1

کالی لینوکس چیست؟ کاربرد آن چیست؟ چه کسانی از آن استفاده می‌کنند؟ سیستم مورد نیاز کالی لینوکس چیست؟ در این مقاله همه این موارد را توضیح می‌دهیم.

کالی لینوکس چیست

کالی لینوکس یک توزیع امنیتی از سیستم عامل لینوکس است که از توزیع Debian گرفته شده و برای آزمایش نفوذ پیشرفته و فارنزیک رایانه (جرم‌یابی قانونی دیجیتال و به دام انداختن مجرمان سایبری) طراحی شده است. این برنامه با بازنویسی BackTrack توسط Mati Aharoni و Devon Kearns از Offensive Security توسعه یافته است. کالی لینوکس شامل صدها ابزار مناسب طراحی شده برای طیفی از انواع کارهای گوناگون امنیت اطلاعات مانند آزمایش نفوذ ، تحقیقات امنیتی ، پزشکی قانونی رایانه و مهندسی معکوس است.

کاربرد برنامه‌های کالی لینوکس

کالی لینوکس دارای بیش از 600 برنامه تست نفوذ از پیش نصب شده است که می‌توانید با آنها کار کنید. هر برنامه دارای انعطاف‌پذیری منحصر به فرد و مورد استفاده. کالی لینوکس هر یک از این ابزارهای مفید را در کارهای ویژه‌ای طبق دسته‌بندی زیر انجام می‌دهد:

  • جمع آوری اطلاعات (Information Gathering)
  • تجزیه و تحلیل آسیب‌پذیری (Vulnerability)
  • حملات بی‌سیم
  • برنامه‌های کاربردی وب
  • ابزارهای عملیاتی
  • تست‌های استرس
  • ابزارهای فارنزیک
  • اسنیف و جعل هویت
  • حملات رمز عبور (Brute force)
  • حفظ دسترسی
  • مهندسی معکوس
  • ابزارهای گزارش‌دهی
  • هک سخت‌افزاری

تاریخچه کالی لینوکس و توسعه‌دهندگان آن

کسانی چون Mati Aharoni و Deavon Kearns توسعه‌دهندگان اصلی Kali Linux به شمار می‌آیند. کار آن‌ها بازنویسی و مهندسی مجدد Backtrack Linux بود ، که یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس بود که با هدف تست نفوذ ساخته شده بود. توسعه کالی لینوکس بر اساس استانداردهای دبیان تعریف شده است زیرا بیشتر کدهای خود را از مخازن دبیان وارد می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفکر الگوریتمی چیست؟

توسعه اولیه کالی لینوکس در اوایل مارس 2012 در میان گروهی کوچک و تقریبا مخفی از توسعه‌دهندگان آغاز شد. فقط چند توسعه‌دهنده بسیار منتخب مجاز به تأیید بسته‌ها بودند ، هم‌چنین توسعه سیستم عامل در یک محیط محافظت شده صورت می‌گرفت. کالی لینوکس با اولین نسخه خود در سال 2013 توسعه یافت. از آن زمان ، کالی لینوکس چندین به روز رسانی عمده را پشت سر گذاشته است. فرآیند این به‌روزرسانی‌ها تماما توسط Offensive Security مدیریت می‌شود.

مشخصات اصلی

مدیریت بسته برای به‌روزرسانی برنامه‌ها مدیر بسته apt می‌باشد. بیشتر بخوانید: مدیریت بسته چیست؟

هسته (کرنل) آن هسته اصلی تمام توزیع‌های لینوکس می‌باشد.

مخزن آن در نشانی pkg.kali.org موجود می‌باشد.

نشانی وب‌گاه رسمی kali.org است.

چه کسانی از کالی لینوکس استفاده می‌کنند؟

سیستم عامل Kali Linux یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که آشکارا توسط هر دو دسته افراد خوب و افراد بد استفاده می‌شود ، آن هم برای دو استفاده کاملا متضاد. هم مدیران امنیتی و هم هکرهای Black Hat از این سیستم عامل به شکلی گسترده استفاده می‌کنند. یکی برای تشخیص و جلوگیری از نقض امنیت ، و دیگری برای شناسایی و بهره‌برداری بالقوه از آسیب‌پذیری‌ها و نقض‌های امنیتی.

تعدادی از ابزارهای پیکربندی و از پیش نصب شده در سیستم عامل ، کالی لینوکس را به یک چاقوی ارتش سوئیس در میان انواع جعبه‌ابزارهای امنیتی تبدیل می‌کند.

چه متخصصانی که از کالی لینوکس استفاده می‌کنند؟

در ادامه این نوشتار آموزشی با موضوع کالی لینوکس چیست؟ به معرفی برخی متخصصانی می‌پردازیم که به شکل قانونی (و بعضا غیر قانونی) به کار با کالی لینوکس می‌پردازند.

مدیران امنیتی: مدیران امنیتی مسئول حفاظت از اطلاعات و داده‌های سازمان خود در برابر انواع تهدیدات امنیتی هستند. آنها از کالی لینوکس برای بررسی محیط شبکه خود و اطمینان از عدم وجود آسیب‌پذیری‌هایی که به راحتی قابل تشخیص هستند استفاده می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  الگوریتم درخت تصمیم در داده کاوی چیست؟

مدیران شبکه: مدیران شبکه مسئول حفظ یک شبکه کارآمد و ایمن هستند. آنها از کالی لینوکس برای ممیزی شبکه خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ، کالی لینوکس توانایی تشخیص نقاط دسترسی مخرب را دارد.

معماران شبکه: معماران شبکه مسئول طراحی امن محیط‌های شبکه هستند. آنها از کالی لینوکس برای بررسی طرح‌های اولیه خود استفاده می‌کنند و مطمئن می‌شوند که هیچ چیز نادیده گرفته نشده یا پیکربندی نادرست ایجاد نشده است.

پن تسترها: پن تسترها از کالی لینوکس برای بررسی محیط‌ها و انجام شناسایی در محیط‌های شبکه شرکتی که برای بررسی کردن آنها استخدام شده‌اند ، استفاده می‌کنند.

متخصصان CISO: مدیران ارشد امنیت اطلاعات ، از Kali Linux برای بازرسی داخلی محیط سایبری خود و اطلاع از کاربردهای جدید یا تنظیمات مخرب استفاده می‌کنند.

مهندسان قانونی (جرم‌یاب دیجیتال یا فارنزیک): کالی لینوکس دارای “حالت قانونی” است که به مهندس قانونی اجازه می‌دهد در موارد خاص کشف و بازیابی داده‌ها را انجام دهد.

هکرهای کلاه سفید: هکرهای White Hat ، مشابه پن تسترها (Pen Testers) ، از Kali Linux برای ممیزی و کشف آسیب‌پذیری‌هایی که ممکن است در یک محیط وجود داشته باشد ، استفاده می‌کنند.

هکرهای کلاه سیاه: هکرهای Black Hat ، از Kali Linux برای کشف و بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌ها استفاده می‌کنند. کالی لینوکس همچنین دارای بسیاری از برنامه‌های مهندسی اجتماعی است که می‌تواند توسط یک هکر Black Hat برای به خطر انداختن یک سازمان یا فرد از نظر امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.

هکرهای کلاه خاکستری: هکرهای کلاه خاکستری بین هکرهای کلاه سفید و سیاه کلاه قرار می‌گیرند. آنها از Kali Linux با استفاده از روش‌های میانگین دو روش ذکر شده در بالا استفاده خواهند کرد.

کالی لینوکس برای افراد آماتور

علاقه‌مندان به کامپیوتر: علاقه‌مندان به کامپیوتر یک اصطلاح نسبتاً عمومی است ، اما به طور کلی هرکسی که علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد شبکه‌ها یا رایانه‌ها باشد ، می‌تواند از کالی لینوکس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فناوری اطلاعات ، شبکه‌ها و آسیب‌پذیری‌های رایج استفاده کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  صفحه گسترده چیست؟

آیا کالی لینوکس غیرقانونی است؟

خیر. کالی لینوکس فی نفسه غیرقانونی نیست. کالی لینوکس یک ابزار هست که هم برای اهداف سازنده و هم اهداف مخرب کارآیی دارد. کالی لینوکس هم یک ابزار امنیتی و هم یک ابزار هک است و وقتی کسی از آن منحصرا برای هک استفاده می‌کند ، کارش غیرقانونی است. اگر شما آن را برای اهداف مفیدی مانند یادگیری یا آموزش نصب کنید ، یا از آن به نحوی استفاده کنید که امنیت نرم‌افزار یا شبکه شما را تقویت کند ، کار شما قانونی است.

سیستم مورد نیاز کالی لینوکس

راه‌اندازی کالی بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از سازگاری سخت‌افزارتان مطمئن شوید. کالی در سیستم پلتفرم‌های i386 ، amd64 و ARM (ARMEL و ARMHF) پشتیبانی می‌شود. این موارد سخت‌افزاری ، همان‌طور که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، حداقلی است ، اگرچه سخت‌افزارهای بهتر طبیعتاً عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

  1. حداقل 20 گیگابایت فضای دیسک برای نصب کالی لینوکس.
  2. در خصوص RAM برای معماری i386 و amd64 ، حداقل: 1 گیگابایت ، توصیه می‌شود: 2 گیگابایت یا بیشتر.
  3. درایو CD-DVD / پشتیبانی از بوت USB / VirtualBox

جمع‌بندی

در این مقاله کلیاتی راجع به اینکه کالی لینوکس چیست آموختیم. در مورد اینکه سیستم مورد نیاز کالی لینوکس چیست نیز مطالبی یاد گرفتیم. معرفی ابزارهای کالی لینوکس به مقاله دیگری موکول می‌شود.

منابع مورد استفاده

۱. کالی لینوکس و کاربران آن – ترجمه از انگلیسی

۲. هر آنچه در مورد کالی لینوکس باید بدانید. – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

صفحه گسترده چیست؟

golearnwork

صفحه گسترده چیست؟ در این آموزش درباره صفحه گسترده‌ها صحبت کرده و کارکردهای آن را توضیح می‌دهیم. سپس انواع آن را معرفی می‌کنیم. صفحه گسترده یک برنامه کامپیوتری است که می‌تواند داده‌های سازمان یافته در سطرها و ستون‌ها را ضبط کرده ، نمایش داده و ویرایش کند. صفحه گسترده یکی از رایج‌ترین ابزارهای موجود با […]

1 دقیقه

مدیر بسته چیست؟

golearnwork

مدیر بسته چیست؟ در این مقاله بر آنیم تا در مورد سامانه‌های مدیر بسته به ویژه در توزیع‌های لینوکس صحبت کنیم. مدیر بسته ، که به سامانه مدیریت بسته یا PMS) Package Management System) نیز معروف است ، برنامه‌ای است که برای نصب ، حذف نصب و مدیریت بسته‌های نرم افزاری استفاده می‌شود. یک مدیر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان