1

تعریف استراتژی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم تعریف استراتژی ، ویژگیها و کارکردهای آن را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

تعریف استراتژی

واژه “استراتژی” از واژه یونانی “stratçgos” گرفته شده است. stratus (که به معنی ارتش است) و “ago” (که به معنی هدایت ، و حرکت است).

استراتژی اقدامی است که مدیران برای دستیابی به یک یا چند هدف از سازمان انجام می‌دهند. استراتژی همچنین می‌تواند به عنوان “یک جهت کلی برای شرکت و اجزای مختلف آن به منظور دستیابی به یک وضعیت مطلوب در آینده تعریف شود. این استراتژی از فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک تفصیلی ناشی می‌شود.”

یکی از راهبردها ، ادغام فعالیت‌های سازمانی و استفاده و تخصیص منابع کمیاب در محیط سازمانی به منظور دستیابی به اهداف فعلی است. هنگام برنامه‌ریزی یک استراتژی ، باید در نظر داشت که تصمیمات در خلاء گرفته نمی‌شوند و هر اقدامی که توسط یک شرکت انجام می‌شود احتمالاً با واکنش افراد حاضر در محیط‌های داخلی و خارجی سازمان، یعنی ذینفعان ، رقبا ، مشتریان ، کارکنان و یا تامین‌کنندگان مواجه خواهد شد.

استراتژی را می‌توان به عنوان آگاهی از اهداف ، دریافتن عدم قطعیت رویدادها و نیاز به فهم و پیش‌بینی کردن رفتار احتمالی یا واقعی دیگران نیز تعریف کرد.

استراتژی نقشه راه تصمیمات یک سازمان است که اهداف آن را نشان می‌دهد ، سیاست‌ها و برنامه‌های کلیدی برای دستیابی به این اهداف را فرمول‌بندی می‌کند و کاری را که شرکت باید انجام دهد ، نوع سازمانی که می‌خواهد باشد (مثلا انتفاعی و یا ناسودبر) ، تعریف می‌کند. استراتژی هم‌چنین سهمی که قصد دارد به سهامداران خود ، مشتریانش و به طور کلی جامعه داشته باشد ، تعریف می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  صرفه جویی به مقیاس چیست؟

ویژگی‌های استراتژی

استراتژی مهم است زیرا نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. بدون آینده‌نگری کامل ، شرکت‌ها باید آماده رویارویی با رویدادهای نامعلوم که محیط کسب و کار را تشکیل می‌دهند ، باشند.

نگاه استراتژیک بیشتر بلندمدت است ، به توسعه‌های بلندمدت اهمیت بیشتر و به عملیات عادی کوتاه‌مدت اهمیت کمتر می‌دهد ، یعنی این مطلب را در نظر می‌گیرد به احتمال زیاد در آینده نوآوری‌ها یا محصولات جدید ، روش‌های تولید جدید یا بازارهای جدید توسعه خواهد یافت و بدین ترتیب خود را برای رویارویی و تعامل با آنها آماده می‌کند.

این استراتژی برای در نظر گرفتن رفتار احتمالی مشتریان و رقبا ایجاد شده است. استراتژی‌های کارکنان رفتار کارکنان را پیش‌بینی می‌کند.

استراتژی یک نقشه راه کاملاً مشخص از یک سازمان است. این نقشه راه شامل ماموریت کلی ، چشم‌انداز و جهت حرکت یک سازمان است. هدف یک استراتژی به حداکثر رساندن نقاط قوت یک سازمان و به حداقل رساندن نقاط قوت رقبا است.

بیشتر بخوانید: مدل SWOT چیست؟

استراتژی ، به طور خلاصه ، شکاف بین “جایی که ما هستیم” و “جایی که می‌خواهیم باشیم” را پر می‌کند.

خلاصه و جمع‌بندی

استراتژی یعنی:

۱. آگاهی و تعریف اهداف
۲‌. شناخت عدم قطعیت در پیش‌بینی رویدادها و در نظر گرفتن بدیل و حایگزیت برای آن‌ها (Alternatives).
۳. نقشه راه سازمان که نشان‌دهنده اهداف ، سیاست‌ها ، برنامه‌ها ، منابع تخصیص داده شده ، شیوه‌های به کارگیری نیروی انسانی و … است.

ویژگی‌ها و کارکردهای استراتژی

  • نگاه بلندمدت
  • تحلیل محیط داخلی و خارجی
  • شناخت نقاط قوت و ضعف
  • تعریف بیانیه ماموریت ، چشم‌انداز و … .
  • بالابردن نقاط قوت خود و پایین آوردن نقاط قوت رقبا
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تخریب خلاق در نوآوری چیست؟

در این مقاله درباره تعریف استراتژی و ویژگی‌ها و رویکردهای آن توضیح دادیم. با تشکر از همراهی شما.

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
ماتریس بوستون BCG چیست؟ 1 دقیقه

ماتریس بوستون BCG چیست و چگونه بازار را تحلیل می‌کند؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

ماتریس بوستون BCG چیست و چگونه بازار را تحلیل می‌کند؟ روش کار آن چگونه است؟ در این نوشتار آموزشی بررسی خواهیم کرد. روشی که ماتریس بوستون و یا ماتریس BCG یکی از ساده‌ترین روش‌های تحلیل محیط خرد بیرونی می‌باشد. در این مقاله راجع به مدل SWOT صحبت کردیم و گفتیم که این مدل بر اساس […]

1 دقیقه

طرح توجیهی چیست؟ عوامل مهم در نوشتن طرح توجیهی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

طرح توجیهی چیست؟ عوامل مهم در نوشتن طرح توجیهی. در این مقاله آموزشی درباره طرح توجیهی و پارامترهای مهم آن توضیح خواهیم داد. مقدمه ایجاد یک کسب و کار نیاز به یک سری مراحل مقدماتی دارد که این مراحل از نوع تحقیقاتی ، تحلیلی و پیش‌بینی هستند. برخی از مهم‌ترین این کارها عبارتند از: ۱. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان