1

کاربردهای مختلف موسیقی در طول تاریخ و دوره معاصر

کاربردهای مختلف موسیقی

کاربردهای مختلف موسیقی چیست؟ در این مقاله در مورد کاربرد موسیقی در بین جوامع انسانی خواهیم آموخت. با ما همراه باشید.

کاربرد موسیقی آیا صرفاً ارضای حس زیبایی شناختی صوتی است؟ اگر چه این یکی از اهداف است ، ولی همه آن نیست. موسیقی کاربردهای زیادی دارد.

موسیقی مراسمات رسمی

از دیرباز ، موسیقی به عنوان بخشی از مراسمات رسمی وجود داشته. در انواع مراسمات درباری ، انجام دیدارهای سران امپراتوری‌ها و ممالک ، امور نظامی و رژه سربازان و … موسیقی کاربرد داشته و برای ایجاد حس حماسی و به رخ کشیدن قدرت و شکوه به کار می‌رفته است.

امروزه نیز این امر ادامه دارد و هر کشوری برای خود دارای سرود ملی (Anthem) می‌باشد. این سرود در تمامی رویدادهای سطح ملی در تمام جهان اجرا می‌شود ، از دیدارهای سیاسی تا رویدادهای ورزشی.

هدف از به کارگیری موسیقی در تمامی این موارد ، ایجاد یک برند شنیداری برای کشور ، امپراتوری یا گروه‌های سیاسی است. تا همیشه شما با شنیدن آن سرود با ملودی یا نوای خاصش به یاد آن کشور بیفتید. این موسیقی‌ها اغلب همگی فرم حماسی دارند. از سازهای براس و بادی برنجی به شکل چشمگیری در این موسیقی استفاده می‌شود.

موسیقی درباری

یکی از اشکال موسیقی مراسمات رسمی است که اختصاص به دربار داشته و برای بیان عزت و شکوه یک پادشاهی به کار می‌رفته است. هنوز هم برخی از کشورهای پادشاهی دارای یک سرود سلطنتی هستند حتی جدای از سرود ملی. (مانند دانمارک.)

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع موسیقی و تقسیم بندی آن

نوع خاصی از آنتم‌های کشورها نیز صرفا یک سرود پادشاهی است. و برای آگاه کردن دیگران از مقام پادشاه نواخته می‌شود. به این فرم موسیقی در اصطلاح Fanfare گفته می‌شود. (مانند امارات.)

موسیقی رزمی

در جنگ‌ها نیز موسیقی در تهییج احساسات سربازان برای نبرد نقش مهمی دارند. این موسیقی‌ها نیز تماما فرم حماسی و سلحشورانه دارند. در واقع موسیقی رزم نیز ارتباط تنگاتنگی با موسیقی مراسم رسمی دارند.

موسیقی مذهبی

برای قرن‌ها در اروپا ، از موسیقی برای ایجاد حس مذهبی و انجام مراسم عبادی استفاده می‌شده است. این نوع موسیقی کیفیتی روحانی داشته و کاملا قابل تطبیق با مفاهیم کتب مقدس مسیحیان بوده است. این موسیقی بیشتر فرم آوازی داشته و از سازهای معدودی مانند ارگان و هارپسیکورد و برخی زهی‌ها استفاده می‌شده است.

در جهان اسلام نیز موسیقی مذهبی به حالت آواز و قرائت با ترتیل آیات قرآن کریم و برخی ادعیه وجود داشته است. و این آیات و ادعیه با لحن‌ها و مقام‌های مشخصی خوانده می‌شود. استفاده از ساز وجود ندارد.

در جنوب هند نیز در معابد موسیقی مذهبی اجرا می‌شده است.

مذهب چون دارای نهادهای رسمی و متمرکز است ، معمولا فرم و قالب آن هم شکلی رسمی و جدی دارد و از این نظر موسیقی مذهبی دارای وحدت کامل با موسیقی مراسمات رسمی می‌باشد.

موسیقی عرفانی

این نوع موسیقی از جهاتی در ارتباط تنگاتنگی با موسیقی مذهبی هست و کیفیتی روحانی دارد. اما غیر رسمی‌تر و بی‌تکلف‌تر از آن است. چون عرفان به نسبت مذهب کمتر دارای نهادهای متمرکز است و مراسمات رسمی نیز به تبع کمتر در آن راه پیدا می‌کند. عرفا بیشتر دارای سلوک فردی بوده‌اند تا اینکه به دنبال تشکیل نهادهای رسمی و متمرکز باشند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه فریلنسر موسیقی شویم؟

موسیقی اجتماعی

این نوع موسیقی معمولا متعلق به کل جامعه و یا ریزبدنه‌های جامعه است و اهداف آن هم منطبق با ریزبدنه‌هاست. مثلا موسیقی‌ای که کشاورزان در جشن پایان برداشت محصول اجرا می‌کنند یا موسیقی ملوانان هنگام کشتیرانی.

هم‌چنین است موسیقی‌هایی که در مناسبت‌های ملی توسط عامه مردم اجرا می‌شود.

شکل و حالت این نوع موسیقی معمولا بر اساس عرف جوامع و ریزبدنه‌های اجتماعی تعیین می‌شود و به مانند موسیقی مراسمات رسمی ، حالت رسمی ندارد. ولی چندان هم رها و بی‌تکلف نیست.

موسیقی درمانی

از موسیقی می‌توان برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده کرد. در گذشته به شکل تجربی از موسیقی برای درمان استفاده می‌شد. ولی در دوران معاصر کوشش‌های فراوانی برای علمی کردن آن صورت گرفته.

موسیقی سرگرمی

اما پرکاربردترین هدف موسیقی ، ایجاد سرگرمی ، گذراندن اوقات فراقت ، جمع شدن دوستان به دور هم و اهدافی از این دست است. عامه مردم بیشتر با این جنبه از موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند.

کاربردهای مختلف موسیقی
کاربردهای مختلف موسیقی

در این نوشتار راجع به کاربردهای مختلف موسیقی مطالبی خواندیم. با تشکر.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

استعدادیابی موسیقی و شاخه‌های آن

golearnwork

استعدادیابی موسیقی و شاخه‌های آن؛ در این پست برآنیم تا مختصری در مورد استعداد موسیقی صحبت کنیم و اهدافی که با توجه به استعداد پیش روی یک موزیسین است ترسیم کنیم. سپس به این نکته بپردازیم که چگونه می‌توان این اهداف را با یک مسیر یادگیری مشخص تطبیق داد. سپس به امکاناتی بپردازیم که این […]

چگونه موسیقی یاد بگیریم 1 دقیقه

چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ 6 پرسش و پاسخ مهم + راهکار

golearnwork

چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ شاید شما هم مانند خیلی افراد دیگر به موسیقی علاقه زیادی داشته باشید، ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید. در این نوشتار، ما به شما نقشه راه کلی آموزش را نشان خواهیم داد … چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ شاید شما هم مانند خیلی افراد دیگر به موسیقی […]

یک نظر برای “کاربردهای مختلف موسیقی در طول تاریخ و دوره معاصر

  1. بازی فکری وینگسپن

    مقاله بسیار جالب و خوبی بود و موفق باشید

    نوامبر 24, 2021 - 1:55 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان