1

فرآیند در رایانش چیست؟

فرآیند در رایانش چیست؟ در این مقاله آموزشی بر آن هستیم که فرآیند را در رایانه توضیح داده و زمینه‌های مختلف آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

تعریف فرآیند در رایانش

در رایانش ، یک فرآیند نمونه‌ای از یک برنامه کامپیوتری است که توسط یک یا چند شیار اجرا می‌شود. این شامل کد برنامه و فعالیت آن است. بسته به نوع سیستم عامل (OS) ، یک فرآیند را می‌توان از چندین شیار اجرایی تشکیل داد که دستورالعمل‌ها را به طور همزمان اجرا می‌کنند.

در حالی که یک برنامه کامپیوتری مجموعه‌ای غیرفعال از دستورالعمل‌ها است ، یک فرآیند بُعد اجرایی واقعی آن دستورالعمل‌ها است. چندین فرآیند را می‌توان با یک برنامه مرتبط کرد. به عنوان مثال ، باز کردن چندین نمونه از یک برنامه مانند یک مرورگر ، اغلب منجر به اجرای چندین فرآیند می‌شود.

چندوظیفه‌ای چیست؟

چند وظیفه‌ای روشی است که به چندین فرآیند اجازه می‌دهد پردازنده‌ها (CPU ها) و سایر منابع سیستم را به اشتراک بگذارند. هر CPU (هسته) در یک زمان فقط یک کار را انجام می‌دهد. با این حال ، چند وظیفه‌ای به هر پردازنده این امکان را می‌دهد تا بین وظایف در حال اجرا بدون نیاز به صبر کردن برای تکمیل هر وظیفه (preemption) جابجا شود.

بسته به پیکربندی و پیاده‌سازی سیستم عامل ، این جابجایی‌ها می‌توانند وقتی انجام شوند که هر وظیفه شروع شود و وارد پروسه عملیات ورودی و خروجی گردد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دوره ICDL چیست و چه کاربردی دارد؟

شکل متداول چند وظیفه‌ای با به اشتراک‌گذاری زمان CPU ارائه می‌شود که روشی برای درهم آمیختن روند پردازش‌ها روی شیارهای پردازشگر و حتی وظایف مستقل از هسته است. اگرچه عملکرد اخیر فقط در هسته‌های سیستم عامل قابل پیش‌بینی‌ای مانند لینوکس قابل دستیابی است.

عمل Preemption برای فرآیندهای دارای اولویت بالاتر نسبت به فرآیندهای مرتبط با CPU ، یک اثر جانبی قابل توجهی دارد. بنابراین ، کاربران با لمس یک کلید یا با جابجایی و کلیک ماوس بلافاصله منابع محاسباتی را به برنامه مورد نظر خود اختصاص می‌دهند.

علاوه بر این ، برنامه‌هایی مانند بازتولید ویدئو و موسیقی در اولویت زمان واقعی قرار می‌گیرند ، پیش از هر فرآیند دیگر با اولویت‌های پایین‌تر. در سیستم‌های به اشتراک‌گذاری زمان ، سوئیچ‌ها و جابجایی‌های بین وظایف مختلف به سرعت انجام می‌شود و به نظر می‌رسد که چندین پردازش همزمان در یک پردازنده در حال اجرا هستند. این اجرای همزمان چندین فرایند را همزمانی می‌نامند.

به دلایل امنیت و قابلیت اطمینان ، اکثر سیستم عامل‌های مدرن از ایجاد کردن ارتباط مستقیم بین فرآیندهای مستقل جلوگیری می‌کنند و عملکرد ارتباطات بین فرآیندی را با واسطه و کنترل دقیق ارائه می‌دهند.

پردازش کامپیوتر چیست؟

در مورد پردازنده رایانه ، پردازش یعنی عملی که پردازنده هنگام دریافت اطلاعات انجام می‌دهد. معنای دیگر پردازش این است که داده‌ها را از فایل ذخیره شده بازیابی کرده و آن را دستکاری یا استخراج می‌کند.

پردازش چیست و توسط کدام رایانه پردازش می‌شود؟

پردازش “کاری” است که در یک برنامه انجام می‌شود. به عنوان مثال ، اگر برنامه‌ای مجموعه‌ای از یک میلیون عدد مختلف را در یک فایل جمع کرده و مجموع آن را محاسبه کند ، در آن زمان گفته می‌شود که کامپیوتر در حال جمع آوری اعداد در یک کل “در حال پردازش” است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هاست چیست؟ انواع و کارکردهای آن چیست؟

3 مرحله رایانش چیست؟

سه مرحله فناوری اطلاعات عبارتند از ورود ، فرآیند و خروج.

ورود: وقتی از رایانه برای وارد کردن سوالات خود در وب‌سایت استفاده می‌کنید.

پردازش: CPU یا واحد پردازش مرکزی ، در حال حاضر انواع عملیات پردازش داده را انجام می‌دهد.

خروجی: به اطلاعاتی که پس از مرحله پردازش روی صفحه مانیتور شما ظاهر می‌شود ، خروجی گفته می‌شود.

پنج عنصر فرآیند رایانش چیست؟

پنج عنصر فرآیند فناوری اطلاعات عبارتند از: سخت افزار ، نرم افزار ، داده‌ها ، افراد و فرآیند.

مراحل فرآیند فناوری اطلاعات چگونه است؟
ترتیب کلی مراحل در فرآیند محاسبه به شرح زیر است: ورودی ، فرآیند و خروجی.

پردازش کامپیوتر چیست؟

پردازش رایانه به این معنی است که چگونه کامپیوتر ورود و خروج داده‌ها را مدیریت می‌کند.

4 فرآیند رایانه چیست؟

چهار فرآیند رایانه عبارتند از: ورودی (صفحه کلید ، ماوس) ، پردازش (حافظه CPU ، RAM) ، خروجی (مانیتور ، چاپگر ، USB) و ذخیره سازی (HDD ، CD ، DVD)

انواع رایانش بر اساس دستگاه چیست؟

سه نوع رایانش وجود دارد: رایانش تلفن همراه (رایانه های دستی مانند تلفن‌های همراه ، PDA و تبلت) ، رایانش رومیزی (رایانه هایی مانند لپ تاپ و رایانه رومیزی) و رایانش تعبیه شده (رایانه‌های ساخته شده در محصولات روزمره ، مانند ماشین لباسشویی و ماشین‌ها).

مطالعه بیشتر در مورد رایانش تعبیه شده: سفت‌افزار چیست؟

در این مقاله آموزشی در این مورد که فرآیند در رایانش چیست صحبت کردیم. با سپاس از خوانش شما.

منبع

۱. پروسه در کامپیوتر چیست؟ – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
مفهوم کپسوله سازی در شی گرایی 1 دقیقه

مفهوم کپسوله سازی در شی گرایی

golearnwork

مفهوم کپسوله سازی در شی گرایی چیست؟ در این مقاله در مورد مفهوم کپسوله سازی توضیح داده و ارتباط آن با بقیه پارامترهای شی گرایی را روشن می‌کنیم. برای آشنایی با مفهوم شی گرایی این مقاله را بخوانید. کپسوله سازی (گاهی در زبان پارسی ، پنهان‌سازی ، مخفی‌سازی و محصورسازی نیز نامیده می‌شود.) در برنامه […]

تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی 1 دقیقه

تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی چیست؟

golearnwork

تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی را برای شما توضیح دهیم. بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ فرق کدنویسی و اسکریپت نویسی ممکن است شنیده باشید که دو اصطلاح کدنویسی و اسکریپت نویسی به گونه‌ای استفاده می‌شوند که آنها را شبیه به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان