1

چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ چهار راهکار برای بالا بردن تمرکز

چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ چهار راهکار برای بالا بردن تمرکز

چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ آیا برای شما هم پیش آمده که مشغول مطالعه و کار کردن بوده‌اید و ناگهان متوجه شده‌اید که حواس‌تان پرت شده و به دیوار خیره شده‌اید یا به اتفاقاتی که هیچ ربطی به موضوع کارمان ندارد فکر می‌کنید؟

علت این اتفاق نبود تمرکز در حین مطالعه یا کار است. افزایش تمرکز به ما کمک می‌کند کارهایمان را در زمان کمتر با صرف انرژی کمتر و با بهره‌وری بالاتری انجام دهیم و به سبب آن نتایج بهتری بگیریم.

در این مقاله چهار راهکار اصلی و حیاتی به شما می‌دهیم که انجام آنها به افزایش تمرکزتان بسیار کمک خواهد کرد.

کنار گذاشتن عوامل حواس پرتی

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل حواس‌ پرتی و نبود تمرکز، وجود عواملی است که حواس‌مان را پرت می‌کند؛ مثل تلفن همراه، کامپیوتر یا لپ تاپ، تلویزیون، سر و صدای زیاد و…

این عوامل فقط به این چند مورد محدود نمی‌شوند اما وجود تلفن همراه در کنار شما  یکی از اصلی‌ترین دلایل حواس‌پرتی و نبود تمرکز است؛ لطفا بهانه نیاورید، اگر می‌گویید که کارتان وابسته به تلفن همراه‌تان است بهانه خوبی نیست، چون می‌توانید در حین انجام این کار با تلفن‌تان، حداقل نوتیفیکیشن‌های برنامه‌های مختلف را قطع کنید تا کمتر دچار حواس پرتی شوید؛ یا مثلا نیازی ندارد موقع مطالعه کردن اینترنت‌تان روشن باشد.

تحقیقات نشان داده هربار که تمرکزمان را از دست می‌دهیم یازده دقیقه طول می‌کشد تا دوباره تمرکزتان را به دست بیاورید بنابراین اگر تلف شدن زمان و انرژی برایتان زیاد مهم نیست می‌توانید در موقع کار مدام گوشی‌تان را چک کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چرا برنامه‌ریزی هامون عملی نمیشه؟

توصیه من به شما این است که زمانی که می‌خواهید کار یا مطالعه‌تان را شروع کنید تمام وسایلی که ممکن است مورد نیازتان باشد را آماده کنید و محیط‌تان را از عوامل حواس پرتی پاک کنید، آن موقع  می‌بینید که کارهایتان با چه سرعت و کیفیتی در حال انجام‌اند.

عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید!

تاثیر ورزش در افزایش تمرکز

از قدیم‌الایام گفته‌اند که مغز سالم در بدن سالم است و ورزش کردن علاوه بر افزایش قوای جسمانی، تاثیر مستقیمی بر عملکرد مغز دارد.

ورزش کردن سبب بالا رفتن ضربان قلب و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به سلول‌های مغز و بدن می‌شود، با افزایش خون‌رسانی اکسیژن بیشتری هم در اختیار سلول‌ها قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز می‌شود.

اما همه می‌دانند که ورزش کردن بسیار مفید است،  مهم‌تر از دانستن عمل کردن است چون نتیجه همراه با عمل خود را نشان می‌دهد نه دانستن.

ورزش کردن تیز کردن تبر است، از آن غافل نشوید.

توصیه می‌کنم که اگر می‌توانید در طبیعت ورزش کنید چون طبیعت باعث افزایش عملکرد مغزی می‌شود؛ تحقیقات نشان می‌دهد تماشای مناظر سرسبز می‌تواند به شدت به افزایش عملکرد مغز کمک می‌کند.

حتی می‌توانید از گل و گیاه در محیط کارتان استفاده کنید و این موضوع به شادابی شما هم بسیار کمک می‌کند.

ورزش کردن حواس شما را مانند تبر تیز می‌کند!

مدیتیشن

مدیتیشن هم مثل ورزش کردن از آن کارهایی است که با انجام آن به اصطلاح با یک تیر چند نشان می‌زنیم.

اگر قبلا از مراقبه یا مدیتیشن بهره گرفته باشید می‌دانید که مدیتیشن علاوه بر آرام کردن بدن و ذهن، به افزایش تمرکز شما هم کمک شایانی می‌کند و جدا از همه‌ی اینها به کاهش استرس هم کمک می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دسته بندی عضلات بدن

انجام مستمر مدیتیشن یا ورزش‌هایی مانند یوگا به بالا رفتن تمرکز و عملکرد مغز بسیار کمک می‌کند.

نیازی نیست مدیتیشن را سخت و پیچیده کنید، تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که در یک جای آرام بنشینید یا دراز بکشید و سپس چند نفس عمیق بکشید، بعد از آن هم به هیچ چیز فکر نکنید جز تنفس‌هایتان، به دم و بازدم‌تان؛ اگر فکرهای مزاحم به سراغ‌تان آمدند نیازی نیست که خودتان را سرزنش کنید فقط کافی‌ست روی آنها تمرکز نکنید و اجازه دهید که بیایند و بروند.

اگر هم می‌خواهید بیشتر در مورد مراقبه یا همان مدیتیشن بدانید می‌توانید در این مورد در اینترنت مطالعه داشته باشید، مقالات خوبی در این زمینه وجود دارد.

علاوه بر اینها اپلیکیشن‌هایی هم برای این موضوع وجود دارد که می‌توانید از آن‍ها استفاده کنید که یک نمونه ایرانی آن‌ها آرامیا می‌باشد.

مدیتیشن داروی تقویت تمرکز

انجام تمرین‌ها و بازی‌های ذهنی

مغز ما شبیه به یک عضله است و برای تقویت این عضله باید تمریناتی انجام دهیم، هرچه این عضله قویتر شود تمرکز ما هم افزایش می‌یابد.

می‌توانید برای انجام این کار از بازی‌های مثل سودوکو، جدول کلمات، مکعب روبیک، بازی 2048  و غیره استفاده کنید.

می‌توانید در تایم‌های استراحتتان این بازی‌ها را انجام دهید و خودتان را در کنار سرگرم شدن رشد دهید و بهتر شوید.

اهمیت افزایش تمرکز

بالا بودن تمرکز در حین کار برای هر کسی ضروری است و باید برای بالا بردن تمرکزمان تلاش کنیم؛ چراکه انجام کار با تمرکز بالا به ما کمک می‌کند که برای انجام آن کارمان زمان و انرژی کمتری بگذاریم و نتیجه بهتری بگیریم و بهره‌‌وری مان بالاتر رود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مدیریت کارهای تعویقی برنامه؛ وقتی از برنامه عقب افتادیم چه کنیم؟

بنابراین اگر می‌خواهید به ورژن بهتری از خودتان برسید باید تمرکزتان را افزایش دهید.

در این مقاله در مورد اینکه چطور تمرکزمان را افزایش دهیم صحبت کردیم.

در مقالات بعدی بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

امیدوارم که دانا و عملگرا باشید. ارادتمند شما فرات حسن پور

فرات حسن پور

فرات حسن‌پور هستم ، دانشجوی رشته روانشناسی و مدیریت رشد فردی. من یاد گرفته‌ام که همه چیز از خودم شروع میشه ، همه چیز زمان حاله ، کسی آینده رو ندیده ، پس به جای اینکه نگرانش باشی براش برنامه‌ریزی کن و خودتو آماده کن. یاد گرفتم انسان با تغییر باورهاش می‌تونه زندگیشو تغییر بده و یاد گرفتم که خوشبختی مثل تلفنه که اگه تو داشته باشیش و بقیه نداشته باشن به هیچ دردی نمیخوره. پس اول اومدم و شروع کردم به آموزش دیدن و رشد کردن ، وقتی دیدم داره خوب نتیجه میده ، اومدم تا به بقیه هم این موارد رو آموزش بدم و بهشون کمک کنم.

مطالب مرتبط
1
برنامه ریزی موفق با اولویت بندی کارها 1 دقیقه

برنامه ریزی موفق با اولویت بندی کارها + راهکار

فرات حسن پور

برنامه ریزی موفق با اولویت بندی کارها؛ در این مقاله یا در این درس به اولویت بندی درست کارها و استفاده درست از زمان می پردازیم، احتمالا خیلی از شما عزیزان این موضوع را بدانید که به نظر من این عالیست، چون مطلب جدید را باید یاد گرفت اما مطالب تکراری را می‌توانیم تجزیه و […]

استراتژیهای حفظ انگیزه پس از شکست 1 دقیقه

۷ استراتژی برای حفظ انگیزه پس از شکست

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

استراتژیهای حفظ انگیزه پس از شکست چیستند؟ چگونه بعد از هر شکست روحیه خود را حفظ کنیم و به سمت موفقیت حرکت کنیم؟ با ما همراه باشید تا ۷ راهکار کلیدی برایتان شرح دهیم. شکست خیلی وقت‌ها پایان راه نیست ، بلکه به منزله یک ایستگاه است. در این ایستگاه باید ایستاد ، و فکر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان