1

مدیریت کارهای تعویقی برنامه؛ وقتی از برنامه عقب افتادیم چه کنیم؟

مدیریت کارهای تعویقی برنامه؛ در مقالات قبلی با هم اشتباهات رایج در برنامه ریزی را بررسی کردیم و در این مقاله می‌خواهیم مشکل عقب ماندن از برنامه را حل کنیم؛ با من همراه باشید.

توصیه می‌کنم حتما بخوانید: اشتباهات رایج در برنامه‌ریزی

چطور مشکل عقب افتادن از برنامه‌ مان را حل کنیم؟

مشکل خیلی از ما این است که از برنامه‌مان عقب می‌مانیم و همین باعث می‌شوید که آن را ادامه ندهیم؛ اما چاره این کار چیست؟ چکار باید بکنیم؟! درمان به تعویق انداختن کارها چیست؟

برایان تریسی می‌گوید: «از جمله مهم‌ترین قوانینی که یاد گرفته‎‌ام این است که ما در میزان گزینه‌هایی که داریم مختار هستیم و همیشه بر تعداد گزینه‌هایتان بیفزایید.» این موضوع را برایتان شرح خواهم داد اما توجه کنید که این نکته‌ای که الان به شما یاد می‌دهم فقط به درد برنامه ریزی روزانه تان نمی‌خورد؛ این درس زندگی‌ست پس لطفا خوب به آن توجه کنید. چرا که در هر کاری می‌توانید از آن استفاده کنید. به ویژه عقب افتادگی درسی و جبران عقب ماندگی تحصیلی.

نه تنها در برنامه ریزی روزانه بلکه در کل زندگی، اگر تنها یک راه برای انجام کاری داشته باشیم و این راه، کارآمد نباشد، از ادامه کار باز خواهیم ماند. اگر فقط یک گزینه برای دستیابی به اهداف مان داشته باشیم و آن روش به هر دلیلی به شکست منجر شود، در رسیدن به اهدافمان باز خواهیم ماند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ چهار راهکار برای بالا بردن تمرکز

افراد موفق به این دلیل که امکان دارد همه چیز مطابق خواست و علایق آنها پیش نروند، همیشه گزینه هایشان را افزایش می‌دهند. آن‌ها گزینه‌های جدیدی می‌یابند تا در صورت شکست در یک روش، از شیوه یا شیوه‌های دیگری استفاده کنند. در نتیجه وقتی به مشکل برخوردند، آرام و خونسرد خواهند بود. آن‌ها از قبل به شرایط بدی که ممکن برایشان پیش بیاید هم فکر می‌کنند و برای آن موقعیت‌ها هم طرح و برنامه دارند و این بسیار مهم و حائز اهمیت است، به این صورت آنها خود را برای مقابله با مشکلات آماده می‌کنند.

پلن b، اگر آنگاه

این موضوع همان افزایش تعداد راه و روش ها و گزینه‌هاست، حتما از استراتژی اگر آنگاه استفاده کنید، به این صورت که اگر این اتفاق افتاد یا این مشکل به وجود آمد آنگاه این کار را انجام خواهم داد، اگر امروز قسمتی از برنامه‌ام را به اتمام نرساندم آنگاه، فردا قبل از هرکاری، آن کارها را انجام خواهم داد. این موضوع خیلی مهم و کاربردی‌ست و استفاده از آن همان موقوع نتایج را به شما نشان خواهد داد، توصیه می‌کنم یک بار هم که شده این استراتژی را در مدیریت کارهای تعویقی برنامه به کار ببرید.

برنامه ریزی برای کارهای غیرمنتظره

در مقاله های قبل هم این نکته را شرح دادم که از قبل برای کارهای غیرمنتظره زمان در نظر بگیرید، به گونه‌ای برای اتفاقات غیر پیش بینی هم برنامه ریزی کنید، با در نظر گرفتن زمان.

این موضوع خیلی مهم است به همین دلیل دوباره آن را تکرار کردم، امیدوارم که به آن توجه کنید و این نکته را رعایت کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه به دیگران کمک کنیم؟ ده نکته از آداب کمک کردن

اگر از این می‌ترسید که در این صورت وقت‌تان تلف می‌شود، به این فکر کنید که با انجام ندادن این این کار چقدر از برنامه هایتان اجرا نمی‌شود، تازه همین الان در مورد پلن b صحبت کردیم، می‌توانید برای این زمان دوباره برنامه بچینید که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتاد و به برنامه تان رسیدید، آن کارها را انجام دهید، برای مثال کتاب بخوانید، یا هرکاری که خودتان دوست دارید.

منطقی فکر کنید

خیلی از دوستان زمانی که کمی از برنامه عقب می‌افتند قید ادامه دادن برنامه را می‌رنند، قبلا هم گفتم این کار دقیقا مثل این می‌ماند که وقتی ما یک سوال را در برگه امتحانی بلد نیستیم قید کل امتحان را بزنیم، درست همینقدر غیرمنطقی؛ حالا چکار باید بکنیم؟! بگذارید با یک سوال شما را به جواب برسانم، فرض کنید می‌خواهیم دومینوهای زیادی را پشت سر هم قرار دهیم کمی مانده تا کارمان تمام شود اما ناگهان دستمان به دومینوها می‌خورد و شروع می‌کنند به افتادن‌ آیا ما می‌ایستیم و اتفاق را نگاه می‌کنیم یا جلوی آن را می‌گیریم؟ برنامه ریزی هم همینگونه است، باید در مورد آن منطقی فکر و عمل کنیم.

مقاله امروز در مورد مدیریت کارهای تعویقی برنامه بود؛ کم کم در مقاله ها راهکارهای بیشتری ارائه خواهیم کرد تا شما عزیزان از آنها استفاده کنید و روز به روز بر موفقیت هایتان افزوده شود.

تکرار آموزه‌ها و کارهای کوچک اتفاقات خوب و بزرگی را به وجود می‌آورد، مداومت به خرج دهید و صبور باشید.

ارادتمند شما فرات حسن پور

فرات حسن پور

فرات حسن‌پور هستم ، دانشجوی رشته روانشناسی و مدیریت رشد فردی. من یاد گرفته‌ام که همه چیز از خودم شروع میشه ، همه چیز زمان حاله ، کسی آینده رو ندیده ، پس به جای اینکه نگرانش باشی براش برنامه‌ریزی کن و خودتو آماده کن. یاد گرفتم انسان با تغییر باورهاش می‌تونه زندگیشو تغییر بده و یاد گرفتم که خوشبختی مثل تلفنه که اگه تو داشته باشیش و بقیه نداشته باشن به هیچ دردی نمیخوره. پس اول اومدم و شروع کردم به آموزش دیدن و رشد کردن ، وقتی دیدم داره خوب نتیجه میده ، اومدم تا به بقیه هم این موارد رو آموزش بدم و بهشون کمک کنم.

مطالب مرتبط
1
استراتژیهای حفظ انگیزه پس از شکست 1 دقیقه

۷ استراتژی برای حفظ انگیزه پس از شکست

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

استراتژیهای حفظ انگیزه پس از شکست چیستند؟ چگونه بعد از هر شکست روحیه خود را حفظ کنیم و به سمت موفقیت حرکت کنیم؟ با ما همراه باشید تا ۷ راهکار کلیدی برایتان شرح دهیم. شکست خیلی وقت‌ها پایان راه نیست ، بلکه به منزله یک ایستگاه است. در این ایستگاه باید ایستاد ، و فکر […]

راهکارهایی برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری 1 دقیقه

راهکارهایی برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری

فرات حسن پور

راهکارهایی برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری؛ اکثر انسان‌ها کارها و رفتارهای قبلی خود را ادامه می‌دهند و انتظار دارند که نتایج متفاوت‌ و بهتری بگیرند. به این فکر کنید که می‌خواهید سه سال بعد در چه موقعیتی باشید، آیا با این روندی که دارید طی می‌کنید رسیدن به آن شرایط امکان پذیر است؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان