1

مهارت های تدریس در اینترنت چیست؟

مهارت های تدریس در اینترنت چیست؟ در این آموزش ویژگی‌های مهارتی یک مدرس آنلاین خوب را توضیح خواهیم داد. به همراه ۹ مهارت مهم.

این آموزش بخشی از دوره چگونه معلم اینترنتی شویم؟ می‌باشد.

امروزه به دلایل متعدد ، میل بسیاری از دانشجویان برای عدم حضور در کلاس‌ها بیشتر شده. دسته‌ای به دلیل شاغل بودن توانایی حضور در کلاس ندارند. عده‌ای دیگر هم شاید سلیقه‌شان با یادگیری الکترونیک مناسب‌تر باشد. به همین دلیل ، یادگیری الکترونیک و نقطه مکمل آن ، تدریس آنلاین بسیار رایج شده است.

این فرصتی خوب و البته پر چالش برای کسانی است که می‌خواهند به حرفه تدریس آنلاین بپردازند و از این راه به زندگی و پیشرفت خود ادامه دهند.

فرقی ندارد قبلا معلم بوده باشید یا نه ، در این آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای تدریس آنلاین را به شما آموزش خواهیم داد. هرچند این نکته قابل ذکر است که آموزش کافی نیست و کسب مهارت تدریس آنلاین به تجربه نیز نیاز دارد.

مهارت های تدریس در اینترنت

در ادامه چند مهارت مهم که در پکیج تدریس آنلاین قرار می‌گیرد را برای شما تشریح خواهیم کرد.

تسلط بر موضوع تدریس

بدیهی‌ترین مهارت یک مدرس اینترنتی این است که به موضوع تخصصی خود اشراف کامل داشته باشد. هر چه اطلاعات تخصصی‌تان از موضوع مورد آموزشتان بیشتر باشد ، بهتر است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  نقش تکنولوژی جدید در آموزش چیست؟

بهتر است در زمینه تخصصی خود مدرک یا گواهینامه معتبر نیز داشته باشید.

دائما در موضوع تخصصی تدریستان خود را بروز کنید. در دنیای انفجار اطلاعات هستید و شاید اطلاعات یک هفته پیش ، یک روز پیش و حتی یک ساعت گذشته هم به کارتان نیاید!

تسلط به فنون تدریس

شما بایستی پیش از هر چیز دیگری ، مهارت تدریس داشته باشید. بایستی بتوانید موضوع را به شاگردان خود انتقال داده و تفهیم کنید.

راهکارهای زیر می‌تواند در این امر کمکتان کند:

از فنون گشتالت استفاده کنید.

  • موضوعات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را به موضوعات کوچک‌تر تقسیم کنید. و هر بخش کوچک شده را به سادگی توضیح دهید.
  • از تداعی‌ها استفاده کنید. (مجاورت ، مشابهت ، تجزیه و ترکیب)

از مثال استفاده کنید.

به گفته آلبرت اینشتین ، آموزش یعنی مثال زدن. شما بهترین کاری که می‌توانید برای تفهیم و انتقال یک مطلب انجام دهید ، ارائه آن با ذکر مثال است. مثال‌ها می‌توانند بیش از حد ساده یا خلاقانه باشند.

تجربه شخصی تعریف کنید.

از تجربیات شخصی خود در اموری که داشتید ، برای تدریس به شاکردانتان استفاده کنید.

کنجکاوسازی کنید.

لازم نیست همه مطالب را از اول تا آخر بیان کنید. در جای مناسب خلاءهایی ایجاد کنید و شاگردانتان را به تفکر و خلاقیت وادارید.

آشنایی با تکنولوژی

شاید احساس کنید تیترهای این مقاله خیلی ساده هستند. ولی بایستی از سادگی به سمت پیچیدگی برویم. بنابراین بهتر است بدانید که یک مدرس آنلاین ، بایستی با کامپیوتر و اینترنت آشنایی لازم داشته باشد.

آشنایی با پلتفرم‌های آموزشی

حالا وارد مباحث تخصصی‌تر می‌شویم. پلتفرم آموزشی یک نرم‌افزار یا سیستمی از نرم‌افزارهای آموزشی است که مختص به آموزش اینترنتی و یادگیری الکترونیک ساخته شده.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  یادگیری در اینترنت چگونه است؟

از جمله نرم‌افزار‌های مهم آموزش آنلاین LMSها هستند که امکان برنامه‌ریزی درسی ، رعایت پیش‌نیازها و بازخورد گیری از شاگردان را به شما می‌دهند.

LMSها و سیستم‌های نرم‌افزاری مشابه ، برای یادگیرندگان الکترونیک تجربه یادگیری ایجاد می‌کنند.

ایجاد کردن تجربه آموزشی

شما به عنوان مدرس آنلاین بایستی برای دانشجویان خود تجربه آموزشی ایجاد کنید. این کار را به کمک LMSها و سایر سیستم‌های نرم‌افزاری می‌توانید انجام دهید.

این تجربه آموزشی شامل برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق ارائه ، ایجاد تعامل شاگردان با محتوای آموزشی (اعم از متن ، صوت ، تصویر و ویدیو) و ارائه سیستم مناسب بازخورد می‌باشد.

ایجاد تعامل

شما با انواع نرم‌افزارهای LMS و مشابه‌هایش می‌توانید تعامل ایجاد کنید. تعامل یعنی ایجاد درگیری و سرگرم‌سازی مخاطب با محتوای آموزشی. با راهکاری زیر می‌توانید این تعامل و میزان درگیری را افزایش دهید:

۱. چت‌باکس پرسش و پاسخ ایجاد کنید.
۲. از آموزش‌های ویدیویی (Video Learning) و نیز بازی‌محور (Gamification) استفاده کنید.
۳. از کوئیزهای مناسب و سرگرم‌کننده استفاده کنید.
۴. مسابقات رقابتی برگزار کنید.
۵. امکان چت شاگردان با خودتان و با یکدیگر را فعال کنید.

خُردآموزی (میکرولرنینگ)

دنیای امروز دنیای استفاده بهینه از زمان است. امروزه روز بسیاری از افراد زمان ، توانایی و یا حوصله نشستن سر کلاس‌های طولانی مدت را ندارند.

آن‌ها می‌خواهند از زمان‌های استراحت یا رفت و آمد خود برای آموزش استفاده کنند. (یادگیری در حرکت)

به همین دلیل ، میکرولرنینگ به یکی از مهم‌ترین ترندهای یادگیری الکترونیک تبدیل شده است.

پس سعی کنید دوره‌های آموزشی خود اعم از محتوای متنی ، صوت یا ویدیو را در مدت زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه جمع و جور کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه کارآموزان را استعدادیابی کنیم؟

اگر دوره شما طولانی است ، آن را به دوره‌های کوچکتر با عناوین و محتواهای فرعی‌تر تقسیم کرده و تا حد امکان سعی کنید دوره‌ها مستقل باشند. و آموزندگان پس از اتمام دوره ایجاد پایه آموزشی جدید را در خود حس کنند.

این راهکار البته مناسب دوره‌های آفلاین و دانلودکردنی است. برای وبینارهای آنلاین مناسب نمی‌باشد.

ایجاد بازخورد

ایجاد بازخورد به شاگردان نیز مهارت دیگری است که بایستی به عنوان یک مدرس آنلاین انجام دهید و البته به لطف همان سیستم‌های مدیریت آموزش به راحتی انجام می‌شود.

این کار سبب می‌شود که پیشرفت تحصیلی و آموزشی شاگردان خود را زیر نظر گرفته و خود آن‌ها را نیز در جریان پیشرفتشان قرار دهید.

مهارت ارتباطی آنلاین

مهارت ارتباطی آنلاین نیز از مهارت‌های بسیار حیاتی است که لازم است داشته باشید. شما باید دائما در دسترس شاگردان خود باشید ، اشکالاتشان را رفع و به پرسش‌هایشان پاسخ دهید. روابط گرم و صمیمانه‌ای با شاگردان خود برقرار کنید و با آن‌ها همدل باشید.

۹ مهارت مهم در تدریس اینترنتی

جمع‌بندی

در این آموزش در ارتباط با اینکه مهارت های تدریس در اینترنت چیست صحبت کردیم و انواع مهارت‌های لازم را بر شمرده و توضیح دادیم. با ادامه آموزش‌ها همراه باشید. با آرزوی موفقیت. لینک ارتباط در تلگرام

مطالب مرتبط
1
گیمیفیکیشن و کاربرد آن چیست؟ 1 دقیقه

گیمیفیکیشن و کاربرد آن چیست؟

golearnwork

گیمیفیکیشن و کاربرد آن چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به موضوعی مهم در بازاریابی و آموزش و یادگیری در اینترنت بپردازیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: یادگیری در اینترنت چگونه است؟ گیمیفیکیشن چیست؟ هدف گیمیفیکیشن ارائه راهنمایی و بازخورد فعال به مخاطبان از طریق بازی و پویایی ایت که به پلتفرم‌های آنلاین افزوده می‌شود. اهداف […]

1 دقیقه

یادگیری در حرکت

golearnwork

یادگیری در حرکت چیست؟ چگونه از یادگیری در حرکت و تکنیکهای آن می توان برای بهینه سازی آموزش استفاده کرد؟ کاربرد میکرو لحظه ها در آموزش. مهم است که در تمام دوران زندگی خود در حال آموختن باشیم، حتی پس از فارغ التحصیلی. اما برای یک کارمند یا کسی که روزانه ساعات زیادی در حال […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان