1

مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟

مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مباحث و معیارهای مهم در خرید ان‌اف‌تی که utility نامیده می‌شود بپردازیم.

در مورد NFTها، این مقاله را هم حتما بخوانید.

مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟

یوتیلیتی (utility) در لغت به معنای کاربردپذیری یا سودمندی است. ولی خیلی ساده بخواهیم بگوییم ، در بحث ان‌ا‌ف‌تی‌ها، هر NFT یک کاربردی دارد که این کاربردها همان utility هستند.

البته کالکشن و NFT‌هایی که هیچ کاربردی ندارند بسیار داریم. آن‌ها صرفا از نظر هنری و زیبایی‌شناسی اهمیت دارند، و هم‌چنین NFTهایی هم داریم که هیچ هنر یا کاربردی ندارند. حتی ممکن است قیمت‌های بسیار بالایی به دلیل ترند و هیجانات نسبت به کالکشن داشته باشند.

خوب حالا این کاربردها چی هستند؟

درواقع وقتی شما به عنوان سرمایه‌گذار قصد خرید NFT دارید حتما باید از کاربرد آن مطلع باشید. ما چند مورد را مثال زده و برخی را بررسی می‌کنیم.

به طور مثال، NFTهایی هستند که شما با خرید و stake کردن آن در پلتفرم مورد نظر، سود روزانه می‌گیرید. حالا ممکن است دارای زمان محدوو یا نامحدود باشد.

مثال دیگر NFT Gamingها هستند که برای ورود به‌ آن بازی‌ها با امکان کسب درآمد، شما نیاز به یک NFT از آن پروژه دارید. معمولا NFTهای طبقه‌بندی شده با قدرت، سرعت و کاربردهای مختلفی در بازی هستند. یا بازی‌های دیگری هستند که برای مثال زمینی که شما داخل بازی می‌خرید یک NFT هست و کاراکترهای بازی NFT هستند و با خرید و فروش و بازی کردن با آن‌ها کسب درآمد می‌کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

حتی در بعضی پروژه‌ها دیده می‌شود که با خرید یک ان‌اف‌تی ، کاربرد آن در دنیای واقعی مشخص می‌شود. یعنی تیم پروژه در دنیای واقعی کاری را می‌کند و قسمتی از آن را با کسانی که NFT پروژه را دارند به اشتراک گذاشته و درواقع با جمع کردن سرمایه با آن کار می‌کند و سود سرمایه‌گذاران را‌ پرداخت می‌کند.

تریدرهایی هستند که ربات تریدر دارند و با خرید NFT پروژه آن‌ها ، با پول شما ترید می‌کنند و قسمتی از سود را به شما می‌دهند.

حتی ورودی بعضی مجالس و جلسات و شرکت در بعضی مسابقات و … می‌تواند با خرید NFT باشد. کارت ماشین‌هایی هستند که به صورت NFT شکل گرفته‌اند.

کاربرد ان اف تی در آینده

پیش‌بینی می‌شود که در آینده  کارت‌های شناسایی و خیلی از مدارک به صورت NFT شوند و این دنیای بی‌پایان بدون مرز قابلیت هر کاری را دارد.

تشخیص utility یک پروژه NFT

حال سوال دیگر این است که از کجا می‌توان utility یک پروژه NFT را فهمید؟

معمولا هر پروژه‌ای یک سایت رسمی دارد که آنجا درمورد کاربرد و تمامی جوانب صحبت کرده است و شما با سرچ کردن پروژه مورد نظر در مارکت‌پلیس یا گوگل می‌توانید سایت پروژه را پیدا کنید.

راه دیگر دیسکورد است. اگر به هر دلیلی از داخل سایت متوجه کاربرد نشدید یا پیدا نکردید، با وارد شدن به دیسکورد پروژه مدنظر و صحبت کردن با بقیه می‌توانید هر سؤالی در مورد آن پروژه بپرسید و از کاربرد و مسائل دیگر یا حتی میزان درآمد و رضایت بقیه سرمایه‌گذاران مطلع بشوید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع سرمایه گذاری در جهان: ۷ نوع رایج سرمایه گذاری

سعی کردیم چند نمونه از کاربردهای رایج NFTها را توضیح دهیم. ولی یادتان باشد که این امر به این سادگی نیست و نیاز به بررسی بسیار دارد.

  • این‌که این پروژه توانایی انجام کاری که می‌گوید را دارد؟
  • امکان‌پذیر هست یا خیر ؟
  • و آیا میتوان اعتماد کرد یا نه؟

همه مسائلی است که شخص سرمایه‌گذار باید بررسی کرده و تصمیم نهایی را بگیرد.

که هرچند در مقاله rarity گفتیم این هم تنها دلیل خرید یک ‌NFT نیست و علاوه بر بررسی utility باید تمامی جوانب دیگر را نیز بررسی کرد و ریسک دنیای کریپتو و NFT را هم پذیرفت.

در این مقاله، دانستیم مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست، و درباره ویژگی‌ها و کاربرد آن صحبت کردیم. با سپاس از مطالعه شما.

رامتین علیا

رامتین علیا هستم، متولد ۱۳۸۲، دانشجوی زیست شناسی مولکولی و علاقه‌مند به برنامه‌نویسی. از ۱۵ سالگی به بیت‌کوین علاقه داشتم. کم کم اخبار مربوط به کریپتو دنبال کردم تا عید ۱۴۰۰ که با داییم ملاقات داشتم و سر نخ ورود به دنیای کریپتو و مخصوصا دیفای رو برام‌ باز کرد. از اونجا شد که علاقه خیلی زیادی پیدا کردم و با کمک داییم و مطالعه خودم به این دنیای دوست داشتنی وارد شدم.

مطالب مرتبط
1
مفاهیم پایه دیفای چیست؟ 1 دقیقه

مفاهیم پایه دیفای چیست؟

golearnwork

مفاهیم پایه دیفای چیست؟ در این مقاله برآنیم درباره مفاهیم پایه دیفای صحبت کرده و آن‌ها را تشریح کنیم. با ما همراه باشید. مقدمه امور مالی غیرمتمرکز که معمولاً با عنوان اختصاری دیفای نیز (DeFi) شناخته می‌شود، خود را به عنوان یک مفهوم انقلابی در دنیای مالی تثبیت کرده است. DeFi که مخفف عبارت انگلیسی […]

تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای چیست؟ 1 دقیقه

تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای چیست؟

golearnwork

تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای چیست؟ در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف خلاصه و مختصر این دو مفهوم، به بررسی تفاوت‌های این دو بپردازیم. با ما همراه باشید. تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای در سال‌های اخیر، دنیای مالی با ظهور ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تحول قابل توجهی را شاهد […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان