1

تفاوت بین آنالیز و سنتز چیست؟

تفاوت بین آنالیز و سنتز چیست؟ در این مقاله قصد داریم این دو مفهوم را در برابر هم قرار داده و توصیف کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید

بیشتر بخوانید: انواع تجزیه و تحلیل داده ها چیست؟ ، داده کاوی چیست؟

آنالیز مانند فرآیند تجزیه و انکسار است که در آن شما یک مفهوم بزرگتر را به مفاهیم کوچکتر تقسیم کرده و در واقع کاهش می‌دهید. به این ترتیب، تجزیه‌وتحلیل ایده‌های پیچیده را به مفاهیم تکه تکه کوچکتر تجزیه می‌کند تا به درک بهتری دست یابد. از سوی دیگر سنتز تضاد بین یک آنتی‌تز و یک تز را با تعیین حقایق مشترک آن‌ها حل می‌کند. در پایان، سنتز هدفش ارائه یک پیشنهاد جدید است.

آنالیز چیست؟

تجزیه‌وتحلیل یا آنالیز، برگرفته از کلمه یونانی “analusis” که در لغت به معنای «شکست» است که از زمان فیلسوف بزرگ ارسطو ( بیشتر در زمینه منطق و ریاضیات ) استفاده می‌شده است و تا به امروز ادامه دارد. هنگامی که از فراگیران خواسته می‌شود مفهوم یا موضوع خاصی را آنالیز کنند، آنها جوانب مختلف موضوع را می‌سنجند تا بفهمند هر ایده چگونه از به هم پیوستن بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود. افرادی که آنالیز می‌کنند مسئول یافتن تمام شواهدی هستند که به آنها در رسیدن به یک نتیجه مشخص کمک می‌کند.

سنتز چیست؟

سنتز با آنالیز متفاوت است. در سنتر فراگیران سعی می‌کنند قسمت‌های جداگانه‌ای را که قبلاً با ایده‌ها یا مفاهیم دیگر تجزیه‌وتحلیل شده‌اند گرد هم آورند تا چیز جدیدی را خلق کنند. در سنتز، دانشجویان برای به‌دست‌آوردن اطلاعات و ایده‌های درخشان به منابع مختلفی مراجعه می‌کنند و از آنجا به مفاهیم جدید شکل می‌دهند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده بزرگ چیست؟

تمام تعاریف مشابه از سنتز (از منابع دیگر) نشان می‌دهد که ترکیبی از دو (حتی بیشتر) مفهوم است که به یک ایده یا شکل جدید منجر می‌شود. در ادامه می‌خواهیم مثال‌هایی مرتبط با سنتز بیان کنیم:

سنتز در شیمی شامل شروع یک سری واکنش‌های شیمیایی برای تشکیل یک مولکول پیچیده از پیش سازهای شیمیایی ساده‌تر است. در گیاه‌شناسی، گیاهان وظیفه اصلی خود یعنی فتوسنتز را انجام می‌دهند که در آن از انرژی خورشیدی به‌عنوان کاتالیزور برای ساختن یک مولکول آلی از یک مولکول کربن استفاده می‌کنند.

در مثالی دیگر، در فرایند ساخت پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه (بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها) نیز سنتز رخ می‌دهد و یک مولکول بزرگ از مجموعه اسید‌های آمینه تشکیل می‌شود. یا در حوزه علوم‌انسانی، سنتز (در مورد فلسفه) محصول نهایی دیالکتیک (یک گفتمان) است و در مقایسه با تحلیل، فرایندی برتر به‌حساب می‌آید.

خلاصه مطلب و جمع‌بندی

  1. سنتز یک فرایند بالادستی است که چیز جدیدی ایجاد می‌کند که معمولاً در پایان یک مطالعه کامل یا تحقیقات علمی انجام می‌شود.
  2. تجزیه‌وتحلیل مانند فرایند استنتاج است که در آن یک مفهوم بزرگ‌تر به ایده‌های ساده‌تری تجزیه می‌شود تا درک بهتری از کل حاصل شود.

در این مقاله درباره این که تفاوت بین آنالیز و سنتز چیست صحبت کردیم. با تشکر از مطالعه شما.

منابع

۱. تفاوت آنالیز و سنتز – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

روتین های صبح و شب افراد موفق

فرات حسن پور

می‌دانیم که با الگوبرداری از افراد موفق ما هم می‌توانیم به موفقیت های مد نظرمان برسیم؛ البته الگوبرداری با کپی‌کاری فرق دارد و استفاده از نسخه دیگران برای بیماری خودمان بد است. نکته مهم این جاست، با کمی توجه به برنامه و سبک زندگی افراد موفق به این نکته پی می‌بریم که افراد موفق روتین‌های […]

1 دقیقه

آیا می‌توان به اکانت خصوصی اینستاگرام وارد شد؟

golearnwork

آیا می‌توان به اکانت خصوصی اینستاگرام وارد شد؟ سایت‌هایی هستند که ادعا می‌کنند ابزار شکستن قفل اکانت خصوصی اینستاگرام و ورود به آن را دارا هستند. می‌خواهیم ببینیم این ادعا چقدر صحت دارد. در دنیای وب و امنیت شبکه، سایت‌هایی ابزاری وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، از سایت مورد نظر خود […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان