1

چگونه آهنگساز شویم؟

چگونه آهنگساز شویم؟

چگونه آهنگساز شویم؟ آهنگسازی یکی از شاخه‌های مهم موسیقی است. آهنگساز درست نقش یک مغز متفکر را در برنامه‌نویسی ایفا می‌کند که نتهای موسیقی همانند کدها و اسکریپتهای او هستند. اگر نوازنده‌ها را عامل یا نیروی اجرایی بدانیم، آهنگساز طراح و برنامه‌ریز است و کار فکری انجام می‌دهد (صد البته به علاوه کار ذوقی و احساسی).


چگونه آهنگساز شویم؟ یکی از شاخه‌های مهم موسیقی است. آهنگساز درست نقش یک مغز متفکر را در برنامه‌نویسی ایفا می‌کند که نتهای موسیقی همانند کدها و اسکریپتهای او هستند. اگر نوازنده‌ها را عامل یا نیروی اجرایی بدانیم، آهنگساز طراح و برنامه‌ریز است و کار فکری انجام می‌دهد (صد البته به علاوه کار ذوقی و احساسی).

همانطور که یک ساختمان پیش از ساخته شدن نیاز به طراحی پلن ساخت و پی‌ریزی دارد، یک موسیقی هم دقیقا به همین‌ها نیاز دارد. حال ببینیم که در دنیای موسیقی اینها چه هستند.

یک آهنگ و در کل موسیقی پدیده‌ای ساده و بسیط نیست، بلکه همانند بسیاری از پدیده طبیعی و غیر طبیعی دیگر، از اجزایی تشکیل شده است. نباید فکر کنید که اگر یک ساز دست بگیرید (با فرض نوازنده بودن) و یک ملودی ابداعی را بنوازید، تبدیل به یک آهنگساز شده‌اید. بلکه باید در ابتدا اجزای موسیقی را بشناسید، اصول آن را یاد بگیرید و با استفاده از آن اصول، اجزا را ترکیب کنید.

موسیقی نیز مانند نقاشی و هنرهای تجسمی دارای ابعاد است. پرسپکتیو دارد. ممکن است بعضی صداهای آهنگ را نزدیک‌تر احساس کنید و بعضی را دورتر. بعضی صداها را برجسته و واضح بشنوید و بعضی را در پس زمینه بشنوید. اینها همه هنر آهنگساز است که چنین ژرف‌نگرانه اجزای موسیقی را با هم ترکیب کند و یک تلفیق یا کمپوزیسیون (Composition) ارائه دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ 6 پرسش و پاسخ مهم + راهکار

بعد مهم دیگر موسیقی، زمان است، که خود را در ریتم‌ها و ضرباهنگ‌ها نشان می‌دهد. در واقع زعنصر زمان، متمایز کننده موسیقی از سایر هنرهاست و آن را از حالت مادی خارج می‌کند.

اجزای موسیقی


  1. ملودی
  2. هارمونی
  3. فرماسیون
  4. ارکستراسیون

ملودی همان آهنگ اصلی موسیقی است که برجسته‌تر از دیگر آواهای موسیقی شنیده می‌شود. ملودی صدای بنیادی و کانونی آهنگ است.

هارمونی صداهای مکمل و پس زمینه‌ای هستند که با صدای اصلی ملودی هماهنگ (و برخی جاها تعمداً ناهماهنگ!) هستند و نقش ستون‌های ملودی را ایفا می‌کنند، و مانند پرسپکتیو در نقاشی به موسیقی بُعد می‌دهند.

فرماسیون نیز عبارت است از: ساختار ملودی، که با فراز و فرودها و تضادهای ملودی شناخته می‌شود.

ارکستراسیون: عبارت است از شناخت سازها، جنس صدای آن‌ها و نحوه چیدمان و تلفیق صدای آن در ارکستر

چگونه آهنگساز شویم؟


درست همان مراحلی که در مقاله ۶ نکته مهم برای موسیقیدان شدن گفتیم ،آهنگسازی به عنوان یکی از شاخه‌های مهم موسیقی نیز به برنامه‌ریزی نیاز دارد. انتخاب سطح حرفه‌ای فعالیت و سبک اهمیت زیادی دارد.

همچنین نیاز به پرورش ذوق و قریحه موسیقیایی خود دارید.

آهنگسازی مرحله پیش از تنظیم است. مقاله تنظیم موسیقی چیست؟ را ببینید.

برای مطالعه بیشتر


آهنگساز – ویکی‌پدیای فارسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

ویژگی های موسیقی دوره باروک

golearnwork

ویژگی های موسیقی دوره باروک چیست؟ چه تفاوتی با موسیقی‌های دوره‌های قبل و بعد دارد؟ در این مقاله آموزشی بررسی خواهیم کرد. در اروپا ، دوره باروک به دوره‌ای مابین سال‌های ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی گفته می‌شود. (در حدود ۱۵۰ سال) که مقارن با دوره صفویه در ایران است. در این عصر در فرهنگ و […]

حقایقی درباره ساز ویولن 1 دقیقه

حقایقی درباره ساز ویولن که شاید نمی دانستید!

golearnwork

حقایقی درباره ساز ویولن: ویولن یک ساز زهی آرشه‌ای و در حقیقت معروفترین آن‌هاست که نوازندگان و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. این ساز در بسیاری از ارکسترها و گروه‌های موسیقی وجود دارد و در سبک‌های مختلف موسیقی نواخته می‌شود. نوازندگان حرفه‌ای و آماتور زیادی از سطح ارکسترهای فیلارمونیک گرفته تا نوازندگان معمولی و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان