1

مفهوم سیستم توصیه‌گر چیست؟

مفهوم سیستم توصیه‌گر چیست؟

مفهوم سیستم توصیه‌گر چیست؟ در این نوشتار آموزشی قصد داریم درباره مفهوم سیستم توصیه‌گر توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی به کمک تجزیه و تحلیل

با ورود به وب سایت، شما به دنبال محصول مورد نظر خود خواهید گشت و ممکن است برای آن از صفحات اینترنتی مختلف وب سایت دیدن کنید.

مفهوم سیستم توصیه‌گر چیست؟

اگر وب‌سایت فروشگاهی مورد نظر از فناوری سیستم‌های توصیه‌گر بهره ببرد، پس از مرور چند صفحه اینترنتی شما با پیشنهادهای مرتبط با جست‌وجوی خود مواجه خواهید شد. مثلا اگر در سایت یک لباس تهیه کنید این سیستم یک شلوار متناسب با این به شما معرفی میکند که عموما مورد قبول شما بوده ان را خریداری خواهید کرد.

مراحل کار سیستم توصیه‌گر

۱. نرمال‌سازی و تبدیل دیتا
۲. آموزش مدل
۳. ارزیابی
۴. بهینه‌سازی مدل

با توجه به تفاوت در سلیقه بین افراد مختلف، بی شک محصولی که یک کاربر انتخاب می‌کند با کاربر دیگر متفاوت بوده و قطعا عملکرد سیستم‌های توصیه‌گر نیز باید متفاوت باشد.

نقش سیستم‌های توصیه‌گر در کسب‌وکارها

سیستم‌های توصیه‌گر تاثیر بسزایی درآمد شرکت‌های مختلف دارند و اگر درست استفاده شوند می‌توانند موجب سوددهی بسیار بالایی برای شرکت‌ها باشند و باعث افزایش مشتری‌ها به شکل خوشه‌ای بشوند و رضایت نسبی کاربران را به دنبال داشته باشند.

هدف اصلی سیستم‌های ریکامندر افزایش راندمان فعالیت‌های بازاریابی با ارائه بهترین پیشنهادها به مخاطبین کسب و کار است.

به همین دلیل الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند تصمیم‌های بهتری بگیرند تا هدف سیستم به شکل بهتر انجام شود. پس کسب‌وکارهای بزرگ دیجیتال با بودجه‌های زیاد می‌توانند از این مزیت فناوری بهره ببرند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه فریلنسر داده کاوی شویم؟

تعدادی از شرکت‌هایی که از این فناوری بهره می‌برند:

آمازون
گوگل
اینستاگرام
یوتیوب

عموما برای پیاده‌سازی این سامانه‌ها نیاز به بیگ دیتا و طراحی یک شبکه عصبی چند متغیره می‌باشد، که با تعیین وزن و بایاس مناسب شباهت‌سنجی مناسب را انجام دهد. سپس با اصل پاداش و جزا موارد مشابه را ابتدا مشخص کرده و سپس در خروجی چاپ کند.

اما طراحی یک سیستم به سادگی یک کد پایتون نیست. اگر علاقه دارید یک سیستم توصیه‌گر خوب طراحی کنید سایر مقالات مارا نیز دنبال کنید. مفهوم سیستم توصیه‌گر چیست؟در ادامه با ما باشید.

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
آنالیز سایت توسط گوگل 1 دقیقه

آنالیز سایت توسط گوگل

آژانس معاملات هوشمند

آنالیز سایت توسط گوگل چگونه انجام می‌شود؟ گوگل چه ابزارهایی برای آنالیز و بهبود سئو سایت دارد؟ در این نوشتار بر آنیم این موارد را بررسی کنیم. گوگل ابزارهای بسیار عالی برای آنالیز سئو سایت دارد. این ابزارها از آن جهت اهمیت و اعتبار دارند که گوگل خودش یک موتور جستجو است. و با توجه […]

1 دقیقه

معماری داده بزرگ چیست؟

golearnwork

معماری داده بزرگ چیست؟ در این مقاله در مورد داده بزرگ توضیح دادیم و حالا درباره معماری و ساخت آن سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید. معماری داده‌های بزرگ پایه و اساس تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ به شمار می‌رود. معماری داده بزرگ سیستمی کلی است که برای مدیریت حجم زیادی از داده‌ها استفاده […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان