1

دسته‌ بندی دامنه‌ سطح بالا چگونه انجام می‌شود؟

دسته بندی دامنه سطح بالا چگونه انجام می‌شود؟

دسته‌ بندی دامنه‌ سطح بالا چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله می‌خواهیم استاندارد دسته‌بندی TLDها را شناسایی کنیم. با ما همراه باشید.

دسته‌ بندی دامنه‌ سطح بالا

دامنه‌های سطح بالا (TLD) جزء ضروری سیستم نام دامنه اینترنت هستند. آن‌ها بالاترین سطح در ساختار سلسله مراتبی نام‌های دامنه هستند که نشان‌دهنده دسته‌های مختلف هستند و به سازماندهی وب‌سایت‌ها در اینترنت کمک می‌کنند. هدف این مقاله مروری بر دسته‌های مختلف TLDها و اهمیت آن‌ها در طبقه‌بندی وب‌سایت‌ها است.

بیشتر بخوانید: دامنه سطح بالا چیست؟

دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD)

این TLDهای عمومی جزو رایج‌ترین و قابل تشخیص‌ترین دسته‌ها هستند. آن‌ها با هیچ کشور یا منطقه خاصی مرتبط نیستند و در سطح جهانی قابل اجرا هستند. به عنوان مثال می‌توان به .com (تجاری)، .org (سازمان‌های غیرانتفاعی)، .net (زیرساخت شبکه)، .edu (موسسات آموزشی) و .gov (نهادهای دولتی) اشاره کرد. این gTLDها به کاربران کمک می‌کنند تا ماهیت یا هدف یک وب سایت را در یک نگاه شناسایی کنند.

دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD)

کد کشور TLD نشان دهنده کشورها یا سرزمین‌های خاصی است که به عنوان یک کد دو حرفی برگرفته از کدهای کشور آلفا-2 ISO 3166-1 عمل می‌کند. برای مثال، .us نماینده ایالات متحده، .uk نماینده بریتانیا و .de نماینده آلمان است. این TLDها به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهند با یک کشور یا منطقه خاص مرتبط شوند، به تلاش‌های محلی‌سازی کسب‌وکارها کمک می‌کنند و محتوای مرتبط را بر اساس موقعیت مکانی به کاربران ارائه می‌دهند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت داده کاوی و آنالیز داده چیست؟

دامنه‌های سطح بالای حمایت شده (sTLD)

این بخش شامل TLDهای حمایت شده یا اسپانسرشده است توسط سازمان‌ها یا جوامع خصوصی اداره می‌شوند. آن‌ها معیارهای واجد شرایط بودن خاصی را برای ثبت در فضای دامنه خود تعیین می‌کنند. این TLDها اغلب به یک صنعت یا گروه ذی‌نفع خاص خدمت می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به .aero (صنعت هوانوردی)، .museum (موزه‌ها) و .coop (تعاونی) اشاره کرد. sTLDها به ایجاد جوامع آنلاین هدفمند کمک می‌کنند و در عین حال اطمینان می‌دهند که فقط نهادهای واجد شرایط می‌توانند در این دامنه‌ها ثبت نام کنند.

زیرساخت دامنه‌های سطح بالا (iTLD)

زیرساخت‌های TLD عمدتاً برای اهداف فنی مرتبط با زیرساخت اینترنت استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً برای ثبت عمومی در دسترس نیستند. به عنوان مثال می‌توان به .arpa (Address and Routing Parameter Area) اشاره کرد که برای مدیریت زیرساخت اینترنت استفاده می‌شود و .root که برای ناحیه ریشه سیستم نام دامنه (Root DNS) رزرو شده است.

دامنه‌های سطح بالای عمومی محدود (grTLD)

این TLDهای محدود عمومی مشابه gTLDها هستند، اما شرایط احراز یا محدودیت‌های دیگری را دارند که توسط رجیستری اعمال شده‌است. این محدودیت‌ها ممکن است شامل وابستگی‌های صنعتی خاص، صلاحیت‌های حرفه‌ای یا محدودیت‌های جغرافیایی باشد. به عنوان مثال می‌توان به .biz (کسب و کار)، .name (افراد) و .pro (حرفه‌های دارای مجوز) اشاره کرد. GrTLD ها به شما این امکان را می‌دهند که حضور آنلاین هدف‌مندتری ایجاد کنید و در عین حال انطباق با معیارهای خاص را تضمین کنید.

جمع‌بندی

دامنه‌های سطح بالا نقش مهمی در سازمان‌دهی وب‌سایت‌ها در اینترنت دارند و اطلاعات ارزشمندی را در مورد ماهیت، مکان یا هدف خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند. طبقه‌بندی TLDهای تحت پوشش در این مقاله، (شامل: عمومی، کد کشور، حمایت شده، زیرساخت، و محدود عمومی)، طیف متنوعی از گزینه‌ها را ارائه می‌دهد که صاحبان وب‌سایت می‌توانند بسته به اهداف و مخاطبان هدف خود از بین آن‌ها انتخاب کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  برنامه نویسی بلوک چیست؟

درک این دسته‌بندی‌ها می‌تواند به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا ضمن بهبود تجربه کاربر و دید آنلاین، TLD مناسبی را انتخاب کنند که متناسب با اهدافشان باشد.

در این مقاله درباره دسته بندی دامنه‌ سطح بالا، مطالبی را آموختیم و دانستیم که بر اساس موقعیت، حرفه و ملاحظات خاص، دسته‌هایی از این TLDها برای ثبت دامنه در اختیار مخاطبان هستند. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

برنامه نویسی رویه ای چیست؟

golearnwork

برنامه نویسی رویه ای چیست؟ در این مقاله می خواهیم در مورد برنامه نویسی رویه ای، مفهوم رویه، روال و زیر روال توضیح دهیم. با ما همراه باشید. برنامه نویسی رویه ای یا (Procedure Programming)، یک پارادایم برنامه نویسی است که بر این اساس ساخته شده که برنامه‌ها دنباله‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که باید اجرا […]

2 دقیقه

برنامه جاوا اسکریپت چیست؟

محمد امیری

برنامه جاوا اسکریپت چیست؟ در این مقاله بر آن شده‌ایم تا درباره زبان جاوا اسکریپت بیشتر یاد بگیریم و کاربردهای آن را بشناسیم. پس با ما همراه باشید. درباره برنامه‌نویسی بیشتر بدانید. آنچه باید درباره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بدانید جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سبک وزن می باشد که توسعه دهندگان وب […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان