1

علوم کاربردی کمتر شناخته شده کدامند؟

علوم کاربردی کمتر شناخته شده کدامند؟

علوم کاربردی کمتر شناخته شده، موضوع این مقاله ما است. می‌خواهیم ببینیم مثال‌هایی از این علوم که بسیار هم تخصصی و بعضا پردرآمد هستند چیست؟

چندین علم کاربردی وجود دارد که کمتر شناخته شده‌اند اما هنوز کاربردهای مهمی دارند. بیشتر این دانش‌ها در حقیقت میان‌رشته هستند و از ترکیب علوم مختلف برای تحقیق و پژوهش و گرفتن نتیجه بهره می‌گیرند. در این مقاله ۱۱ نمونه از این دانش‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. بیومیمتیک

این رشته شامل مطالعه و تقلید از سیستم‌های بیولوژیکی برای توسعه فناوری‌ها و راه‌حلهای نوآورانه در سایر سیستم‌ها است. این دانش برای خلق مواد، طرح‌ها و فرآیندهای جدید از طبیعت و فرآیندهای طبیعی الهام می‌گیرد.

2. علم زمین‌فضایی

علم زمین‌فضایی جغرافیا، نقشه‌برداری، سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) را برای تجزیه‌وتحلیل و تفسیر داده‌های مکانی ترکیب می‌کند. این دانش در برنامه‌ریزی شهری، مدیریت زیست محیطی، واکنش به بلایای طلیعیو حمل‌ونقل کاربرد دارد.

3. علم مواد

اگرچه کاملاً ناشناخته نیست، اما دانش مواد معمولاً در مقایسه با سایر رشته‌های علمی نادیده گرفته می‌شود. این دانش بر درک خواص و رفتار مواد مختلف به منظور توسعه مواد جدید با خواص بهبود یافته برای کاربردهای مختلف تمرکز دارد.

بیشتر بخوانید: دسته‌ بندی مواد بر چه اساسی انجام می‌شود؟

4. مهندسی فاکتورهای انسانی

این میان‌رشته که ارگونومی یا Ergonomics نیز نامیده می‌شود، به مطالعه تعامل بین انسان‌ها و فناوری یا سیستم‌ها می‌پردازد. هدف آن بهینه‌سازی طراحی محصولات، تجهیزات و محیط برای بهبود عملکرد، ایمنی و رفاه انسان است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ارگونومی چیست؟

5. فوتونیک

فوتونیک شامل مطالعه تولید، تشخیص، دستکاری و انتقال نور برای کاربردهای مختلف مانند مخابرات، تصویربرداری پزشکی، فناوری لیزر و محاسبات نوری است.

6. نانوتکنولوژی

نانوتکنولوژی با دستکاری و اعمال تغییر در مواد در مقیاس نانومتری (یک میلیاردم متر) سروکار دارد. کاربردهای مختلفی در الکترونیک، پزشکی (به عنوان مثال، تحویل هدفمند دارو)، ذخیره انرژی (به عنوان مثال، باتری)، و اصلاح محیط دارد.

7. امنیت سایبری

با استفاده روزافزون از فناوری‌های دیجیتال و سیستم‌های به هم شبکه شده، امنیت سایبری نقش مهمی در حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها و جلوگیری از تهدیدات سایبری ایفا می‌کند. این رسته شامل توسعه تکنیک‌هایی برای ایمن‌سازی شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های نرم‌افزاری و زیرساخت‌های اطلاعاتی است.

بیشتر بخوانید: مهمترین اصول امنیت اطلاعات چیست؟

8. علوم شناختی

علوم شناختی چگونگی درک اطلاعات، فکر کردن، یادگیری، به خاطر سپردن، برقراری ارتباط و تصمیم گیری توسط انسان ها را بررسی می کند. این میان‌رشته، روانشناسی را با سایر رشته‌ها مانند علوم اعصاب و علوم کامپیوتر و حتی هوش مصنوعی ترکیب می‌کند تا فرآیندهای شناختی را بهتر درک کند.

بیشتر بخوانید: انواع سوگیری شناختی

9. آستروبیولوژی

آستروبیولوژی یا Astrobiology به مطالعه منشأ حیات روی زمین و امکان وجود حیات در فراسوی سیاره ما می‌پردازد. میان‌رشته‌ای است که زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و نجوم را برای مطالعه شرایط لازم برای جستجوی حیات فرازمینی ترکیب می‌کند.

10. آسترولوژی

آسترولوژی یا Astrology، مبانی‌ای برای پیش‌بینی آینده بر اساس پدیده‌های نجومی است. هر چند که در معیارهای علمی بودن آن اتفاق نظر وجود ندارد، و بسیاری از دانشمندان و مجامع علمی آن را شبه‌علم می‌دانند. بااین‌حال، بسیاری از افراد آن را موجه می‌دانند. آسترولوژی، دانش ستاره‌شناسی و شناخت نجوم، گردش افلاک و زودیاک را با بحث پیش‌بینی آمیخته می‌کند و بسیاری از آن برای پیش‌بینی بازارهای مالی و وقایع جهان استفاده می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تجزیه و تحلیل نظارت چیست؟

بیشتر بخوانید: زودیاک چیست؟

11. علم پزشکی قانونی

علم پزشکی قانونی اصول و فنون علمی را برای بررسی جرایم و تحلیل شواهد به کار می‌گیرد. این میان‌رشته شامل رشته‌های مختلفی مانند تحلیل DNA، انگشت‌نگاری، بالستیک، سم‌شناسی و انسان‌شناسی قانونی است.

سخن پایانی

این علوم کاربردی کمتر شناخته شده اگرچه به اندازه رشته‌هایی مانند فیزیک یا شیمی شناخته شده نیستند، اما سهم مهمی در صنایع و زمینه‌های مختلف تحقیقاتی دارند.

مطالب مرتبط
1
معماری دانش است یا هنر؟ 1 دقیقه

معماری دانش است یا هنر؟

golearnwork

معماری دانش است یا هنر؟ در این مقاله قصد داریم رشته معماری را به عنوان یک دانش و هم‌چنین یک هنر معرفی کنیم. با ما همراه باشید. توجه: عکس‌های موجود در این مقاله با هوش مصنوعی ساخته شده و دربرگیرنده اماکن واقعی نیستند. معماری دانش است یا هنر؟ معماری هنر و دانش طراحی و ساخت […]

بیومیمتیک چیست؟ 1 دقیقه

بیومیمتیک چیست؟

golearnwork

بیومیمتیک چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره بیومیمتیک به عنوان دانش استفاده از حکمت طبیعت برای نوآوری صحبت کنیم. با ما همراه باشید. بیومیمتیک چیست؟ بیومیمتیک که به عنوان طراحی الهام‌گرفته از بیولوژیک نیز شناخته می‌شود، زمینه‌ای علمی است که از طبیعت برای حل چالش‌های پیچیده انسانی استفاده می‌کند. بیومیمتیک با مشاهده و تقلید از […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان