1

موتور جستجو وب چیست؟

موتور جستجو وب چیست؟

موتور جستجو وب چیست؟ در این نوشتار آموزشی بر آن شده‌ایم تا درباره یکی از مهم‌ترین ابزارهای داده کاوی و وب کاوی بحث کنیم.

نوشتارهای اصلی: داده کاوی چیست؟ ، وب کاوی چیست؟ ، چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

موتور جستجو یک نرم‌افزار با قابلیت دسترسی به اینترنت است که پایگاه داده‌ای از اطلاعات را بر اساس درخواست کاربر جستجو می‌کند.

بیشتر بخوانید: پایگاه داده چیست؟

موتور جستجو فهرستی از نتایج را ارائه می‌دهد که به بهترین وجه با آنچه کاربر در تلاش برای یافتن آن است مطابقت دارد. امروزه موتورهای جستجوی مختلفی در اینترنت موجود است که هر کدام دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود هستند.

اولین موتور جستجوی توسعه یافته Archie بود که برای جستجوی فایل های FTP استفاده می‌شد و اولین موتور جستجوی مبتنی بر متن Veronica بود. در حال حاضر محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین موتور جستجو گوگل است. سایر موتورهای جستجوی محبوب عبارتند از AOL، Ask.com، Baidu، Bing، DuckDuckGo و Yahoo.

نحوه دسترسی به موتور جستجو

برای کاربران، یک موتور جستجو از طریق یک مرورگر در رایانه، تلفن هوشمند، تبلت یا دستگاه‌های دیگر آن‌ها قابل دسترسی است. امروزه اکثر مرورگرهای جدید از یک omnibox استفاده می‌کنند که یک کادر متنی در بالای مرورگر است. omnibox به کاربران اجازه می‌دهد یک URL یا عبارت جستجو را وارد کنند. هم‌چنین می‌توانید برای انجام جستجو به صفحه اصلی هر یک از موتورهای جستجوی اصلی مراجعه کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مایکل پورتر

نحوه پیدا کردن اطلاعات در اینترنت

چگونه به موتور جستجوی وب‌سایت دسترسی پیدا کنیم؟

موتور جستجوی یک وب‌سایت را می‌توان در بالا یا کنار هر صفحه یک وب سایت با طراحی خوب یافت. به عنوان مثال، در golearnwork.com، جستجوی ما در بالای هر صفحه قرار دارد. استفاده از موتور جستجوی وب‌سایت فقط نتایج آن وب‌سایت را به شما نشان می‌دهد و نه کل اینترنت. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها ممکن است ویژگی‌های بیشتری برای استفاده آسان‌تر از جستجوی خود داشته باشند. در مورد ما، ما از یک فناوری سفارشی به نام Hopebot استفاده می‌کنیم که به بازدیدکنندگان با استفاده از جستجوی ما کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که برخی از سایت‌های کوچکتر با محتوای کم نیز ممکن است عملکرد جستجو نداشته باشند.

موتور جستجو چگونه کار می‌کند؟

از آن‌جایی که موتورهای جستجوی بزرگ حاوی میلیون‌ها و گاهی میلیاردها صفحه هستند، بسیاری از موتورهای جستجو نتایج را بر اساس اهمیت نمایش می‌دهند. این اهمیت معمولا با استفاده از الگوریتم‌های مختلف مشخص می‌شود.

خزش

منبع تمام داده‌های موتور جستجو با استفاده از یک خزنده یا ربات جمع‌آوری می‌شود که از هر صفحه در اینترنت بازدید می‌کند و اطلاعات آن را جمع‌آوری می‌کند.

فهرست‌بندی صفحات

هنگامی که یک صفحه در اصطلاح خزیده می‌شود، داده‌های موجود در آن پردازش و فهرست‌بندی می‌شوند. اغلب این ممکن است شامل مراحل زیر باشد.

۱. حذف کلمات توقف؛

۲. به کلمات باقیمانده در صفحه و دفعات تکرار آن‌ها؛

۳. ذخیره‌سازی لینک‌های صفحات دیگر

۴. ضبط اطلاعات مربوط به تصاویر، صدا و رسانه‌های تعبیه شده در صفحه.

رتبه‌بندی صفحات

داده‌های جمع‌آوری شده برای رتبه‌بندی هر صفحه استفاده می‌شود. سپس این رتبه‌بندی‌ها مشخص می‌کند که کدام صفحات در نتایج جستجو و به چه ترتیبی نمایش داده می‌شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  عناصر مدیریت برند چیست؟

در نهایت، هنگامی که داده‌ها پردازش می‌شوند، به فایل‌ها تقسیم می‌شوند، در یک پایگاه داده قرار می‌گیرند، یا در حافظه بارگذاری می شوند، که هنگام انجام جستجو می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

آیا همه موتورهای جستجو نتایج یکسانی می‌دهند؟

لزوما خیر. موتورهای جستجو از الگوریتم‌های اختصاصی خود برای فهرست‌بندی و همبستگی داده‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین هر موتور جستجو رویکرد خاص خود را برای یافتن آنچه می‌خواهید پیدا کنید دارد. نتایج آن ممکن است بر اساس مکان شما، موارد دیگری که جستجو کرده‌اید، و نتایج ترجیح داده شده توسط سایر کاربرانی که همان چیزی را جستجو می‌کنند، باشد. هر موتور جستجو به طور منحصر به فردی آن‌ها را توزین کرده و نتایج متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد.

بهترین موتور جستجو چیست؟

پاسخ این پرسش بستگی به الزامات و عملکردهای شما دارد. هیچ موتور جستجویی وجود ندارد که بهتر از بقیه باشد. بسیاری از مردم ممکن است بگویند که موتور جستجوی گوگل بهترین، محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین است. آنقدر محبوب است که مردم اغلب از آن به عنوان یک فعل استفاده می‌کنند تا به کسی بگویند در مورد سؤالی که می‌پرسد تحقیق کند.

موتور جستجوی بینگ مایکروسافت نیز محبوبیت زیادی دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. بینگ در یافتن اطلاعات و پاسخ به سؤالات کار بسیار خوبی انجام می‌دهد. بینگ هم‌چنین چیزی است که جستجو را در ویندوز 10 و موتور جستجوی یاهو تقویت می‌کند.

برای کاربرانی که حریم خصوصی دغدغه آن‌هاست، پیشنهاد می‌شود تا از Duck Duck Go استفاده کنند. این موتور جستجو کاربران خود را ناشناس می‌کند و یک راه‌کار عالی برای کاربرانی است که نگران اطلاعاتی هستند که گوگل و بینگ در مورد کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  جستجوی ارگانیک چیست؟

در این مقاله درباره این که موتور جستجو وب چیست مطالبی ارائه کردیم. سپاس از این که مطالعه کردید.

منابع

۱. تعریف موتور جستجو – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
فناوری دفتر کل توزیع شده 1 دقیقه

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

golearnwork

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟ در این مقاله قصد داریم تکنولوژی مهمی که بلاک چین بر آن بنا شده را توضیح دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) به زیرساخت‌های فناوری و پروتکل‌هایی اشاره دارد که دسترسی، اعتبارسنجی و به‌روز‌رسانی هم‌زمان رکوردها را به […]

آشنایی کامل با استراتژی فروش 1 دقیقه

آشنایی کامل با استراتژی فروش

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آشنایی کامل با استراتژی فروش را در این نوشتار آموزشی خواهیم داشت. قصد داریم تمامی اطلاعات لازم در این باره را به شما بدهیم. با ما همراه باشید. استراتژی فروش چیست؟ استراتژی فروش با شناسایی مشتریان هدف و کانال‌های فروش، مسیری را برای رسیدن به اهداف درآمدی تعیین می‌کند و سپس فرآیند فروش را برای […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان