1

وایرال چیست؟ بازاریابی ویروسی چگونه کار می‌کند؟

وایرال چیست؟

وایرال چیست؟ بازاریابی ویروسی چگونه کار می‌کند؟ در این مقاله در مورد بازاریابی ویروسی توضیح داده و مفهوم وایرال شدن را شرح می‌دهیم.

وایرال چیست؟

بازاریابی ویروسی به دنبال این است که اطلاعات مربوط به یک محصول یا خدمت را به شکل شفاهی یا به وسیله به اشتراک گذاری در اینترنت یا از طریق ایمیل به صورت شخصی به فرد هدف کمپین ارائه دهد.

هدف از بازاریابی ویروسی این است که افراد را وادار کند تا پیام بازاریابی دریافت شده را با دوستان ، خانواده و دیگران به اشتراک بگذارند تا تعداد دریافت‌کنندگان آن پیام به صورت تصاعدی افزایش یابد.

نکات مهم درباره بازاریابی ویروسی

۱. بازاریابی ویروسی یک تکنیک فروش است که شامل انتشار اطلاعات ارگانیک یا دهان به دهان در مورد یک محصول یا خدمت با شتابی فزاینده است.

۲. اینترنت و ظهور شبکه‌های اجتماعی تعداد پست‌های ویروسی را به شکل میم ، و از طریق اشتراک‌گذاری ، لایک ، کامنت‌گذاری و دنبال کردن به طرز چشمگیری افزایش داده است.

۳. هنگامی که یک پست تبلیغاتی ویروسی می‌شود ، دارای راهی آسان و ارزان و امتیازی ویژه برای محبوبیت خودش می‌شود.

۴. بازاریابی ویروسی می‌تواند دامنه کسب و کار و در نهایت تعداد مشتریان آن را افزایش دهد.

آشنایی با بازاریابی ویروسی

در عبارت بازاریابی ویروسی ، واژه “ویروسی” یا “وایرال” شدن به پدیده‌ای اشاره می‌کند که به سرعت و به طور گسترده در بین مخاطبان خود پخش می‌شود. بازاریابی ویروسی یک تلاش عمدی برای دیده شدن محتوا به شمار می‌رود ، اگرچه ارسال محتوا به صورت ارگانیک انجام می‌شود.

هرچند شبکه‌های اجتماعی زیرساخت کاملی را برای بازاریابی ویروسی ارائه می‌دهند ، اما اصل وایرال مارکتینگ در بازاریابی سنتی و به ویژه دهان به دهان ریشه دارد.

در حالی که این روش در اوایل تا اواسط دهه 2000 ، یعنی هنگامی که کسب و کارهای اینترنتی جدیدی به شمار فراوان ایجاد شدند ، بسیار بیشتر مورد استفاده قرار گرفت ، اما هنوز در بین مشاغل تجاری بین مصرف‌کنندگان (B-to-C) مبتنی بر اینترنت رایج است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ برای فریلنسرها

پذیرش عمومی و گسترده شبکه‌های اجتماعی ، از جمله یوتیوب ، توییتر ، اینستاگرام ، اسنپ چت و فیس بوک ، زمینه مناسبی را برای بازاریابی ویروسی مدرن را ایجاد کرده و اثربخشی آن‌ها را افزایش داده است.

نمونه‌هایی از بازاریابی ویروسی

نمونه‌ای که اغلب از بازاریابی ویروسی اولیه استفاده می شود ، Hotmail است ، سرویس پست الکترونیکی وب رایگان که در سال 1996 راه‌اندازی شد و در پیامهای خروجی کاربران خود یک تبلیغ جاسازی شده و یک پیوند مستقیم دعوت از گیرندگان برای ایجاد یک حساب را شامل می‌شد. این شیوه منجر به سریعترین رشد در میان شرکت‌های رسانه‌ای کاربر محور در آن زمان شد.

ویژگی‌های بازاریابی ویروسی

همه نمونه‌های بازاریابی ویروسی ، چه برنامه‌ریزی‌شده چه تصادفی ، سه ویژگی مشترک دارند:

۱. پیام
۲. پیام‌رسان
۳. محیط

برای ایجاد یک کمپین موفق بازاریابی ویروسی ، باید از هر بخش استفاده کرد. کمپین‌های بازاریابی ویروسی می‌توانند توسط کسب و کارها با هر نوع و اندازه به وجود بیایند و می‌توانند به تنهایی رشد کنند و یا بخشی از یک کمپین بازاریابی بزرگتر باشند.

این کمپین‌ها می‌توانند از ابزارهای متعددی (به عنوان مثال ، فیلم‌ها ، بازی‌ها ، تصاویر ، ایمیل‌ها ، پیامک‌ها و محصولات رایگان) برای جلب احساسات و اعتماد کاربران یا بینندگان ، افزایش آگاهی برای یک هدف خوب و نیز تسهیل تبلیغات استفاده کنند. بازاریابی ویروسی اغلب به کمک یک فرد تأثیرگذار (اینفلوئنسر ، بیشتر بدانید: اینفلوئنسر مارکتینگ) متکی است که این فرد اغلب دارای شبکه بزرگی از دنبال‌کنندگان است.

بازاریابی ویروسی با کمک شبکه‌های اجتماعی سریعتر از کمپین‌های بازاریابی سنتی عمل کرده و همچنین هزینه کمتری دارد. از آنجا که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از ترافیک را جذب کند ، می‌تواند توجه شبکه‌های اجتماعی را نیز به خود جلب کند. شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند بازاریابی ویروسی را ناکام بگذارند ، زیرا پست‌ها ویرایش می‌شوند ، اشتباه تفسیر می‌شوند ، و یا به عنوان هرزنامه در نظر گرفته می‌شوند. اندازه‌گیری موفقیت بازاریابی ویروسی نیز دشوار است.

چهار عنصر مهم در بازاریابی ویروسی

با وجود شبکه‌های اجتماعی ، این شبکه‌ها چهار ابزار پایه‌ای مهم در جهت وایرال شدن محتوا در اختیار کمپین‌ها قرار می‌دهند:

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پردازش زبان طبیعی چیست؟

۱. به اشتراک‌گذاری

۲. لایک کردن

۳. کامنت‌گذاری

۴. دنبال کردن

چهار عنصر مهم در بازاریابی ویروسی

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی

حال در ادامه این مبحث که وایرال چیست، به بررسی مزایا و معایب بازاریابی ویروسی می‌پردازیم. بازاریابی ویروسی به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا محصولات خود را به مصرف‌کنندگانی که معمولاً هدف کمپین‌های بازاریابی سنتی قرار نمی‌گیرند ، بهتر معرفی کنند. چنین دسترسی گسترده‌ای به کسب و کار اجازه می‌دهد تا وارد بازارهای جدیدی شود و پایگاه مشتریان بالقوه و لیدهای خود را گسترش دهد.

هزینه‌های بازاریابی ویروسی خیلی کمتر از کمپین‌های تبلیغاتی سنتی است ، و حتی دارای بخش تبلیغات رایگان می‌شود ، آن‌گاه که مصرف‌کنندگان تجربیات مثبتی را با محصولات و خدمات یک شرکت داشته‌اند، با دیگران به اشتراک بگذارند.

از آنجا که اینترنت به اشتراک‌گذاری محتوا را آسان و سریع می‌کند ، بازاریابی ویروسی نیز می‌تواند با استفاده از اینترنت رشد نمایی و سریعی را تجربه کند. با این حال ، مهم است که توجه داشته باشید که سرعت و سهولت به اشتراک‌گذاری محتوا بستگی زیادی به استفاده شرکت از ابزارهای مناسب دارد.

گاهی اوقات بازاریابی ویروسی برعکس عمل می‌کند. مصرف‌کنندگان تمایل دارند اخبار منفی را بیشتر از اخبار مثبت به اشتراک بگذارند و مطالعات نشان می‌دهد که مردم واکنش احساسی قوی‌تری نسبت به اخبار منفی دارند.

اندازه‌گیری اثرات بازاریابی ویروسی دشوار است زیرا تعیین اینکه آیا لید (جذب مشتریان بالقوه) یا فروش در نتیجه آن بوده است یا خیر ، دشوار می‌باشد. هم‌چنین هیچ توافقی بین شرکت‌ها در مورد استانداردها و معیارهای اندازه‌گیری موفقیت آن وجود ندارد.

اگر مشتریان فکر می‌کنند کمپین ویروسی حریم خصوصی و امنیت آنها را به خطر می‌اندازد ، احتمالاً آنها را به اشتراک نمی‌گذارند. در نتیجه ، کمپین بازاریابی شرکت شکست می‌خورد و شهرت آن خدشه‌دار می‌شود. و کمپین‌های بازاریابی ویروسی آینده شرکت ممکن است تحت تأثیر تلاش‌های ناموفق قبلی قرار گیرد.

چگونه می‌توانم برند خود را وایرال کنم؟

در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند وایرال شوید.

۱. به احساسات توجه کنید زیرا آنها محرک بازاریابی ویروسی هستند.
۲. به جای خنثی بودن ، موقعیتی در بازار (مانند یک Niche) پیدا کنید و به آن پایبند باشید.
۳. خلاق باشید و تبلیغات سنتی انجام ندهید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کمپین تبلیغاتی چیست؟

۴. در تعریف داستان خوب عمل کنید ، به دنبال جلب پاسخ احساسی از طرفداران باشید.
۵. فقط به یک کمپین اکتفا نکنید. همچنان با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.
۶. مطمئن شوید که کمپینی ایجاد کرده‌اید که به راحتی و به سرعت قابل اشتراک‌گذاری است و افراد می‌توانند نظرات خود را در آن ارسال کنند یا پرسش‌هایی را مطرح کنند.

اگر ویدئوی شما وایرال شود چگونه می‌توان درآمد کسب کرد؟

تا اینجا درمورد اینکه وایرال چیست و بازاریابی مربوط به آن چه مشخصه‌هایی دارد و نیز در مورد روش‌های وایرال شدن یک کمپین تبلیغاتی صحبت کردیم. حال می‌پردازیم به این که برای کسب درآمد از محتوای یک کمپین تبلیغاتی وایرال پس از وایرال شدن آن چه میتوان کرد؟ می‌توانید مخاطبان را وادار به پرداخت هزینه برای مشاهده محتوا کنید یا به اشخاص یا کسب و کارهای دیگر اجازه دهید در ازای دریافت پول برای مخاطبان شما تبلیغ کنند. (به اشکال مختلف مانند افیلیت مارکتینگ یا اینفلوئنسر مارکتینگ.) شرکت‌ها به سازنده محتوای وایرال شده پول می‌دهند که قبل یا بعد از ویدیوهای خود ، یا در هنگام پخش آن ، محصولات یا خدمات خود را ذکر کند و تبلیغات شرکتشان را نشان دهد.

به غیر از موارد ذکر شده ، راه‌های بیشتری برای کسب درآمد از ویدئوهای ویروسی وجود دارد. برای مثال ، سازندگان می‌توانند به اشخاص ثالث مجوز دهند تا از محتوای آن‌ها استفاده کنند.

چرا شفافیت در بازاریابی ویروسی بسیار مهم است؟

شفاف بودن به معنای صادق بودن و رک بودن در مورد عملیات و انگیزه‌ها است. شفافیت در بازاریابی ویروسی بسیار مهم است زیرا مصرف‌کنندگان نسبت به کمپین‌های بازاریابی سنتی به دلیل عدم شفافیتشان انتقاد بسیاری دارند و شرکت‌ها را بیشتر از پیش مسئول عملکرد خود می‌دانند. تقریباً 94 درصد از مصرف‌کنندگان به شرکت‌های بازاریابی شفاف وفادار هستند.

منظور از “دانه‌پاشی” در یک کمپین بازاریابی ویروسی چیست؟

دانه‌پاشی یک تکنیک بازاریابی است که در آن شرکت‌ها عمداً اطلاعات یا محتوای ویروسی را در اختیار کاربران منتخبی قرار می‌دهند که معتقدند این کمپین را به شکل موثرتری به اشتراک می‌گذارند.

در این نوشتار در مورد اینکه وایرال چیست و مشخصات کمپین تبلیغاتی مربوط به کدام است مطالبی بیان کردیم. تشکر از همراهی شما.

منابع مورد استفاده

۱. بازاریابی وایرال – سایت اینوستوپدیا – ترجمه از انگلیسی

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
دوره آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ 1 دقیقه

دوره آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ + برنامه آموزشی

آژانس معاملات هوشمند

دوره آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ؛ در این بخش ضمن تعریف مقدماتی دیجیتال مارکتینگ ، و کارکرد آن ، به معرفی برنامه آموزشی نیز می‌پردازیم. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به بازاریابی و فروش محصولات و خدمات یک برند در بستر دنیای وب ، گفته می‌شود. دنیای وب شامل اینترنت و هر چیزی است که مربوط […]

کاهش سریع رتبه الکسا 1 دقیقه

کاهش سریع رتبه الکسا

آژانس معاملات هوشمند

کاهش سریع رتبه الکسا چگونه اتفاق می‌افتد؟ در سایت‌های وردپرسی از چه ابزارهایی برای کاهش رتبه الکسا می‌شود استفاده کرد؟ با ما همراه باشید. الکسا چیست؟ سایت الکسا در ابتدایی‌ترین حالت خود ، یک ابزار برای سنجش برای متریک‌های سئو می‌باشد. از این نظر در کنار سایت‌هایی مثل moz.com ، semrush.com و seositecheckup.com قرار می‌گیرد. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان