1

انواع ستارگان آسمان کدامند؟

انواع ستارگان آسمان کدامند؟ در این نوشتار قصد داریم درباره انواع ستارگان و برخی ویژگی‌های آن با زبانی ساده و مقدماتی صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: دانش نجوم یا ستاره شناسی چیست؟

انواع ستارگان آسمان

ستاره‌ها از جذاب‌ترین اجرام در فضا هستند. آن‌ها کره‌های پلاسمایی عظیم و درخشانی هستند که انرژی را به شکل نور و گرما ساطع می‌کنند.

انواع مختلفی از ستاره‌ها وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. در این مقاله، ما برخی از رایج‌ترین انواع ستاره‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ستاره‌های رشته اصلی

ستاره‌های رشته اصلی فراوان‌ترین نوع ستاره در جهان هستند. آن‌ها با واکنش‌های همجوشی پایدارشان که در هسته آن‌ها رخ می‌دهد مشخص می‌شوند. در این فرآیند، ستاره‌های رشته اصلی هیدروژن را به هلیوم تبدیل می‌کنند. اندازه این ستارگان از کوتوله‌های قرمز کوچک تا غول‌های آبی پرجرم متغیر است و طول عمر آنها بین میلیاردها تا میلیون‌ها سال است.

در ادامه، این دو نوع ستاره را بررسی خواهیم کرد.

ستاره‌های آبی داغ

ستارگانی که جرمشان بسیار بیشتر از خورشید ماست، داغ‌تر می‌سوزند، اما بازه عمرشان بسیار کوتاه‌تر است. این ستاره‌ها تنها چند میلیون سال زنده می‌مانند و سپس می‌میرند.

همان‌طور که شعله گاز داغ به رنگ آبی می‌سوزد، این ستارگان نور آبی درخشانی را نشر می‌دهند و چون بسیار درخشان هستند، می‌توانیم تعداد زیادی از آن‌ها را از زمین ببینیم.

یک نمونه در آسمان ستاره درخشان Spica در صورت فلکی سنبله است. می‌توانید آن را با جستجوی صورت فلکی دب اکبر و دنبال کردن منحنی دسته آن پیدا کنید. اگر ادامه دهید، ابتدا Arcturus (یک غول قرمز که در زیر توضیح داده شده است)، سپس Spica را پیدا خواهید کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  منظومه شمسی چیست؟

ستاره‌های کوتوله قرمز

ستارگانی که جرم آن‌ها بسیار کمتر از خورشید ماست، با حرارت کم‌تری می‌سوزند و عمر طولانی‌تری دارند، احتمالاً صدها میلیارد سال. ستاره‌های قرمز کسل‌کننده حاصل در واقع رایج‌ترین نوع در کهکشان ما هستند، اما از آنجایی که کاملاً کم‌نور هستند، دیدن آنها دشوار است.

نزدیک‌ترین کوتوله‌های قرمز احتمالاً پروکسیما قنطورس و ستاره بارنارد هستند، اما هر دو آن‌قدر ضعیف هستند که با چشم غیر مسلح نمی‌توان آن‌ها را دید. اما ستاره بارنارد با یک تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.

غول‌های سرخ

غول‌های سرخ ستاره‌های بزرگ و درخشانی هستند که سوخت هیدروژنی خود را تمام کرده‌اند و شروع به ذوب هلیوم در هسته‌های خود کرده‌اند. این امر، باعث انبساط و سرد شدن آنها می‌شود و رنگ مایل به قرمزی به آنها می‌دهد. غول‌های قرمز می‌توانند تا 100 برابر بزرگتر از خورشید ما باشند و می‌توانند طول عمری بین چند میلیون تا یک میلیارد سال داشته باشند.

کوتوله‌های سفید

کوتوله‌های سفید ستارگان کوچک و متراکمی هستند که تمام سوخت هسته‌ای خود را تمام کرده‌اند و تحت گرانش خود فرو ریخته‌اند. آن‌ها معمولاً به اندازه زمین هستند، اما می‌توانند به جرم خورشید ما باشند. کوتوله‌های سفید نور یا گرمای بسیار کمی از خود ساطع می‌کنند و در نهایت خنک می‌شوند تا به کوتوله سیاه تبدیل شوند.

ستاره‌های نوترونی

ستارگان نوترونی اجرام بسیار متراکمی هستند که هنگام فروپاشی یک ستاره عظیم تحت گرانش خود در یک انفجار ابرنواختری تشکیل می‌شوند. آن‌ها تقریباً به طور کامل از نوترون تشکیل شده‌اند و فقط می‌توانند حدود 20 کیلومتر قطر داشته باشند، اما دارای جرم بیشتری از خورشید ما هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ستارگان نوترونی چیستند؟

سیاهچاله‌ها

از نظر فنی، سیاهچاله‌ها ستاره نیستند، بلکه مناطقی از فضا هستند که گرانش در آن‌ها آن‌قدر قوی است که هیچ چیز نمی‌تواند از آن فرار کند، حتی خود نور. سیاهچاله‌ها زمانی شکل می‌گیرند که یک ستاره عظیم تحت نیروی گرانش خود در یک انفجار ابرنواختری فرو می‌ریزد و به نقاطی بی‌نهایت متراکم در فضا-زمان تبدیل می‌شود.

جمع‌بندی

در نتیجه، تنوع باورنکردنی در میان انواع مختلف ستارگان موجود در کیهان وجود دارد. از ستارگان رشته اصلی مانند خورشید ما گرفته تا اجرام عجیب و غریب مانند ستارگان نوترونی و سیاهچاله‌ها، هر نوع دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است که آن‌ها را به اجرام جذابی برای مطالعه و درک بهتر ستاره‌شناسان تبدیل می‌کند.

در این مقاله درباره انواع ستارگان آسمان سخنانی را مطرح کردیم. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

ستارگان نوترونی چیستند؟

golearnwork

ستارگان نوترونی چیستند؟ در این نوشتار قصد داریم درباره این نوع خاص و جذاب ستارگان توضیحاتی دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: انواع ستارگان آسمان کدامند؟ ستارگان نوترونی چیستند؟ ستارگان نوترونی یکی از جذاب‌ترین اجرام کیهان هستند. آن‌ها زمانی به وجود می‌آیند که یک ستاره عظیم به عنوان یک ابرنواختر منفجر شود و هسته متراکمی […]

ماده تاریک چیست؟ 1 دقیقه

ماده تاریک چیست؟

golearnwork

ماده تاریک چیست؟ ماده تاریک، ماده‌ای پنهان و مرموز است که جهان ما را شکل می‌دهد و توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. اسرار جهان و ماده تاریک جهان مکانی وسیع و پیچیده است که پر از اسرار بی‌شماری است که قرن‌ها دانشمندان را متحیر کرده است. یکی از جالب‌ترین این اسرار وجود […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان