1

مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک چیست؟ در این مقاله، مدیریت استراتژیک را به عنوان مدیریت منابع سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد آن تعریف خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نوشتار مهم: تعریف استراتژی

مدیریت استراتژیک شامل تعیین اهداف، تجزیه‌وتحلیل محیط بیرونی رقابت، تجزیه‌وتحلیل محیط داخلی سازمان و ارزیابی استراتژی‌هاست، و نیز حصول اطمینان از اینکه مدیریت، استراتژی‌ها را در سراسر سازمان به کار می‌گیرد.

نکات مهم در مدیریت استراتژیک

کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و سایر سازمان‌ها می‌توانند از مدیریت استراتژیک به عنوان راهی برای تعیین اهداف و دستیابی به آن‌ها استفاده کنند.

شرکت‌های انعطاف‌پذیر معمولا از ایجاد تغییرات در ساختار و برنامه‌های خود استقبال می‌کنند، در حالی که شرکت‌های انعطاف‌ناپذیر ممکن است از محیط در حال تغییر رنجیده‌خاطر باشند.

یک مدیر استراتژیک می‌تواند بر برنامه‌های مدیریت استراتژیک نظارت کرده و راه‌هایی را برای سازمان‌ها طراحی کند تا به اهداف معیار خود دست یابند.

درک مدیریت استراتژیک

مبانی مدیریت استراتژیک به چندین مکتب فکری تقسیم می‌شود.

یک رویکرد تجویزی برای مدیریت استراتژیک چگونگی توسعه استراتژی‌ها را به صورت دستوری تبیین می‌کند، در حالی که یک رویکرد توصیفی بر درک فرآیند اجرای استراتژی‌ها تمرکز دارد.

تفاوت این مکاتب در این است که آیا استراتژی‌ها از طریق یک فرآیند تحلیلی توسعه می‌یابند که در آن همه تهدیدها و فرصت‌ها در نظر گرفته شده است، یا بیشتر شبیه به اصولی کلی هستند که باید اعمال شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پروموشن چیست؟

فرهنگ شرکت، مهارت‌ها و شایستگی‌های کارکنان، و ساختار سازمانی، همه عوامل مهمی هستند که بر چگونگی رسیدن سازمان به اهداف تعیین‌شده تأثیر می‌گذارند. کسب و کارهای انعطاف ناپذیر می‌توانند برای موفقیت در یک محیط تجاری در حال تغییر تلاش کنند. با ایجاد مانعی بین توسعه استراتژی‌ها و اجرای آن‌ها، تعیین اینکه آیا اهداف به طور موثر محقق شده‌اند یا خیر، برای مدیران دشوار است.

افراد کلیدی در مدیریت استراتژیک سازمان

اگرچه مدیریت ارشد یک سازمان در نهایت مسئول استراتژی آن است، اما خود استراتژی‌ها اغلب توسط اقدامات و ایده‌های مدیران و کارکنان سطوح پایین‌تر ایجاد می‌شوند. یک سازمان ممکن است چندین کارمند داشته باشد که به استراتژی اختصاص داده شده‌اند تا اینکه برای راهنمایی صرفاً به مدیر اجرایی (مدیر عامل) متکی باشد.

به دلیل این واقعیت، رهبران سازمانی بر یادگیری از استراتژی‌های گذشته و بررسی محیط به عنوان یک کل تمرکز می‌کنند. سپس دانش جمعی برای توسعه استراتژی‌های آینده و هدایت رفتار کارکنان به منظور اطمینان از حرکت کل سازمان به جلو استفاده می‌شود. به این دلایل، مدیریت استراتژیک اثربخش نیازمند یک دیدگاه درونی و بیرونی است.

مدیریت استراتژیک به شیوه های ارتباطی داخلی و خارجی و هم‌چنین نظارت گسترش می‌یابد، که تضمین می‌کند که شرکت به اهداف تعریف شده در برنامه مدیریت استراتژیک خود دست یافته است یا نه.

نمونه‌ای از مدیریت استراتژیک

به عنوان مثال، یک دانشکده فنی انتفاعی می‌خواهد نرخ ثبت نام دانشجویان جدیدالورود و نرخ فارغ‌التحصیلی دانشجویان ثبت‌نام شده را طی سه سال آینده افزایش دهد. هدف این است که کالج را به عنوان بهترین پیشنهاد برای یک دانشجو در میان پنج دانشکده فنی انتفاعی در منطقه با هدف افزایش درآمد به بازار عرضه کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  خزش وب چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مورد، مدیریت استراتژیک به این معنی است که مطمئن شوید مدرسه بودجه لازم برای ایجاد کلاس‌های درس با فناوری پیشرفته و استخدام واجدشرایط‌ترین مربیان را دارد. کالج همچنین در بازاریابی و استخدام سرمایه‌گذاری می‌کند و استراتژی‌های حفظ دانشجو را اجرا می‌کند. مدیریت کالج به صورت دوره‌وی ارزیابی می‌کند که آیا اهداف آن محقق شده است یا خیر.

ملاحظات خاص

کمک به کسب‌وکار آن‌ها برای یافتن راه‌هایی برای رقابتی‌تر شدن هدف مدیریت استراتژیک است. برای این منظور، اجرای برنامه‌های مدیریت استراتژیک مهم‌ترین جنبه خود برنامه‌ریزی است. در عمل، این برنامه‌ها شامل شناسایی معیارها، تنظیم مجدد منابع (مالی و انسانی)، و قرار دادن منابع رهبری برای نظارت بر ایجاد، فروش و استقرار محصولات و خدمات است.

مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک فرآیند تعریف اهداف، رویه‌ها و مقاصد به منظور رقابتی‌تر کردن یک کسب‌وکار یا سازمان است. به طور کلی، مدیریت استراتژیک با هدف استقرار مؤثر پرسنل و منابع برای دستیابی به این اهداف است. اغلب، مدیریت استراتژیک شامل ارزیابی استراتژی، تجزیه‌وتحلیل سازمان داخلی و اجرای استراتژی در سراسر سازمان است.

چرا مدیریت استراتژیک مهم است؟

در تجارت، مدیریت استراتژیک مهم است زیرا به شرکت اجازه می‌دهد تا زمینه‌های بهبود عملیاتی را تجزیه‌وتحلیل کند. در بسیاری از موارد، آن‌ها می‌توانند یک فرآیند تحلیلی را دنبال کنند که تهدیدها و فرصت‌های بالقوه را شناسایی می‌کند، یا به سادگی از دستورالعمل‌های کلی پیروی می‌کند. با توجه به ساختار سازمان، یک شرکت ممکن است یک رویکرد هنجاری (همان تجویزی) یا توصیفی را برای مدیریت استراتژیک انتخاب کند.

در یک مدل هنجاری، استراتژی‌ها برای توسعه و اجرا تبیین می‌شوند. در مقابل، یک رویکرد توصیفی، تشریح می‌کند که چگونه یک شرکت می‌تواند این استراتژی‌ها را توسعه دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟

نمونه‌ای دیگر از مدیریت استراتژیک

شرکت بزرگی را در نظر بگیرید که می‌خواهد به نرخ‌های فروش آنلاین بلندپروازانه‌تری دست یابد. برای دستیابی به این اهداف، شرکت یک استراتژی ایجاد می‌کند، آن استراتژی را ابلاغ می‌کند، آن را در واحدها و بخش‌های مختلف سازمان اعمال می‌کند، آن را با اهداف کارکنان ادغام می‌کند و بر اساس آن اجرا می‌کند. اگر یک استراتژی موثر اعمال شود، در حالت ایده‌آل به کسب‌وکار کمک می‌کند تا از طریق یک فرآیند واحد و هماهنگ به اهداف خود دست یابد.

در این مقاله در این باب که مدیریت استراتژیک چیست، مطالبی را تقدیم شما کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. تعریف مدیریت استراتژیک – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تفاوت داده کاوی و آنالیز داده چیست؟

سهراب محمدی

تفاوت داده کاوی و آنالیز داده چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره مقایسه و تفاوت‌های این دو مقوله، مباحثی را مطرح کنیم. با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ کسب‌وکارها داده‌ها را با سرعتی نجومی جمع‌آوری می‌کنند و هم‌زمان تلاش می‌کنند تا آن داده‌ها را به بینش‌های عملی تبدیل کنند که برای […]

استراتژی برندسازی چیست؟ 1 دقیقه

استراتژی برندسازی چیست؟

golearnwork

استراتژی برندسازی چیست؟ در این مقاله برآنیم درباره استراتژی برندسازی صحبت کنیم و آن را بررسی نماییم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: تعریف استراتژی قطعا پشت هر برند موفقی یک استراتژی برندسازی قوی وجود دارد که به تک تک ریز مسائل مرتبط با شکوفایی برند شما کمک اساسی می‌کند. استراتژی برند شما از چندین عنصر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان