1

ده نوع کهکشان چیست؟

ده نوع کهکشان چیست؟

ده نوع کهکشان چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ده نوع کهکشان بپردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: کهکشان و انواع آن چیست؟

کهکشان چیست؟

کهکشان‌ها مجموعه‌های بزرگی از ستارگان، گاز و غبار هستند که به‌وسیله گرانش کنار هم نگه داشته می‌شوند. آن‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و ستاره‌شناسان آن‌ها را بر اساس ظاهرشان به انواع مختلفی دسته‌بندی کرده‌اند. در این مقاله به معرفی 10 نوع کهکشان می‌پردازیم.

1. کهکشان‌های مارپیچی

این کهکشان‌ها رایج‌ترین نوع کهکشان در جهان هستند. آن‌ها یک برآمدگی مرکزی دارند که توسط بازوهای مارپیچی احاطه شده است که حاوی ستاره، گاز و غبار است. کهکشان ما، کهکشان راه شیری، یک کهکشان مارپیچی است.

2. کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای

این کهکشان‌ها ساختاری میله‌مانند دارند که از برآمدگی تا بازوهای مارپیچی امتداد دارد. کهکشان راه شیری نیز یک کهکشان مارپیچی میله‌ای در نظر گرفته می‌شود.

3. کهکشان‌های بیضوی

این کهکشان‌ها به شکل بیضی هستند و هیچ ساختار یا بازوهای مارپیچی قابل تشخیصی ندارند. آن‌ها عمدتاً حاوی ستاره‌های قدیمی و گاز یا غبار کمی هستند.

4. کهکشان‌های عدسی شکل

این کهکشان‌ها حد واسط بین کهکشان‌های بیضوی و مارپیچی هستند. آن‌ها دارای یک برآمدگی مرکزی مانند یک کهکشان بیضوی هستند اما ساختاری دیسک‌مانند شبیه به کهکشان مارپیچی دارند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دانش نجوم یا ستاره شناسی چیست؟

5. کهکشان‌های نامنظم

این نوع کهکشان‌ها شکل و ساختار مشخصی ندارند و از نظر ظاهری آشفته و بی‌نظم به نظر می‌رسند. آن‌ها حاوی ستاره‌های جوان، گاز و غبار هستند.

6. کهکشان‌های کوتوله

کهکشان‌های کوچکی هستند که کمتر از 10 میلیارد ستاره دارند. آن‌ها می‌توانند بیضوی یا نامنظم باشند.

7. کهکشان‌های حلقه‌ای

این نوع کهکشان‌ها به‌جای بازوهای مارپیچی، ساختاری حلقه مانند در اطراف برآمدگی مرکزی دارند.

8. کهکشان‌های حلقه‌ای قطبی

این کهکشان‌ها دارای ساختار حلقه‌ای عمود بر صفحه قرص اصلی هستند.

9. کهکشان‌های سیفرت

این کهکشان‌ها به دلیل وجود هسته فعال کهکشانی (AGN) تابش قوی از هسته خود ساطع می‌کنند.

10. کهکشان‌های میزبان کوازار

این کهکشان‌ها میزبان کوازارها یا اختروش‌ها هستند که اجرام بسیار درخشانی هستند که توسط سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم در مرکزشان تغذیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سیاهچاله و انواع آن چیست؟

جمع‌بندی

در این مقاله، فهمیدیم کهکشان‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و اخترشناسان بر اساس شکل ظاهری آن‌ها را به انواع مختلفی دسته‌بندی کرده‌اند. به بررسی ده نوع کهکشان پرداختیم و دانستیم هر نوع کهکشان ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و اطلاعات ارزشمندی در مورد تکامل کیهان ارائه می‌دهد. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
کهکشان و انواع آن چیست؟ 1 دقیقه

کهکشان و انواع آن چیست؟

golearnwork

کهکشان و انواع آن چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به بحث کهکشان‌ها در فضای لایتناهی بپردازیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: دانش نجوم یا ستاره شناسی چیست؟ کهکشان چیست؟ کهکشان‌ها مجموعه‌های وسیعی از ستارگان، گاز و غبار هستند که توسط گرانش کنار هم نگه‌داشته می‌شوند. آن‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف، از کهکشان‌های کوتوله کوچک […]

1 دقیقه

ستارگان نوترونی چیستند؟

golearnwork

ستارگان نوترونی چیستند؟ در این نوشتار قصد داریم درباره این نوع خاص و جذاب ستارگان توضیحاتی دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: انواع ستارگان آسمان کدامند؟ ستارگان نوترونی چیستند؟ ستارگان نوترونی یکی از جذاب‌ترین اجرام کیهان هستند. آن‌ها زمانی به وجود می‌آیند که یک ستاره عظیم به عنوان یک ابرنواختر منفجر شود و هسته متراکمی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان