1

کارایی عملیاتی بازار چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد کارایی عملیاتی بازار و موضوعات مرتبط صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کارایی عملیاتی در قدم اول معیاری است که کارایی سود حاصله را در مقابل هزینه‌های عملیاتی اندازه‌گیری می‌کند. هر چه کارایی عملیاتی بیشتر باشد، سودآوری یک کسب و کار یا سرمایه‌گذاری بیشتر است. در واقع، واحد تجاری قادر است درآمد یا بازدهی بالاتری را برای هزینه مشابه یا کمتر نسبت به یک جایگزین ایجاد کند.

در بازارهای مالی، کارایی عملیاتی زمانی رخ می دهد که هزینه‌ها و کارمزدهای مبادله کاهش یابد. یک بازار کارآمد عملیاتی را می‌توان به عنوان “بازار کارآمد داخلی” نیز نامید.

کارایی عملیاتی نسبت هزینه‌های متحمل شده در طول یک فعالیت اقتصادی یا مالی را اندازه‌گیری می‌کند که در آن هزینه‌های کمتر با کارایی بیشتر مترادف است.

برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، بازارها زمانی کارایی عملیاتی را نشان می‌دهند که هزینه‌های مبادله کم باشد.

ارائه تخفیف عمده یا کمیسیون رایگان به معامله‌گران یکی از راه‌های افزایش کارایی عملیاتی بازارهای سرمایه‌گذاری است.

درک کارایی عملیاتی

کارایی عملیاتی در بازارهای سرمایه‌گذاری عموماً بر هزینه‌های مبادله مرتبط با سرمایه‌گذاری متمرکز است. کارایی عملیاتی در بازارهای سرمایه‌گذاری را می‌توان با شیوه‌های عمومی تجاری برای کارایی عملیاتی در تولید مقایسه کرد. معاملات کارآمد عملیاتی، معاملاتی هستند که با بالاترین حاشیه سود معامله می‌شوند، به این معنی که سرمایه‌گذار برای کسب بیشترین سود، کمترین کارمزد را پرداخت می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هرم دانش DIKW چیست؟

به همین ترتیب، شرکت‌ها به دنبال این هستند که بیشترین سود را از حاشیه ناخالص محصولات خود با تولید کالا با کمترین هزینه به دست آورند. تقریباً در همه موارد، کارایی عملیاتی را می‌توان با صرفه‌جویی در مقیاس بهبود بخشید. در بازارهای سرمایه‌گذاری، این ممکن است به معنای خرید سهام بیشتر یک سرمایه‌گذاری با هزینه معاملاتی ثابت باشد تا کارمزد هر سهم کاهش یابد.

زمانی گفته می‌شود که بازاری از نظر عملیاتی کارآمد است که شرایطی وجود داشته باشد که به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد معاملات را انجام دهند و خدمات را با قیمتی دریافت کنند که منعکس کننده هزینه‌های واقعی لازم برای ارائه آن‌ها باشد.

بازارهای کارآمد عملیاتی معمولاً محصول جانبی رقابت هستند. بازارهای کارآمد عملیاتی نیز می‌توانند تحت تأثیر مقرراتی قرار گیرند که هدف آن محدود کردن هزینه‌ها برای محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر هزینه‌های گزاف است.

بیشتر بخوانید:مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر و توانایی آن در تحلیل محیط خرد بیرونی

کارایی عملیاتی و سرمایه‌گذاری

بازارهای کارآمد عملیاتی می‌توانند به بهبود کارایی کلی سبدهای سرمایه‌گذاری کمک کنند. کارایی عملیاتی بیشتر در بازارهای سرمایه‌گذاری به این معنی است که می‌توان سرمایه را بدون هزینه‌های اصطکاکی بیش از حد تخصیص داد که مشخصات ریسک – پاداش یک سبد سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بر اساس بازده عملیاتی کلی آنها تحلیل می‌شوند. نسبت هزینه یک صندوق معیاری برای تعیین کارایی عملیاتی است. تعدادی از عوامل بر نسبت هزینه‌های صندوق تأثیر می‌گذارد: کارمزد تراکنش، کارمزد مدیریت و هزینه‌های اداری. در مقایسه، وجوهی که نسبت هزینه کمتری دارند، عموماً از نظر عملیاتی کارآمدتر در نظر گرفته می‌شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  صرفه جویی به مقیاس چیست؟

بهره‌وری در مقابل کارایی

بهره‌وری به عنوان معیاری از خروجی عمل می‌کند که معمولاً در چند واحد در هر مدت بیان می‌شود، مانند 100 واحد در ساعت. راندمان تولید اغلب به هزینه‌های هر واحد تولید مربوط می‌شود نه صرفاً به تعداد واحدهای تولید شده.

بهره‌وری در مقابل کارایی ممکن است شامل تجزیه و تحلیل صرفه‌جویی در مقیاس نیز باشد. واحدها به دنبال بهینه سازی سطوح تولید برای دستیابی به صرفه جویی در مقیاس موثر هستند که به نوبه خود به کاهش هزینه‌های واحد و افزایش بازده واحد کمک می‌کند.

نمونه‌های کارایی عملیاتی بازار سرمایه‌گذاری

صندوق‌هایی با دارایی‌های بزرگ‌تر تحت مدیریت (AUM) ممکن است به دلیل تعداد سهام بیشتر معامله‌شده در هر معامله، کارایی عملیاتی بیشتری داشته باشند.

به طور کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرفعال معمولاً بر اساس نسبت هزینه‌هایشان، کارایی عملیاتی بالاتری نسبت به صندوق‌های فعال دارند. صندوق‌های غیرفعال از طریق تکرار شاخص، قرار گرفتن در معرض بازار هدفمند را فراهم می‌کنند. صندوق‌های بزرگ از مزیت صرفه جویی در مقیاس در تجارت برخوردارند.

در این مقاله در مورد این که کارایی عملیاتی بازار چیست، صحبت کردیم. تشکر که همراه بودید.

منابع

۱. چیستی کارایی عملیاتی – اینوستوپدیا – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

دامپینگ چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

دامپینگ چیست؟ منظور از دامپینگ تمام شیوه‌هایی است که طی آن یک شرکت محصولات خود را با قیمتی کمتر از هزینه تولید آن به فروش می‌رساند. بر این اساس ، برای شرکتها ، هدف از دامپینگ چیزی جز رقابت مستقیم در بازار به منظور فراتر از رقابت و اعمال کنترل بهتر بر خود بازار نیست. […]

تحلیل حجمی چیست؟ 1 دقیقه

تحلیل حجمی چیست؟

اسمارت کندلز

تحلیل حجمی چیست؟ در این مقاله برآنیم تا درباره تحلیل حجمی و کاربرد آن در معاملات و شناسایی روندهای بازار توضیح دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: تحلیل بازار سرمایه چیست؟ تحلیل حجمی چیست؟ تجزیه‌وتحلیل حجم یک ابزار تحلیل تکنیکال است که توسط معامله‌گران برای تعیین قدرت یک روند و احتمال ادامه یا معکوس شدن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان