1

وراثت در برنامه نویسی شی گرا چیست؟

وراثت در برنامه نویسی شی گرا چیست؟ در این مقاله مفهوم وراثت را در برنامه نویسی شی گرا توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

واژه وراثت به معنی مشتق می‌باشد. بنابراین ، وراثت به عنوان گرایش یک کلاس به استخراج و دریافت ویژگی‌ها از سایر کلاس‌ها تعریف می‌شود. این قابلیت ، امکان را برای استخراج عملکرد از یک کلاس پایه و تزریق آن له سایر کلاسهای مشتق شده فراهم می‌کند.

در برنامه نویسی شی گرا ، وراثت یک مفهوم برجسته و پایه در پارادایم برنامه نویسی شی گرا (OOPS) است. این مفهوم ، مکانیزمی برای ایجاد روابط و ایجاد سلسله مراتب طبقاتی در ترکیب اشیا فراهم می‌کند. وراثت به معنای استفاده از کد از پیش نوشته شده یا ایجاد شده قبلی است. و نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که ما فقط از کد استفاده می‌کنیم و آن را به روز نمی‌کنیم و تغییر نمی‌دهیم. از توابع و روش‌های تعریف شده در یک کلاس می‌توان برای دستکاری و ایجاد تغییر در سایر اعضای داده کلاس استفاده کرد.

درک وراثت در برنامه نویسی شی گرا

برای درک وراثت ، باید بر دو نوع کلاس تمرکز کنیم: زیر کلاس و ابر کلاس.

زیر کلاس ، که به عنوان کلاس مشتق شده نیز شناخته می‌شود ، کلاسی است که ویژگی را به ارث می‌برد و ابر کلاس نیز به عنوان کلاس پایه شناخته می‌شود ، یعنی کلاسی است که ویژگی‌های آن به ارث برده می‌شود. در برخی موارد ، زیر کلاس را کلاس کودک و ابر کلاس را کلاس والد می نامند. بنابراین ، تاکنون برای ما آشکار شده است که زیر کلاس یعنی کلاس فرزند ویژگی‌هایی را از ابر کلاس یعنی کلاس والد به ارث می برد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  معرفی کامل زبان محبوب جاوا

وراثت چگونه کار برنامه نویسان را آسان می‌کند؟

در برنامه نویسی شی گرا ، هر زمان که یک کلاس ایجاد می‌شود ، اعضای داده و توابع داده تعیین می‌شوند. اعضای داده متغیرهایی هستند که در یک کلاس اعلام شده اند. توابع داده متدها یا توابع تعریف شده برای انجام عملیات در هر کلاس هستند. این توابع به طور کلی برای دستکاری اعضای داده استفاده می‌شوند. بسته به دامنه استفاده ، این توابع داده و اعضای داده می‌توانند عمومی یا خصوصی باشند.

بنابراین ، با کمک وراثت ، نیازی به ایجاد و تعریف اعضا و توابع به صورت بازگشتی نداریم. ما یک‌بار در یک کلاس کدگذاری می‌کنیم ، و آنها می‌توانند تمام ویژگی‌های اعضای داده و توابع را از زیر کلاس بعدی به ارث ببرند. این ویژگی همچنین به برنامه نویسی پویا کارآمد کمک می‌کند.

انواع وراثت در برنامه نویسی شی گرا

وراثت منحصر به فرد: یک کلاس مشتق شده یا فرزند از یک کلاس پایه یا والد ارث می‌برد.

وراثت چندگانه: یک کلاس مشتق شده از چندین کلاس پایه ارث می‌برد.

وراثت چند سطحی: یک کلاس مشتق شده از سایر کلاسهای مشتق شده ارث می‌برد.

وراثت سلسله مراتبی: چندین کلاس مشتق شده از یک کلاس پایه ارث می‌برند.

وراثت ترکیبی: ترکیبی از چندین نوع وراثت.

با وراثت چه می‌توانید بکنید؟

اگر به شکل تیمی بر روی یک برنامه بزرگ یا یک کد کار می‌کنید ، وراثت دوست شماست. زیرا شما نیازی به نوشتن مکرر کد نخواهید داشت. اگر سلسله مراتبی در کلاس‌ها وجود دارد که به یکدیگر وابسته هستند ، می توانیم از کد وراثت از کلاس پایه به کلاس فرزند استفاده کنیم. با این کار از نوشتن یک کد به صورت مکرر جلوگیری خواهیم کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت دریاچه داده و انبار داده چیست؟

وراثت نقش مهمی در برنامه نویسی پویا دارد. از یک کد می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها استفاده کرد و بنابراین می‌توان پیچیدگی آن را کاهش داد. اگر شخصی در یک زیر کلاس تغییراتی ایجاد کند ، بر ابر کلاس‌ها یا سایر کلاس‌ها تأثیر نمی‌گذارد.

مزایای وراثت در برنامه نویسی شی گرا

در زیر برخی از مزایای وراثت آورده شده است:

۱. استفاده مکرر از کدی که یک بار نوشته شده است ، یعنی قابلیت استفاده مجدد از کد.

۲. یک ابر کلاس می‌تواند برای تعدادی زیر کلاس در یک سلسله مراتب استفاده شود.

۳. هیچ تغییری در کلاس‌های پایه ایجاد نمی‌شود. فقط در کلاس والد تغییرات ایجاد کنید.

۴. وراثت برای تولید اشیای غالب‌تر استفاده می‌شود.

۵. وراثت از دوگانگی و افزونگی داده‌ها جلوگیری می‌کند.

۶. وراثت برای جلوگیری از پیچیدگی فضایی و پیچیدگی زمانی استفاده می‌شود.

چرا وراثت در برنامه نویسی اهمیت دارد؟

وراثت در برنامه نویسی به دلیل استفاده مجدد و چندباره از کد مهم است. ما می‌توانیم از داده‌های تکراری و افزونگی در برنامه خود جلوگیری کنیم. بیایید مثالی بزنیم: اگر با والدین خود زندگی می‌کنید ، پدر کلاس اصلی خواهد بود و شما (در کودکی) کلاس مشتق خواهید بود. بنابراین ما می‌توانیم چیزهای زیادی مانند نام خانوادگی ، آدرس ، شهر و استان را از کلاس والد به ارث ببریم. همچنین ، اگر بخواهیم آدرس یا هر چیز دیگری را به روز کنیم ، فقط آدرس کلاس پایه را تغییر می‌دهیم و همه کلاس‌های مشتق شده ویژگی را از آن کلاس پایه به ارث می‌برند.

چرا باید از وراثت استفاده کنیم؟

ما عمدتا از وراثت برای استفاده از بخش‌های خاصی از کد و اصلاح برخی از عملکردها با توجه به نیازهای خود استفاده می‌کنیم ، و این می‌تواند بدون هیچ پیچیدگی انجام شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  برنامه نویسی بلوک چیست؟

وراثت در کد ما ، انعطاف پذیری لازم را برای استفاده مجدد از کلاس پایه به کلاس مشتق شده مورد نیاز فراهم می‌کند. یک زیر کلاس می‌تواند ویژگی‌های کلاس پایه را بدون بازنویسی کد در یک کلاس بارها و بارها لغو کند.

مخاطبان مناسب برای یادگیری وراثت در کدنویسی چه کسانی هستند؟

  • دانشجویان علوم کامپیوتر
  • برنامه نویسی دانش آموزی
  • برنامه نویس سطح متوسط
  • فارغ التحصیلان فناوری اطلاعات
  • فارغ التحصیلان رشته الکترونیک
  • اشخاص فنی که برنامه نویسی سلسله مراتبی را انجام می‌دهند یا می خواهند کار کنند.

وراثت چگونه به شما در رشد شغلی شما کمک می کند؟

از بحث ، روشن است که فناوری وراثت بخشی مهم و موثر در برنامه نویسی شی گرا است ، بنابراین هرکسی که می‌خواهد برنامه نویسی شی گرا را بهتر انجام دهد ، باید در زمینه وراثت تخصص داشته باشد. علاوه بر این ، اگر فردی اطلاعات زیادی در مورد فناوری وراثت داشته باشد ، می‌تواند ثبات را در بخش توسعه کد شرکت ایجاد کند و از قدردانی یا موقعیت خوبی در یک تیم برخوردار شود. همچنین وراثت به سازمان کمک می‌کند تا درآمد خود را افزایش دهد.

جمع‌بندی

وراثت یک مزیت در برنامه نویسی شی گرا است. یک کاربر می‌تواند از کد خود پس از نوشتن مجدد استفاده کند و می‌تواند فضا و حافظه را ذخیره کند. هم‌چنین زمان فعالیت توسعه دهندگان را می‌توان از طریق وراثت کاهش داد و هم‌چنین به سایر توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا کد را بهینه کرده و به صورت تیمی کار کنند. با کمک وراثت می‌توان ویژگی‌های یک ابر کلاس را در زیر کلاس‌ها به ارث برد و کد‌نویسی را بدون مشکل انجام داد.

در این مقاله در مورد وراثت در برنامه نویسی شی گرا صحبت کردیم و انواع آن را توضیح دادیم. با تشکر از مطالعه شما.

منبع

۱. مفهوم وراثت در برنامه نویسی شی گرا – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

حافظه جانبی چیست؟

golearnwork

حافظه جانبی چیست؟ در این مطلب ، در مورد حافظه جانبی و انواع آن توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید. حافظه جانبی چیست؟ حافظه جانبی یا ثانویه ، حافظه رایانه‌ای است که ماهیتی غیر فرار و دائمی دارد و مستقیماً توسط رایانه یا پردازنده قابل دسترسی نیست. برعکس حافظه اصلی یا اولیه. این موضوع […]

1 دقیقه

چند ریختی در علوم کامپیوتر چیست؟

golearnwork

چند ریختی در علوم کامپیوتر چیست؟ در این مقاله برآنیم که چند ریختی در علوم کامپیوتر را توضیح داده و ارتباط آن با علوم دیگر را نیز بیابیم. تعریف پلی مورفیسم واژه پلی مورفیسم به طور جداگانه در چهار رشته علمی: زیست شناسی ، ژنتیک ، بیوشیمی و علوم کامپیوتر تعریف شده است. چند ریختی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان