1

پردازش زبان طبیعی چیست؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع مهم از هوش مصنوعی را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

زبان‌های طبیعی یکی از زیرشاخه‌های بااهمیت در حوزهٔ گستردهٔ علوم رایانه، هوش مصنوعی است، که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های (طبیعی) انسانی می‌پردازد؛ بنابراین پردازش زبان‌های طبیعی بر ارتباط انسان و رایانه، متمرکز است.

درک زبان طبیعی انسان توسط ماشین

چالش اصلی و عمده در این زمینه درک زبان طبیعی و ماشینی کردن فرایند درک و برداشت مفاهیم بیان‌شده با یک زبان طبیعیِ انسانی است. به تعریف دقیق‌تر، پردازش زبان‌های طبیعی عبارت است از استفاده از رایانه برای پردازش زبان گفتاری و زبان نوشتاری. بدین معنی که رایانه‌ها را قادر سازیم که گفتار یا نوشتار تولید شده در قالب و ساختار یک زبان طبیعی را تحلیل و درک نموده یا آن را تولید نمایند.

مراحل و کاربردهای پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی یک روند با چند مرحله است، این مراحل به ترتیب عبارتند از:

• یک انسان با یک دستگاه دیجیتالی صحبت می‌کند.
• یک دستگاه صوتی، صدای انسان را ضبط می‌کند.
• دستگاه دیجیتالی، صدای انسان را به متن تبدیل می‌کند.
• متن‌ها پردازش می‌شوند و پاسخ متنی مناسب در نظر گرفته می‌شود.
• پاسخ متنی به شکل صوتی در می‌آید.
• دستگاه فایل صوتی پاسخ را پخش ‌می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده ساختاریافته در سئو چیست؟

کاربرد پردازش زبان طبیعی چیست؟

حوزه NLP، کاربردهای فراوانی دارد. به طور خلاصه، می‌توان به کاربردهای زیر اشاره کرد:

۱. کاربرد در ترجمه‌ی ماشینی مانند: گوگل ترنسلیت
۲. کاربرد در ویرایشگرهای متن مانند Microsoft Word و Google Docs برای تصحیح غلط‌های گرامری، نوشتاری و ویرایشی
۳. پاسخ صوتی تعاملی (Interactive Voice Response یا IVR): از این مورد، در مراکز پاسخ‌گویی به مشتریان، برای پاسخ به سوالات متداول توسط ماشین، استفاده می‌شود.
۴. دستیارهای صوتی مانند کورتانا، سیری، الکسا و …

دیگر مزیت های NLP

• بهبود دقت و کارایی اسناد
• بینش‌های دقیقی را در اختیار می‌گذارد که به دلیل حجم بالای داده‌ها از طرق دیگر قابل دسترسی نیستند.
• سهولت استفاده برای تجزیه‌وتحلیل احساسات
• سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا از چت‌بات‌ها برای تعامل بهتر با مشتریان استفاده کنند.
• دستیارهای شخصی مانند الکسا می‌توانند با استفاده از این امکان به زبان انسان‌ها تعامل کنند.
• توانایی ایجاد خودکار خلاصه‌ای قابل خواندن از یک متن طولانی و پیچیده

چالش‌های استفاده از پردازش زبان طبیعی

برخی چالش‌ها در پردازش زبان طبیعی وجود دارد که بیشتر آن‌ها در این واقعیت خلاصه می‌شود که زبان طبیعی همواره در حال تکامل است و همیشه تا حدی هم مبهم می‌باشد. این چالش ها عبارتند از:

دقت

کامپیوترها نیاز دارند تا انسان با آن‌ها به زبان برنامه‌نویسی که دقیق، صحیح و بدون ابهام باشد، یا از طریق دستورات صوتی صحبت کند. با این حال گفتار انسان همیشه دقیق نیست. اغلب مبهم است و بسته به بافت اجتماعی و منطقه می‌تواند با گویش خاص یا به طور عامیانه بیان شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت خزش وب و خراش وب چیست؟

لحن صدا

پردازش زبان طبیعی هم‌چنان در حال تکامل است. برای مثال تحلیل معنایی می‌تواند هم‌چنان چالش برانگیز باشد. هم‌چنین استفاده‌ی انتزاعی از زبان می‌تواند برای برنامه‌ها دشوار باشد. برای مثال NLP معنای طعنه را نمی‌داند یا بسته به تاکید بر روی هجای خاصی توسط گوینده معنا می‌تواند متفاوت باشد.

الگوریتم های NLP ممکن است چنین نکات ظریفی را تشخیص ندهند و همین موضوع استفاده از آن.ها را در چنین زمینه‌هایی چالش‌برانگیز ساخته است.

تغییرات زبانی

زبان و نحوه‌ی استفاده افراد از آن به سرعت در حال تغییر است. اگر چه قواعد زبانی مشخصی بر هر زبان حاکم است اما تغییرات زبان‌ها اجتناب‌ناپذیر است و همین موضوع سبب شده برخی ویژگی‌های منسوخ یا جدید زبان‌ها استفاده از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی را با چالش مواجه سازد.

در این مقاله آموزشی در این باره که پردازش زبان طبیعی چیست صحبت کردیم. اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بود حتما سایر مطالب اموزشی سایت ما را هم بررسی کنید.

مطالعه بیشتر

۱. پردازش زبان طبیعی در داده‌کاوی

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

مقیاس پذیری در داده کاوی چیست؟

سهراب محمدی

مقیاس پذیری در داده کاوی چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره مقیاس پذیری در داده کاوی، به ویژه داده‌های بزرگ مطالبی را بیان کنیم. با ما همراه باشید. مقاله اصلی: داده کاوی چیست؟ هم‌چنین بخوانید: مقیاس پذیری چیست؟ پروژه‌های کلان داده و تجزیه‌وتحلیل می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک شایانی کنند، اما عملکرد آن‌ها مستقیماً […]

دسته بندی دامنه سطح بالا چگونه انجام می‌شود؟ 1 دقیقه

دسته‌ بندی دامنه‌ سطح بالا چگونه انجام می‌شود؟

golearnwork

دسته‌ بندی دامنه‌ سطح بالا چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله می‌خواهیم استاندارد دسته‌بندی TLDها را شناسایی کنیم. با ما همراه باشید. دسته‌ بندی دامنه‌ سطح بالا دامنه‌های سطح بالا (TLD) جزء ضروری سیستم نام دامنه اینترنت هستند. آن‌ها بالاترین سطح در ساختار سلسله مراتبی نام‌های دامنه هستند که نشان‌دهنده دسته‌های مختلف هستند و به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان