1

کتاب الکترونیکی چیست؟ در این نوشتار آموزشی قصد داریم درباره کتاب الکترونیکی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین انواع محتوای متنی که این روزها بسیار فراگیر شده است، حرف بزنیم.

تعریف کتاب الکترونیک

کتاب الکترونیک یکی از انواع مهم محتوای متنی است.

این گونه از کتاب ها به دلیل قالبی که دارد، این امکان را به کاربر می‌دهد تا به‌آسانی، در رایانه شخصی یا هر دستگاه قابل‌حمل دیگری به آن دسترسی پیدا کند. می‌توان بسیاری از عناوین موجود در چاپ را در قالب کتاب الکترونیکی عرضه کرد؛ از جمله رمان‌های پرفروش، کلاسیک، مطالب علمی و متون مرجع. همچنین استفاده از کتاب‌های الکترونیکی برای چاپ آثاری که انتشار آنها ممنوع است، استفاده می‌شود. این روزها نویسندگانی که از فرایندهای خسته‌کننده چاپ و نشر دوری می‌کنند، از این روش برای نشر آثار خود بهره می‌برند. ناگفته نماند که کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند علاوه بر متن، صوت و تصویر را نیز به مخاطب ارائه دهند.

چگونه یک کتاب الکترونیکی بخوانیم؟

در حال حاضر سه‌راه برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی وجود دارد:

دستگاه‌های قابل حمل خواندن کتاب الکترونیکی

کامپیوترهای جیبی کوچکی که گونه‌ای سخت‌افزاری از کتاب‌ها هستند. این کامپیوترها ابعادی به‌اندازه یک جلد شومیز داشته و با باتری کار می‌کنند. آن‌ها متون بارگیری شده از رایانه را نمایش و امکان جستجوی کلمات کلیدی، یادداشت‌ها و لینک‌ها را به خواننده می‌دهند.

رایانه شخصی با استفاده از نرم افزار خاص

دو نرم‌افزار، به شکل رایگان از اینترنت قابل دانلود هستند:
Adobe Acrobat Reader  و Microsoft Reader

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا چیست؟

Adobe Acrobat Reader

در این نرم‌افزار، کاربر نیاز به تکمیل فرم ثبت‌نام و واردکردن آدرس ایمیل و رمز عبور دارد. پس از انتخاب بین نسخه‌های Windows و Mac و مطالعه دستورالعمل‌های ضروری نرم‌افزار، باید ادامه مراحل را دنبال کند تا نصب نرم‌افزار کامل شود. در محیط نرم‌افزار، ابزارها و امکانات متفاوتی وجود دارد که کاربر می تواند با استفاده از آنها متن خود را ویرایش و یادداشت‌های خود را به آن اضافه کند. به کمک این نرم‌افزار، کتابخانه‌ای شامل کتاب‌های الکترونیکی بر روی صفحه‌ نمایش داده می‌شود که کافی است کاربر برای دسترسی به آنها، روی کتاب موردنظر خود کلیک کند.

Microsoft Reader

دانلود این نرم‌افزار کمتر از سه دقیقه زمان می‌برد. بااین‌حال به‌سادگی دانلود نرم‌افزار Adobe نیست. لازم است کاربر بداند که فعال‌سازی Microsoft Reader ضروری است و مانند دیگر نرم‌افزارها، جهت تکمیل فرایند فعال‌سازی باید آدرس ایمیل خود را وارد کند. از مزایای این نرم‌افزار می‌شود به امکان ذخیره‌سازی در فضای ابری آنلاین اشاره کرد.

رایانه‌های دستی و دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA)

نرم افزارهای رایگانی که در بالا توضیح داده شد برای PDA ها نیز موجود است.

مزایای کتاب الکترونیکی چیست؟

سرعت: به شرط در دسترس بودن عنوان مورد نظر، کتاب بلافاصله قابل دانلود است

قابلیت حمل: چندین کتاب را می‌توان روی یک دستگاه حمل کرد، که برای مسافران و افرادی که در رفت و آمدها می‌خواهند از وقت خود استفاده کنند، ایده آل است. PDAها رسانه ای ایده آل برای افراد پر رفت وآمد است.

عدم نیاز به چاپ: با وجود کتاب های الکترونیکی دیگر لزومی برای چاپ کتاب‌ها وجود ندارد. به همین خاطر در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

تعامل: خوانندگان علاوه بر یادداشت‌برداری، می‌توانند بخش‌های مورد نظرشان را هایلایت کنند. همچنین امکان جستجو بین صفحات کتاب برای کاربر مهیا است.

سفارشی‌سازی: اندازه فونت، نور پس‌زمینه و موارد دیگر را می‌تواند بر اساس سلیقه و نیاز خود سفارش سازی کند. به‌عنوان‌مثال اگر کاربری کم‌بینا باشد، افزایش نور زمینه و اندازه فونت مناسب اوست.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  شخصی سازی چیست و چگونه از آن در بازاریابی استفاده کنیم؟

افزونه‌ها: بسیاری از کتاب‌های الکترونیکی حاوی متن، فرهنگ لغت یا سایر ویژگی‌های قابل جستجو هستند.

بازار آزاد: با انتشار الکترونیکی، نویسندگان می‌توانند فرایند ملال‌آور چاپ را کوتاه کنند.

سازگار با محیط زیست: کتاب‌های بدون کاغذ درختان را نجات می‌دهند.

مضرات کتاب الکترونیکی چیست؟

هنوز تعداد کتاب‌های موجود در قالب کتاب الکترونیکی بسیار محدود است.

نکته: یکی از مشکلات کتاب‌های الکترونیکی این است که معمولاً با سیستم‌عامل مک سازگار نیستند.

هزینه یک کتاب الکترونیکی چقدر است؟

کتاب‌های الکترونیکی به طور معمول ارزان‌تر از جلدهای شومیز هستند و متقاضی خرید این کتاب‌ها، هیچ هزینه‌ای برای ارسال پستی نمی‌پردازد. با تمام اینها برخی از سایت‌ها، طرح‌هایی برای کاهش بیشتر هزینه خرید کتاب‌های الکترونیکی در نظر گرفته‌اند.

چه امکانات اضافی دیگری می‌توانم دریافت کنم؟

پتانسیل مناسب برای تبلیغات

آثار غیرداستانی بیشترین پتانسیل را برای تبلیغات دارند؛ در قالب متن اضافی، لینک‌ها و پاورقی‌ها.

برخی از ناشران نیز شروع به افزودن مواردی از قبیل DVD به عناوین داستانی خود کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، نسخه الکترونیکی آخرین رمان توبی لیت(deadkidsongs) شامل بخشی است که در نسخه چاپی وجود ندارد: پس گفتار نویسنده و یک مقاله.

یا در نمونه دیگری مثل رمان جدید جویس کارول اوتس (قرون‌وسطی: یک عاشقانه)، تفسیری به قلم خود نویسنده به همراه نسخه الکترونیکی موجود است.

از کجا می‌توانم کتاب الکترونیکی بخرم و یا نمونه‌های رایگان را دانلود کنم؟

بارنز و نوبل

این کتاب‌فروشی آمریکایی نه‌تنها کتاب‌های الکترونیکی را می‌فروشد، بلکه آن‌ها را منتشر نیز می‌کند. چاپ دیجیتال ، کتاب‌هایی را که قبلاً چاپ نشده بودند، زنده می‌کند. این پیوند شما را به مقایسه مفیدی از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی می‌برد. بااین‌حال، عناوین رایگان تحسین شده (برای مدت‌زمان محدود) آثار کلاسیک بدون حق چاپ هستند که می‌توانید از پروژه گوتنبرگ استفاده کنید.

فروشگاه Amazon.co.uk

آمارون با استفاده از Adobe Acrobat، شمار گسترده‌ای از کتاب‌های الکترونیکی (از رمان کلاسیک تا کتاب‌های داستانی و آخرین متون علمی و مرجع) را جهت دانلود رایگان ارائه می‌دهد.

در این فروشگاه، توضیحاتی پیرامون قالب کتاب‌ها و ویژگی‌های آنها ارائه شده است. همچنین از بخش «محبوب‌ترین دانلودها»، می‌توان دریافت که مشتریان، بیشتر به چه عناوینی علاقه‌مند هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  جستجوی ارگانیک چیست؟

مؤسساتی چون هارپرکالینز، پنگوئن، و رندوم هاوس همگی بخشی با عنوان کتاب‌های الکترونیکی در وب‌سایت‌های خود دارند و بسیاری از کتاب‌خوان‌ها برای یافتن عناوین جدید داستانی به این بخش مراجعه می‌کنند.

آثار نویسندگان منتخب هارپرکالینز، از جمله استفن کینگ، جی جی بالارد، و جویس کارول اوتس، در قالب کتاب الکترونیکی (Perfectbound) در دسترس هستند.

مؤسسه Penguin طیف گسترده‌ای از کتاب‌های الکترونیکی، از جمله Penguin Classics و Rough Guides را ارائه می‌دهد. از نام‌های بزرگ می‌توان به ملوین برگس، توبی لیت و اندرو راونزلی اشاره کرد.

مؤسسه Random House نمونه های رایگان را نیز ارائه می‌کند، کاتالوگ کوچکی از کتاب‌های الکترونیکی را در اختیار کاربر قرار می دهد که بسیاری از آن‌ها فرمت تجاری دارند. برخی از رمان‌های داستانی نیز در دسترس هستند، از جمله کتاب‌های قدیمی‌تر نویسندگانی مثل مارتین آمیس، جیلی کوپر و «ثروت غیرقابل‌توضیح» اثر روث رندل.

آیا می توانم رمانم را در قالب کتاب الکترونیکی منتشر کنم؟

برخی از ناشران الکترونیکی، خیلی ساده، متون را به‌صورت خام و بدون هیچ‌گونه تصحیح یا ویرایش، به شکل آنلاین منتشر می‌کنند. انتشار الکترونیکی بسیار سریع‌تر از انتشار معمولی است (معمولاً حداقل یک سال طول می‌کشد تا نسخه خطی چاپ شود) و سهم بیشتری از سود، در اختیار نویسنده قرار می‌گیرد. همان‌طور که Mushroom Books اشاره می‌کند، یک ناشر الکترونیکی هرگز از موجودی باقی‌مانده قفسه رنج نخواهد برد.

مؤسسه Online Originals یک شرکت تجاری انگلیسی باهدف تولید ادبیات جدید و باکیفیت است که صرف‌نظر از پتانسیل تجاری خود، تنها 1 مورد از 300 مورد کتاب ارسالی را می‌پذیرد. جالب است بدانید که این شرکت در سال 1998 با ارائه کتاب الکترونیکی پاتریشیا لو روی، Les Anges de la، توانست شهرت عظیمی برای خود کسب کند.

در این مقاله در مورد این که کتاب الکترونیکی چیست و کاربردهای آن و برخی از مؤسسات فروش و نرم‌افزارهای آن‌ها را بررسی کردیم. با سپاس از همراهی‌تان.

منابع

۱. تعریف کتاب الکترونیکی – مجله گاردین – ترجمه از انگلیسی

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
خرید زمین در متاورس 1 دقیقه

خرید زمین در متاورس

golearnwork

خرید زمین در متاورس چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله ضمن ادامه مباحث خود در زمینه متاورس، به این مسئله نیز خواهیم پرداخت. مقاله اصلی: متاورس چیست؟ املاک و مستغلات در متاورس اکنون یکی از جذاب‌ترین املاکی است که مردم می‌توانند بخرند، و طبق گزارش‌ها، فروش زمین مجازی در سال 2021 به 500 میلیون دلار […]

1 دقیقه

لید جنریشن چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

لید جنریشن چیست؟ در این مقاله لید جنریشن یا فرآیند تولید و ایجاد سرنخ را توضیح داده و انواع روشهای آن را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید. لید جنریشن یا جمع‌آوری سرنخ ، فرآیند به وجود آوردن علاقه مصرف کننده به یک محصول یا خدمت با هدف تبدیل این علاقه به اقدام برای […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان