1

نیروی گرانش چیست؟

نیروی گرانش چیست؟

نیروی گرانش چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره نیروی گرانش و تأثیر آن بر جهان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نیروی گرانش چیست؟

گرانش یا جاذبه، یکی از نیروهای بنیادی جهان است که بر حرکت اجسام در جهان حاکم است. این نیرو، اجسام را به سمت هم می‌کشد و مسئول نگه‌داشتن سیارات به دور ستاره‌ها و چرخش قمرها به دور سیارات است. نیروی گرانش با جرم اجسام درگیر متناسب و با فاصله بین آن‌ها نسبت معکوس دارد.

بیشتر بخوانید: نیروهای بنیادی جهان چیستند؟

کشف نیروی گرانش

مفهوم گرانش از زمان‌های قدیم برای بشر شناخته شده بود، اما تا قرن هفدهم بود که آیزاک نیوتن قوانین حرکت و گرانش جهانی خود را تدوین کرد. طبق قانون نیوتن، هر جسمی در جهان، تمام اجسام دیگر را با نیرویی که مستقیماً با جرم آنها متناسب است و با مجذور فاصله آنها نسبت معکوس دارد، جذب می‌کند.

آثار گرانش در زندگی ما

نیروی گرانش چیزی است که ما را روی زمین محکم نگه می‌دارد و هم‌چنین وزن ما را تعیین می‌کند. هر چه جرم یک جسم بیشتر باشد، کشش گرانشی آن بیشتر است، به این معنی که اجسام سنگین‌تر وزن بیشتری نسبت به اجسام سبک‌تر دارند. به عنوان مثال، فردی که روی زمین ۹۰ کیلوگرم وزن دارد، در مریخ تنها ۱۵ کیلوگرم وزن خواهد داشت، زیرا جرم مریخ کمتر از زمین است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ذرات زیر اتمی چیست؟

گرانش در فضا

گرانش هم‌چنین نقش مهمی در نجوم دارد. این گرانش است که سیارات را به دور ستاره‌ها و قمرها را در مدار سیارات نگه می‌دارد. بدون گرانش، این اجرام آسمانی به فضا پرواز می کنند یا با یکدیگر برخورد می‌کنند.

میدان گرانشی و موج گرانشی

یک جنبه جالب جاذبه این است که در قالب میدان توصیف می‌شود و با خاصیت موجی هم قابل تعریف است. گرانش می‌تواند نور را خم کند. این پدیده اولین بار در طی یک خورشیدگرفتگی در سال 1919 مشاهده شد، زمانی که ستاره‌شناسان متوجه شدند که نور ستاره‌ای که از نزدیکی خورشید می‌گذرد توسط میدان گرانشی آن خم می‌شود. این اثر از آن زمان تاکنون بارها تأیید شده است و اکنون توسط ستاره‌شناسان برای مطالعه کهکشان‌های دور استفاده می‌شود.

گرانش و فیزیک ذرات

در فیزیک ذرات و مکانیک کوانتومی، ذراتی به نام بوزون‌های گراویتون، مسئول نیروی جاذبه شناخته می‌شوند.

جمع‌بندی

گرانش یکی از مهم‌ترین نیروها در طبیعت است. بر حرکت اجسام در زندگی روزمره ما و هم‌چنین در فضا حاکم است. بدون گرانش، زندگی آن‌گونه که ما می‌دانیم امکان‌پذیر نخواهد بود و درک ما از جهان تا حد زیادی خدشه می‌یابد.

در این مقاله درباره نیروی گرانش صحبت کردیم. سپاس که با ما همراه بودید.

مطالب مرتبط
1
ذرات زیر اتمی چیست؟ 1 دقیقه

ذرات زیر اتمی چیست؟

golearnwork

ذرات زیر اتمی چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره ذرات زیر اتمی، انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: فیزیک ذرات چیست؟ ذرات زیر اتمی چیست؟ ذرات زیر اتمی اجزای سازنده ماده هستند. آنها کوچک‌ترین ذرات تشکیل دهنده اتم‌ها هستند که به نوبه خود تمام مواد موجود در […]

1 دقیقه

نیروی الکترومغناطیسی چیست؟

golearnwork

نیروی الکترومغناطیسی چیست؟ در این نوشتار برآن هستیم که درباره الکترومغناطیس به عنوان یک نیروی بنیادی مهم در طبیعت بحث کنیم. بیشتر بخوانید: نیروی الکترومغناطیسی چیست؟ نیروی الکترومغناطیسی که به عنوان برهم‌کنش الکترومغناطیسی نیز شناخته می‌شود، یکی از چهار نیروی بنیادی در طبیعت است. این نیرو، مسئول برهمکنش بین ذرات باردار الکتریکی است و نیز […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان