1

نتورک مارکتینگ چیست؟ در این مقاله آموزشی بر آن هستیم که در مورد نتورک مارکتینگ توضیح داده و ضمن مشخص کردن تمایز آن با طرح‌های هرمی به این نتیجه برسیم که برای چه کسانی مناسب است.

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای یک مدل تجاری است که متکی به فروش حضوری توسط نمایندگان مستقل است که اغلب در خانه کار می‌کنند. یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای ممکن است از شما بخواهد که شبکه‌ای از شرکای تجاری یا فروشندگان ایجاد کنید تا به شما در ایجاد سرنخ و فروش کمک کند.

بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی

تعداد بسیاری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای معتبر در جهان وجود دارد ، اما برخی از آنها به عنوان طرح‌های هرمی محکوم شده‌اند. یک طرح هرمی معمولا کمتر بر فروش به مصرف کننده متمرکز می‌شود و بیشتر روی استخدام فروشندگان و شبکه‌سازی آن‌ها و الزام آنان به پرداخت کمیسیون یا خرید اجباری مانور می‌دهد.

نکات مهم در نتورک مارکتینگ چیست؟

باید دانست که بازاریابی شبکه‌ای برای همه افراد مناسب نیست. بازاریابی شبکه‌ای تنها برای افرادی با انرژی بالا و مهارت‌های فروش قوی مناسب است که می‌توانند با سرمایه‌گذاری متوسط ​​یک تجارت سودآور ایجاد کنند.

یک تجارت بازاریابی شبکه‌ای می تواند یک برنامه یا پلن واحد باشد که در آن محصولات را می‌فروشید ، یا یک پلن بازاریابی چند سطحی یا چند لایه‌ای (MLM: Multi Level Marketing) که در آن فروشندگان اضافی را نیز به کار می‌گیرید.

هشدار: مراقب شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای باشید که تنها کارکردشان ایجاد و گسترش دادن لایه‌های متعددی از فروشندگان است یا از شما می‌خواهند محصولات گران‌قیمت یا فایل‌های آموزشی را از قبل خریداری کنید.

نکته: در هر حال پیش از عضویت تحقیقات گسترده‌ای در مورد شرکت انجام دهید.

کارکرد بازاریابی شبکه‌ای چگونه است؟

بازاریابی شبکه‌ای در سراسر با نام‌های مختلفی از جمله بازاریابی چند سطحی (MLM) ، بازاریابی سلولی ، بازاریابی وابسته ، فروش مستقیم به مصرف کننده ، بازاریابی ارجاعی یا فرانشیزینگ مشاغل خانگی نیز شناخته می‌شود. اما در ایران همان عبارت MLM رایج‌تر است.

شرکت‌هایی که از مدل بازاریابی شبکه‌ای پیروی می‌کنند ، سطحی از فروشندگان را ایجاد می‌کنند ، یعنی فروشندگان تشویق می‌شوند که شبکه‌های فروشنده خود را استخدام کنند. سازندگان سطح جدیدی (بالادست یا “upline”) به ازای فروش خود و فروش افرادی که در سطح خود ایجاد کرده‌اند (پایین دست یا “downline” و یا دایرکت) کمیسیون دریافت می‌کنند. با گذشت زمان ، سطح جدیدی می‌تواند سطح دیگری را شکوفا کند ، که بیشتر به ارتقاء سطح بالاتر و همچنین سطح میانی فرد کمک می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کارایی اطلاعاتی بازار چیست؟

بنابراین ، درآمد فروشندگان بستگی به جذب نیرو و فروش محصولات دارد. کسانی که زود وارد شده‌اند و در سطح بالاتری هستند بیشترین سود را می‌برند.

FCC می‌گوید عملیات بازاریابی شبکه‌ای تک سطحی معتبرتر از برنامه‌های چند سطحی است.

مزایا و معایب بازاریابی شبکه‌ای

فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌ای همواره جنجال برانگیز و محل مناقشه بوده است. ، به ویژه نسبت به فعالیتهای چند سطحی ، نوعی بدبینی خاص وجود دارد که می‌توان آنها را طرح‌های هرمی توصیف کرد ، یعنی فروشندگان سطح بالا می‌توانند مبالغ قابل توجهی در کمیسیون‌های سطوح پایین دریافت کنند. افرادی که در سطوح پایین هستند درآمد بسیار کمتری خواهند داشت.

جذابیت بازاریابی شبکه‌ای این است که فردی با انرژی زیاد و مهارت‌های فروش خوب می‌تواند با سرمایه گذاری متوسط ​​یک تجارت سودآور ایجاد کند.

به گفته کمیسیون تجارت فدرال (FCC) ، یک قاعده کلی خوب این است که عملیات بازاریابی شبکه‌ای تک لایه معتبرتر از برنامه‌های چند سطحی است ، که در آن افراد بسته به تعداد زیرمجموعه‌های خود جذب پول می‌کنند.

برخی از نمونه‌های جهانی معتبر عملیات بازاریابی شبکه‌ای تک سطحی عبارتند از Avon Products ، Mary Kay و Excel Communications.

ملاحظات خاص

هرکسی که قصد پیوستن به یک کمپین بازاریابی شبکه‌ای را دارد باید قبل از تصمیم‌گیری تحقیقات خود را انجام دهد. این سوالات را در نظر بگیرید:

۱. آیا فروش محصولات یا جذب افراد دیگر به عنوان فرصتی برای کسب درآمد مطرح شد؟

۲. سوابق موسسان این شرکت چیست؟

۳. آیا شخصا مشتاق محصولات هستید؟

۴‌. آیا افرادی که می‌شناسید که به محصولات شرکت مشتاق هستند؟

۵. آیا محصول به طور موثر تبلیغ می شود؟

۶. آیا راهی نسبتاً سریع برای دستیابی به سود در شرکت می‌بینید؟

۷. آیا طرح و پلن معرفی شده یک طرح هرمی است؟

اگرچه برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای و چند سطحی به عنوان طرح‌های هرمی متهم شده‌اند ، اما تفاوت‌های مهمی نیز میان آن‌ها وجود دارد. در حالی که کسانی که قادر به جذب اعضای بیشتری در پلن هستند ، اغلب می‌توانند از کمیسیون‌های بیشتری برخوردار شوند.

بازاریابی شبکه‌ای فی نفسه یک ساختار تجاری مشروع و قانونی است که محصولات و خدمات واقعی فروخته شده به مشتریان را ارائه می‌دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تخریب خلاق در نوآوری چیست؟

آیا با پیوستن به یک کمپین بازاریابی شبکه‌ای درآمد کسب می‌کنم؟

مطمئناً ممکن است ، اما برای همگان میسر نیست. برخی از افراد موفقیت زیادی در بازاریابی شبکه ای می‌یابند ، که تا حد زیادی به دلیل توانایی آن‌ها در جذب اعضای بیشتر در شبکه است.

خودشناسی در این امر بسیار اهمیت دارد. شما بایستی خود را بشناسید و ببینید آیا به قول معروف: “آدمِ این کار هستید یا خیر.” در این صورت است که می‌توانید در نتورک مارکتینگ موفق باشید وگرنه زمان و پول خود را از دست خواهید داد.

منابع درآمد در نتورک مارکتینگ چیست؟

در نتورک مارکتینگ دو منبع اصلی درآمد وجود دارد: فروش محصولات و کمیسیون‌های فروش توسط اعضای تیم دست پایین شما.

هر چه تیم بزرگتر تعداد افراد بیشتری از شما منشعب بشود ، پول بیشتری به دست خواهید آورد.

اکثر افرادی که به برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای قانونی می‌پیوندند ، پول کمی دریافت می‌کنند یا حتی بدون درآمد می‌مانند.

برخی از مردم می‌توانند ریسک کنند و پول از دست بدهند. برخی نیز ممکن است درگیر یک طرح هرمی غیرقانونی شوند و متوجه نشوند که به یک بیزینس متقلبانه پیوسته‌اند و ممکن است هر چیزی را که سرمایه‌گذاری می‌کنند از دست بدهند.

پس درست قبل از اینکه بی‌گدار به آب بزنید ، تحقیق کنید و از اطرافیان بپرسید.

الفبای نتورک مارکتینگ چیست؟

در نتورک مارکتینگ چند استراتژی و فعالیت مهم وجود دارد که عبارتند از: استراتژی‌های فروش ، دعوت ، پرزنت ، فالو کردن و اهرم‌های تکثیر.

فروش: فروش محصولات و خدمات شرکت به مشتریان بالقوه.

دعوت: بر اساس سیرکل‌های ارتباطی افراد و میزان دوری و نزدیکی به آن‌هاست. این مسئله هم مزایا و هم معایبی دارد.

پرزنت کردن: به این معنی است که فرد دعوت شده در یک جلسه توسط خود شما یا بالادستی‌های شما مورد مصاحبه قرار گرفته و فعالیت‌های شرکت به او معرفی می‌شود.

فالو کردن: به این معنی نیست که فردی را که پرزنت کرده‌اید در صورتی که در جلسه اول برای فعالیت قانع نشود جلسات دیگری برای او برگزار کنید و یا از طریق تلفن با او در تماس باشید ، تا روزنه‌ای برای جذب مجدد وی پیدا کنید. این فعالیت اگرچه که از فعالیت‌های مهم بازاریابی شبکه‌ای به شمار می‌رود اما درست یا غلط بودن آن از نظر اخلاقی ممکن است محل تردید باشد.

اگر در شرکت مناسب و قانونی فعالیت کنید و فعالیت خود را به درستی انجام دهید شما خواهید توانست به درآمد غیرفعال خوبی دست پیدا کنید. اما با توجه به جو تبلیغاتی موجود در جوامع و نیز سوء استفاده بسیاری از شرکت‌ها و تیم‌های نتورک مارکتینگ ، این مسئله همواره دستخوش ابهامات جدی قرار می‌گیرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

چند نمونه از برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

چندین برنامه MLM مانند Tupperware ، محصولات Avon ، Rodan + Fields ، Amway ، Herbalife ، Vorkwork و Mary Kay و … وجود دارد.

سودآورترین برنامه بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

شرکت Amway به عنوان یکی از پیشروان نتورک مارکتینگ ، همواره در صدر فهرست قرار دارد.

پرفروش‌ترین برندهای Amway عبارتند از ویتامین Nutrilite ، مواد معدنی و رژیمی ، Artistry Skin Care and Color Cosmetics ، سیستم‌های تصفیه آب eSpring و نوشیدنی‌های انرژی XS – که همگی به طور انحصاری توسط کارآفرینان Amway Independent فروخته می‌شوند. در سال 2019 ، 8.4 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

در ایران

در ایران نیز بازاریابی شبکه‌ای همانند سایر نقاط جهان همواره جنجال برانگیز و محل مناقشه بوده است. دائماً بحث‌هایی پیرامون قانونی بودن و مشروع بودن نتورک مارکتینگ مطرح می‌گردد. از آن‌جایی که در ایران در ادوار خاصی شرکت‌های هرمی با طرح‌های هرمی اقدام به کلاهبرداری از قشر قابل توجهی از جوانان ایرانی کردند ، همواره دیدی منفی نسبت به نتورک مارکتینگ در جامعه ایران وجود داشته و دارد.

اما با این حال در ایران نیز شرکت‌هایی توانسته‌اند به صورت قانونی مجوز گرفته و به فعالیت در حیطه بازاریابی شبکه‌ای بپردازند. برخی از این شرکت‌ها نیز نسبتاً موفق عمل کرده‌اند.

از جمله شرکت‌های نسبتا موفق در این عرصه می‌توان به شرکت‌های بادران ، بیز و مروارید پنبه‌ریز اشاره نمود. شرکت پنبه‌ریز بیشترین تمرکز خود را روی نیچ مارکتینگ محصولات آرایشی ، بهداشتی و سلولزی قرار داده است ، در حالی که دو شرکت دیگر علاوه بر محصولات آرایشی و بهداشتی ، اقدام به فروش محصولات دیگری نظیر مواد غذایی ، انواع عطرها ، محصولات خاص و غیره نیز می‌کنند.

اما بسیاری از بازاریاب‌های شبکه‌های و تیم‌های نتورک مارکتینگ این شرکت‌ها با چالش‌های جدی مواجه شده و شکست خورده و دست از فعالیت کشیده‌اند.

بنابراین توصیه می‌شود که به هیچ عنوان تحت تاثیر پرزنتورهای این شرکت‌ها قرار نگیرید و صرفاً علاقه و توانایی خود در فروش محصولات و تشکیل تیم را برای ورود به چنین فعالیت‌هایی مدنظر قرار دهید.

در این مقاله راجع به اینکه نتورک مارکتینگ چیست صحبت کردیم و ضمن تشریح مزایا و معایب آن ، جنبه‌ها و ملاحظات اجتماعی و قانونی آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم و بیان کردیم برای چه کسانی مناسب است. با تشکر از مطالعه شما.

منبع

۱. چیستی نتورک مارکتینگ – اینوستوپدیا – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

بازاریابی کل نگر چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

بازاریابی کل نگر چیست؟ در این مقاله بر آن هستیم تا درباره بازاریابی کل نگر و اجزا و ویژگی‌های آنها بحث کنیم با ما همراه باشید. زمانی که یک کسب و کار متقاعد شده باشد که تمام جنبه‌های استراتژی بازاریابی آن به هم مرتبط هستند، دارد از رویکرد بازاریابی کل نگر استفاده می‌کند. توسعه برنامه‌های […]

بازاریابی خدمات چیست 1 دقیقه

بازاریابی خدمات چیست؟ انواع، ویژگی‌ها و استراتژی‌های آن کدامند؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

بازاریابی خدمات چیست؟ در این مقاله برآنیم که در مورد بازاریابی خدمات، انواع ویژگی‌ها و استراتژی‌های آن توضیح دهیم. با ما همراه باشید. تفاوت بازاریابی خدمات و محصولات خدمات اعمال، فرآیندها و عملکردها هستند. خدمات شامل کلیه فعالیت‌های اقتصادی است که تولید آن‌ها یک محصول یا ساختار فیزیکی نیست، بلکه عموماً در زمان تولید مصرف […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان