1

هاست چیست؟ انواع و کارکردهای آن چیست؟

هاست چیست؟ انواع آن کدام است؟ کارکرد آن چیست؟ هاست اختصاصی ، اشتراکی ، مجازی و … چیست؟ برای رسیدن به پاسخ همراهان باشید.

هاست به معنای میزبان ، وظیفه میزبانی از سایت‌ها یک سری خدمات را بر عهده دارد.

هاستینگ چیست؟

شرکتی است که خدمات میزبانی هاست را ارائه می‌دهد.

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر بزرگ است که داده‌های تمام سایت‌هایی که به آن‌ها خدمات ارائه‌ می‌کند را در خود ذخیره می‌کند. هم‌چنین آن‌ها را برای بازدیدکنندگان سایت‌های تحت میزبانی خود به اشتراک می‌گذارد.

لوازم طراحی سایت چیست؟

هاست

که در این نوشتار مفصل راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

دامنه

دامنه عبارت نام سایت شماست که توسط DNS به هاست مربوط می‌شود. کاربران سایت شما را با دامنه آن خواهند شناخت. و به وسیله تایپ آن در مرورگر خود به هاست سایت شما متصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: DNS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا

نرم‌افزاری است که به وسیله آن می‌توانید محتوای خود را مدیریت کنید. نوشتن و ویرایش محتوای متنی ، بارگذاری عکس و فیلم و نصب افزونه‌های کاربردی از کاربردهای آن است. نیز برای سئو و بهینه‌سازی سایت استفاده دارد. معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا شامل وردپرس و جوملا هستند. برای وردپرس حتی هاست‌های ویژه‌ای به نام هاست وردپرس در نظر گرفته شده که در ادامه می‌بینیم.

تفاوت هاست و سرور

سرور یک کامپیوتر بزرگ و متشکل از قطعات مختلف سخت‌افزاری است. نرم‌افزار وب‌سرور بر روی آن نصب می‌شود. اما هاست فضای نرم‌افزاری کوچکتری از سرور است که برای ارایه خدمات به یک سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات لازم در انتخاب هاست

فضای هاست

هاستی را انتخاب کنید که فضای بیشتری از نظر ذخیره‌سازی و استوریج دیتا را داشته باشد. فضای ارائه شده توسط شرکت‌های هاستینگ با واحد گیگابایت مشخص می‌شود. برای شناخت از میزان فضاهای مختلف و هزینه آن ، پلن هاستینگ را مشاهده کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سیستم عامل چیست؟

پهنای باند (Boundwidth)

میزان مجاز نقل و انتقال داده در یک ماه را پهنای داده می‌نامیم. هر چه بیشتر باشد بهتر است. اگر شما پهنای داده مجاز یک ماهه‌تان را مصرف کنید ، سایت شما معلق (ساسپند) می‌شود و تا پایان آن ماه حق تولید محتوای جدید ندارید. پس هاستینگ با پهنای باند مناسب انتخاب کنید‌.

نرخ آپ تایم بالا (Uptime)

نرخ آپ تایم به معنای مدت زمانی است که سرور بدون وقفه و قطعی سیستم کار می‌کند. در بازه زمانی یکساله سنجیده می‌شود. پارامترهای زیر در آن مؤثر است:

سرورهای redundant

می‌توان ساختار شبکه را به گونه‌ای طراحی کرد که در صورت قطعی یک سرور ، سروری موازی با سرور down شده شروع به فعالیت کند. در این حالت هیچ وقفه‌ای در خدمات رسانی هاستینگ پیش نمی‌آید. بلکه فقط محل فیزیکی هاست از روی یک سرور به سرور دیگر انتقال پیدا می‌کند.

به این روش ، افزونگی یا redundancy می‌گویند. برخی از توپولوژی‌های شبکه مانند توپولوژی مش (Mesh) از افزونگی پشتیبانی می‌کنند. این موضوع با مفهوم ابر و هاست ابری در ارتباط است که توضیح خواهیم داد.

دارا بودن load balancing قوی

کنترل پنل مناسب

نرم‌افزاری است که بر روی هاست نصب می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید دیتابیس ، دامنه اصلی ، دامنه‌های ادان ، سابدامین‌ها ، انواع فایل‌های سایت و … را مدیریت کنید.

کنترل پنل‌های معروف و محبوب عبارتند از:

CPanel: که بیشتر برای هاست های لینوکسی به کار می‌رود.

دایرکت ادمین: برای هاست‌های لینوکسی

Plesk: برای هاست ویندوز و لینوکس

در مورد هاست‌های ویندوز و لینوکس توضیح خواهیم داد.

تفاوت کنترل پنل و سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا همان‌گونه که از نامش پیداست ، برای نوشتن ، تولید و ویرایش انواع محتوا به کار می‌رود. با آن صفحات سایت خود را می‌سازید و ویرایش می‌کنید و پست‌های بخش بلاگ را ارسال می‌کنید. سیستم مدیریت محتوا هم‌چنین برای سئو و بهینه‌سازی کاربرد دارد. اما کنترل پنل کارکردش ریشه‌ای تر از سیستم مدیریت محتوا هست و با زیرساخت‌های فنی سایت نظیر دیتابیس ، تنظیم هاست و DNS و دامنه سروکار بیشتری دارد. هرچند که کارکرد این دو هم‌پوشانی‌هایی نیز با هم دارند. (به خصوص در بخش مدیریت پرونده‌ها و پوشه‌ها)

بکاپ گیری

یک هاستینگ قوی باید دارای امکان بکاپ گیری از سایت شما باشد. تا در صورت وقوع هرگونه پیشامد غیر مترقبه ، نسخه قبلی قابل بازیابی باشد.

پشتیبانی

شرکت هاستینگی قوی محسوب می‌شود که کارکنان و متخصصانش در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  محیط رایانش چیست؟

امنیت

امنیت قوی از مهم‌ترین فاکتورهای یک هاستینگ خوب است. چرا که برخی از نفوذپذیری‌ها صرفا از راه سرور و هاستینگ صورت می‌گیرد.

انواع هاست

حال پس از پاسخ به پرسش هاست چیست؟ و تعاریف آن ، به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

انواع هاست بر اساس عملکرد فنی

هاست اشتراکی

مدل: یک سرور ، چند هاست با مرزهای نامشخص

هاست اشتراکی ارزان‌ترین و به صرفه‌ترین نوع هاست است. در این مدل ، یک سرور میزبان چندین سایت می‌شود. در این حالت ، سایت‌ها با استفاده مشترک از منابع هاست نیاز خود را برطرف می‌کنند. هر سایت یک هاست دارد اما هاست‌ها در هم تنیده و همپوشانی شده هستند.

از مزایای این طرح می‌توان به ارزان بودن منابع هاست اشاره کرد. چرا که چندین وبمستر از آن‌ها استفاده می‌کنند. هم‌چنین می‌توان تا حد زیادی میزان این منابع را برای هر سایت ارتقا داد.

اما هاست اشتراکی معایبی هم دارد. از جمله اینکه استفاده بیش از حد یک سایت از منابع مشترک هاست می‌تواند سبب اختلال در عملکرد دیگر سایت‌ها شود.

مهمترین عیب دیگر ، امنیت سایت‌ها است. چرا که برخی از حملات مانند DiDOS ، صرفا از طریق هاست و ارسال درخواست‌های فیک اشباع شده در سرور انجام می‌شود. پس تمام سایت‌های مرتبط با سرور در خطر قرار می‌گیرند.

برای رفع معایب ، سرور باید ایمن‌سازی شود.

هاست اختصاصی

مدل: یک سرور ، یک هاست

در این مدل ، هر سایت صرفا از یک سرور مختص به خود استفاده می‌کند و با سایت دیگری شریک نمی‌شود. مزایا و معایب آن دقیقا معکوس هاست اشتراکی است. به دلیل اختصاص داشتن یک سرور به سایت ، امکان ارتقا منطقی وب‌سایت فراهم نیست. تنها ارتقا فیزیکی ممکن است که بسیار پر هزینه خواهد بود. اما هاست اختصاصی امنیت بالاتری دارد. هم‌چنین امکان تداخل استفاده از منابع که در هاست اشتراکی وجود داشت ، اینجا ممکن نمی‌شود.

هاست مجازی

مدل: یک سرور ، چند هاست مجزا و مرزبندی شده

در هاست مجازی ، مانند هاست اشتراکی یک سرور میزبان چندین سایت می‌شود ، با این تفاوت که از منابع به صورت مشترک استفاده نمی‌شود. بلکه هر سایت ، هاستی با مرزبندی و پارتیشن تعریف شده دارد. البته این مرزبندی به صورت فیزیکی انجام نمی‌شود بلکه منطقی است. به همین دلیل به آن هاست مجازی گفته می‌شود. عملکرد هاست مجازی درست مانند نرم‌افزار VMWare است که کار پارتیشن‌بندی فضای درایو به صورت منطقی و اختصاص هر پارتیشن به یک سیستم عامل مشخص را انجام می‌دهد.

هاست مجازی از هر جهت بهینه است. هم امکانات مناسب دارد و هم قیمت خوب.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست ابری

مدل: چند سرور ، چند هاست شناور

هاست ابری چیست؟ در هاست ابری ، یک هاست درون یک سرور قرار نمی‌گیرد. بلکه می‌تواند به صورت همزمان و شناور در چندین سرور حضور داشته باشد. در این حالت در صورت قطعی و Down شدن یک سرور ، هاست می‌تواند از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرورهای دیگر استفاده کند. هاست ابری به احتمال قوی آینده این صنعت خواهد بود.

انواع هاست بر اساس سیستم عامل

هاست لینوکس

هاستی است که سیستم عامل آن لینوکس (عمدتا توزیع‌های دبیان و فدورا) است. نرم‌افزار‌های به کار رفته در آن بیشتر با زبان‌های پایتون ، PHP و perl نوشته می‌شوند. دیتابیس آن با زبان MySQL نوشته می‌شود.

هاست ویندوز

هاست ویندوز از نسخه‌های سیستم عامل ویندوز سرور استفاده می‌کند. نرم‌افزار‌های به کار رفته در آن با برنامه‌های ASP و ASP.net نوشته می‌شوند. دیتابیس آن با زبان MSSQL نوشته می‌شود.

انواع هاست بر اساس سیستم مدیریت محتوا

هاست وردپرس

هاست وردپرس چیست؟ هاستی لینوکسی است که مناسب با وردپرس طراحی شده است. زیرا وردپرس دارای برنامه‌ها ، افزونه‌ها و قالب‌هایی است که برای راه‌اندازی آن تجهیزات زیادی لازم است و هر هاستی نمی‌تواند از وردپرس پشتیبانی کند. هم‌چنین هاست وردپرس مناسب سایت‌های فروشگاهی به ویژه پشتیبانی شده با افزونه ووکامرس می‌باشد.

برای بهره‌مندی از بهترین هاست وردپرس با بهترین کیفیت اینجا را کلیک کنید.

انواع هاست بر اساس نوع استفاده و کاربرد

هاست فروشگاهی

هاست فروشگاهی چیست؟ هاستی است که مخصوص فروش محصولات دانلودی طراحی می‌شود. مانند هاست ووکامرس که زیرمجموعه هاست وردپرس است. ووکامرس اصلی‌ترین افزونه فروشگاهی وردپرس به شمار می‌رود.

هاست دانلود

هاستی است با فضای ذخیره‌سازی و استوریج بالا که کاربران می‌توانند فایل‌ها و برنامه‌هایی با حجم بالا از آن دانلود کنند. اگر سایت شما سایت دانلود موزیک ، فیلم یا نرم‌افزار است ، از چنین هاستی بایستی استفاده کنید.

انواع هاست بر اساس جغرافیا

هاست ایران

هاستی است که برای استفاده از وب‌مسترهای داخل ایران ساخته شده و از مزایای آن می‌توان به سرعت بارگذاری بالا برای کاربران ایرانی اشاره کرد.

سایر انواع هاست

ریسلر هاستینگ (نمایندگی فروش هاست)

در این حالت میزبان به عنوان واسطه عمل می‌کند و از شرکت هاستینگ اصلی ، سرور خریداری می‌کند. سپس به فروش هاست به مشتریان خود اقدام می‌کند.

میزبانی ریسلری می‌تواند کسب و کار پرسودی باشد.

هاست رایگان

برای سایت‌های کم حجم ، آزمایشی و وب‌مستران آماتور بهترین گزینه است.

در این مقاله در مورد اینکه هاست چیست سخن گفتیم و از کارکردها و انواع آن صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

فرآیند در رایانش چیست؟

golearnwork

فرآیند در رایانش چیست؟ در این مقاله آموزشی بر آن هستیم که فرآیند را در رایانه توضیح داده و زمینه‌های مختلف آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید. تعریف فرآیند در رایانش در رایانش ، یک فرآیند نمونه‌ای از یک برنامه کامپیوتری است که توسط یک یا چند شیار اجرا می‌شود. این شامل کد […]

1 دقیقه

تفاوت سخت افزار پایه و تجاری

golearnwork

تفاوت سخت افزار پایه و تجاری چیست؟ مفهوم سخت افزار پایه و تجاری در علوم فناوری اطلاعات کدام است؟ با ما همراه باشید. سخت‌افزار پایه به چه معناست؟ سخت افزار پایه یا اساسی (Commodity Hardware) ، در زمینه IT ، یک دستگاه یا قطعه کامپیوتری نسبتاً ارزان و مقرون به صرفه اقتصادی است که به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان