجزیه و تحلیل داده‌ها، الگوریتم‌هایی تنظیم می‌شود که در حفاری‌های بعدی استخراج پُربازده و بهینه‌تری داشته باشیم.

فرض کنید به تازگی رباتی سگ‌نما خریده‌اید که می‌تواند توسط دوربینی دنیای خارج را مشاهده کند، به کمک میکروفن‌هایش صداها را بشنود، با بلندگوهایی با شما سخن بگوید و چهارپایه‌اش را حرکت دهد. هم‌چنین در جعبهٔ این ربات دستگاه کنترل از راه دوری وجود دارد که می‌توانید انواع مختلف دستورها را به ربات بدهید.

اولین کاری که می‌خواهید بکنید این است که اگر ربات شما را دید خرناسه بکشد اما اگر غریبه‌ای را مشاهده کرد با صدای بلند عوعو کند. فعلاً فرض می‌کنیم که ربات توانایی تولید آن صداها را دارد اما هنوز چهرهٔ شما را یادنگرفته‌است. پس کاری که می‌کنید این است که جلوی چشم‌های‌اش قرار می‌گیرید و به کمک کنترل از راه دورتان به او دستور می‌دهید که چهره‌ای که جلوی‌اش می‌بیند را با خرناسه‌کشیدن مربوط کند. این‌کار را برای چند زاویهٔ مختلف از صورت‌تان انجام می‌دهید تا مطمئن باشید که ربات در صورتی که شما را از مثلاً نیم‌رخ ببیند بهتان عوعو نکند. هم‌چنین شما چند چهرهٔ غریبه نیز به او نشان می‌دهید و چهرهٔ غریبه را با دستور عوعوکردن مشخص می‌کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  علم داده چیست؟ فرصت‌ها و چالش‌های آن کدام است؟

از آن‌جا که شما سرتان شلوغ است، در نتیجه در روز فقط می‌توانید مدت محدودی با رباتتان بازی کنید و به او چیزها را نشان دهید.

مراحل پروژه ماشین لرنینگ

به طور کلی مراحل اصلی یک پروژه ماشین لرنینگ عبارت است از:

۱. جمع‌آوری اطلاعات

۲. تمیز کردن دیتا

۳. تعیین نوع مسله

۴. نمایش تصویری

۵. بررسی آماری

۶. تعیین الگوریتم‌های مناسب

۷. بررسی عملکرد سامانه

۸. نگهداری و آناليز خروجی برای اعمال تغییر در سیستم اصلی

این علم یکی از جدیدترین علوم در دنیا است و متخصصین این امر قطعا از امنیت مالی بالایی برخوردار خواهند بود.

در پایان اگر آشنایی با مطالب مربوط به این که علم یادگیری ماشین چیست برای شما جذاب بود حتما مقاله‌های بعدی ما را در سایت دنبال کنید.

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

دریاچه داده چیست؟

سهراب محمدی

دریاچه داده چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره دریاچه داده صحبت کرده و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید بیشتر بخوانید: پایگاه داده چیست؟ ، انبار داده چیست؟ دریاچه داده یا Data Lakes، یک مخزن ذخیره‌سازی است که مقادیر زیادی از داده‌های خام را در قالب اصلی خود نگهداری می‌کند تا […]

داده عمیق چیست؟ 1 دقیقه

داده عمیق چیست و چه کاربردی دارد؟

سهراب محمدی

داده عمیق چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله برآن شده‌ایم تا درباره مفهوم داده عمیق و کاربردهای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: داده بزرگ چیست؟ دیپ دیتا، ورژن جدید بیگ دیتا دیگر کافی نیست حجم داده‌های شما زیاد باشد. امروزه داده‌ها باید عمق بیشتری داشته باشند. در این مقاله […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان