1

پروموشن چیست؟ در این مقاله آموزشی در مورد پروموشن ، انواع آن و ارتباط آن با دیجیتال مارکتینگ توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پروموشن چیست؟

به مجموعه‌ای از فرآیندها ، که به منظور بهبود روند بازاریابی انجام می‌شود ، و ویژگی‌های یک محصول یا برند را معرفی و تبلیغ می‌کند پروموشن می‌گویند.

اهداف پروموشن

یکی از کارکردهای پروموشن ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) می‌باشد.

هدف دیگر پروموشن اطلاع‌رسانی تبلیغاتی درباره محصولات و خدمات برند مورد نظر است.

تعریف پروموشن از دیدگاه علم بازاریابی

مجموعه‌ای از پارامترهای تبلیغاتی با خاصیت ترویجی که شرکت برای برقراری ارتباط با مشتریان کنونی یا بالقوه (لیدها یا سرنخ‌ها) به کار می‌گیرد. شرکت شما از این رهگذر ، در مورد محصولات یا خدمات خود تبلیغ کرده یا میزان آگاهی از برند خود در میان مخاطبان را افزایش دهد.

ویژگی‌های پروموشن

به تعبیری می‌توان گفت پروموشن مجموعه‌ای از استراتژی‌ها است که دارای یک نقشه راه عملیاتی برای تبلیغ محصولات و خدمات و نیز توسعه برند می‌باشد.

این استراتژی‌ها می‌توانند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند.

در آن‌ها از خلاقیت و نوآوری استفاده می‌شود.

پروموشن موفق نرخ تبدیل (Convertion Rate) بالایی دارد و بسیاری از لیدها و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل می‌نماید.

طراحی یک پروموشن موفق و کارآمد برای کسب و کارها ، سازمان‌ها و شرکت‌ها یک ضرورت است. زیرا بدون داشتن پروموشن ، لیدها یا مشتریان بالقوه از ویژگی‌های برند شما و کم و کیف محصولات و خدمات آن ، اطلاع پیدا نخواهد کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

مراحل طراحی پروموشن

طراحی پروموشن چند مرحله مختلف دارد که عبارتند از:

۱. بررسی مطالعه بازار هدف یک برند و شناسایی مخاطبان
۲. ایجاد استراتژی‌های تبلیغاتی جهت معرفی ، ترویج و افزایش آگاهی از برند
۳. افزایش فروش محصولات یا خدمات آن برند

نوشتن طرح یک پروموشن برای کمپین تبلیغاتی ، یک تخصص است که باید متخصص اصلی آن این کار را انجام دهد.

روش‌های متداول پروموشن یک کمپین

تبلیغات ویدئویی با ساخت تیزر تبلیغاتی و نمایش آن در تلویزیون و سایر رسانه‌های تصویری ، یا شبکه‌های اجتماعی در وب

تبلیغات صوتی از طریق رادیو یا پادکست‌های اینترنتی

انواع تبلیغات اینترنتی شامل انواع کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ هم‌چون:

۱. تبلیغاتی کلیکی گوگل
۲‌. طراحی وب‌سایت ، تولید محتوا و کانتکت مارکتینگ
۳. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
۴. سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
۵. اینفلوئنسر مارکتینگ
۶. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
۷. همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ
۸. نمایش آگهی در وب‌سایت‌ها اپلیکیشن‌ها و یا نوتیفیکیشن‌ها
۹. ایمیل مارکتینگ

سمپلینگ یا ارائه نمونه برای تست کردن

در این روش پروموتر که سمپلر نیز نامیده می‌شود نمونه محصول را جهت تست به لیدها و یا مشتریان بالقوه عرضه می‌کند و ضمن معرفی محصول و آگاه‌سازی از برند آن‌ها را به خرید محصول ترغیب می‌کند.

از آنجایی که ما در مورد پروموشن در بستر دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنیم سمپلینگ در این حوزه می‌تواند شامل ارائه کردن محصولات دیجیتالی و پکیج‌های رایگان جهت معرفی و آگاه‌سازی از برند باشد.

طراحی کاتالوگ

طراحی انواع کاتالوگ و بروشور جهت معرفی برند و محصول نیز یک روش متداول در بازار سنتی برای موشن و ترویج است. در دنیای دیجیتال این کاتالوگ و بروشور می‌تواند به صورت یک سایت پرتفولیو یا یک پیج پورتفولیو و در شبکه‌های اجتماعی انجام شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هوش مصنوعی چیست؟

تفاوت تبلیغات و پروموشن

البته مرز دقیقی بین یک کمپین تبلیغاتی و پروموشن نمی‌توان تعریف کرد ، اما از نظر منطقی می‌توان گفت تبلیغات یک ساختار برای معرفی محصول است و پروموشن یک سری روش و استراتژی برای مطرح شدن و ترویج کردن آن تبلیغات می‌باشد.

تفاوت کارکردی تبلیغات و پروموشن: تبلیغات جنبه صرفاً اطلاع‌رسانی دارد و شما را از یک محصول با قیمت خاص به عنوان مثال آگاه می‌کند. اما پروموشن جنبه ترویجی و جذب‌کننده دارد یعنی مخاطب را تحریک به خرید محصول یا خدمت می‌کند به عنوان مثال یک حراجی با نرخ تخفیف بالا مشتری را به خرید محصول تحریک می‌کند.

مناسبت‌ها و رویدادهای مناسبتی

پروموشن فقط محدود به مثال‌هایی که در در بالا گفته شد نیست بلکه یک سری رویدادهای خاص را نیز شامل می‌شود. مثلاً جمعه سیاه نوامبر (بلک فرایدی) که در فروشگاه‌های غربی رایج شده است و در فروشگاه‌های اینترنتی ایران نیز رواج یافته است را هم پروموشن می‌گویند.

در این مقاله آموزشی با موضوع پروموشن چیست ، پروموشن را برای انواع کمپین‌های تبلیغاتی توضیح دادیم و بیان کردیم با چه استراتژی‌ها و از چه طریقی می‌توان یک پروموشن را به وجود آورد. از این که با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

منابع مورد استفاده

۱. پروموشن در تبلیغات اینترنتی

۲. پروموشن موفق

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

۵ ترند بازاریابی محتوا ۲۰۲۱

آژانس معاملات هوشمند

۵ ترند بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۱ چیست؟ با چه استراتژی هایی بهترین محتوا را تولید کنیم؟ چطور محتوای جذاب، گیرا و درآمدزا تولید کنیم؟ از آنجایی که پاندمی COVID-19 یا همان ویروس کرونا هم‌چنان در سراسر جهان ادامه دارد، معادلات در بازارهای کسب و کار بدون شک برای مدتی طولانی تحت تأثیر قرار خواهد […]

موتور جستجو وب چیست؟ 1 دقیقه

موتور جستجو وب چیست؟

golearnwork

موتور جستجو وب چیست؟ در این نوشتار آموزشی بر آن شده‌ایم تا درباره یکی از مهم‌ترین ابزارهای داده کاوی و وب کاوی بحث کنیم. نوشتارهای اصلی: داده کاوی چیست؟ ، وب کاوی چیست؟ ، چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ موتور جستجو یک نرم‌افزار با قابلیت دسترسی به اینترنت است که پایگاه داده‌ای از اطلاعات […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان