1

تحلیل بنیادی چیست؟ در این نوشتار قصد داریم درباره تحلیل بنیادی و فاکتورهای مهم آن توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تحلیل بازار سرمایه چیست؟

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی روشی برای ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی با بررسی عوامل اقتصادی و مالی اساسی آن است. این تحلیل، یک رویکرد رایج است که توسط سرمایه‌گذاران برای تعیین اینکه آیا یک سهام یا سایر اوراق بهادار در بازار کمتر از ارزش یا بیش ارزش‌گذاری شده است، استفاده می‌شود. این مقاله مفاهیم و تکنیک‌های تحلیل بنیادی کلیدی، از جمله صورت‌های مالی، نسبت‌ها و شاخص‌های اقتصادی را بررسی می‌کند.

صورت‌های مالی

صورت‌های مالی یکی از ابزارهای اولیه مورد استفاده در تحلیل بنیادی است. این اسناد یک نمای کلی از عملکرد مالی یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص، از جمله درآمد، هزینه، سود و جریان نقدی ارائه می‌دهد. سه صورت مالی اصلی عبارتند از: ۱‌. صورت سود و زیان، ۲. ترازنامه و ۳. صورت جریان وجوه نقد.

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان درآمد و هزینه‌های یک کسب‌وکار را در یک دوره معین نشان می‌دهد. این صورت مالی، بینشی را در مورد میزان درآمد کسب‌وکار و میزان خرج کردن آن برای تولید آن درآمد ارائه می‌دهد.

ترازنامه

ترازنامه دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام یک شرکت را در یک زمان معین نشان می‌دهد. با نشان دادن میزان مالکیت (دارایی‌ها) در مقابل میزان بدهی (بدهی) کسب‌وکار، دیدگاهی در مورد سلامت مالی کلی کسب‌وکار فراهم می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مقررات مالی چیست؟

صورت جریان نقدی

صورت جریان نقدی، نشان می‌دهد که چه مقدار پول در یک دوره زمانی به داخل و خارج از کسب و کار جریان دارد.

شاخص‌های ارزیابی

هنگامی که یک سرمایه‌گذار این صورت‌های مالی را بررسی کرد، می‌تواند از شاخص‌های مختلف ارزیابی برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر آنها استفاده کند. این شاخص‌ها، نسبت‌های مبتنی بر محاسبات ریاضی هستند که جنبه‌های مختلف عملکرد مالی یک شرکت را برای ارائه اطلاعاتی در مورد سودآوری، نقدینگی، سطح بدهی و سایر معیارهای کلیدی آن ارزیابی و مقایسه می‌کنند.

نسبت قیمت به درآمد

به عنوان مثال، نسبتی که معمولا استفاده می شود، نسبت قیمت به درآمد (P/E) است. این نسبت قیمت سهام شرکت را با سود هر سهم آن (EPS) مقایسه می‌کند. نسبت P/E بالا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران مایلند به ازای هر دلار سود تولید شده توسط شرکت، بیشتر بپردازند. برعکس، یک نسبت P/E پایین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ممکن است سهام را نسبت به پتانسیل درآمد آن کمتر از ارزش واقعی‌اش ارزش‌گذاری کنند.

بازده حقوق صاحبان سهام

نسبت مهم دیگر بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) است که سودی را که یک کسب‌وکار تولید می‌کند نسبت به مقدار سرمایه‌گذاری شده در کسب‌وکار اندازه‌گیری می‌کند. ROE بالا نشان می‌دهد که شرکت در حال ایجاد بازده قوی برای سهامداران خود است، در حالی که ROE پایین ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شرکت به طور موثر از سرمایه خود استفاده نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست؟

شاخص‌های اقتصادی

علاوه بر صورت‌های مالی و نسبت‌ها، تحلیلگران بنیادی شاخص‌های اقتصادی مختلفی را هنگام ارزیابی ارزش دارایی در نظر می‌گیرند. این شاخص‌ها شامل عوامل کلان اقتصادی مانند نرخ بهره، تورم و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و هم‌چنین عوامل خاص صنعت مانند روند عرضه و تقاضا و تغییرات نظارتی است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پیش بینی قیمت کالا چیست؟

به عنوان مثال، اگر نرخ بهره افزایش یابد، می‌تواند بر مشاغلی که به شدت به تأمین مالی بدهی متکی هستند تأثیر منفی بگذارد. به همین ترتیب، اگر مقررات جدیدی وضع شود که هزینه‌های انطباق را برای یک صنعت خاص افزایش دهد، می‌تواند بر سودآوری شرکت‌های فعال در آن بخش تأثیر منفی بگذارد.

معایب و محدودیت‌های تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی بدون محدودیت نیست. یکی از چالش‌های اصلی این رویکرد این است که می‌تواند زمان‌بر باشد و برای اجرا به طور موثر به تخصص قابل توجهی نیاز دارد. علاوه بر این، تحلیل بنیادی ممکن است همیشه روندهای آتی بازار یا رویدادهایی را که می‌تواند بر ارزش دارایی تأثیر بگذارد، به درستی پیش‌بینی نکند.

جمع‌بندی

علی‌رغم این محدودیت‌ها، تحلیل بنیادی هم‌چنان یک رویکرد محبوب در میان سرمایه‌گذارانی است که به دنبال اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه بر اساس درک کامل عوامل اقتصادی و مالی اساسی یک دارایی هستند. با تجزیه و تحلیل دقیق صورت‌های مالی، نسبت‌ها و شاخص‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران می‌توانند بینش ارزشمندی در مورد ارزش ذاتی یک دارایی به دست آورند و تصمیمات آگاهانه‌تری برای سرمایه‌گذاری بگیرند.

در این مقاله درباره این که تحلیل بنیادی چیست، مطالبی را مطرح کردیم. با تشکر از همراهی شما.

اسمارت کندلز

گروه تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری اسمارت‌کندلز آموزش بورس ، تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی ، مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

پیش بینی فروش و ارزیابی عملکرد

اسمارت کندلز

پیش بینی فروش و ارزیابی عملکرد چیست؟ در این مقاله از سلسله مباحث مالی، می‌خواهیم به دو مقوله پیش بینی فروش و ارزیابی عملکرد بپردازیم. با ما همراه باشید. پیش بینی فروش و ارزیابی عملکرد چیست؟ پیش بینی فروش و ارزیابی عملکرد دو جنبه اساسی هر کسب‌وکاری است. پیش بینی فروش به فرآیند پیش بینی […]

1 دقیقه

سرمایه گذاری رشد چیست؟

اسمارت کندلز

سرمایه گذاری رشد چیست؟ در این مقاله اگر با ما همراه باشید، درباره یکی از روش‌هاس تحلیل بنیادی با شما صحبت خواهیم کرد. بیشتر بخوانید: انواع سبک تحلیل بنیادی چیست؟ سرمایه گذاری رشد چیست؟ سرمایه گذاری رشد، نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری است که بر سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی متمرکز شده که پتانسیل رشد قابل توجهی در آینده دارند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان