1

منظومه شمسی چیست؟

منظومه شمسی چیست؟

منظومه شمسی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره منظومه شمسی یا سامانه خورشیدی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

منظومه شمسی چیست؟

منظومه شمسی یا سامانه خورشیدی، سامانه‌ای جذاب و پیچیده است که از خورشید، هشت سیاره، سیارات کوتوله، قمرها، سیارک‌ها، دنباله‌دارها و دیگر اجرام آسمانی تشکیل شده است. این سامانه در کهکشان راه شیری قرار دارد و تخمین زده می‌شود که حدود 4.6 میلیارد سال سن داشته باشد.

خورشید

خورشید مرکز منظومه شمسی است و وظیفه تامین گرما و نور تمام سیارات را بر عهده دارد. خورشید عین یک توپ عظیم از گاز داغ است که 99.8 درصد از کل جرم منظومه شمسی را در خود دارد.

بیشتر بخوانید: خورشید و ساختار آن چیست؟

سیاره‌های منظومه شمسی

هشت سیاره منظومه شمسی عبارتند از عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. این سیارات به دو گروه سیارات سنگی یا زمین‌سان (عطارد، زهره، زمین و مریخ) و غول‌های گازی (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) طبقه‌بندی می‌شوند.

تیر

تیر یا عَطارُد و یا عُطارِد، کوچکترین سیاره منظومه شمسی و نزدیکترین سیاره به خورشید است. به دلیل نداشتن جو، سطحی سنگی با دهانه‌های متعدد دارد.

ناهید

ناهید یا زهره از نظر اندازه شبیه به زمین است اما دارای جوی ضخیم است که گرما را به دام می‌اندازد و آن را داغ‌ترین سیاره در منظومه شمسی می‌کند.

زمین

زمین سیاره‌ای منحصربه‌فرد است زیرا دارای جوی است که زندگی را با آب مایع روی سطح آن پشتیبانی می کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  شگفتی های سیاره عطارد

مریخ

مریخ یا بهرام به دلیل ظاهر مایل به قرمز ناشی از اکسید آهن در سطح آن به سیاره سرخ معروف است. دارای کلاهک‌های قطبی است که از دی اکسید کربن منجمد و آب تشکیل شده است.

مشتری

مشتری، برجیس یا هرمز، بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی با قطر 11 برابر بزرگتر از قطر زمین است. دارای جوی غلیظ با نوارهای رنگی ناشی از گازهای مختلف است.

زحل

زحل یا کیوان، حلقه‌های زیبایی دارد که از ذرات یخ تشکیل شده است که به دور آن می‌چرخند.

اورانوس و نپتون

هر دو سیاره اورانوس و نپتون به دلیل ترکیب آن‌ها از یخ آب مخلوط با سنگ به عنوان غول‌های یخی طبقه‌بندی می‌شوند.

سیارات کوتوله

علاوه بر این هشت سیاره، پنج سیاره کوتوله نیز وجود دارد: سرس که بین مریخ و مشتری قرار دارد. پلوتون در آن سوی نپتون قرار دارد. Haumea واقع در فراتر از مدار نپتون، و Makemake نیز واقع در فراتر از مدار نپتون. اریس نیز در در کمربند کویپر قرار گرفته‌است.

قمرها

منظومه شمسی هم‌چنین قمرها یا ماه‌های زیادی دارد که به دور سیارات می‌چرخند. زمین یک قمر دارد، در حالی که مشتری 79 قمر شناخته‌شده دارد. زحل دارای 82 قمر شناخته‌شده، اورانوس دارای 27 قمر شناخته‌شده و نپتون دارای 14 قمر شناخته‌شده است.

سیارک‌ها

سیارک‌ها اجرام سنگی کوچکی هستند که به دور خورشید می‌چرخند و بیشتر بین مریخ و مشتری در کمربند سیارک‌ها قرار دارند.

دنباله‌دارها

دنباله‌دارها اجرام یخی هستند که از بیرون از منظومه شمسی بیرونی سرچشمه می‌گیرند و دمی دارند که با نزدیک شدن به خورشید شکل می‌گیرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت گردش نجومی و هلالی ماه چیست؟

جمع‌بندی

در واقع، منظومه شمسی یک منظومه بزرگ و پیچیده است که هم‌چنان دانشمندان و ستاره‌شناسان را مجذوب خود می‌کند. این به ما یادآوری می‌کند که در مقایسه با جهان چقدر کوچک هستیم و هنوز چقدر چیزهایی برای کشف وجود دارد. در این مقاله دانستیم که منظومه شمسی چیست. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
آب کره زمین از کجا آمده است؟ 1 دقیقه

آب کره زمین از کجا آمده است؟ همه احتمالات ممکن

golearnwork

آب کره زمین از کجا آمده است؟ زمین حدود ۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون سال عمر دارد. آب یک عنصر اساسی برای وجود حیات بر روی زمین است. تقریباً 71 درصد از سطح سیاره را پوشانده و نقش مهمی در فرآیندهای مختلف طبیعی ایفا می‌کند. این سوال که چگونه آب وارد زمین شده است قرن‌ها […]

مدل کیهانی بطلمیوس چیست؟ 1 دقیقه

مدل کیهانی بطلمیوس چیست؟

golearnwork

مدل کیهانی بطلمیوس چیست؟ آیا نظریه درستی است یا خیر؟ در اینجا قصد داریم این موارد را توضیح دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: دانش نجوم یا ستاره شناسی چیست؟ بطلمیوس کیست؟ کلودیوس بطلمیوس یا به اختصار، بطلمیوس (Ptolemy) ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و جغرافی‌دان مصری – یونانی بود که در قرن دوم میلادی در اسکندریه مصر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان