1

یادگیری در حرکت چیست؟ چگونه از یادگیری در حرکت و تکنیکهای آن می توان برای بهینه سازی آموزش استفاده کرد؟ کاربرد میکرو لحظه ها در آموزش.

مهم است که در تمام دوران زندگی خود در حال آموختن باشیم، حتی پس از فارغ التحصیلی. اما برای یک کارمند یا کسی که روزانه ساعات زیادی در حال کار کردن است، آموزش قدری سخت می نماید. اینجا هم جایی است که انقلاب فناوری وارد شده و چهره نوآورانه و هنجارشکن خود را بیش از پیش به رخ کشیده!

در سالهای اخیر، از دل تکنولوژی های کاربری شخصی ، یک پدیده مفهومی جدید متولد شده است: یادگیری در حال حرکت!

چطور می شود در خانه در حال استراحت و یا در اتوبوس در حال حرکت بود و یاد گرفت؟

چگونه این انقلاب جدید آموزشی و فناوری می تواند فرصتی به یادگیرنده بدهد که حتی کلاس ها و دوره هایی که او در دوران تحصیل خود از شرکت در آن ها (به هر دلیلی) سر باز زده، (و اکنون به آنها نیازمند است) دوباره برای او احیا شود؟

یادگیری در حال حرکت، ترند جدیدی در انقلاب آموزشی و تکنولوژیکی در عصر حاضر است.

مفهوم یادگیری در حرکت


یادگیری در حرکت تعبیری گسترده و چندمعنایی دارد و به حوزه های مختلفی تعمیم می یابد. می توان آن را به خوبی این گونه معنی کرد: “به زندگی خودتان برسید و در همان حالت فعالانه یاد بگیرید!” شعار یک آموزش دهنده می تواند این باشد: “نیازی نیست از کار و زندگیتان بیفتید تا شما را به اجبار به کلاس درس بیاوریم و کنترلتان کنیم تا چیزی یادتان دهیم!” به عبارت بهتر: “شما می توانی آزاد باشی، و ساعات غیر فعال زندگیت را به راحتی با آموزش پرکنی، حتی موقعی که در سفر یا در حال تفریح هستی!!”

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انقلاب فناوری آموزشی؛ فرصت ها و چالش ها

میکرو لحظه ها!


مفهوم میکرو لحظه یا ریزلحظه که در استراتژیهای بازاریابی هم نام آشناست، در یادگیری در حرکت هم خود را نشان میدهد.

Micro Moments لحظاتی هستند که افراد خلاء آن را با چیزی مثل گوشی هوشمندشان پر می کنند. در این لحظات آنها ممکن است هر جایی بروند و هر کاری انجام بدهند و هر زمانی هم این لحظات رقم میخورد.

موقعی که شما انتظار رسیدن یک دوست را می کشید، یا در ناوگان حمل و نقل عمومی در راه اداره یا دانشگاه یا منزل هستید، و یا حتی در حال یک استراحت کوتاه کاری هستید، در همین لحظات است که شما گوشیتان را برمی دارید، در شبکه های اجتماعی پست می گذارید، در گوگل چیزی را جستجو می کنید یا یک اپلیکیشن موبایلی را اصطلاحا Launch می کنید.

واضح است که از این لحظات می شود به شکلی بهینه استفاده کرد.

مردم هم این را درک کرده اند. آنها وقتی با کسی در تماس نیستند ، معمولا در حال بررسی تلفنهای خود و یا مرور اینترنت هستند. فقط کافی است بایستید و نگاهی به مردم پیرامون خود بیندازید تا متوجه این مسئله بشوید. به عنوان مثال ، موقعی که سوار مترو می شوید ، احتمالاً برخی از افراد را می بینید که در حال مطالعه به وسیله لپ تاپ یا گوشی هوشمند هستند ، یا حتی کسانی را خواهید دید که مشغول یادگیری تخصصی در رشته کاری یا تحصیلی خود هستند.

در گذشته و حتی سالها پیش از اختراع اولین گوشی هوشمند توسط شرکت اپل ، افرادی این موضوع را فهمیده بودند. آنها برای استفاده بهینه از وقتشان ، از یک دستگاه واکمن جیبی برای آموزش استفاده میکردند. ، یا از رادیو ضبط ماشینشان برای گوش دادن به مطالب مفید در زمان رانندگی استفاده می کرده اند.

آموزش موبایلی (یادگیری سیار)


با در دسترس بودن اینترنت در همه جا و به صورت ۲۴ ساعته، چه از طریق دیتای سیم کارت های گوشی و چه از طریق Wi-Fi رایگان ، فرصت تجاری بسیار عالی برای ارائه دهندگان خدمات اینترنت موبایلی شکل گرفته است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه هوش کارآموزان را بسنجیم؟

از آنجا که کاربران به تلفن های همراه خود بیشتر وابسته می شوند ، پس بیشتر از اینکه کارهای خود را با لپ تاپ یا تبلت انجام دهند، با موبایل های هوشمند خود این کار را خواهند کرد. این کارها شامل جستجو در اینترنت، بازی کردن، خرید اجناس و کالاهای مصرفی و حتی رزرو بلیت رویدادهایی مثل کنسرت ، تئاتر یا یک همایش است.

اما برای آموزش چطور؟

قطعا از این رهگذر فرصتی عالی هم برای ارائه دهندگان آموزش های اینترنتی به وجود آمده که از بستر یک وبسایت یا اپلیکیشن موبایلی این کار را انجام دهند.

این ارائه دهندگان آموزش به چند طریق این کار را انجام می دهند:

ایجاد دوره های آموزشی و فروش آن: آنها دوره های آموزشی به صورت متن، پادکست و ویدیو تدوین کرده و در سایتهایی که برای همین منظور طراحی شده اند، به فروش می رسانند.

این روش تا حدودی آفلاین است. شما یک دوره از پیش ضبط شده را خریداری می کنید و به صورت مستقیم با استاد ارتباط ندارید. حتی اگر هم ساز و کاری برای ارتباط با استاد مربوطه فراهم شده باشد ، با این حال ساخت اصلی دوره آفلاین است.

آموزش آنلاین: در این حالت شما کاملا در فضایی قرار می گیرید که استاد در دسترس شماست. انگار که در یک کلاس درس هستید (اما به صورت مجازی). اگر استاد و برگزارکنندگان دوره اجازه دهند ، شما می توانید در کلاس مجازی سؤالات خود را بپرسید، در مباحث مشارکت کنید و با استاد و شاید هم شاگردان دیگر ارتباط کلامی و حتی تصویری داشته باشید.

ابزار مهمی که در برگزاری این دوره ها به کار می رود ، چیزی نیست جز وبینار.

سرویس دهندگان زیادی هستند که چنین خدماتی را ارائه می دهند. آنها برای سایتهای آموزشی و اساتیدشان ، فضای آنلاین برای برگزاری وبینارهای آموزشی ارائه می دهند.

وبینار جایگزین بسیاری از کنفرانسها و کلاسها شده.

اگر می خواهید یاد بگیرید


در این صورت باید متناسب با نیاز علمی و فنی و همینطور توانایی مالی و بودجه خود عمل کنید. بهترین دوره آموزشی مناسب خود را بیابید. از سایتی استفاده کنید که خدمات LMS مطلوبی ارائه دهد ، و پشتیبانی آموزشی خوبی از شما انجام دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انقلاب آموزشی؛ فرصت ها و چالش ها (بخش دوم)

گاهی اوقات لازم است برای آموزش خود گواهینامه و مدرک دریافت کنید. پس طبیعی است که بایستی از سیستمی استفاده کنید که این گواهینامه ها را ارائه می دهد.

هم چنین خوب است سلیقه و علاقمندی خود در زمینه گذراندن دوره آموزشی آفلاین یا وبینار یا کلاس مجازی آنلاین را بررسی کنید.

ممکن است دوست داشته باشید مطلب را چند بار مرور کنید تا بیشتر در ذهنتان تثبیت شود، پس دوره آفلاین برایتان مناسب است. اگر علاقه به ارتباط زنده دارید، باید سمت دوره های آنلاین بروید.

مشاوران گلرن ورک هم در این زمینه و هم در انتخاب دوره و برنامه ریزی آموزشی مناسب شما را یاری خواهند کرد.

اگر مدرس هستید و آموزش می دهید


دو راه پیش روی شماست، راه اول: پلتفرمی خاص خود را در قالب سایت یا اپلیکیشن ارائه دهید. بایستی برای شما این کار صرفه زمانی و هزینه ای داشته باشد.

در این حالت بایستی به طراحی محیط سایبری مناسب برای آموزش ، و بهبود تجربه آموزشی فراگیران خود بیاندیشید. حتما این مقاله ما را در مورد اهمیت طراحی محیط سایبری مناسب برای آموزش مطالعه کنید.

هم‌چنین می‌بایست به نکاتی همچون استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ، سئو و مدیریت ارتباط با مشتری توجه کنید.

راه دوم: دوره های آموزشی خود را تهیه کنید (آفلاین یا آنلاین). سپس آنها را در سایتهای آموزشگاهی اینترنتی و دارای LMS قوی ارائه دهید.

هر دو حالت ، مشاوران گلرن ورک آماده هستند به شما مشاوره خوب ارائه دهند. آنها شما را در صورت احراز صلاحیت ، و نیز خواست و توانایی خودتان ، به یک مدرس اینترنتی مجرب تبدیل میکنند.

در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد و انتقاد ، حتما در بخش نظرات مطرح کنید. هم‌چنین به کانال تلگرام ما بپیوندید.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

اهمیت محیط سایبری مناسب در یادگیری الکترونیک

golearnwork

یک محیط سایبری مناسب برای یادگیری الکترونیک چگونه است؟ یکی از مهمترین عوامل در فرآیند یادگیری وجود یک فضای یادگیری مناسب است. به عنوان مدیر آموزشگاه الکترونیک یا مدرس یک دوره آنلاین ، ممکن است فکر کنید که نمی‌توانید کار چندانی برای بهبود روند یادگیری دانشجویان فرای بحث تولید محتوای خود انجام دهید. اما چندین […]

گیمیفیکیشن و کاربرد آن چیست؟ 1 دقیقه

گیمیفیکیشن و کاربرد آن چیست؟

golearnwork

گیمیفیکیشن و کاربرد آن چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به موضوعی مهم در بازاریابی و آموزش و یادگیری در اینترنت بپردازیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: یادگیری در اینترنت چگونه است؟ گیمیفیکیشن چیست؟ هدف گیمیفیکیشن ارائه راهنمایی و بازخورد فعال به مخاطبان از طریق بازی و پویایی ایت که به پلتفرم‌های آنلاین افزوده می‌شود. اهداف […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان