1

۹ پارامتر مهم در انتخاب محصول مناسب برای تولید

۹ پارامتر مهم در انتخاب محصول مناسب برای تولید چیست؟ برای تولید در شرایط سخت اقتصادی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

اصلی‌ترین دغدغه یک کارآفرین، انتخاب محصول یا خدمات مناسب برای ارائه کردن می‌باشد. اگر محصول نامناسبی انتخاب کنید، شکست خواهید خورد و سرمایه‌تان به فنا می‌رود. تحقیقات محصول در کنار بازار و یا به مثابه جزیی از آن، بخش مهمی از تحقیقات کسب و کار به شمار می‌رود.

ما در این مقاله قصد داریم با توجه به شرایط موجود در ایران، تحریم‌ها و گرانی نرخ ارز، راهنمایی مناسبی به شما ارائه دهیم. برای بهره‌مندی از مشاوره بهتر می‌توانید از تیم کارآفرینی Go Learn Work درخواست کمک کنید.

اینفوگرافی: ۹ پارامتر مهم در انتخاب محصول مناسب برای تولید

پارامترهای مهم انتخاب محصول


۹ پارامتر مهم در انتخاب محصول مناسب برای تولید را بررسی خواهیم کرد:

۱. رفع نیاز مشتریان


محصول مورد نظر باید رافع نیاز اساسی و کلیدی مشتریان باشد. در شرایط دشوار اقتصادی چندان نمی‌توان به محصولات غیر مورد نیاز و یا لاکچری فکر کرد، مگر کاملا موفق شوید انحصار ایجاد کنید. می‌توان لیستی از انواع محصولات تهیه و به محصولات کلیدی و ترتیب اهمیت آن‌ها با دادن وزن اهمیت فکر کرد. این پارامترها می‌تواند شامل فوری بودن نیاز به آن کالا، میزان رغبت مردم به خرید آن و … باشد.

۲. تهیه مواد اولیه در داخل


بسیار به جا و شایسته است در طرح توجیهی محصول انتخاب شده خود یک نکته را در نظر بگیرید: اگر برای تأمین مواد اولیه از داخل کشور مشکل دارید، مواد اولیه محصولتان در ایران وجود ندارد و یا به سختی تهیه می‌شود، قید طرحتان را بزنید و به دنبال محصول دیگری بروید.چون یک گزینه بیشتر پیش روی شما نمی‌ماند: واردات. و این برای یک کسب و کار تازه‌کار می‌تواند سم مهلکی باشد. خیلی ساده است، چون شما باید دلار بدهید مواد اولیه بگیرید و با توجه به نرخ بالای دلار، هزینه شما بسیار بالا می‌رود. هزینه بالاتر یعنی قیمت تمام شده بالاتر و حاشیه سود پایینتر، و اگر کسی محصولتان را نخرد، فاتحه کسبتان خوانده است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  درآمد غیرفعال چیست؟

تازه اینها تماما در شرایطی است که بتوانید تحریم‌های وارداتی را دور بزنید و در داخل نیز با مشکل گمرک روبرو نشوید.

پس مرحمتی فرموده دنبال محصولاتی بگردید که مواد اولیه یا قطعات یدکی آن در داخل تأمین بشود. ایران ما، کشوری است با مواد اولیه بسیار در زمینه‌های مختلف کشاورزی، معادن و صنعت. که هزینه بسیار پایین‌تر و به صرفه‌تر دارند. هم‌چنین برخی قطعات قابلیت ساخت داخل ایران با قیمت مناسب دارند.

۳. انتخاب محصول صادراتی با قابلیت ارزآوری


خب در پاراگراف قبلی راجع به تولید مواد اولیه در داخل به ریال و تفاوت سر به فلک کشیده آن با واردات این مواد به دلار کردیم. حالا فرض کنید که شما محصول انتخاب شده را که با قیمت تمام شده پایین در داخل تولید کرده‌اید بتوانید با قیمت دلاری بالا به خارج از کشور صادر کنید، چه شود!! عجب حاشیه سودی!! نمی‌گوییم در داخل محصول نفروشید و هموطنان عزیز خود را از منافع محصولاتتان محروم کنید. منظورمان این است که سهمی از صادرات برای محصول خود در نظر بگیرید تا هم خود به نان و نوایی برسید، هم نیروی کارتان را دعاگوی خود کنید و هم پول و سرمایه کافی برای رشد کسب و کارتان به دست بیاورید. هم‌چنین با پرداخت مالیات‌های مربوط به صادرات، منافع ملی را تضمین می‌کنید.

ممکن است بفرمایید با تحریم‌ها چه کنیم. شما می‌توانید لیست کشورهایی را که با ایران تحت هر شرایطی روابط تجاری خود را حفظ می‌کنند بیابید. در درجه اول همسایه‌های خودمان مثل ترکیه، عراق و بخصوص کردستان عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان و پاکستان و … .

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تکنیک طوفان فکری چیست؟

گزینه‌های دیگری هم هستند مانند:

  • هند
  • آفریقا
  • آمریکای لاتین
  • کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا – آسه‌آن (ASEAN)

۴. نیروی کار ماهر، متخصص و ارزان


بهتر است محصول انتخاب شده شما با استفاده از نیروی ماهر و متخصص در داخل کشور تولید شود. بهتر است که کار این نیروها تا جای ممکن برای شما ارزان تمام شود. نیروی گران در صورتی که محصول ارزان یا غیر جذاب برای مشتریان تولید کند، باید در کسب و کارتان را تخته کنید.

همیشه باید به حاشیه سود و اختلاف قیمت تمام شده و بهای فروش کالا توجه کنید. شما را به استثمار و بهره کشی نیروی کار تشویق نمی‌کنیم، چون این کار علاوه برعذاب‌های اخروی، تبعات قانونی برایتان به همراه دارد. مقصود این است که محصولی انتخاب نکنید که به متخصصین رشته‌های بسیار خاص برای تولیدش نیاز داشته باشید.

۵. لجستیک و حمل و نقل


موضوع مهم و استراتژیک دیگر، حمل و نقل آسان و کم هزینه است. اگر کار شما بسته بندی زعفران است و کارگاه بسته بندی شما در تبریز قرار دارد و باید زعفران را از قائنات مشهد یا استهبانات فارس بیاورید، به خصوص در حالی که در حجم پایین کار می‌کنید، بدانید کلاهتان پس معرکه است. چون باید هزینه زیادی صرف حمل و نقل کنید. به خصوص برای کسب و کارهای کوچک که حجم خروجی پایین دارند این خطرناک است. مگر درصورت رشد و گسترش کسب و کار که بحث دیگری است.

پس یا کارگاه و محل تولیدات را به جایی منتقل کنید که نزدیک محل تأمین مواد اولیه باشد یا اینکه محصولی انتخاب کنید که مواد اولیه آن در نزدیکترین محل به کارگاه شما باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دانشورزی چیست؟

۶. انتخاب محل مناسب برای تولید


همین قضیه در مورد نزدیکی محل تولید به مشتریان شما هم صدق می‌کند. اگر مشتریان شما مصرف کننده نهایی محصول هستند حتما الزامی است که کارگاه شما در نزدیکی محل سکونت یا کار این افراد باشد. اگر محصولات خود را به تجار و بازرگانان و یا عمده فروشان می‌دهید این موضوع حساسیت کمتری دارد.

۷. انتخاب محصول متمایز و منحصر به فرد


شاید سخت‌ترین بخش کار شما این قسمت باشد. اما برای فرار از رقابتهای خونین، لازم است انحصار ایجاد کنید. انحصار می‌تواند با یک ایده محصول ترکیبی جدید ایجاد شود (به شرط بازارسازی مناسب و شناسایی نیاز) یا اینکه ویژگی‌ها و خدمات خاصی به محصول اضافه شود (محصول توسعه یافته).

۸. محصول توسعه یافته


محصول فیزیکی معمول (مثلاً یک میوه) یک محصول معمولی است، چطور می‌توانید آن را به یک محصول توسعه یافته تبدیل کنید؟

  1. روی برچسب محصول، یک بارکد یا QR Code اضافه کنید و در آن محصولات نرم‌افزاری خاص، یک کلیپ انرژی مثبت با برند خودتان یا یک حق اشتراک به مشتری بدهید.
  2. خدمات پس از فروش داشته باشید.
  3. کارت قرعه کشی بگذارید و جایزه بدهید.
  4. برندسازی کنید و با برند خود اسپانسر شوید. (در صورت داشتن سرمایه)
  5. و … .

۹. کسب و کارتان را اینترنتی کنید.


دنیای امروز دنیای کلیک است و مردم به جای مراجعات حضوری و تلفن زدن سعی خواهند کرد از طریق اینترنت نیازهای خود را برآورده کنند.

شما هم سعی کنید از قافله عقب نمانید، سایت خوبی برای تبلیغ محصول خود طراحی کنید، کاتالوگ محصول خوبی درست کنید، در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت کنید.

در این دو مقاله مطالبی راجع به انتخاب محصول مناسب خواندید. برای راهنمایی و مشاوره بیشتر می‌توانید با تیم مشاوران ما در تماس باشید.

پایان

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ 1 دقیقه

تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تکنیک SCAMPER چیست؟ در این مقاله آموزشی به‌صورت هندبوک، مراحل تکنیک اسکمپر را برای شما توضیح خواهیم داد. مقدمه و معرفی تکنیک تکنیک اسکمپر یکی از مهم‌ترین و مشهورترین تکنیک‌های خلاقیت است. این تکنیک در کنار تکنیک‌های دیگر خلاقیت همچون نمودار استخوان ماهی، ارتباط اجباری، نقشه عصبی و … قرار می‌گیرد. با این تکنیک می‌توان […]

جوزف شومپیتر 1 دقیقه

جوزف شومپیتر کیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

جوزف شومپیتر کیست؟ جوزف آلویس شومپیتر (1883-1950) اقتصاددان، مورخ اقتصادی، سیاستمدار و نویسنده تحصیل کرده اتریشی بود. او را یکی از بزرگ‌ترین روشنفکران قرن بیستم می‌دانند. شومپیتر بیشتر به خاطر نظریه‌هایش در مورد چرخه‌های تجاری و توسعه اقتصادهای سرمایه‌داری و برای معرفی مفهوم کارآفرینی شناخته شده است. برای شومپیتر، کارآفرین سنگ بنای سرمایه‌داری بود، یک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان