1

واکسن کرونا و مقایسه انواع آن

واکسن کرونا و مقایسه انواع آن. در این مقاله تخصصی ایمونولوژی ، انواع واکسن کرونا ، ساختار ، عملکرد و نیز عوارض آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

با شیوع بیماری خطرناک کرونا در اواخر سال 2019 در جهان، موج عظیمی در دانشگاه­ ها و شرکت­ های مختلف داروسازی و بیوتکنولوژی برای مقابله با حادتر شدن وضعیت این پاندمی در جهان به راه افتاد. واکسیناسیون عمومی مردم جهان اصلی­ترین راه محقق شدن این هدف بود.

سلب مسئولیت:

۱. محتوای این مقاله صرفا جنبه تحقیقاتی و نظری دارد و هرگونه استفاده عملی از آن‌ها منوط به دستور پزشکان و متخصصین صاحب صلاحیت می‌باشد.

۲. هرگونه کپی برداری و استفاده غیر علمی از محتوای این مقاله توسط افراد غیر متخصص (به نحوی که معمولا منجر به بدفهمی و انتشار اطلاعات به صورت تحریف شده ، مخدوش و یا غیر واقعی می‌گردد) ، اکیدا ممنوع است.

۳. تنها پژوهشگران و دانشجویان علوم پزشکی و رشته‌های مرتبط حق استفاده از محتوای این مقاله را (با شرط ذکر منبع و لینک ارجاع به این صفحه) در سایتهای معتبر و مرتبط دارا هستند. اجازه استفاده به افراد دیگر و سایتهای غیر تخصصی داده نمی‌شود و حق پیگیری قضایی در این زمینه برای نویسنده مقاله و سایت golearnwork.com محفوظ است.

۴. این مقاله هیچگونه جهت‌گیری سیاسی ، تبلیغاتی یا ضد تبلیغی له و علیه هیچ‌یک از کمپانی‌های سازنده واکسن کرونا ندارد و صرفا بر اساس مشاهدات و آزمایش‌های علمی تأییدشده در مراجع علمی معتبر بین المللی نگاشته شده است. و کسی را به تزریق یا عدم تزریق واکسن خاصی تشویق نمی‌کند.

۵. این مقاله هیچگونه راهکار علمی و عملی برای واکسناسیون کرونا ارائه نمی‌دهد. نویسنده این مقاله صرفا یک مقاله تحقیقاتی بر اساس مراجع معتبر نوشته که می‌تواند (صرفا) برای مقاصد پژوهشی دیگر (توسط) افراد صاحب صلاحیت دیگر مورد استفاده قرار گیرد. نگارنده ارائه راهکارهای کلان برای پیشگیری و درمان پاندمی کرونا را در حوزه صلاحیت خود نمی‌داند.

اخطار: مسئولیت پیامدهای زیانبار هرگونه استفاده غیرتخصصی از محتوای این صفحه به عهده افراد خاطی است و نویسنده مقاله و سایت golearnwork.com با توجه به اعلان قبلی و شفاف سازی کامل مسئله ، هیچگونه مسئولیتی نخواهند داشت.

انواع واکسن کرونا

واکسن ­های زیادی در شرکت­ ها و دانشگاه­ های مختلف جهان، با فرایندهای بسیار پیچیده مولکولی و ایمنی ­شناختی ساخته شدند. از بین بیش از 30 نوع واکسن که از سال 2020 میلادی برای مبارزه با کرونا در آزمایشگاه­ ها به وجود آمدند، تا این لحظه چندمورد از بقیه شناخته شده­ تر هستند و که نام آن­ها به ترتیب زیر است و برای هدف شناخت واکسن کرونا و مقایسه انواع آن ضروری هستند. (موارد ستاره دار در بازار جهانی در حال خرید و فروش اند – واکسن­ های دوستاره در حال پشت سرگذاشتن فاز سوم تحقیقات هستند):

  1.  واکسن آکسفورد – استرازنکا یا آسترازنکا (انگلیس)* – کوویشیلد (واکسن همین شرکت در هند)**
  2. واکسن اسپوتنیک یا اسپاتنیک وی (روسی)*
  3. واکسن سینوفارم / سینوواک (چینی)**
  4. واکسن جانسون و جانسون (جنسن، J&J) (آمریکا و بلژیک) *
  5. واکسن نواواکس (آمریکا)**
  6. واکسن بهارات بیوتک یا کوواکسین یا کووکسین (هندی)**
  7. واکسن فایزر- بیوان­تک (آمریکا و آلمان)*
  8. واکسن مدرنا (آمریکا)*

واکسن کوواکس چیست؟

کوواکس مخفف واژه Covid Vaccine است که به معنای واکسن کووید می­ باشد. این اصطلاح مربوط به واکسن خاصی نیست، بلکه پروژه کوواکس نوعی تسهیلات بین ­المللی زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است که به تولید و توزیع عادلانه واکسن کرونا بین کشورهای جهان نظارت می­کند.

ساز و کار عمل واکسنها

ساز و کار (مکانیسم) عمل واکسن­ها

برای شناخت واکسن کرونا و مقایسه انواع آن ، لازم است که عملکرد کلی واکسن‌ها را بشناسیم. واکسن­ها از راه­های خاصی شناسه‌­ای از یک عامل عفونی خاص را به بدن معرفی می­کند. واکسن بعد از ورود به بدن باعث فعال شدن سیستم ایمنی شده و طبق تعریف کتب مرجع پزشکی، ایجاد «خاطره» می­کند. سلول­های خاطره به سرعت آن عامل عفونی را شناسایی می­کنند و پس از این، تقسیم شده و سلول­های آنتی­بادی­ساز زیادی تولید می­کنند و این یعنی آنتی­بادی فراوانی علیه آن عامل تولید شده و به داخل مایعات بدن می­ریزد. اگر بدن با عاملی شبیه دفعه­ی اول مواجه شود، اول آنتی­بادی به آن می­چسبند و دیگر توانایی جابه­جایی آسان خود را در بدن از دست می­دهند. در رویکرد دوم، سلول­های خاطره باز هم فعال می­شوند و دوباره آنتی­بادی زیادی تولید می­شود. این سلول­ها آنتی­بادی فراوان ضد آن عامل را ساخته و به داخل مایعات بدن ترشح می­کنند و پاسخ ایمنی شدیدتری ایجاد می­گردد. به این ترتیب بدن در مقابل میکروب خاصی به ایمنی می­رسد. در ادامه به برسی این راه­ها در مورد واکسن­های کرونا می­پردازیم. (بهتر است برای درک کامل مطلب و اصلاحات تخصصی این مقاله، به مقاله­ی آموزشی ….. مراجعه کنید.)

واکسن کرونا و مقایسه انواع آن
واکسن کرونا و مقایسه انواع آن

واکسن آکسفاینورد – استرازنکا یا آسترازنکا – انگلیس

این واکسن توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه آکسفورد طراحی شده و در شرکت سوئدی-بریتانیایی استرازنکا به تولید انبوه رسیده است.

  • ساختار : این واکسن اصطلاحا از وکتور ویروسی استفاده می­کند.
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هوش مصنوعی در پزشکی چه کاربردی دارد؟

در این فرایند محققان ژن­های مربوط به ساخت آنتی­ژن­ها (اسپایک) را از ژنوم کروناویروس جدا می­کنند آن و آنرا در داخل ژنوم یک ویروس دیگر(مثل آدنوویروس) که برای انسان بیماری­زا نیست، وارد می­کنند؛ به این موجود جدید که شامل ژنوم خود به همراه ژن­های بیگانه است، وکتور گفته می­شود. از آنجا که ژن اسپایک کروناویروس داخل وکتور وجود دارد، وکتور اسپایک کرونا ویروس را در خود تولید می­کند و روی سطح خود قرار می­دهد.

اسپایک ویروس­ها مانند اثر انگشت انسان­ها کاملا منحصر بفرد است. مثلا اسپایک کروناویروس با اسپایک آدنوویروس متفاوت است. وسیله تشخیص ویروس­ها برای از یکدیگر، ساختار اسپایک­ آنها است.

پس از تزریق وکتور به بدن، دستگاه ایمنی علیه اسپایک آن (نه مولکول­های دیگر آن)، آنتی بادی تولید می­کند، بدون اینکه دچار هیچ بیماری­ای شود. در نتیجه وقتی ویروس به بدن وارد شود فرایندی که بالاتر گفته شد رخ می­دهد و بدن را از ابتلا به بیماری مصون می­دارد.

  • تعداد دز های لازم برای هر فرد: 2 دز با فاصله 4 تا 12 هفته
  • قیمت : . بهای هر دوز ازین واکسن 19.5 دلار آمریکا است که تقریبا معادل 390 هزارتومان می­باشد. این واکسن نیز باید در 2 دز دریافت شود. پس بهای مجموع آن به تقریب 780 هزارتومان تمام می­شود.
  • اثربخشی کلی : به گزارش نیچر، اثربخشی این واکسن در سنین مختلف بین 60% تا 80% بوده است. اثر واکسن­ها در افراد مسن به دلیل ضعف سیستم ایمنی کمتر است.
  • اثربخشی علیه واریانت­ها : این واکسن علیه واریانت­های انگلیسی و برزیلی اثربخشی بالا دارد ولی در برابر واریانت آفریقای جنوبی تنها در 10% افراد ایمنی ایجاد می­کند که رقم بسیار کوچکی برای مهار پاندمی این واریانت است. تیم توسعه دهنده این واکسن اعلام کرده اند که علیرغم ناتوانی این واکسن در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای آفریقای جنوبی و هند، این واکسن از ابتلا به حالت حاد بیماری کرونا جلوگیری می­کند.
  • عوارض جانبی : حادترین عارضه جانبی در اثر این واکسن (حدود 10 مورد در 1 میلیون نفر)، ایجاد لخته‌های خونی مغزی در افراد بالاتر از 50 سال بوده است (در اثر بروز چنین حادثه ای خط اول درمان معمولا داروی ضد انعقاد هپارین است تا زمانی که بیمار به حالت پایدار برسد). عارضه ای که در واکسن J&J آمریکا که در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت نیز بروز کرده است.

واکسن اسپوتنیک یا اسپاتنیک – روسیه

  • ساختار : اصول ساختار این واکسن مشابه ساختار واکسن­ استرازنکا است؛ یعنی وکتور ویروسی
  • تعداد دز های لازم برای هر فرد : 2 دز – واکسنی که هم اکنون در حال استفاده عمومی است، 2 دزی است. اسپوتنیک واکسن جدیدی تحت نام اسپوتنیک لایت تولید کرده است که تک دزی است.
  • قیمت : کمتر از 10 دلار به ازای هر دز. واکسنی که هم اکنون در حال استفاده عمومی است، 2 دزی است. اسپوتنیک واکسن جدیدی تحت نام اسپوتنیک لایت تولید کرده است که تک دزی است.
  • اثربخشی : مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، اعلام کرده است که این واکسن در %97.6 افراد، ایمنی ایجاد می­کند. اخبار حاکی ازین است که روی واریانت هندی اثر دارد.
  • اثربخشی علیه واریانت­ ها : واکسن اسپوتنیک­وی علیه واریانت­های انگلیسی کرونا (B.1.1.7) ایمنی ایجاد کرده ولی علیه واریانت آفریقای جنوبی (B.1.351) فاقد تاثیر قابل توجه بوده است. یکی از مسئول درباره واکسن اعلام کرده است که این واکسن باعث مهار بروز عفونت شدید با واریانت هندی کروناویروس می­گردد. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که روسیه و برزیل بر سر تست کردن واکسن­ها دچار اختلافات شدیدی شده اند و یکی از مقامات برزیل اعلام کرده است که آدنوویروس موجود در بعضی از دز واکسن­های روسی قابلیت همانندسازی دارند؛ بنابراین از تاثیر این واکسن روی واریانت برزیلی کروناویروس اطلاعات موثقی وجود ندارد.
  • عوارض جانبی : مستندات محکمی در این باره وجود ندارد. بعضی از خبرگزاری­ها و ژورنال­ها اعلام کرده اند که این واکسن بدون هیچگونه عوارض جدی­ای ظاهر شده است. خبرگزاری اروپایی یوآبزرو خبری را مبنی بر مرگ 4 نفر بعد از دریافت این واکسن اعلام کرده است. اما چیزی که مشخص است آن است که این واکسن همانطور که گفته شد قطعا دارای عوارض جانبی خفیف از جمله سردرد، تب و… خواهد بود.

واکسن J&J یا جانسون و جانسون یا جنسن – آمریکا و بلژیک

  • ساختار : سازندگان این واکسن نیز همانند سازندگان واکسن آکسفورد، از وکتور ویروسی بهره گرفته اند.
  • تعداد دز های لازم برای هر فرد : برخلاف قریب به اتفاق سایر واکسن­های جهان این واکسن تنها به یک دز برای تزریق نیاز دارد.
  • قیمت : 10 دلار به ازای هر دز؛ یعنی 200 هزارتومان
  • اثربخشی کلی : طبق اعلام مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، این واکسن در 66.3% از افراد دریافت کننده واکسن ایمنی را فعال می­کند.
  • تحقیقات انسانی جدید این واکسن نشان داده اند که بدن فرد ایمن شده با این واکسن ممکن است ناقل کرونا شود اما به ویروس ابتلا نمی­یابد.
  • اثربخشی علیه واریانت­ها : گفته می­شود که علیه واریانت­های انگلیسی موثر است اما بر سویه برزیلی و آفریقای جنوبی تاثیر کمتری دارد.
  • عوارض جانبی : حادترین عارضه جانبی این واکسن در میان 8/6 میلیون تزریق ، 6 حادثه لخته شدن خون در سینوس­های وریدی مغزی، 6-13 روز بعد از دریافت واکسن در بانوان زیر 50 سال بوده است (%0.00008 یا 8 حادثه در 10 میلیون نفر). در این افراد همچنین کاهش پلاکت­های خونی (ترومبوسیتوپنی) نیز مشاهده شده است.

واکسن سینوفارم و سینوواک چینی

  • ساختار : این سری از واکسن از فرم غیرفعال شده­ی ویروس کرونا استفاده می­کند؛ این روش از اولین­ شیوه­های ساخت واکسن است. در این فرایند ژن­هایی از ویروس کرونا که باعث بیماری­زایی آن میشود، از ژنوم آن جدا می­گردد اما ژن­های اسپایکی و آنتی­ژنی ویروس به قوت خود باقی می­ماند. به همین دلیل بعد از ورود ویروس غیرفعال به بدن، سیستم ایمنی طبق روال معمول علیه ویروس آنتی­بادی در خون تولید می­کند و به دلیل اینکه بیمار نمی­شود، فرصت کافی برای ساخت آنتی­بادی را داراست تا بدن را ایمن کند.
  • تعداد دز های لازم برای هر فرد: 2 دز
  • قیمت : 4 دلار به ازای هر دز (80 هزارتومان). این واکسن­ها نیز مانند اغلب سایر واکسن­ها 2 دز دریافتی برای هر فرد دارد.
  • اثربخشی کلی : اثربخشی این واکسن­ها در حدود 79% از دریافت کنندگان آن گزارش شده است که این رقم در سنین بالاتر کاهش می­یابد.
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آنتی بادی ، آنتی‌ژن ، سویه و اسپایک چیست؟ - اصطلاحات مهم ایمونولوژی و تعریف آن‌ها با مطالعه موردی کرونا ویروس

رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های چین، جرج فوگائو، اعلام کرده که اثربخشی واکسن چینی «بالا» نیست.

شرکت­هایی که در حال ساخت این واکسن هستند از انتشار جزئیات پروژه­های تست انسانی این واکسن خودداری می­کنند. درباره این واکسن اخبار ضد و نقیضی به گوش می­رسد. با این همه، واکسن سینوفارم توانسته است تاییدیه اضطراری سازمان جهانی بهداشت را به دست آورد.

  • اثربخشی علیه واریانت­ها : نامشخص
  • عوارض جانبی : عوارض جانبی حاد این واکسن در یک برسی که روی 500 هزارنفر انجام شده است، 1% گزارش شده است. همانطور که گفته شد مستندات محکمی درباره این ویروس در دست نیست.

واکسن نواواک – آمریکا

ساختار : این واکسن ساختار منحصر بفردی را با استفاده از فناوری نانو ایجاد کرده است. فرایند ساخت این واکسن طبق وبسایت شرکت نواواک به این ترتیب است که با روش­های مهندسی ژنتیک آنتی­ژن ویروس را در سطح یک میکروب دیگر تولید کرده و سپس آنرا جدا سازی می­کنند. در گام بعد آنتی ژن­ها را در نانوذره‌­هایی قرار می­دهند و همانطور که در مقاله قبلی گفته شد وقتی آنتی­ژن­ها به بدن وارد شوند، دستگاه ایمنی را فعال می­کنند و ایمنی نسبتا پایداری ایجاد می­شود.

  • تعداد دز های لازم برای هر فرد : 2 دز با فاصله 28 روز
  • قیمت: 16 دلار معادل 320 هزارتومان به ازای هر دز
  • اثربخشی کلی : 89.3%
  • اثربخشی علیه واریانت­ها : روی واریانت­های انگلیسی موثر است. علیه واریانت آفریقای جنوبی اثر 60.1 درصدی دارد (تاثیر قابل توجه)
  • عوارض جانبی : این واکسن تحت مطالعه و تست انسانی قرار دارد و اطلاعات کاملی ازین واکسن در دست نیست.

واکسن فایزر-بیوان­تک – آمریکا و آلمان

این واکسن محصول مشترک بزرگترین شرکت داروسازی جهان، فایزر آمریکا و یکی از بزرگترین شرکت­های بیوتکنولوژی جهان یعنی BioNtech آلمان می­باشد.

  • ساختار : این واکسن از یک قطعه mRNA تشکیل شده است. mRNA یک ماده ژنتیکی است که در اصل برنامه­ی پایه­ای ساخت رشته های پروتئین­ را در اختیار سلول قرار می­دهد (بد نیست به مقاله بیوکامپیوتینگ مراجعه کنید). آنتی بادی از جنس پروتئین است و بنابراین وقتی mRNA وارد سلول­های آنتی­بادی­ساز بدن شود، خود به خود آنتی­بادی تولید می­کند و بدن علیه ویروس مقاومت می­یابد؛ به این ترتیب که وقتی ویروس­ها وقتی به بدن وارد شوند، به طور کاملا خود به خودی، به آنتی بادی ضدکروناویروس اتصال می­یابند و دیگر نمی­توانند وارد سلول­های ریه شده و بیماری ایجاد کنند.
  • تعداد دز های لازم برای هر فرد : 2 دز با فاصله 21 روز
  • قیمت : هر دُز ازین واکسن 20 دلار آمریکا (به نرخ دلار 20هزارتومانی، 400 هزارتومان) فروخته می­شود. هزینه خرید این واکسن برای هرفرد حدود 800 هزارتومان است که باید هزینه حمل آن­ را از کشور فروشنده به ایران را در دمای 85- درجه سانتی­گراد در نظر بگیریم. با توجه به شرایط نگهداری و حمل و نقل سخت این واکسن، قیمت 2 دز آن در پاکستان حدود 960هزارتومان (با نرخ هر روپیه 160تومان) تمام می­شود.
  • اثربخشی کلی : تزریق اول 70% و تزریق دوم حدود 95.3% در افراد جامعه دریافت کننده این واکسن ایمنی ایجاد می­کند که برای از بین بردن پاندمی نرخ ایده­آلی است.
  • اثربخشی علیه واریانت­ ها(سویه های جهش یافته جدید) : تزریق در کشورهای مختلف جهان، تاثیر این واکسن در مقابل واریانت آفریقایی حدود 75% گزارش شده که این نرخ رضایت­بخشی علیه یک واریانت جدید از کووید-19 است. همچنین منابعی اعلام کرده اند که این واکسن مقابل واریانت نیویورکی نیز ایمنی ایجاد می­کند.
  • عوارض جانبی : به گزارش مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا ، CDC، این واکسن بین حدود 14 میلیون تزریق (شامل واکسن مدرنا و فایزر – بیوان­تک)، 6354 مورد حساسیت گزارش شده است که 90% آنها غیرجدی بوده و در بین آنها 113مورد فوت (0.0008%) به ثبت رسیده است؛ اما در هیچ­ یک از این 113 مورد، کالبدشکافی و گواهی فوت و سوابق پزشکی و… ارتباط علت و معلولی­ای بین دریافت واکسن و مرگ گزارش نکرده اند.

شدیدترین حالت عوارض در روز بعد از تزریق ظاهر می­شود و درد جای تزریق شایع­ترین عارضه تزریق این واکسن بوده است. علائمی مثل درد جای تزریق، سرگیجه، تب، تهوع، سردرد، کوفتگی و درد عضلانی، هنگام فعال شدن دستگاه ایمنی علامت­های نرمالی به حساب می­آیند و بعد از دریافت هرنوع واکسنی بروز می­کنند.

واکسن مدرنا – آمریکا

  • ساختار : ساختار این واکسن مشابه واکسن فایزر-بیوان­تک از جنس mRNA است.
  • تعداد دز های لازم برای هر فرد : 2 دز
  • قیمت : هر دز این واکسن بین 25 تا 37 دلار به فروش می­رسد. یعنی به طور میانگین 620 هزارتومان.
  • اثربخشی : 94.2% جامعه دریافت کننده واکسن که اکثرا ریسک بالای ابتلای شدید به کرونا داشته اند (بیماری قلبی، ریوی، دیابت و ایدز) و عضو کادر درمان کرونا بوده اند، با این واکسن از ابتلا به کرونا مصون مانده اند.
  • اثربخشی علیه واریانت ها : تقریبا علیه تمام واریانت­های شناخته شده تاثیر پیشگیرانه و مهارکننده دارد.
  • عوارض جانبی : تعداد اندکی از افراد بعد از دریافت واکسن در بیمارستان بستری شده اند. برخی از افراد به محتویات غیرِواکسنی دز دارو واکنش حساسیت نشان داده اند. (گزارش کامل­تر این واکسن در بند مربوط به واکسن فایزر ارائه شده است.)
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آسیب شناسی عضلات

واکسن بهارات بیوتک یا کوواکسین یا کووکسین – هندی

  • ساختار : این واکسن نیز همانند واکسن­های چینی از ویروس غیرفعال شده استفاده می­کند. سازندگان این از واکسن ویریون کامل یا Whole-Virion استفاده می­کنند. ویریون ویروسی است که پوششی از جنس فسفولیپید روی سطح خود دارد و غیرفعال کردن آن راحت تر است.
  • قیمت : 2 دلار برای هر دز معادل 40 هزارتومان
  • تعداد دز های لازم برای هر فرد : 2
  • اثربخشی کلی : در 100٪ افراد در برابر عفونت شدید، 78٪ در برابر ابتلای خفیف ، متوسط ​​تا حاد و 70٪ در برابر ابتلای بدون علامت
  • اثربخشی علیه واریانت­ها : روی واریانت انگلیسی موثر است. البته گفته می­شود که علیه واریانت هندی نیز تاثیرگذاری قابل قبولی دارد.
  • عوارض جانبی : عوارض خطرناکی تا کنون برای این واکسن مشاهده نشده است.

جمع‌بندی

واکسن­ کرونا و مقایسه انواع آن: واکسن‌هایی که از آن­ها نام برده شد، تقریبا همگی تاثیر قابل توجهی روی واریانت انگلیسی کروناویروس دارند اما فقط چند نوع از آن­ها قادر به خنثی سازی واریانت آفریقای جنوبی و برزیلی هستند. واکسن فایزر روی واریانت­های آمریکایی نیز تاثیر خوبی نشان داده است. درباره تاثیر واکسن بر واریانت هندی هنوز اطلاعات کافی در دست نیست اما طبق اعلام سازندگان واکسن، اغلب واکسن­ها می­توانند آنرا همانند واریانت انگلیسی مهار و یا خنثی کنند. عوارض شدید واکسیناسیون در تمام واکسن­ها بسیار نادر بوده (حدود 8 مورد در هر 10 میلیون نفر یا 0.00008) و به شکل ترومبوز داخل سیاهرگی، شوک آنافیلاکسی (حساسیت و پاسخ ایمنی-تنفسی بسیار شدید) و مرگ ظاهر شده اند؛ البته شواهد کافی برای اثبات ارتباط مستقیم بین مرگ و دریافت واکسن­ها تا کنون وجود ندارد.

جدول جمع­بندی این مقاله در مورد واکسن کرونا و مقایسه انواع آن به همراه اطلاعات تکمیلی در سایت برای دانلود قرار داده شده است.

نویسنده این مقاله پیش‌بینی می‌کند که واکسن‌هایی که با تکنولوژی جدید ساخته شده اند این امکان را دارند که همانند ژنوم ویروس (RNA ویروس)، در بدن جهش پیدا کرده و در مقابل همه واریانت های احتمالی آنتی بادی های مناسب را بسازند و این پتانسیل را دارند که ویروس کرونا را ریشه کن کنند. واکسن نواواکس به دلیل سهولت ساخت و ساختمان نسبتا ساده آن می تواند خیلی زودتر از سایر واکسن ها با توجه به جهش های جدید ویروس، اپدیت شده و در بازه زمانی کوتاهی اختیار مردم دنیا قرار بگیرد.

جدول جمع­بندی این مقاله به همراه اطلاعات تکمیلی در سایت برای دانلود قرار داده شده است.

(تاییدیه FDA در این مقاله به معنای مجوز اضطراری تست واکسن است؛ همانطور که معادل انگلیسی آن در وبسایت های مرجع approval است.)

در لینک زیر می توانید جدول جمع بندی اطلاعات این مقاله و متن کامل آنرا دانلود کنید.

واکسن های کرونا

جدول اطلاعات کامل واکسن های خارجی

(تاییدیه FDA در این مقاله به معنای مجوز اضطراری تست واکسن است؛ همانطور که معادل انگلیسی آن در وبسایت های مرجع approval است.)

واکسن‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا FDA

در این مقاله در مورد واکسن کرونا و مقایسه انواع آن توضیحاتی داده شد. با تشکر از همراهی شما.

منابع

  1. covid19 vaccine price pfizer moderna astrazeneca oxford
  2. /https://observer.com/2020/11/covid19-vaccine-price-pfizer-moderna-astrazeneca-oxford/
  3. Watch to find out the differences between moderna oxford and pfizer biontech vaccines https://www.geo.tv/latest/323422-watch-to-find-out-the-differences-between-moderna-oxford-and-pfizer-biontech-vaccines
  4. What are Spike Proteins https://www.news-medical.net/health/What-are-Spike-Proteins.aspx
  5. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html
  6. How mrna vaccines from Pfizer and Moderna work https://theconversation.com/how-mrna-vaccines-from-pfizer-and-moderna-work-why-theyre-a-breakthrough-and-why-they-need-to-be-kept-so-cold-150238
  7. Sputnik V COVID-19 vaccine https://en.wikipedia.org/wiki/Sputnik_V_COVID-19_vaccine
  8. https://www.nature.com/articles/d41586-021-00785-7
  9. Astrazeneca vaccine fails to protect against the south african variant https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2021/03/17/astrazeneca-vaccine-fails-to-protect-against-the-south-african-variant/?sh=2e8caaa46526
  10. Sputnik V vaccine is no match for a fast-spreading variant https://www.nature.com/articles/d41586-021-00962-8
  11. https://euobserver.com/world/151483
  12. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00191-4/fulltext
  13. China vaccine efficacy not high Gao https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/china-vaccine-efficacy-not-high-gao/2021/04/11/dafe3ab6-9a8f-11eb-8f0a-3384cf4fb399_story.html
  14. Coronavirus confusion over efficacy of chinese vaccines https://www.dw.com/en/coronavirus-confusion-over-efficacy-of-chinese-vaccines/a-57181029
  15. https://www.globaltimes.cn/page/202104/1221747.shtml
  16. News release details/Novavax covid-19 vaccine demonstrates 893 efficacy UK phase 3https://ir.novavax.com/news-releases/news-release-details/novavax-covid-19-vaccine-demonstrates-893-efficacy-uk-phase-3
  17. Comparing covid 19-vaccines Pfizer-Biontech,Moderna, Astrazeneca, oxford j& j ,Russia’s Sputnik v /https://www.biospace.com/article/comparing-covid-19-vaccines-pfizer-biontech-moderna-astrazeneca-oxford-j-and-j-russia-s-sputnik-v/
  18. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7002e1.htm?s_cid=mm7002e1_w%E2%80%8B#T2_down
  19. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/janssen.html
  20. Our unique technology https://www.novavax.com/our-unique-technology
  21. Russia approves one dose sputnik light covid jab https://www.straitstimes.com/world/europe/russia-approves-one-dose-sputnik-light-covid-jab
  22. Ocugen and Bharat s vaccine offers hope for India s recent covid 19 surge https://www.biospace.com/article/ocugen-and-bharat-s-vaccine-offers-hope-for-india-s-recent-covid-19-surge/
  23. Russias covid-19 vaccine safe brazils veto sputnik v sparks lawsuit threat and https://www.sciencemag.org/news/2021/04/russias-covid-19-vaccine-safe-brazils-veto-sputnik-v-sparks-lawsuit-threat-and
  24. Bharat Biotechs Covid-19 vaccine covaxin has no serious side effects says the lancet https://m.economictimes.com/industry/healthcare/biotech/bharat-biotechs-covid-19-vaccine-covaxin-has-no-serious-side-effects-says-the-lancet/articleshow/81409592.cms
  25. covid 19 vaccine comparison https://www.yalemedicine.org/news/covid-19-vaccine-comparison
  26. https://cancer.osu.edu/news/therapeutic-pd1-cancer-vaccine-shown-to-be-safe-and-effective-in-preclinical-studies
  27. https://answers.childrenshospital.org/covid-19-vaccine-safety/
  28. AstraZeneca COVID-19 vaccine, https://answers.childrenshospital.org/covid-19-vaccine-safety/
  29. Shinde V, Bhikha S, Hoosain Z, Archary M, Bhorat Q, Fairlie L, Lalloo U, Masilela MSL, Moodley D, Hanley S, Fouche L, Louw C, Tameris M, Singh N, Goga A, Dheda K, Grobbelaar C, Kruger G, Carrim-Ganey N, Baillie V, de Oliveira T, Lombard Koen A, Lombaard JJ, Mngqibisa R, Bhorat AE, Benadé G, Lalloo N, Pitsi A, Vollgraaff PL, Luabeya A, Esmail A, Petrick FG, Oommen-Jose A, Foulkes S, Ahmed K, Thombrayil A, Fries L, Cloney-Clark S, Zhu M, Bennett C, Albert G, Faust E, Plested JS, Robertson A, Neal S, Cho I, Glenn GM, Dubovsky F, Madhi SA; 2019nCoV-501 Study Group. Efficacy of NVX-CoV2373 Covid-19 Vaccine against the B.1.351 Variant. N Engl J Med. 2021 May 5. doi: 10.1056/NEJMoa2103055. Epub ahead of print. PMID: 33951374.
  30. Connie R. Mahon, Donald C. Lehman, George Manuselis, Textbook of Diagnostic Microbiology,5th edition, 2015, Elsivier

آرش سبزعلیان

آرش سبزعلیان متولد سال ۱۳۷۹. از سال ۱۳۹۸ وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم در رشته علوم آزمایشگاهی. علاقم هنر و تحقیقاته به ویژه در زمینه علوم و فناوری‌های نوین پزشکی. سال 97 با تفکر ریاضیاتی آشنا شدم و اونجا بود که نگرشم دچار دگرگونی های بسیار شد.

مطالب مرتبط
1
آسیب شناسی عضلات 1 دقیقه

آسیب شناسی عضلات

دانیال رادین

آسیب شناسی عضلات چیست؟ چه عوارضی دارد و راهکارهای پیشگیری و درمان آن چیست؟ در این مقاله به صورت اجمالی پاسخ داده شده است. آسیب‌هایی که در هنگام ورزش کردن رخ می‌دهد و بیشتر کودکان در معرض این آسیب‌ها هستند ولی ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای تمرین می‌کنند و ورزشکاران مبتدی نیز درمعرض این آسیب‌ها […]

1 دقیقه

آنتی بادی ، آنتی‌ژن ، سویه و اسپایک چیست؟ – اصطلاحات مهم ایمونولوژی و تعریف آن‌ها با مطالعه موردی کرونا ویروس

آرش سبزعلیان

اصطلاحات مهم ایمونولوژی (ایمنی شناسی) و تعریف آن‌ها. آنتی بادی ، آنتی‌ژن ، سویه و اسپایک چیست؟ در این مقاله با مطالعه موردی کرونا ویروس ، توضیح خواهیم داد. این روزها همگی این واژه ها را در اخـــبار شنیده و یا خوانده ایم اما بیشتر مردم با توجه به اینکه تحصیلات پزشـــکی ندارند درست متوجه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان