1

چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ 6 پرسش و پاسخ مهم + راهکار

چگونه موسیقی یاد بگیریم

چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ شاید شما هم مانند خیلی افراد دیگر به موسیقی علاقه زیادی داشته باشید، ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید. در این نوشتار، ما به شما نقشه راه کلی آموزش را نشان خواهیم داد …

چگونه موسیقی یاد بگیریم؟

چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ شاید شما هم مانند خیلی افراد دیگر به موسیقی علاقه زیادی داشته باشید، ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید. در این نوشتار، ما به شما نقشه راه کلی آموزش را نشان خواهیم داد و خواهید دید برعکس چیزی که فکر می‌کنید، این راه ساده (Simple) است، ولی آسان (Easy) نیست. اگر برنامه‌ریزی قوی و پشتکار فراوان داشته باشید، طی کردن این راه بسیار آسان هم خواهد بود. ما در آکادمی Go Learn Work با شما همراه خواهیم بود تا این مسیر را به آسانی و با موفقیت طی کنید. مشاورین و مدرسین ما در خدمت شما هستند تا در این زمینه به شما کمک کنند.

پرسش 1: چه کسانی می‌توانند موسیقی کار کنند؟


پاسخ: هر کسی می‌تواند موسیقی کار کند و از آن لذت ببرد. اما حتما افرادی هستند که به سبب داشتن استعداد خاص، آن را زودتر یاد خواهند گرفت. اما این استعدادها چه چیزهایی هستند؟ برای یافتن این استعدادها، به پرسش‌های زیر نگاه کنید و به پاسخشان در مورد خودتان فکر کنید:

پرسش‌های پایه استعدادیابی موسیقیایی


  1. آیا وقتی یه موسیقی رو میشنوم، میتونم صداها رو از هم تشخیص بدم؟ آیا میتونم بفهمم کدوم صداها تیزتر، کدوم صداها بم‌تر، کدوم صداها نزدیک‌تر و کدوم ها دورترن؟ میتونم تو ذهنم یه آهنگ رو بشنوم و این ها رو توش متوجه بشم؟ آیا میتونم با ابزارهای مختلف کامپیوتری مربوط به صوت کار کنم؟
  2. آیا وقتی آهنگ یه خواننده رو میشنوم، باهاش زمزمه میکنم؟ چه فکر و احساسی در مورد صدای خودم دارم؟ نظر بقیه در مورد صدای خوندن من چیه؟
  3. آیا دستها و انگشتهای تر و فرزی دارم؟ واکنشهای بدنم چطورن؟ دستام با هم دیگه و دست و پاهام با هم هماهنگ هستن؟ موقعی که سازی مثل گیتار رو گرفتم دستم چطور باهاش ارتباط برقرار کردم؟
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کاربردهای مختلف موسیقی در طول تاریخ و دوره معاصر

اگر پاسخ شما به سؤالات شماره 1 مثبت است، احتمالا استعداد آهنگسازی و تنظیم دارید. اگر بیشتر به سؤالات شماره 2 جواب مثبت داده‌اید، استعداد شما بیشتر در زمینه خوانندگی است. و اگر جواب شما به سؤالات شماره 3 از نظرتان وزن بیشتری دارد، استعداد شما احتمالا در زمینه نوازندگی است.

اگر به هیچ کدام از سؤالات نتوانستید جواب قطعی بدهید نگران نشوید. ما در آموزش‌های بعدی راه‌های دقیق کشف استعدادتان را به شما نشان خواهیم داد.

در پایان به خاطر داشته باشید هیچ چیز جای انگیزه و پشتکار فراوان را نخواهد گرفت، حتی کمبود استعداد. پس با ما همراه باشید تا راه دور زدن استعداد متوسط یا پایین را بیاموزید. استعداد چیزی جز یک شتاب‌دهنده برای رسیدن به موفقیت نیست. در صورت کمبودش گزینه‌های جایگزین (Alternatives) زیادی وجود دارند که از آن‌ها استفاده خواهید کرد. پس برای پاسخ این پرسش که چگونه موزیسین شویم با ما همراه باشید:

پرسش 2: با چه اهدافی می‌توان موسیقی کار کرد؟


پاسخ: این جمله طلایی از پروفسور سمیعی را به خاطر داشته باشید: اگر هدفتان مشخص باشد، مسیرتان هم پیدا می‌شود.


اگر هدفتان مشخص باشد، مسیرتان هم پیدا می‌شود.

پروفسور سمیعی

خیلی مهم است که بدانید برای چه می‌خواهید موسیقی کار کنید. آیا هدفتان خواندن یا نواختن در یک محفل خصوصی و صمیمانه است یا فقط برای دل خودتان یاد می‌گیرید؟ در این صورت یک آموزش ساده و مقدماتی خوانندگی یا نوازندگی و یک میزان معمولی تمرین روزانه کار شما را راه خواهد انداخت.

آیا هدفتان تولید آثار حرفه‌ای است؟ پس به سطح مهارتی بیشتری در نوازندگی و خوانندگی نیاز خواهید داشت و احتمالا باید به مهارتهایی مثل تنظیم و یا میکس و مسترینگ مسلط شوید، یا در تیم خود افرادی با چنین مهارتهایی وارد کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  حقایقی درباره ساز گیتار که شاید نمی‌دانستید!

و نهایتا اگر هدف شما اجرا در یک ارکسترسنفونیک، رهبری ارکستر و یا نوشتن یک خط هارمونی حرفه‌ای برای یک آنسامبل (Ensemble) و یا ارکستر مجلسی (Chamber Orchestra) باشد، شما نیاز پیدا خواهید کرد که در دوره‌های آکادمیک حرفه‌ای شرکت کنید. برای این کار باید در یک دانشگاه، کنسرواتوار موسیقی یا یک مؤسسه آموزش موسیقی حرفه‌ای ثبت نام کنید، و یا از کورسها و دوره‌های مشابه آنلاین استفاده کنید.

پرسش 3: موسیقی چه شاخه‌هایی دارد؟


پاسخ: وقتی استعداد، علاقه و هدف شما مشخص شد، پیدا کردن شاخه نیز آسان‌تر می‌شود. ما در آکادمی Go Learn Work براساس سرفصلهای خود، آموزش موسیقی را به شاخه‌های زیر تقسیم کرده‌ایم:

شاخه‌های موسیقی


  1. آهنگسازی
  2. نوازندگی
  3. خوانندگی
  4. تنظیم
  5. میکس
  6. مسترینگ
  7. مهندسی طراحی صدا
  8. علوم فیزیک صوت و آکوسیتیک

شما می‌توانید با توجه به علاقه و نیاز خود، هر شاخه و سرفصل را انتخاب نموده و از آموزش برای موزیسین شدن لذت ببرید!

پرسش 4: چگونه بهترین استراتژی آموزشی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟


پاسخ: سه مرحله قبلی اگرچه برای رسیدن به بهترین کیفیتهای یادگیری در موسیقی لازمند، ولی به هیچ وجه کافی نیستند. شما در مراحل قبل، هدف (Target) چشم‌انداز (Vision) را یافتید. حال به استراتژی مناسبی هم برای رسیدن به هدف خود نیاز دارید، که شامل هدف‌گذاری جزئی، برنامه‌ریزی و اقدام است. این استراتژی بهتر است شامل موارد زیر باشد:

استراتژی آموزش:


  1. هدف‌گذاری: هدف و چشم‌انداز کلی خود را به اهداف جزئی‌تر تقسیم کنید.
  2. برای هر هدف جزئی، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام دهید.
  3. اقدام کنید!

البته الگوریتمهای زیادی برای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید، مثل الگوریتم SMART.

برای اطلاعات بیشتر و برنامه‌ریزی حرفه‌ای به این لینک مراجعه کنید: دوره برنامه‌ریزی حرفه‌ای

هم‌چنین می‌توانید سایر مقالات آکادمی در مورد هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزشی را مطالعه کنید. یا این مقاله را از ویکی‌پدیا بخوانید. به خاطر داشته باشید که مشاورین ما در ابتدای هر دوره این کار را برای شما انجام می‌دهند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  حقایقی درباره ساز ویولن که شاید نمی دانستید!

پرسش 5: چه ملزوماتی برای آموزش لازم است؟


پاسخ: حالا که استعداد، علاقه، هدف و استراتژی مشخص شد، به بحث مهم بستر و ابزار می‌رسیم. دوره آموزشی و استاد ماهر، یک بستر مناسب برای یادگیری است که در صورت انتخاب صحیح و کارشناسی شده، می‌تواند شما را جلو بیندازد.

هم‌چنین، بسته به شاخه‌ای از موسیقی که انتخاب کرده‌اید، ابزارها متفاوت است. اگر در یک دوره نوازندگی گیتار الکتریک شرکت می‌کنید، ابزار شما می‌توانند عبارت باشند از: یک گیتار الکتریک با کیفیت مناسب، ابزار جانبی مثل دیاپازون، مترونوم، و نرم‌افزارهای ویژه تیونینگ و ریتم. در انتخاب گیتار الکتریک نیز باید کیفیت مورد انتظار و برندهایی که آن کیفیت را ارائه می‌دهند را مد نظر قرار دهید، مثلا ببینید برند Ibanez آن کیفیت مورد نظر را ارائه می‌دهد یا برند Fender. اگر در یک دوره تنظیم ثبت نام کرده‌اید، ابزارهای شما می‌توانند نرم‌افزارهای تنظیم مثل FL Studio، Cubase و یا Studio1 باشند. در هر حال باید با مشاوره افراد خبره این کار را انجام دهید.

پرسش 6: چگونه از عملکرد خود در آموزش بازخورد بگیریم؟


پاسخ: هر فعالیتی باید به نتیجه برسد. تا به نتیجه تعیین شده نرسیم، فعالیت ما در حد یک فرآیند باقی می‌ماند. یک بازخورد یا Feedback در حقیقت از مقایسه عملکرد شما با یک عملکرد استاندارد تعریف شده به دست می‌آید و مشخص می‌شود شما کجاها جلوتر از آن استاندارد و کجاها عقب‌تر هستید. آموزش موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بهتر است این استاندارد را نه از مقایسه با دیگران، بلکه با استراتژی آموزشی که برای خودتان تدوین کرده‌اید به دست بیاورید.

ما در آکادمی Go Learn Work سامانه مناسبی برای بازخوردگیری شما ایجاد خواهیم کرد، و می‌توانید با آزمون‌های آنلاین، و راهنمایی مدرسان و مشاوران Go Learn Work، در مسیر طلایی موفقیت حرکت کنید. چگونه موزیسین شویم؟ با ما همراه باشید برای رسیدن به این هدف.

چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ این مقاله برای پاسخ به این پرسش نوشته شده. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید ، حتما کامنت بگذارید.

مطالب مرتبط
1
کاربردهای مختلف موسیقی 1 دقیقه

کاربردهای مختلف موسیقی در طول تاریخ و دوره معاصر

golearnwork

کاربردهای مختلف موسیقی چیست؟ در این مقاله در مورد کاربرد موسیقی در بین جوامع انسانی خواهیم آموخت. با ما همراه باشید. کاربرد موسیقی آیا صرفاً ارضای حس زیبایی شناختی صوتی است؟ اگر چه این یکی از اهداف است ، ولی همه آن نیست. موسیقی کاربردهای زیادی دارد. موسیقی مراسمات رسمی از دیرباز ، موسیقی به […]

1 دقیقه

کارت صدا چیست؟

Sound Explosion

تعریف کارت صدا کارت صدا چیست؟ انواع کارت صدا کدام است؟ بهترین کارت صدا برای استودیو کدام است؟ در این مقاله تا جای ممکن به این موضوعات خواهیم پرداخت. برای استفاده ای که کارت صدا در شروع آهنگسازی می‌خواهید بکنید ، این مقاله ما را حتما بخوانید. برای پردازش ، رکورد و پخش صدا در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان