1

مسیر در کامپیوتر چیست؟ سیستم فایل چگونه با مسیر کار می‌کند؟

مسیر در کامپیوتر چیست؟ سیستم فایل چگونه با مسیر کار می‌کند؟ در این مقاله مواردی که برای دانستن مکانیزم کار مسیرهای کامپیوتر نیاز دارید بررسی می‌کنیم.

یک سیستم فایل ، فایل‌ها را در برخی از سخت‌افزارها ، معمولاً در یک یا چند هارد دیسک ذخیره و سازمان‌دهی می‌کند ، به طوری که می‌توان آن‌ها را به راحتی بازیابی کرد.

بیشتر بخوانید: سیستم فایل چیست؟

اکثر سیستم فایل‌های مورد استفاده امروزه فایل‌ها را در یک ساختار درختی (یا سلسله مراتبی) ذخیره می‌کنند. در بالای درخت یک (یا چند) گره ریشه وجود دارد. در زیر گره ریشه فایل‌ها و فهرست‌ها (پوشه‌هایی در Microsoft Windows) وجود دارد. هر دایرکتوری می‌تواند شامل فایل‌ها و زیرشاخه‌ها باشد ، که به نوبه خود می‌تواند شامل فایل‌ها و زیر‌شاخه‌هایی دیگر باشد ، به طور بالقوه تا بی‌نهایت می‌توانند ادامه پیدا کنند.

مسیر در کامپیوتر چیست؟

حال به بررسی این که مسیر (Path) در کامپیوتر چیست خواهیم پرداخت.

مایکروسافت ویندوز از چندین گره ریشه پشتیبانی می‌کند. هر گره ریشه به یک شیوه نوشتاری خاص ، مانند  \:C یا \:D نگاشته می‌شود. سیستم عامل Solaris از یک گره ریشه واحد پشتیبانی می‌کند ، که با خط اسلش جلو نشان داده می شود ، /.

نمونه‌ای از ساختار دایرکتوری

یک فایل با مسیر خود در سیستم فایل مشخص می‌شود و از گره ریشه شروع می‌شود. به عنوان مثال ، فایل report.txt در شکل قبلی با علامت زیر در سیستم عامل Solaris شرح داده شده است: / home / book1 / report.txt در Microsoft Windows ، اما با علائم زیر توضیح داده شده است: C: \ home \ book1 \ report.txt کاراکتر مورد استفاده برای جدا کردن نام دایرکتوری (که به آن محدود کننده نیز گفته می‌شود) مخصوص سیستم فایل است: سیستم عامل‌هایی چون Solaris از اسلش جلو (/) و مایکروسافت ویندوز از بک اسلش (\) استفاده می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  خرید زمین در متاورس

مسیر نسبی و مسیر مطلق

یک مسیر یا نسبی (Relative) است یا مطلق (Absolute). یک مسیر مطلق همیشه شامل عنصر ریشه و لیست کامل فهرست مورد نیاز برای مکان‌یابی فایل می‌باشد.

به عنوان مثال ، / home / book1 / report.txt یک مسیر مطلق است. تمام اطلاعات مورد نیاز برای مکان‌یابی فایل در رشته مسیر موجود است. (از مبدأ تا مقصد به صورت کامل.)

اما یک مسیر نسبی برای دسترسی به یک فایل ، باید با یک مسیر دیگر ترکیب شود. به عنوان مثال ، book1 / report.txt یک مسیر نسبی است. بدون اطلاعات بیشتر ، یک برنامه نمی‌تواند به طور موثری دایرکتوری book1 / report.txt را در سیستم فایل قرار دهد.

چنین موضوعی در وب نیز وجود دارد. یک مسیر مطلق در وب ، مسیری است که نام دامین سایت در آن آمده باشد. برای مثال ، https://www.yourdomain.com/home/book1/report.txt. مرورگر کلاینت با کمک پروتکل‌های http و درخواست‌های نام سرور (Name Server) ، مسیرها را شناسایی خواهد کرد.

لینک‌های نمادین

اشیاء اصلی سیستم فایل معمولاً دایرکتوری و فایل هستند. همه این اشیاء را می‌شناسند. اما برخی از سیستم فایل‌ها از مفهوم لینک‌ها یا پیوندهای نمادین نیز پشتیبانی می‌کنند.

پیوند نمادین (Symbolic Link) یک فایل خاص است که به عنوان مرجع فایل دیگری عمل می‌کند. یعنی شما را به فایل مشخص دیگری ارجاع می‌دهد. در بیشتر موارد ، پیوندهای نمادین برای برنامه‌های سیستم شفاف هستند و عملیات پیوند نمادین به طور خودکار به هدف پیوند هدایت می‌شوند. (فایل اشاره شده یا فهرست راهنما را پیوند هدف می نامند.)

موارد استثنایی زمانی رخ می‌دهد که یک پیوند نمادین حذف می‌شود و یا تغییر نام می‌دهد ، در این صورت تنها پیوند نمادین حذف شده یا تغییر نام می‌یابد و پیوند هدف برایش اتفاقی نمی‌افتد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ابزارهای ترموکس

یک پیوند نمادین به طور کلی برای کاربر شفاف است. خواندن یا نوشتن در یک پیوند نمادین مانند خواندن یا نوشتن در هر فایل یا فهرست دیگر است.

عبارت resolution a link به معنای جایگزینی محل واقعی در سیستم فایل با پیوند نمادین است. در مثال ، وضوح logFile dir / logs / HomeLogFile است.

در سناریوهای دنیای واقعی ، اکثر سیستم فایل‌ها از لینک‌های نمادین به شکلی آزاد استفاده می‌کنند. گاهی اوقات اگر در یک پیوند نمادین بی‌دقتی ایجاد شود ، باعث ایجاد یک مرجع حلقه‌ای خواهد شد. یک مرجع حلقه‌ای زمانی ایجاد می‌شود که هدف پیوند به پیوند اصلی اشاره کند. مرجع حلقه‌ای می‌تواند غیرمستقیم باشد: دایرکتوری a به دایرکتوری b اشاره می‌کند ، که به دایرکتوری c اشاره می‌کند ، که شامل زیر شاخه‌ای است که به دایرکتوری a اشاره می‌کند. مراجع حلقه‌ای می‌توانند سبب شوند ویرانی به وجود بیاید. وقتی که یک برنامه به صورت بازگشتی ساختار دایرکتوری را مرور می‌کند. با این حال ، این سناریو در نظر گرفته شده است و باعث نمی‌شود که برنامه شما بی‌نهایت حلقه شود.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد اینکه مسیر در کامپیوتر چیست سخن گفتیم و ارتباط آن با سیستم فایل. هم‌چنین در مورد مسیرهای نسبی و مطلق و نیز پیوندهای نمادین صحبت کردیم. با تشکر از همراهیتان.

منابع مورد استفاده

۱. مسیر و سایر حقایق مربوط به سیستم فایل – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

انواع حافظه اصلی در کامپیوتر چیست؟

golearnwork

انواع حافظه اصلی در کامپیوتر چیست؟ در این مقاله تعدادی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد و برخی تفاوت‌های آن‌ها را مشخص خواهیم نمود. مقدمه به طور کلی ، حافظه را می‌توان به حافظه اصلی (اولیه) و جانبی (ثانویه) تقسیم کرد. انواع زیادی از حافظه اصلی وجود دارد. برخی از انواع حافظه اصلی شامل موارد […]

پردازش زبان طبیعی چیست؟ 1 دقیقه

پردازش زبان طبیعی چیست؟

سهراب محمدی

پردازش زبان طبیعی چیست؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع مهم از هوش مصنوعی را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید. زبان‌های طبیعی یکی از زیرشاخه‌های بااهمیت در حوزهٔ گستردهٔ علوم رایانه، هوش مصنوعی است، که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های (طبیعی) انسانی می‌پردازد؛ بنابراین پردازش زبان‌های طبیعی بر ارتباط انسان و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان